Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?  (läst 34112 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #15 skrivet: 19 oktober 2007, 18:03:45 »
Det finns stor anledning att se på garantier och försäkringar när man köper "billigt" från en liten handlare.
Vem som helst kan åka till Kina och komma hem med "världens bästa värmepump till ett otroligt pris" men ändå har det inte ännu skett, i min värld betyder det att det de fakto finns problem.

Om man inte har som absolut krav att den (billiga) maskin man köper alltid skall leverera det man önskar sig anser jag att det är helt OK att köpa billigt, men vet man med sig att man är personen som vill att det man "betalt för" också skall leverera så tror jag fortfarande att devisen - "man får vad man betalar för" håller.

Jag ser fram emot den dagen jag är överbevisad när det gäller denna "devis".
« Senast ändrad: 19 oktober 2007, 18:05:41 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #16 skrivet: 19 oktober 2007, 18:38:17 »
jag har lång erfarenhet av branschen ,och tror jag har kunskap att utvärdera denna omtalade pump.
eftersom jag beställt en av Krister i utvärderings-syfte,så lovar jag att jag ska delge mina synpunkter när den kommit hem !
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #17 skrivet: 19 oktober 2007, 18:45:55 »
Jag brukar inte ofta hålla med Rickard, men här är vi eniga.

Jag har en Ecoair 105 och 6 st Panasonic L/L i olika hus.

CTCn kostar som 3 pana, men väger också 3 ggr mer tuffar och går och avfrostar utan tråg. Den känns helt enkelt så mycket kraftigare och robustare och mer för en svensk vinter och inte en konverterad ac.

Den kostar netto ca 30000 och skall man sätta det i relation till en komplett installation med panna mm på 90000 så är besparingen att köpa en konverterad ac med luft/vatten växlare för 10 eller 20 tusen ganska liten i det hela perspektivet. Och CTC, Nibe mfl har 6+4 år självriskeliminering på hemförsäkringen, det är också värt en del.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #18 skrivet: 19 oktober 2007, 19:53:30 »
Men förklara dÃ¥ för mig, vad skiljer en L/L-pump med "samma innehÃ¥ll"? Den ena direkt-importerad frÃ¥n Kina, den andra levererad av nÃ¥n finare firma. Vad är det som är anpassat för Norden, vilka delar är det som tagis fram för vÃ¥rt klimat o.s.v. Varför kan aldrig nÃ¥n svara pÃ¥ det? Jag tror mer pÃ¥ Krister, Ã¥ andra jag pratat med, Ã¥ som sett med ögna ögon vad som görs i fabrikerna i Kina, än pÃ¥ att "fina pumpen" är bättre än "ful-pumpen"... Ã… jag travesterar Rickard lite, överbevisa mig om att jag har fel, Ã¥ att devisen "att man fÃ¥r vad man betalar för" fortfarande stämmer  :) ;)

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #19 skrivet: 19 oktober 2007, 19:56:22 »
Jo förresten, jag glömde skriva. Nåt som verkligen gäller när det gäller inport från Kina är "man får vad man beställer" Så det är upp till importören att välja med omsorg, för i Kina kryllar det av hopplöst undermåliga produkter....

mvh humlan.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #20 skrivet: 19 oktober 2007, 21:21:34 »
jag skulle vilja påstå att nästan alla fabriker i asien gör allt o jag menar allt för att hålla nere priserna. o sedan kommer den fina mannen från ett rikt land o vill köpa 500 st o prutar ner priset ännu mer !!vad gör fabriken ?? jo naturligt vis går det att få ner priset men många gånger blir kvaliten lidande.
så många gånger så har fabrikören inte för avsikt att göra dåliga prylar (kineser är ett stolt folk) men dom har många gånger inget val.
jag är ingen expert på värmepumpar men att kunna förstå skilnaden på bra o mindre bra prylar hoppas jag att jag kan.
sedan kan jag inte veta om dessa hemtagna prylar som jag håller på med blir en katastrof men jag tror att min kunskap lett mig till rätta produkter

jag är övertygad om att dessa pumpar som alla andra kommer att strula på något sätt. men förhoppnings vis inte mer än övriga märken från samma fabrik !!

såg ett inlägg om en som tror att lindningen i kompressorn sliter ont vid låga varv!!(frekvens styrd) någon som vet ??

ha de gött
krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #21 skrivet: 19 oktober 2007, 21:25:10 »
Till Humlan.

Finns det något alls från Kina som ens påminner om CTC, Nibe ellet IVT till salu via (kina)importörer i Sverige?
(i så fall är det en nyhet för mig)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #22 skrivet: 19 oktober 2007, 21:45:41 »
Till Humlan.

Finns det något alls från Kina som ens påminner om CTC, Nibe ellet IVT till salu via (kina)importörer i Sverige?
(i så fall är det en nyhet för mig)

hej rickard.
är inte dessa till viss del även dom kina inportörer ??
eller?
nu kanske dessa företag har betydligt bättre kontroll på fabrikerna o kvalite kontroller än andra märken.

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #23 skrivet: 19 oktober 2007, 22:02:27 »
Till Humlan.

Finns det något alls från Kina som ens påminner om CTC, Nibe ellet IVT till salu via (kina)importörer i Sverige?
(i så fall är det en nyhet för mig)

Om jag inte minns fel, så har jag för mig att jag sett nåt som stark påminner om IVT, inte i Sverige, utan på nån utländsk sida....(minns inte om det var från Kina) Men vem tillverkar då innehållet i dom Du nämner, å vart har dom delarna testats fram, å vilket företag har gjort det? För det kan ju inte vara nåt hop-plock av redan befintliga å massproducerade produkter då... Fast jag misstänker förstås att det mesta är saker som inte är ett dugg framtagna för Nordiskt klimat utan mer en del nödvändiga anpassningar, som skulle kunna göras vart som helst. Men antagligen är marknaden för L/V pumpar ännu för liten, därför ser Vi fortfarande mest L/L pumpar från Kina/Asien, även om det finns...

