0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det här med säkringsstorlek är någonting som jag varit lite bekymrad över.Vi har ju 2 st elskåp. Själva huvud-proppskåpet är utomhus, med 20A säkring (enligt pappret).Inomhusdelen har endast 16A brytare.. det borde väl då inte vara några bekymmer attsätta in en ny 20A brytare i proppskåpet inomhus? Tänker då på kablarna, de borde ju vara dimensionerade för 20A mellan skåpen utom- och inomhus.
Problemet är att du har spis, ugn, torktumlare, tvättmaskin, bastuaggregat? mm, mm som belastar alla dina tre faser, sätter du in en värmepump som belastar en fas med 20A så måste du sätta in större huvudsäkringar eller koppla om alla stora förbrukare till de två faser som inte belastas av värmepumpen.Men jag misstänker att inte ens det hjälper.
Det är inte själva tanken som är boven i dramat, det är att kompressorn i den pump du valt bara går på en av faserna.Nu har jag inte satt mig in så mycket i de där maskinerna att jag kan ge några expertråd, men jag skulle nog överväga om det gick byta upp sig till storleken större, i vart fall om du har behov av effekten den kan ge.Titta på uteffeten vid -15 grader (eller hur kallt den nu levererar värme med till) och jämför med det effektbehov ditt hus har när det är som kallast ute.
Det är självklart mycket bättre att lägga 10000 på en arbetstank som säkerställer dina flöden än att sätta in en inverter. Om man inte köper exempelvis de fina men ack så dyra Heatackk tankarna så kostar det inte mer än 10000 för en fin vit tank med en Klass A 25-60 Grundfos CP. Det kan fungera ändå såklart, men det är lite vanskligt när den generella uppfattningen är att en inverter löser alla problem som finns. Detta är inte alls sant, men jag menar inte på något sätt att det är generellt fel att satsa på inverter maskiner.Finns det bara 0,25l i flöde( och då har vi ganska mycket för att vara en villa) så blir det svårt att få ut den effekt som finns i maskinen. Vi kommer då att ha fått en 10 kw maskin fast vi köpte 16 kw maskin. 10x4,18x0,25= 10 kw typ.
Mmm.. När vår nuvarande el-panna brassar på som mest och det är kallt ute, så går den på steg 3 av 7. 13KW panna. Vet inte om det säger något.
Kan du inte kolla upp vad det innebär för effekt?
För att kunna säga mer om den tänkta placeringen skulle det vara bra om du kunde bifoga en bild så man kan se hur det ser ut, men rent generellt skall man försöka bygga in värmepumpen så lite som möjligt, ett tak anser jag vara det mesta som skall få begränsa luftflödet till utedelen.Kom ihåg att det är från uteluften du skall ta värmen!Du får inte bygga in den så att du riskerar att kall luft från framsidan recirkulerar till bakdelen av utedelen p.g.a. begränsningar i lufttillförseln.
Sätter du glespanel med nån cm springa mellan alla brädor så tror inte jag att det blir nåt problem med luftflödet. Hur högt är utrymmet?
16 mm pex är bara 14 mm invändigt, samma som koppar, dock är det lite lägre flödesmotstånd i pex än i kopparrör, jag skulle dock inte koppla in mer effekt på en 16 mm PEX-stam än kanske 2.5 kW (http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?action=artikel&cat=7&id=40&artlang=sv)Har du stammar av 16 mm PEX som matar vatten till flera radiatorer så kan det nog bli lite problem med flödet.
Det är 150-160 cm ungefär. Kan lätt justeras genom att gräva lite mer.
Enligt dokumentationen så innebär steg 3 = 5,6 KW (http://www.metrotherm.se/pdf/mos_pv13_06.pdf), vilket inte alls låter så mycket. Å andra sidan så har vi som sagt snålat med värmen just för att slippa chock-räkningar under vintertid.
Hade bara MS-Paint att tillgå, så det blev en snabb skiss:Bilden är uppifrån sett och utedelen ligger under balkongen. (bilden är lite missvisande ) Det är ungefär 2-2.5 m till den planerade utedelen från husväggen räknat. Rören hade jag då tänkt att de skulle gå under balkonggolvet.Underdelen av balkongen tänkte jag sedan bygga plank runt, med lite avstånd mellan brädorna. Vid värmepumpens utedel så har jag då inte plank framför själva fläktarna..Skulle det fungera?
