Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1145. Kika pÃ¥ hur den beter sig och hjälp till att hitta problemet.  (läst 4201 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Mitt system ser ut så här.
Har tickat på i 3år. Väldigt ojusterat första året. Sen har jag försökt justera men det har varit lite för varma vintrar för att det ska ha blivit bra, sen har jag inte kunskapen riktigt heller.



Har försökt förstå alla givare och jag tror detta är rätt.

Citera
Givare ETC Nibe 1145

BT7 AUX1 Topp på VVB
BT6 Botten på VVB
BT25 UKV Givare, extern framledningsgivare
BT50 RMU40 inne enhet?

Från manualen
BT 1 Utegivare
BT 2 Temperaturgivare, värmebärare fram
BP 1 Högtryckspressostat
BP 2 LÃ¥gtryckspressostat
BT 3 Temperaturgivare, värmebärare retur
BT 10 Temperaturgivare, köldbärare in
BT 11 Temperaturgivare, köldbärare ut
BT 12 Temperaturgivare, kondensor framledning
BT 14 Temperaturgivare, hetgas
BT 15 Temperaturgivare, vätskeledning
BT 17 Temperaturgivare, suggas

Nu försöker jag fatta varför den inte matar på mer värme.
Jag är ganska nybörjare på detta så tänk att du förklarar så en 5åring förstår :)

Framledningstemperaturen är väl på tok för låg eller hur?
Jag har den inställd på mycket högre men den skickar inte fram i närheten av det.

Loggen från några timmar idag
https://dl.dropboxusercontent.com/u/71141680/injustering_varme/160116/160116/160116-1.LOG
xls
https://dl.dropboxusercontent.com/u/71141680/injustering_varme/160116/160116/log.xlsx








« Senast ändrad: 16 januari 2016, 12:31:13 av suhagg »

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Ingen med tips? Är det kylan som gått ner i backen bara?

1dm snö så det kanske isolerar dåligt när det är - 10 till - 15

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Du har 20,3 °C inne, vad vill du ha?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Du har 20,3 °C inne, vad vill du ha?

Varmare :)

Den visar temp vid RMU40in som sitter i ett varmt hörn i tvättstugan.

Det är bla brine temp jag är orolig för, den känns väldigt låg. Utan el tillsats så ser du på inställd framledningstemp den är 45grader men den ger bara 32grader. Alltså orkar den inte mata fram den värme jag vill ha utan el tillsats.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Vp är för klen och behöver elspets om du tillåter elpatron gå in får du varmare inne troligtvis riktigt varmt eftersom det kommer höja framledningen 10 grader om elpatron orkar höja så mycket.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Vp är för klen och behöver elspets om du tillåter elpatron gå in får du varmare inne troligtvis riktigt varmt eftersom det kommer höja framledningen 10 grader om elpatron orkar höja så mycket.

Den är på 10kW och har funkat kanon tidigare vintrar. Snurrat i 2 tidigare vintrar. Tycker att den tappat effekt snabbt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Kör en usb loggning så ser man bättre hur vp går.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Har du koll på hur högt den kom upp i framledningstemp förra vintern?
Vet du vad brine-temp var då?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad micke e

  • försöker iallafall
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: karlskoga
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • bergvärmepump
det är ju nåt som inte stämmer alls..om ditt hus håller dryga 20 gr med ca 13 gr för låg framledning så lär du få bastu klimat inne om pumpen skulle leverera 45...
hade möjligen pumpen gjort vv precis eller ligger med 13 gr undertemp hela tiden?
hus i Karlskoga byggt -33  boyta ca 110 m2 tilläggs isolerad  45 mm med nya 3 glas fönster värms till ca 22 gr med 7 st skapliga sektionradiatorer radiatorer. ny installerad golvvärme i källaren ca 40 m2, urgrävt med 80 mm s 300 skivor under ( dubbla 40 mm).värmer till 18-20 gr.
värmer även ett hyggligt isolerat garage till ca 10 gr 150 mm s 80 skivor under. all golvvärme är 20 mm slang tot ca 300 m slang.
som värmekälla har jag en nibe 1245-10 500l arbetstank 210 m borrhål, all golvvärme är installerad som ett system via kulvert till garaget med egen cp (ej styrd av bvp) samt en blandningsventil för att hålla nere tempen till golvvärmen.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
det är ju nåt som inte stämmer alls..om ditt hus håller dryga 20 gr med ca 13 gr för låg framledning så lär du få bastu klimat inne om pumpen skulle leverera 45...
hade möjligen pumpen gjort vv precis eller ligger med 13 gr undertemp hela tiden?

