Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver hjälp, **bilder**  (läst 3094 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik_norrland

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Behöver hjälp, **bilder**
« skrivet: 18 november 2005, 19:31:45 »
Nr1
denna värmepump innehåller ingen elpatron. den jobbar bra ändå. elementen blir lika varm som om man eldar med ved. (vid ca 25-30 minus)
är den nÃ¥gon fara när man inte har det??? eller har jag tur som slipper en elpatron  Sc:,h



Nr2
denna ventil som sitter på toppen här. när pumpen ej går kommer det luft ur den när jag öppnar ventilen.
är nÃ¥got tok???  Sc:,h :'(


översikt av den=



Nr3
när pumpen inte gå så är nivån vid det övre strecket.
när den går kommer nivån vid det nedre strecket.. hur är det med det? är det normalt?



hoppas någon kan hjälpa mig med dessa funderingar.
ni verkar ju kunniga här  ;)
ca 230-240kvm uppvärmd yta. 1 1/2 plan med källare. byggd 1965, 2glas fönster utan extra isolering. 
150m aktivthål, 300m slinga Nibe 1230/10

Tottalförbrukning 12900kw (inkl. HH el) med DUO 8 från -83 (Trasig)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Behöver hjälp, **bilder**
« Svar #1 skrivet: 18 november 2005, 20:39:31 »
Luften som kommer ur luftningsnippeln är helt ok, men du skall lufta där tills det kommer brine.

Fyll gärna på lite i ditt kärl, först vatten eller brine, sedan sätter du lite tryck på kärlet, typ 0.5 bar (med luft) sedan kan du avlufta på luftningsnippeln (bild 2)

Nivåförändringen under drift beror på att brinen kyls av och krymper litegrann. helt normalt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Behöver hjälp, **bilder**
« Svar #2 skrivet: 18 november 2005, 20:39:47 »
Elpatron.. dom är normalt inbyggda nu, bra om du inte behöver använda elpatron det kostar ju mycket.
Fördelen med en inbyggd är att om man åker bort tar den över uppvärmningen om tex kompressorn ger upp..

Det du luftar är från vp ner i borran, där kan det komma lite luft i ett helt år...

Nedre bilden att nivån minkar lite när pumpen går är nog ok, men fyll på lite sprit, det ska va rejält, fyllt till 2/3 brukar det stå.. blir det för lite kan det sugas in luft..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Fredrik_norrland

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Behöver hjälp, **bilder**
« Svar #3 skrivet: 18 november 2005, 21:03:40 »
ok, tack för dom lugnande svaren...
hur gör jag trycket gå??? måste jag typ använd något tryck eller?
kanske intallatören kan fixa....

ang elpatronen. så anser jag inte att det behövs för värmens skulle.
funkar bra även vid -30 grader utan..
efterssom min pump är bra gammal så sitter det ingen på den.
kan det vara så att pumpen får jobba extra mycket när det inte sitter en elpatron?
så livslängden blir kortare på den?
ca 230-240kvm uppvärmd yta. 1 1/2 plan med källare. byggd 1965, 2glas fönster utan extra isolering. 
150m aktivthål, 300m slinga Nibe 1230/10

Tottalförbrukning 12900kw (inkl. HH el) med DUO 8 från -83 (Trasig)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Behöver hjälp, **bilder**
« Svar #4 skrivet: 18 november 2005, 22:48:16 »
Elpatronens enda uppgift är att stötta värmepumpen när den inte på egen hand klarar att värma huset, eller som bertil skrev, om den stannar p.g.a. haveri eller trasig säkring.

Jag höjer mitt tryck genom att blåsa in luft med "garagekompressorn" bakvägen genom säkerhetsventilen i toppen på nivåkärlet.
Om man blåser på samtidigt som man vrider lite på ratten så öppnas säkerhetsventilen.