Kortfattat kan man alltså säga att med switchen i läge "16A" så kommer värmepumpen under inga omständigheter att förbruka mer än 16A.Huruvida du klalrar dig med 4 A på den fasen till allt annat du har i huset lämnar jag upp till dig (och en elektriker) att avgöra.Om du inte klarar dig med det så har du att välja på:En modell större ME, så du fördelar effekten på tre faser.En annan typ av värmepump som har 3-fas kompressor.Att säkra upp till 25A huvudsäkring.I Piteå är det 1350 kr dyrare/år med 25A än med 20A huvudsäkring, så visst påverkar det totalbudgeten om du måste säkra upp.Det är inte heller gratis att få en elektriker att lägga om förbrukningen för tork, tvätt, disk, ugn och spis till de andra två faserna.
Jag skulle rekommendera att du byggde tätt närmast värmepumpen, det gör det svårare för redan nedkyld luft som kastat ut från framsidan på värmepumpen att ta genvägen tillbaks till insuget på baksidan/sidan.Jag förstår om det rent estetiskt inte känns så tilltalande, med rent funktionsmässigt så tror jag att det skulle vara bäst.Alternativt att du sätter den mitt på kortsidan och gör hela den "väggen" tät runt utedelen, på så sätt tvingas maskinen suga luften genom spälväggarna framåt och till höger, om du förstår hur jag menar.
... om det inte är så att fördelningen mellan faserna redan är smart gjort av förra ägaren (de bytte till automatsäkringar precis innan vi flyttade in i huset).
Finns det något smart sätt att se vad som går på vilken fas? Köra på 1 fas åt gången (dvs koppla ur de andra faserna i proppskåp för inkommande el)?
I övrigt håller jag med Rickard - Om maximala effektbehovet inte är mer än 6kW så borde du klara dig med en mindre pump från nån annan tillverkare med 3-faskompressor.
Tror Norge har 1 fas i alla fall i vanliga villor.
Jag var precis nere och kollade för jag hörde att pumpen gick igång på VVproduktion.57 Hz, 10,2 A och 55 grader FLT (12,9 graders utetemp).Så med mina 16A säkringar så kan jag inte dammsuga med vår 2000w dammsugare utan att pumpen börjar begränsas.På sommaren har det inte så stor betydelse, det tar bara lite längre tid men när den begränsas vintertid då tickar gradminuterna på och man får en elpanna och kallt inomhus.Så man får vara noga med elcentralen och hur faserna är belastade.Men det går att klara sig på 16A om man har lite koll och skiftat belastningen till fas 2 och 3.Bör sägas att större delen av året så ligger belastningen vid värmeproduktion under 10A, och redan vid +5 grader så ligger pumpen på minfrekvens och ca 4 A.
Hej, sanyo CO2 har samma funktion att dra ned frekvensen till kompressorn vid överström (följer inställt värde på säkringsstorlek).Detta har jag själv konstaterat på 4,5 Kw 1-fas modellen, framgår ej tydligt i manualen.Vad det gäller 9 kw 3-fas modellen vet jag ej (troligvis fungerar det lika där).Men det är surt att få neddrag när värmen behövs som bäst.Välj 3-fas maskin om möjligt.mvh jfl
Med andra ord, så behöver jag inte oroa mig för att maskinen inte fungerar alls för mig (att stora driftproblem uppstår, säkringen går osv).. snarare att den kanske inte fungerar helt optimalt om strömförbrukningen är för hög på just den fasen den är kopplad till?
Nu har jag en Nibe Split och inte en Mitsubishi Ecodan.Spliten skall vara näst intill identisk med Mitsubishi heavy industries värmepumpar, och sett till kompressorer och specen för dessa och effekten från VP i helhet mycket lik ecodans varianter.Skulle faktiskt förvåna mig om delarna inte är exakt samma, även om vissa vill påstå att så inte är fallet.Det kan vara att ecodan styrs något annorlunda men jag skulle tro att den fungerar på samma sätt, dvs att den drar ner lite på effekten på VP så att den hamnar under det inställda säkringsvärdet.Ring Mitsubishi och hör exakt hur den fungerar.Jag behövde inte betala i förskott, och jag skulle inte heller göra det när det gäller så mycket pengar och i den branschen.Vad ger andra för pris på samma installation?Kan vara fingervisning på hur seriösa de är.
Det kan vara att ecodan styrs något annorlunda men jag skulle tro att den fungerar på samma sätt, dvs att den drar ner lite på effekten på VP så att den hamnar under det inställda säkringsvärdet.
Jo, men frågan är om den reglerar ner så att kompressorn aldrig drar mer än 16A eller om den mäter strömmen på inkommande fas och reglerar ner kompressorn om totalen överstiger 16A.