Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 09 januari 2006, 10:30:50 »

Osså har du stenull  (Paroc tidigare Rockwoll)
mineralull  (isover)
Tidningspapper (Ecofiber)

Dom här nedan är tveksamma på vindar!

sen finns det div tex styrofoam (Extruderad polystyren)
Cellplast (Frigolit)


Skrivet av: Carl N
« skrivet: 09 januari 2006, 03:10:27 »

Hoppla, hoppla, menar du totalt 15-20% då är ju detta en höjdare. Baserat på kalkylen tidigare för kostnaden av mineralull så räknas ju detta hem på typ 2 år. Jag får nog ta mig upp på vinden och städa bort en del skräp.

Carl, du skriver mineralull och andra har tidigare refererat till glasull, är det sak samma eller helt olika produkter? Jag är definitivt novis i ull-branschen. Alla tips välkomnas!

Ull som ull, det skiljer säkert lite i K-värde mellan de olika fabrikaten men skillnaden är mindre än priset. Var noga med att inspektera vinden årligen efteråt, som du läser är det inte helt riskfritt.
Skrivet av: Ekke Boo
« skrivet: 07 januari 2006, 20:14:00 »

Hello,
har ett 30-tals hus som redan är isolerat på vinden. Vad tror forumet, kan det vara värt att isolera mera?

Skulle tro att jag har ca 1-2 lager med traditionell "Rockwool", typo gula rektangulära saker med ungefärlig storlek: 50x10x150cm. Jag tror även det ligger en del plast mellan lagren. Verkar som om de som gjort detta inte orkat ta bort all plast. Arbetet gjort runt 1992 då huset även tilläggsisolerats och man lade på träpanel på putsfasaden.

Vinden är stor, runt 85kvm. Vad kan man tjäna på detta och vilket material är att föredra? Lägga på ytterligare 20cm?

Du kan säkert lägga på ca 20 cm mineralull, du bör se till att den gamla isoleringen ligger någorlunda jämnt och i ett jämntjockt lager innan du lägger på mer. Sen är det snyggast att ta bort plasten och inte lämna den kvar, slarvigt.  >:(

Du kan nog tjäna 15-20 % av husets värmebehov tror jag, om befintliga isoleringen är 10 cm.

Hoppla, hoppla, menar du totalt 15-20% då är ju detta en höjdare. Baserat på kalkylen tidigare för kostnaden av mineralull så räknas ju detta hem på typ 2 år. Jag får nog ta mig upp på vinden och städa bort en del skräp.

Carl, du skriver mineralull och andra har tidigare refererat till glasull, är det sak samma eller helt olika produkter? Jag är definitivt novis i ull-branschen. Alla tips välkomnas!
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 07 januari 2006, 17:30:40 »

Nja man vill inte ha skitlukten i till köket i Sverige...


MEN är det en ombyggnad då frågar du väl ingen??
Skrivet av: piece
« skrivet: 07 januari 2006, 17:04:15 »

Citera

Dom som klankar ned på byggbestämmelser mm ska fundera en gång till. Det mesta är faktiskt välment. Ingen vill ju bli lurad att bygga nåt som rasar i hop möglar till ruiner mm.

Förklara då gärna byggnormen som alla säger finns, själv vet jag inte om det är så.
Man får inte bygga ett badum i en del av köket grovt överdrivet...
Jag vill alltså sätta upp en vägg i mitt kök och göra hälften till badrum med utgång till köket .

Alla jag har talat med om detta säger att byggnormen säger att man inte får göra så...

Trådkapning och offtopic på hög nivå ;)
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 07 januari 2006, 00:47:04 »

Citera
(karlstad universitet) och de visste ej vad som var bäst beträffande ventilationen av den tilläggsisolerade vinden. SP har publicerat papper på att vinden i princip ej skall ventileras alls (har ej länk) då man får "för mycket" fuktig luft utifrån vid normal vent, takfot + gavelventiler, som på sikt kan kondensera och orsaka skador. Kanske är det på sikt värt ett "onödigt" värmeläckage uppåt för att få ned RF på vinden och minska risken för skador. Själv har jag 20cm mineralull och har funderat på att spruta på 30-40 till, nu tror jag  det får räcka med 20 extra.


