Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög elförbrukning?  (läst 5986 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad annerborn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
Hög elförbrukning?
« skrivet: 30 december 2007, 22:02:00 »
Hej!
Jag tycker det känns som vår värmepump drar lite väl mycket el (i jämförelse med vad andra på detta forum berättar om sina anläggningar).

Under den senaste månaden har jag varit nere i pannrumet och loggat lite. Det har resulterat i bifogat diagram.

Vad tycker ni? Är det inte lite väl saftigt att tillskottet går så mycket redan vid några få minusgrader, och att kompressorn går praktiskt taget dygnet runt redan vid ett par minusgrader?

Jag har köpt en såndär logger från husdata för att kunna lista ut varför det är såhär, skärmdumpar av loggning kommer imorgon.

mvh, Nicke
Tegel/lättbetongvilla 105m2 med 105m2 källare frÃ¥n 1967 -- bergvärme 110m & IVT Greenline C5  -- Vallentuna, Stockholm

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Hög elförbrukning?
« Svar #1 skrivet: 30 december 2007, 22:15:16 »
Ngt verkar ju helt fel som du säger, vad har du för storlek en 6 kw??
Om det stämmer så verkar den i minsta lagret för ditt hus.
Det går ju att justera lite i menyerna men det verkar som det är mer fel än så
Du måste komma med lite mer data med temp. och allt om vi ska hjälpa dig vidare
Mest kyla men lite värme också

Utloggad annerborn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Hög elförbrukning?
« Svar #2 skrivet: 31 december 2007, 14:14:21 »
Storlek? Jadu, det var en bra fråga. Det kan jag inte utläsa av något av de papper som jag fick från säljaren när vi köpte huset. Går det att se på pumpen eller i någon av menyerna kanske? Jag skall kolla på det. Under tiden kommer här lite loggad data (se bilder nedan). Det är flera saker som jag (som ren novis på området) blir konfunderad av:

1. Viktigast av allt. Går inte kompressorn och tillskottet lite väl ofta och länge?
-Vad kan detta bero på?
-För klen kompressor? Kan man ha det?
-För grunt borrhål (se punkt 2)?
-Eftersatt underhåll? Jag såg något inlägg om smutsfilter som skulle rensas
-Har jag varmare i huset än systemet klarar av? Det var närmare 24,5 grader i huset när vi flyttade in, men jag har börjat att successivt sänka värmekurvan och finjusteringen. Nu är vi nere på 22 grader med värmekurva 5.1 och finjustering 0. Sänkningen fortsätter.
-Har det med radiatorernas ventiler att göra? Jag tror att det är termostatventiler. Jag har öppnat dem på max i boplanet (något strypt i sovrummet) och strypt en del i källaren.

2. Är det inte lite väl lite värme som plockas ut ur vätskan som kommer upp ur borrhålet? Diffen mellan köldbärare in och ut ligger ju på ca 1,5 grader.
-Vad beror detta på? För grunt borrhål?

4. Är det inte lite väl kall vätska som kommer upp ur borrhålet (0,5 - 3,0 grader)?

3. Sjunker inte varmvattentemperaturen lite väl snabbt, även under natten då vi inte förbrukar något varmvatten?

4. Varför visar GT4 Framledning Rad -48,3? Är det en sensor som inte används?

Tar tacksamt emot alla råd från er som kan detta. Själv är jag helt novis och har inte ännu lärt mig varken logiken bakom hur det hela fungerar eller terminologin.

mvh, Nicke
Tegel/lättbetongvilla 105m2 med 105m2 källare frÃ¥n 1967 -- bergvärme 110m & IVT Greenline C5  -- Vallentuna, Stockholm

Utloggad annerborn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Hög elförbrukning?
« Svar #3 skrivet: 31 december 2007, 14:19:04 »
...eller är huset helt enkelt uselt isolerat (Tvåglasfönster och inte mer än 15cm isolering på vindsbjälklaget)? Detta borde väl resultera i att radiatorreturtemperaturen sjunker snabbt va?! Vad tycker ni, utifrån grafen ovan? Sjunker den ovanligt snabbt?