Se bara till att det inte bli för högt tryck!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Behöver hjälp, **bilder**
« Svar #5 skrivet: 18 november 2005, 22:57:31 »
Inte för att förstöra dagen för dig. Men det ser ut som en gammal Thermia Duo 8 gissar på början av 80-talet. Om minnet inte sviker mig så brukade det sitta en elpatron i dem. Har du öppnat frontluckan och kollat. Det är väl beredaren till höger på bilden? En av de första bergmaskinerna som kom ut i lite stora serier. Inte alls så ovanligt att de fugerar fortfarande.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Behöver hjälp, **bilder**
« Svar #6 skrivet: 19 november 2005, 11:51:32 »
hej !

om nivån sjunker i brinekärlet när kb-pumpen startar skulle jag tippa på att det är luft i systemet
och du säger självt att det kommer luft när du öppnar avluftningen.
gör som rickard sa, fyll upp brinen helst med lite övertryck och lufta ordentligt.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Behöver hjälp, **bilder**
« Svar #7 skrivet: 19 november 2005, 12:49:05 »
När rören sitter som de gör på bilden. Finns ett enkelt knep att få till en bra lösning. sätt nivåkärl på båda sidor.Stäng maskinen öppna säkerhetsventilerna fyll på till max 3/4 på båda, stäng ventilerna och dra igång. Om man vill trycksätta inga bekymmer, gör det. Om för mycket hamnar i ena kärlet. Stäng av maskinen gör trycklöst på båda och låt nivån stabilisera jämt i båda. Suverän lösning i en del ytjordsystem. Är nivåkärlen för små skarva ihop två stycken med en bussning.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Fredrik_norrland

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Behöver hjälp, **bilder**
« Svar #8 skrivet: 19 november 2005, 13:30:11 »
Inte för att förstöra dagen för dig. Men det ser ut som en gammal Thermia Duo 8 gissar på början av 80-talet. Om minnet inte sviker mig så brukade det sitta en elpatron i dem. Har du öppnat frontluckan och kollat. Det är väl beredaren till höger på bilden? En av de första bergmaskinerna som kom ut i lite stora serier. Inte alls så ovanligt att de fugerar fortfarande.

stämmer det är en Duo 8 med serienr. 00015  8)
helt underbar maskin.. nästan gratis att bo här  ;)

ang elpatronen. jag har min stående på enbart DRIFT inte DRIFT+RESERVVÄRME

jag har ej öppnat den.. kan göra det idag och ta ett kort. så jag får svart på vitt.
jo då det är beredaren till höger på bilden..
ca 230-240kvm uppvärmd yta. 1 1/2 plan med källare. byggd 1965, 2glas fönster utan extra isolering. 
150m aktivthål, 300m slinga Nibe 1230/10

Tottalförbrukning 12900kw (inkl. HH el) med DUO 8 från -83 (Trasig)

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Behöver hjälp, **bilder**
« Svar #9 skrivet: 19 november 2005, 13:40:02 »
Kul att se gamla grejer som fortfarande funkar. Kör du borrhål eller ytjord till den?
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Fredrik_norrland

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Behöver hjälp, **bilder**
« Svar #10 skrivet: 19 november 2005, 13:45:15 »
Kul att se gamla grejer som fortfarande funkar. Kör du borrhål eller ytjord till den?


jo dÃ¥ den funkar som en klocka värmer ca 240kvm 12900kw inkl hushÃ¥llsel.  (2vuxna och 2st smÃ¥barn = mycket varmvatten)
från början är den körd på jordvärme. dock är det nu borrat för ca 2 år sedan.
men slingan ligger kvar i jorden. kommer nog att seriekoppla dom. (ska bli spännande)

nästan antikvärde pÃ¥ den  ;D

ca 230-240kvm uppvärmd yta. 1 1/2 plan med källare. byggd 1965, 2glas fönster utan extra isolering. 
150m aktivthål, 300m slinga Nibe 1230/10

Tottalförbrukning 12900kw (inkl. HH el) med DUO 8 från -83 (Trasig)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!