Bäst o bäst men måste ventilera vindan åtminstone i områden med vinter och snö... annars får man livsfarliga istappar...flera har ju kolat pga av detta..

Rätt gjort finns det inte en istapp!!

jag har ett exempel från en skola där det isade når otroligt vid éntren. Det visade sig att det var omgjort flera gånger. ca 1 meter gullfiber men ingen luftspalt! trots det meterlånga istappar!!

Jag var helt säker... sa ta bort minst 100 mm MU osså fixa säker ventilation, flera såg skeptiska ut. Men det är lätt att driva igenom när man vet man har rätt  ;)

Efteråt inte en istapp i sikte!   8)

Sens moral... snö har bättre K-värde än MU, nollpunkten hamnade uppe i snön trots enorm mängd isolering!

det med sänkt temp på vindar håller jag helt med om.. här i norr har det gått riktigt bra ( i inlandsklima som dom säger i Norge), vi har ju liten fuktbelstning hela vintrarna. Men i områden med mycket fuktig luft kan det gå mycket illa.

Statens rek vid oljechockerna (täta o isolera) har ställt till med enorma skador och massor av ohälsa!!
Snacka om att det behövs grundforkning det är jätteviktigt, tydligen fanns inte ens rudimentära kunskaper om fukt mögel ventilation mm

Dom som klankar ned på byggbestämmelser mm ska fundera en gång till. Det mesta är faktiskt välment. Ingen vill ju bli lurad att bygga nåt som rasar i hop möglar till ruiner mm.
Skrivet av: Snorkeljohn
« skrivet: 06 januari 2006, 23:12:00 »

Detta med tilläggsisolering är lurt.
Under förutsättning att ingen fuktig luft kommer upp från boutrymmet (diffspärr eller i mitt fall betongbjlkl) så sitter man tydligen ej säkert i skutan. Snackade med ett par som jobbar på byggteknik (karlstad universitet) och de visste ej vad som var bäst beträffande ventilationen av den tilläggsisolerade vinden. SP har publicerat papper på att vinden i princip ej skall ventileras alls (har ej länk) då man får "för mycket" fuktig luft utifrån vid normal vent, takfot + gavelventiler, som på sikt kan kondensera och orsaka skador. Kanske är det på sikt värt ett "onödigt" värmeläckage uppåt för att få ned RF på vinden och minska risken för skador. Själv har jag 20cm mineralull och har funderat på att spruta på 30-40 till, nu tror jag  det får räcka med 20 extra.

Jag håller med om att det är lurt.

I ett gammalt hus är det från början lite isolering och dålig ventialation. Detta gör att temperaturen på vinden är högre än utanför, och temperaturskillnaden gör i sin så att luftfuktigheten inte blir för hög.

Vid en tilläggsisolering sänker man temperaturen på vinden så att den blir nära utetemperaturen. Gör man dessutom ventilationsöppningar så har man samma temperatur och luftfuktighet som utanför. Här i Göteborg är det inte ovanligt med en relativ luftfuktighet på mellan 80 och 100%. Vid denna luftfuktighet kan svampar växa och järn rosta. Dock brukar temperaturen vara för låg för svamparna.

Är det inte lufttätt mellan boytan och vinden kan man vara illa ute. Då kommer det upp varm och fuktig luft som kondenserar på den kallare vinden. Har man dessutom öppnat upp mer ventilation, ökar man tryckskillnaden mellan boyta och vind vilket ökar läckaget.
Skrivet av: Fred
« skrivet: 06 januari 2006, 21:56:32 »