Det är ju rumstermostater i alla rum som justerar. Har ett uterum på ca 25kvm med fullt öppen termostat/motor, fullt flöde på slingan.

Minsta badrummet har ett mycket mera strypt värde, osv.


Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Har du koll på hur högt den kom upp i framledningstemp förra vintern?
Vet du vad brine-temp var då?

Nja det verkar inte finnas med i loggen. Eller ska den finnas?

Men den nådde alltid upp i det jag ställt in vad jag vet. Var inga bekymmer att få tillräckligt varmt.

Har ju golvvärme och Trägolv så jag kan ju inte mosa på hur mycket som helst.

Utloggad micke e

  • försöker iallafall
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: karlskoga
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • bergvärmepump
ok då förstår jag lite bättre,det kanske bara är ett rum tex uterummet som kräver 45 gr framledning och övriga är strypta via termostat då? hur som helst tycker inte jag det verkar speciellt konstigt att det kanske krävs lite tillskott nu när det har varit och är så pass kallt som det är.
 min 10kw pump räcker ner till ca -14gr sen gÃ¥r ts in och jag har ca 44gr fl vid -20 och värmer dryga 200m2 med blandat radiatorer och gv.(brine in -1,2 nu och sjunker för varje vecka nu när pumpen gÃ¥r konstant)
hus i Karlskoga byggt -33  boyta ca 110 m2 tilläggs isolerad  45 mm med nya 3 glas fönster värms till ca 22 gr med 7 st skapliga sektionradiatorer radiatorer. ny installerad golvvärme i källaren ca 40 m2, urgrävt med 80 mm s 300 skivor under ( dubbla 40 mm).värmer till 18-20 gr.
värmer även ett hyggligt isolerat garage till ca 10 gr 150 mm s 80 skivor under. all golvvärme är 20 mm slang tot ca 300 m slang.
som värmekälla har jag en nibe 1245-10 500l arbetstank 210 m borrhål, all golvvärme är installerad som ett system via kulvert till garaget med egen cp (ej styrd av bvp) samt en blandningsventil för att hålla nere tempen till golvvärmen.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
ok då förstår jag lite bättre,det kanske bara är ett rum tex uterummet som kräver 45 gr framledning och övriga är strypta via termostat då? hur som helst tycker inte jag det verkar speciellt konstigt att det kanske krävs lite tillskott nu när det har varit och är så pass kallt som det är.
 min 10kw pump räcker ner till ca -14gr sen gÃ¥r ts in och jag har ca 44gr fl vid -20 och värmer dryga 200m2 med blandat radiatorer och gv.(brine in -1,2 nu och sjunker för varje vecka nu när pumpen gÃ¥r konstant)

Du är helt rätt ute. Uterummet har inte så bra isolering som det borde och bara en enda slinga på ca 25kvm så där är det fullt flöde på slingan och fullt öppen motor.

Övriga slingor har mer begränsat flöde och rumstermostater och motorer som stryper ner tempen ut i varje rum.
Det konstiga är att jag inte haft några som helst problem utan el-tillskott tidgare vintrar och det har varit kallt då också. Men det kanske har med snömängd i kombo med hur kylan kommit som spelar roll.

Har bara loggar från tidigare år men där hittar jag ingen brine temp? Går det inte att logga allt?
Finns det några knep för att översätta vad som är vad i dessa loggar för att förstå de bättre?

Lite loggar
Tror det var första eller andra dagens loggar jag slå på el-tillskottet

https://dl.dropboxusercontent.com/u/71141680/injustering_varme/160117/160116-2.LOG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/71141680/injustering_varme/160117/160117-1.LOG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/71141680/injustering_varme/160117/160118-1.LOG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/71141680/injustering_varme/160117/160119-1.LOG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/71141680/injustering_varme/160117/160120-1.LOG
« Senast ändrad: 24 januari 2016, 07:37:22 av suhagg »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Lägg in loggarna i original utförande nu hamnar ju rubrikerna fel och blir väldigt svår läst.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!