/ Nicke
Tegel/lättbetongvilla 105m2 med 105m2 källare frÃ¥n 1967 -- bergvärme 110m & IVT Greenline C5  -- Vallentuna, Stockholm

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hög elförbrukning?
« Svar #4 skrivet: 31 december 2007, 15:15:44 »
1. Det är möjligt att pumpen är lite för liten i förhållande till värmebehovet. Dimensionerande innetemperatur brukar vara 20 grader och 22 inne betyder 10 % ökat värmebehov. Vilken temperatur vill ni ha inne? Dåligt isolerade källare drar mycket värme, hur mycket högre temperatur har ni där jämfört med om ingen värme skulle vara på där?

2. Troligen givarfel. IVT:s givare visar ofta en eller två grader fel. Kör köldbärarpumpen när kompressorn står still. De skall då visa samma temperatur efter ett tag men gör sällan det. I mitt fall får jag lägga till en grad till avläst differens för att få rätt resultat.

Kontrollera inställningen på köldbärarpumpen, läge 1 skall räcka för 110 meter borrhål och en pump på 5 kW. Det sparar en del el.

4. (Första fyran). Helt normal temperatur med tanke på borrhålets djup. KBin för min pump är just nu 1,1 grader men borrhålet är ju lite djupare.

4. Att innegivaren och framledningstemperaturen är -48 tolkar jag som att det inte finns några givare installerade.


Att radiatortemperaturen sjunker snabbt beror mer på mängden vatten i radiatorsystemet. Isoleringen påverkar indirekt. Dålig isolering betyder att högre radiatoretemperatur krävs vilket betyder att de svalnar snabbare.

Det är något fel när tillsatsen går in med steg två vid de temperaturer som är nu. Den borde inte gå in förrän vid -10 eller lägre. Till råga på allt stannar kompressorn strax efteråt. Sånt skall absolut inte hända. Ökat ramptiden för shunt, den bestämmer hur snabbt steg 2 går in efter steg 1.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hög elförbrukning?
« Svar #5 skrivet: 31 december 2007, 15:36:22 »
3. Sjunker inte varmvattentemperaturen lite väl snabbt, även under natten då vi inte förbrukar något varmvatten?


Efter lite letande hittade jag gamla skrivardiagram som visar att min pump också gör varmvatten med 2-3 timmars mellanrum nattetid. Så det får nog betraktas som normalt.

 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Hög elförbrukning?
« Svar #6 skrivet: 31 december 2007, 15:49:49 »
Om du tiitar på ovansidan av vp så sitter där en informatinsskylt vad den heter samt vv- beredarmängd köldmediemängd och typ etc.
Du får kanske ställa dig på en pall för att se.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad annerborn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Hög elförbrukning?
« Svar #7 skrivet: 31 december 2007, 16:22:25 »
Det är en IVT Greenline C5. En titt i dokumentarkivet på www.ivt.se ger följande information:

Avgiven /Tillförd effekt vid 0/35°C: 5.6/1,3kW
Avgiven /Tillförd effekt vid 0/50°C: 4.8/1,5kW
Tegel/lättbetongvilla 105m2 med 105m2 källare frÃ¥n 1967 -- bergvärme 110m & IVT Greenline C5  -- Vallentuna, Stockholm

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Hög elförbrukning?
« Svar #8 skrivet: 31 december 2007, 16:33:32 »
En C5 och kanske med köldmediet R134a, har för mig de bara klarade max 55 grader, men den är tyvärr lite för liten för ditt hus enligt mig. Hade hoppats på en 6kw, numera tillverkas inte 5kw längre.
Hade nog själv satt dit en 7kw om jag räknat på ditt hus.
De som bodde där tidigare kanske inte hade varmt överallt??
Detta är ett stort problem som kommer nu när man ska köpa fastighet, man måste kolla vad det är för storlek på värmepumpen i huset samt tänka vad de som bor där innan, om man har liknande uppvärmning eller om min familj är större. Bara för att man har bergvärme så betyder det inte att uppvärmningen är billig som många fastighetsförsäljare skriver.
Kanske var det så att den förre ägaren fick fler offerter och valde den billigaste och sedan efter försäljning till en ny familj blir det fullständigt fel.
Tyvärr så enligt dina temp verkar den gå hyffsat bra men den troligaste orsaken är nog att den är för liten för erat värmebehov :(
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Hög elförbrukning?
« Svar #9 skrivet: 31 december 2007, 19:21:10 »
Luckyman försök vara lite positiv, innan vi kullkastar allt så börja med optimering av systemet.

-blockera elpatron drift så att VP går optimalt.