Detta med tilläggsisolering är lurt.
Under förutsättning att ingen fuktig luft kommer upp från boutrymmet (diffspärr eller i mitt fall betongbjlkl) så sitter man tydligen ej säkert i skutan. Snackade med ett par som jobbar på byggteknik (karlstad universitet) och de visste ej vad som var bäst beträffande ventilationen av den tilläggsisolerade vinden. SP har publicerat papper på att vinden i princip ej skall ventileras alls (har ej länk) då man får "för mycket" fuktig luft utifrån vid normal vent, takfot + gavelventiler, som på sikt kan kondensera och orsaka skador. Kanske är det på sikt värt ett "onödigt" värmeläckage uppåt för att få ned RF på vinden och minska risken för skador. Själv har jag 20cm mineralull och har funderat på att spruta på 30-40 till, nu tror jag  det får räcka med 20 extra.
Skrivet av: R.C
« skrivet: 06 januari 2006, 21:52:10 »

Det får man ju hoppas på

Ska gå o slita bort plasten i badrums väggarna den ska iallafall inte vara där
har jag hört
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 06 januari 2006, 21:44:00 »

Sc:,h Sc:,h
 Sorry jag menar nog över "innertaksbeklädnaden"

Är den heltäckande så kan den säker fungera som fuktspärr.  ???
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 06 januari 2006, 21:35:30 »

I VÄGGARNA HAR JAG TEGEL SEDAN TIMMER OCH CA 5-10CM ISOLERING

 PÅ VINDEN CA 15CM ISOLERING.
 
 HUSET ÄR BYGGT 75
 
 DET ÄR PLAST UNDER "INNERTAKET"

 ÄR DET OK ATT LÄGGA MERA ISOLERING PÅ TAKET UTAN ATT FÅ PROBLEM?

 PGA TJOCKA VÄGGAR FÅR JAG KALLRAS I FÖNSTRENA = KONDENS MELLAN GLASEN
 
 VORE TACKSAM FÖR LITE TIPPS.

Om fuktspärren är OK kan du nog lägga på mer isolering, kondensen mellan glasen beror på  att det är för tätt mellan dem. Mellanrummet ventileras utåt, kolla att det inte sitter nån gummilist mellan fönsterbågarna. Ett knep kan vara att sätta en avbruten tändsticka mellan fönsterbågarna nertill.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 06 januari 2006, 21:29:26 »

Hello,
har ett 30-tals hus som redan är isolerat på vinden. Vad tror forumet, kan det vara värt att isolera mera?

Skulle tro att jag har ca 1-2 lager med traditionell "Rockwool", typo gula rektangulära saker med ungefärlig storlek: 50x10x150cm. Jag tror även det ligger en del plast mellan lagren. Verkar som om de som gjort detta inte orkat ta bort all plast. Arbetet gjort runt 1992 då huset även tilläggsisolerats och man lade på träpanel på putsfasaden.

Vinden är stor, runt 85kvm. Vad kan man tjäna på detta och vilket material är att föredra? Lägga på ytterligare 20cm?

Du kan säkert lägga på ca 20 cm mineralull, du bör se till att den gamla isoleringen ligger någorlunda jämnt och i ett jämntjockt lager innan du lägger på mer. Sen är det snyggast att ta bort plasten och inte lämna den kvar, slarvigt.  >:(

Du kan nog tjäna 15-20 % av husets värmebehov tror jag, om befintliga isoleringen är 10 cm.
Skrivet av: R.C
« skrivet: 06 januari 2006, 20:33:51 »

 I VÄGGARNA HAR JAG TEGEL SEDAN TIMMER OCH CA 5-10CM ISOLERING.

 PÅ VINDEN CA 15CM ISOLERING.
 
 HUSET ÄR BYGGT 75
 
 DET ÄR PLAST UNDER "INNERTAKET"

 ÄR DET OK ATT LÄGGA MERA ISOLERING PÅ TAKET UTAN ATT FÅ PROBLEM?

 PGA TJOCKA VÄGGAR FÅR JAG KALLRAS I FÖNSTRENA = KONDENS MELLAN GLASEN
 
 VORE TACKSAM FÖR LITE TIPPS.
Skrivet av: Ekke Boo
« skrivet: 06 januari 2006, 19:09:38 »

Hello,
har ett 30-tals hus som redan är isolerat på vinden. Vad tror forumet, kan det vara värt att isolera mera?

Skulle tro att jag har ca 1-2 lager med traditionell "Rockwool", typo gula rektangulära saker med ungefärlig storlek: 50x10x150cm. Jag tror även det ligger en del plast mellan lagren. Verkar som om de som gjort detta inte orkat ta bort all plast. Arbetet gjort runt 1992 då huset även tilläggsisolerats och man lade på träpanel på putsfasaden.

Vinden är stor, runt 85kvm. Vad kan man tjäna på detta och vilket material är att föredra? Lägga på ytterligare 20cm?
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 04 januari 2006, 22:00:40 »

Hmmm tycker det luktar reklam, det du skrev! 
Marc jobbar du där??

ekofiber är en aktör på marknaden.

Dom pratar om diffusionsöppet det kan vara i en äldre vägg, jag har ingen plast i mina väggar... funkar kanon.


Men jag är ständigt orolig för min vinda... varför då da jo har man diffusionsöppet upp på vindan då kan man samtidigt även ha ett luftläckage (gäller mest äldre hus), det är oftast detta som orsakar mögelvindar.
Gärna i kombination med dåligt ventilerad vind!


Det är klart det är reklam, han har bara skrivit ett inlägg på deta forum & då pratar haninte om värmepumpar.
han länkar & pratar gott om en viss produkt.
förutom detta så har han letat up en tråd som ingen skrivit i på nästan ett år.
Skrivet av: Snorkeljohn
« skrivet: 03 januari 2006, 22:05:09 »

Det är aldrig helt tätt mellan boyta och vind i gamla hus. Detta gör att varm innomhusluft tar sig upp på vinden. När den sedan kyls av släpper den en del fukt i vindsutrymmet, som i värsta fall kan orsaka mögelskador.

Det är mycket viktigt att det inte finns nägon fuktkonvektion till vinden. Det vill säga det måste vara helt vindtätt. Dock gör det inget om det finns fuktdiffusion. Det vill säga fuktvandring genom byggmaterialen.

Är det inte helt tätt kommer man med största sannolikhet att få problem när man tilläggsisolerar. Detta beror på att temperaturen på vinden blir lägre, och kall luft binder mindre fukt än varm.

En cellulosaisolering t.ex. ekofiber har förmågan att både försvåra och ta hand om eventuellt fuktläckage. Har fungerat kanon hos mig.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 03 januari 2006, 15:20:39 »

Hmmm tycker det luktar reklam, det du skrev! 
Marc jobbar du där??

ekofiber är en aktör på marknaden.

Dom pratar om diffusionsöppet det kan vara i en äldre vägg, jag har ingen plast i mina väggar... funkar kanon.


Men jag är ständigt orolig för min vinda... varför då da jo har man diffusionsöppet upp på vindan då kan man samtidigt även ha ett luftläckage (gäller mest äldre hus), det är oftast detta som orsakar mögelvindar.
Gärna i kombination med dåligt ventilerad vind!
Skrivet av: mazze
« skrivet: 03 januari 2006, 14:26:26 »

Hej ja det där med tilläggs isolering finns det många som vill orda om.
Själv har jag funderat på att lägga Ekofiber vind. Det är en lösull som kommer från Nordiska Ekofiber.
Tillverkningen är i Kallinge Blekinge och det består av återvunnet papper som man tillsatt olika salter i.
Fördelen med detta är denna isolering har förmåga att bibehålla en viss fuktighet som sedan avges när det blir varmt.....  (Läs mer på hemsidan nedan). Alltså ingen kondensbildning på vinden. Det finns ju viss risk med att lägga på förmycket isolering på äldre hus då luften blir för kall o fukten då fäller ut.
www.ekofiber.se  Här finns mycket intressant att läsa.
/ Marc
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 11 mars 2005, 12:23:38 »

Enligt denna länken så står det följande:
http://www.isover.se/sw12524.asp

"Istället för Isover UNI-skiva kan du använda Isover Byggmatta P (rulle) eller Isover Bjälklagsskiva P överst, där det krävs vindskydd."