-Mät temp i de olika rum och kontrollera att termostaterna är fullt öppna en gång till och se om alla radiatorena har samma framlednings temp. (utom de i källaren de skall vara mindre varma)

-öka ev yttre cirkpumpens hastighet.

Mät alla värde och åter kom i forumet. --/
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad annerborn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Hög elförbrukning?
« Svar #10 skrivet: 01 januari 2008, 20:58:22 »
Här kommer lite av den info du efterfrågade Janne:

-ehh..dum fråga, men..menar du att jag skall koppla ur tillskottet helt och hållt, eller bara ange att den skall vänta längre tid innan den kopplar in.

-Japp, termostaterna är verkligen helt öppna när pumpen anger en värmebärare UT på 43,0 grader så har jag följande uppmätta fraledningstemperaturerna på mina radiatorer i övervåningen:
vardagsrum rad1: 40,2
vardagsrum rad2: 40,2
kök rad1: 40,4
kök rad2: 40,5
hall: 40,2
badrum: 40,5
sovrum1: 40,7
sovrum2: ej mätt (något strypt ventil)
sovrum3: 41,0
diffen mellan min och max är alltså 0,8 grader. Vad säger det oss?

-ehh..dum fråga, men.. hur ökar man yttre cirkulationspumpens hastighet. Jag såg inget om det i manualen för reglercentralen. Gör man det på den fysiska cirkulationspumpen?

Tack för hjälpen / Nicke
Tegel/lättbetongvilla 105m2 med 105m2 källare frÃ¥n 1967 -- bergvärme 110m & IVT Greenline C5  -- Vallentuna, Stockholm

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Hög elförbrukning?
« Svar #11 skrivet: 01 januari 2008, 21:25:32 »
hej

Ser att du har bra jämn temp pÃ¥ alla dina mätställen. Med den framledningstemp mÃ¥ste du ha minst 32-33 grader pÃ¥ returtemp.  Annars som jag skrev öka pÃ¥ vredet pÃ¥ radiator cirkpumpen till högre hast.

Elpatronen måste blockeras så slå av dess automatsäkring så vet du att all värmen genereras av VP. Med denna framledningtemp borde ni ha bra varmt i bostaden ner till ca -5-7 grader ute.

/Janne
« Senast ändrad: 01 januari 2008, 21:28:25 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hög elförbrukning?
« Svar #12 skrivet: 02 januari 2008, 10:53:20 »
Antingen kan man koppla ur tillskottet helt i meny 5.5 (antar att vi har samma typ av pump) men jag skulle rekommendera att sänka effekten till 1/3 (3 kW) i meny 5.2. På så sätt eliminerar man risken för att 6 kW kopplas in som efter ett tag ger så hög returtemperatur att kompressorn stängs av. Observera att stänger man tillskottet i meny 5.5 så går det inte in när kompressorn havererar trots att det står så i manualen. Kör alltså inte i det läget när ni är bortresta vintertid.

SÃ¥g att VBin var 33,2 och returen 32,5. Det behöver inte vara nÃ¥got fel, givarna kan visa olika och  vara monterade pÃ¥ lite olika sätt, men kontrollera att bypassledningen har samma temperatur som  returen sÃ¥ att det inte är flöde Ã¥t fel hÃ¥ll i bypassen.

Yttre cirkulationspumpen regleras på själva pumpen.

diffen mellan min och max är alltså 0,8 grader. Vad säger det oss?

Egentligen ingenting. Returtemperaturen är mer intressant dÃ¥ den talar om det finns nÃ¥gon radiator som kortsluter cirkulationen vilket ger onödigt hög returtemperatur. SmÃ¥ radiatorer i badrum och hallar skall i första hand misstänkas. I andra hand radiatorer nära cirkulationspumpen. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög elförbrukning?
« Svar #13 skrivet: 02 januari 2008, 21:09:48 »
I en frågeställning som ser ut som följande, är kompressorn för klen? måste Luckyman svara det han tycker och han säger att pumpen är för klen, det tycker jag oxå, det går att optimera en för klen pump lite grann men det man gör är att låta tillskottet gå in lite senare och stöttar.

Jag tycker luckyman svarar på frågor som frågeställaren ber om och det är bra.

IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Hög elförbrukning?
« Svar #14 skrivet: 02 januari 2008, 21:37:53 »
En C5 och kanske med köldmediet R134a...
Hade det varit idé att minimera delta-t på varma sidan över pumpen om köldmediet hade varit R134a?
Det är R407C i denna pump?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!