Själv har jag inte lagt dit nån sån isolering.
Skrivet av: Alexander Pettersson
« skrivet: 10 mars 2005, 19:20:30 »

Jag skulle ha det(papp alltså).

Om det droppar en droppe vatten ner i isolering(kondes eller så) så stannar den inte...ja ni förstår vad jag menar.
Känns bättre tycker jag om den landar på pappret sprids och dunstar bort.
Sedan blåser det ju inte ner i isoleringen heller.

Men vad vet jag  Sc:,h
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 10 mars 2005, 18:53:11 »

Skall man använda papp beklädd isolermatta vid översta lagret av isolering av vind?

det är ingen nakdel, men det är bara viktigt där luften rörsig fort, som vid takfoten
Skrivet av: Nisse73
« skrivet: 10 mars 2005, 16:41:41 »

Skall man använda papp beklädd isolermatta vid översta lagret av isolering av vind?
Skrivet av: Rippe
« skrivet: 10 mars 2005, 15:48:48 »

Nä, jag tänkte mer på takradon, en ny form av radon som kommer från tak med för mycket isolering på sig........(host)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 10 mars 2005, 14:27:24 »

Inte dåligt! Hoppas nu bara att ni inte fått så tätt att ni får problem med andningen...... ;)

Nejdå som jag skrev i mitt första inlägg, kan tillägga att fläktarna är varvtalsstyrda som jag kör jämt.

Förutsättning:
det låg ca 15 cm glasull på vinden (precis som enligt orginalritningarna) när jag köpte kåken, enda problemet var lite mikrobiell påväxt (svart) på underidan av yttertak vid takfoten. Jag konstaterade vid husköpet att råsponten inte var murken eller fuktig och ersatte självdragsventilationen med frånluftsfläktar i badrummen för att minska detta problem.
Skrivet av: Rippe
« skrivet: 10 mars 2005, 09:36:06 »

Inte dåligt! Hoppas nu bara att ni inte fått så tätt att ni får problem med andningen...... ;)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 10 mars 2005, 08:41:15 »

Har nu kollat drifttiden efter 5 dagar. Får då fram att drifttid VP minskat med 22 % efter tilläggsisoleringen vid motsvarande utetemp. En del av minskningen beror på bättre COP, både lägre framledningstemp och en grad högre på brinetemp. *vinkar*
Skrivet av: Rippe
« skrivet: 09 mars 2005, 19:30:08 »

Ska kolla det hela när läge finns. Jag kan återkomma i ärendet (fast i egen tråd) den dagen jag kollat upp det hela och (eventuellt) känner mig osäker.

Sorry interuptet i denna tråd. Klart slut.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 09 mars 2005, 09:52:03 »

Alltså det är bredvid ett rör som går genom yttertaket. Där har det blivit lite svart på insidan av taket vilket man ser när man står på vinden och tittar upp mot detta rör när det penetrerar taket på sin väg upp mot himlen. Det hela är fullt förståligt eftersom jag inte kan se att röret är speciellt bra tätat mot pappen. Problemet är bara att jag inte riktigt vet hur denna tätning ska gå till eftersom mina snickerikunskaper begränsar sig till målning, vävning, tapetsering, slipning, lackning och håltagning i vägg i samband med exempelvis tavelmontering.


Det är tätningen mellan innertaket och röret som ska vara diffusionstät, fuktig luft har antagligen läkt mellan rör och innertak och stigit upp mot yttertak och kondenserat där. Själv brukar jag använda silikon för att täta genomföringar som ska vara diffusionstäta. Lyft upp isolerngen från vinden och sopa bort spånet runt röret och kolla. Sen har du antagligen, precis som jag, "diffusionstät papp"  ::) som diffusionsspärr, i värsta fall finns inget alls.

På yttertaket sitter antagligen en plåt (utformad som en takpanna) med ett påsvetsat rör över röret, om du vill (i sommar) kan du även lyfta upp denna plåt och täta runt rörgenomföringen mot yttertak från ovansidan med silikon.
Skrivet av: Rippe
« skrivet: 09 mars 2005, 09:34:18 »

Det är lite svart runt ett rör som går upp.

Gissar att det läker upp lite luft runt detta rör, lyft upp isoleringen runt, kolla och täta.

Alltså det är bredvid ett rör som går genom yttertaket. Där har det blivit lite svart på insidan av taket vilket man ser när man står på vinden och tittar upp mot detta rör när det penetrerar taket på sin väg upp mot himlen. Det hela är fullt förståligt eftersom jag inte kan se att röret är speciellt bra tätat mot pappen. Problemet är bara att jag inte riktigt vet hur denna tätning ska gå till eftersom mina snickerikunskaper begränsar sig till målning, vävning, tapetsering, slipning, lackning och håltagning i vägg i samband med exempelvis tavelmontering.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 09 mars 2005, 08:15:41 »

Det är lite svart runt ett rör som går upp.

Gissar att det läker upp lite luft runt detta rör, lyft upp isoleringen runt, kolla och täta.
Skrivet av: Sven
« skrivet: 08 mars 2005, 22:48:25 »

Ett vanligt problem är att den kalla luften på sidovindarna i 1½-planshus blåser in i bjälklaget och kyler av den värme som stiger upp genom bottenvåningens innertak. Detta ger även kalla golv på övervåningen. Jag har precis avslutat montering av 50mm cellplastbitar som jag har skurit till och stuckit ner mellan golvbjälkarna intill stödbensväggen på vinden. Tätning med en sträng fogskum i botten och eventuella håligheter på sidorna, samt vid utskärningar för elrör, etc. Upplever förbättring och åtgärden var relativt billig.

Har även en isoleringsfråga men har valt att starta en ny tråd under avdelningen "Allmänt forum".  Direktlänk: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2610.0.html
Skrivet av: Rippe
« skrivet: 08 mars 2005, 14:08:53 »

OK
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 08 mars 2005, 13:54:49 »

Citera
Just nu Blåser det uppe på vinden. Står jag på golvet i vinden så ser jag ut genom mellanrummen vid takfoten.
Bibehåller du mellanrummet med eller utan vindavledaren, då går det bra!!  Vindavledaren ska skona isoleringen vid takfoten från direkt drag och garantera erforderlig luftspalt!!

Men det är inte helt ofarligt att sänka tempen på vindan eftersom varmare luft orkar bära mera fukt.. det som kan stöka till det är luftläckage från bostaden upp till vindan.. tex har vi stött på frånluft från bad som slutat tvärt på vinden... då blir det fukt/futkskador  :o
kolla stosen runt röret den kanske ska förnyas eller justeras.. obs att det ska va fullgod tätning runt röret mot pappen också. Det är viktigare än att det "synliga" är tätt!!! Det är ju inte teglet som är tätskiktet det är underlagspappen!!!!
Skrivet av: Rippe
« skrivet: 08 mars 2005, 13:23:33 »

Åh hej och hå. Det där var inte lätt (jävla typiskt, måste det vara så många om och men när man ska göra något?).

Just nu Blåser det uppe på vinden. Står jag på golvet i vinden så ser jag ut genom mellanrummen vid takfoten.
Någon istapp har jag inte sett på vykort under de åren jag bott där (snart 7år).
Yttertaket är orginal anno 1964 (=41 år) betongtegel. Finns inte ett spår av fukt på insidan av innetaket. Jo nu ljög jag lite. Det är lite svart runt ett rör som går upp. Men på det stora hela ser det bra ut. Luktar fint gör det också.

Då kan man ju fråga sig om man ska isolera mera och samtidigt riskera fukt? Någonstans så tror ju jag att ett mastodontbygge från 1964 behöver drag och blåst för att fungera som det ska.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 08 mars 2005, 12:58:27 »

Som du ser vindavledare för at få ventilation på vindan.. in vi takfoten ut genom ventiler i nock...    får du istappar.. ja då har du för dålig ventilation.. en del tror det blir bättre med mera isolering det är fel.. 1 meter isolering ingen luftning och snö på talet då blir det istappar!!!    varför?  jo vad är det i isolerinegn som isolerar jo luften... snö har så bra k-värde det isolerar mint lika bra därför uppstår 0 punkten uppe i snön inte i isoleringen... därav vikten av ventilation fär att föra bort värmen så taket hålls kallt o torrt..
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 08 mars 2005, 12:49:45 »


Det där du Calle låter intressant. Jag sitter med en mustig blandning av sågspån och gullfiber på min vind. Så här på rak arm kan jag inte meddela hur tjockt lagret är. Men jag kan gissa på 15-20 cm.
Men att trycka på 20 cm till ovanpå detta kan ju inte vara några problem, till och med jag som har snickartummen mitt i pannan borde klara det. Däremot blir jag fundersam på dina ingrapp med vindavledare. Vad är det för något? Och varför har du satt dit det? Var de svart fläckarna tecken på fukt på vinden eller genomslag från yttertakets ovansida?

Slutligen: Finns det någon risk med att bara isolera vinden mer? Kan ett gammalt hus med självdrag bli för tätt då?

För vindavledare se detta:
http://www.isover.se/sw1424.asp

De svarta fläckarna uppträdde endast vid takfoten där den gamla isoleringen låg an mot yttertaket så det var ett tecken på dåligt luftflöde. Har du självdrag och du ser tecken på fukt på vinden, kan du sätta dit varvtalsreglerade fläktar i badrummen och köra på lågvarv hela tiden för att få undertryck i huset.

Vet inte svaret på Din fråga.
Men jag är övertygad om att följande försiktighetåtgärder är bra:
1) Lyfta på den gamla isoleringen, lägga ännu ett lager diffusionstät plast mot ovansidan av övervåningens innertak
2) Om ventilationsgallren i gavlarna är små bör man sätta dit större eller komlettera med ventiler i taknocken


Att sätta dit mer plast under isoleringen kan medföra mer problem än det löser. Fuktvandringen styrs då mot takstolarna (om man inte får in plasten under dessa) som kan börja ruttna. Takstolarna blir dessutom köldbryggor eftersom skarvarna i isoleringen hamnar där.
Skrivet av: kek29
« skrivet: 08 mars 2005, 12:45:20 »

Alla ni som ska isolera.....ventilera ventilera ventilera och åter ventilera efter att ni tillägsisolerat...ska jag skriva VENTILERA en gång till kanske ? Det verkar vara en sak som folk tar lite lätt på...men är väldigt viktigt !
Skrivet av: Sarastro
« skrivet: 08 mars 2005, 12:28:21 »

Vet inte svaret på Din fråga.
Men jag är övertygad om att  följande försiktighetåtgärder är bra:
1) Lyfta på den gamla isoleringen, lägga ännu ett lager diffusionstät plast mot ovansidan av övervåningens innertak
2) Om ventilationsgallren i gavlarna är små bör man  sätta dit större eller komlettera med ventiler i taknocken
Skrivet av: Rippe
« skrivet: 08 mars 2005, 10:05:26 »

Vad jag gjorde:
Först penslade jag på berocoll på yttertakets undersida överallt där det fanns svarta fläckar. Sen monterade jag vindavledare (lufta) i takfoten, (använd hjälm, själv körde jag huvet i en spik innan frugan tvingade på mig en cykelhjälm huvuddunk). Man får dra undan den gamla isoleringen från takfoten vid montering. Till sist lade jag dit 20 cm glasull ovanpå gamla isoleringen.


Det där du Calle låter intressant. Jag sitter med en mustig blandning av sågspån och gullfiber på min vind. Så här på rak arm kan jag inte meddela hur tjockt lagret är. Men jag kan gissa på 15-20 cm.
Men att trycka på 20 cm till ovanpå detta kan ju inte vara några problem, till och med jag som har snickartummen mitt i pannan borde klara det. Däremot blir jag fundersam på dina ingrapp med vindavledare. Vad är det för något? Och varför har du satt dit det? Var de svart fläckarna tecken på fukt på vinden eller genomslag från yttertakets ovansida?

Slutligen: Finns det någon risk med att bara isolera vinden mer? Kan ett gammalt hus med självdrag bli för tätt då?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 07 mars 2005, 15:06:41 »

Citera
är det då lönsamt att lägga på ytterligare 10 cm på vinden eller har jag det största värmeläkaget genom ytterväggen?
Alltid största läckaget uppåt 8 undantag kan väl finnas), men som PerF antyder energispar är mindre lönsamt om man kör med vp. En paradox kanske men så är det. Full effekt får man bara när man kan ersätta elpatrondrift med vp drift.

Nästan bara vindsisolering är lönsam som enskild åtgärd!
Andra isoleringsåtgärder är lönsam vid byten pga dålig ytterpanel, dåliga fönster dåliga dörrar mm. Man köper ju ett bra fönster om man ändå måste byta!

Angående fasaden, du har ju tegel det håller perfekt i minst 50 år till antagligen 100 år  *hehe*
Vi andra får måla stup i kvarten  huvuddunk kanske byta fasad pga av röta också  fiR: _/-
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 mars 2005, 11:15:24 »

Grattis! Du har just gjort den isoleringsåtgärd som ger den bästa besparingen. Upp till 50cm brukar vara lönsamt att ha men dina 35 som du nu har kanske är mer optimalt när man kör VP. Ska bli kul att se vad din besparing blir till slut!


Jag funderade på om jag skulle lägga på 10 cm till. Men i ytterväggarna är det bara 9,5 cm glasull (+fasadtegel så nån tilläggsisolering i väggarna blir det inte). Med så dålig isolering i väggarna, är det då lönsamt att lägga på ytterligare 10 cm på vinden eller har jag det största värmeläkaget genom ytterväggen?
Skrivet av: PerF
« skrivet: 07 mars 2005, 10:15:35 »

Grattis! Du har just gjort den isoleringsåtgärd som ger den bästa besparingen. Upp till 50cm brukar vara lönsamt att ha men dina 35 som du nu har kanske är mer optimalt när man kör VP. Ska bli kul att se vad din besparing blir till slut!
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 mars 2005, 09:37:17 »

Hej!
Nu har jag äntligen tilläggsisolerat vinden på mitt hus, lite sent kanske men bättre det än aldrig. Om någon mer funderar på detta så beskriver jag nedan hur jag gjorde:

Förutsättning:
det låg ca 15 cm glasull på vinden (precis som enligt orginalritningarna) när jag köpte kåken, enda problemet var lite mikrobiell påväxt (svart) på underidan av yttertak vid takfoten. Jag konstaterade vid husköpet att råsponten inte var murken eller fuktig och ersatte självdragsventilationen med frånluftsfläktar i badrummen för att minska detta problem.

Vad jag gjorde:
Först penslade jag på berocoll på yttertakets undersida överallt där det fanns svarta fläckar. Sen monterade jag vindavledare (lufta) i takfoten, (använd hjälm, själv körde jag huvet i en spik innan frugan tvingade på mig en cykelhjälm huvuddunk). Man får dra undan den gamla isoleringen från takfoten vid montering. Till sist lade jag dit 20 cm glasull ovanpå gamla isoleringen.

Resultat:
Jag fick sänka från kurva 8/0 till 7/0 direkt, håller på med fininställningarna nu. Innetempen blev jämnare både mindre fluktationer upp och ner samt bättre värmefördelning i huset. Efter 2 dagars mätning tror jag att VPs drifttid minskat med ca 15-25 % (kommer med en mer exakt siffra om en vecka). Dessutom har temperaturen på brine ökat en grad på 2 dagar, det har i och för sig blivit varmare ute men tempökningen på brine brukar inte komma så här snabbt vid mildväder.

Ekonomi:
Kostnad: 22 st vindavledare lufta 1210:- (Beijer byggmaterial), 85 m2 glasull 20 cm 4776:- (Byggmax) totalt 5986:- SEK
Nuvarande beräknad förbrukning VP+eltillskott ca 6000 kWh a 0,8 kr =4800 kr
Förbrukning vid 20 % lägre drifttid ca 4800 kWh = 3800 kr
Besparing 1000 kr/år, avbetalningstid = 6 år.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!