SÃ¥ fortsätt gärna Ã¥ rota efter ursprunget till de märken Du nämner, sÃ¥ kanske Vi kan fÃ¥ fram nÃ¥gra avgörande skillnader. Det vore ju otroligt bra, om Vi i Sverige skulle kunna visa upp en helt igenom svensktillverkad Ã¥ utvecklad pump  :)

mvh humlan.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #24 skrivet: 19 oktober 2007, 22:32:05 »
Humlan blandar in L/L. Där tror jag skillnaderna är små eller inga. Min Fujiair i lillstugan på landet har visserligen litet dålig passning, men är rejäl, med plastpackningar under varje skruv i utedelens svep, kvävefylld inne del mm för 2200 + moms.

Men tråden handlar om L/V! Då tror jag de extra pengar jag lagt på min ecoair är välanvända. 100kg, "lastbilskyl", inget tråg, 6+4 års försäkring, rostfritt stål i chassiet mm.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #25 skrivet: 19 oktober 2007, 22:40:37 »
En annan sak...

Kommer Greven1 att ha med sig lite grejor till Nordmaling i helgen, så att man får klämma lite?

lite prylar är uppsatta redan !
men väldigt dåligt ställe att ha ett vindkraft verk på. mitt framför hocky hallen.
en kille frÃ¥gade mig i dag om det var trasigt  hmm svarade jag   det är totalt vind stilla  Sc:,h  dÃ¥ sa han att detta var värdelöst om det inte snurrar om det inte blÃ¥ser! huvuddunk

har tyvärr inga v pumpar med mig dÃ¥ dessa tyvärr är slut sÃ¥lda  sorry.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #26 skrivet: 19 oktober 2007, 22:44:46 »
hej
haha joo så e det att sälja natur kraft

ungefär sÃ¥ vad det för mig  det va mycket mulet Ã¥ noll sol ute dÃ¥ kom folk Ã¥ frÃ¥gade om solvärmen laddade ner för fullt --suck

visst funkar det med lite moln å dis men då man inte ser solen genom gråtöcket så e det liten chans att det funkar

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #27 skrivet: 19 oktober 2007, 22:53:25 »
Humlan blandar in L/L. Där tror jag skillnaderna är små eller inga. Min Fujiair i lillstugan på landet har visserligen litet dålig passning, men är rejäl, med plastpackningar under varje skruv i utedelens svep, kvävefylld inne del mm för 2200 + moms.

Men tråden handlar om L/V! Då tror jag de extra pengar jag lagt på min ecoair är välanvända. 100kg, "lastbilskyl", inget tråg, 6+4 års försäkring, rostfritt stål i chassiet mm.

Min L/V Airwell håller åxå den vikten å är en ombyggd frysmaskin, men är ändå inte från Norden utan Frankrike. Fast ursprunget på innehållet har jag inte den blekaste aning om... :)

mvh humlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #28 skrivet: 20 oktober 2007, 08:13:05 »
Till Humlan.

Finns det något alls från Kina som ens påminner om CTC, Nibe ellet IVT till salu via (kina)importörer i Sverige?
(i så fall är det en nyhet för mig)

Om jag inte minns fel, så har jag för mig att jag sett nåt som stark påminner om IVT, inte i Sverige, utan på nån utländsk sida....(minns inte om det var från Kina) Men vem tillverkar då innehållet i dom Du nämner, å vart har dom delarna testats fram, å vilket företag har gjort det? För det kan ju inte vara nåt hop-plock av redan befintliga å massproducerade produkter då... Fast jag misstänker förstås att det mesta är saker som inte är ett dugg framtagna för Nordiskt klimat utan mer en del nödvändiga anpassningar, som skulle kunna göras vart som helst. Men antagligen är marknaden för L/V pumpar ännu för liten, därför ser Vi fortfarande mest L/L pumpar från Kina/Asien, även om det finns...

SÃ¥ fortsätt gärna Ã¥ rota efter ursprunget till de märken Du nämner, sÃ¥ kanske Vi kan fÃ¥ fram nÃ¥gra avgörande skillnader. Det vore ju otroligt bra, om Vi i Sverige skulle kunna visa upp en helt igenom svensktillverkad Ã¥ utvecklad pump  :)

mvh humlan.

Som sagt, har inte sett en "kinapump" för luft/vatten som inte är en modifierad luft/luft-värmepump ännu, de "svenska" tillverkarnas luft/vattenvärmepumpar är helt igenom annorlunda konstruerade, huruvida de tillverkas i sverige eller kina låter jag vara osagt, och det saknar dessutom mer eller mindre betydelse, vart jag vill komma är att man inte kan jämföra äpplen och päron.

Grevens luft/vattenvärmepump som väger "typ 32 kg" (har inte kollat) kan aldrig jämföras med en 100 kg kluns från ctc när det gäller förångningskapacitet - det är i alla fall min högst personliga uppfattning.
Skulle den trots allt kunna mäta sig med "di svenske" så ser jag fram emot en oberoende test, de pengarna skulle med full garanti vara välplacerade pengar för Greven1 om det skulle visa sig att hans lilla luft/vattenvärmepump gör ett lika bra jobb som de stora svenska tillverkarnas luft/vattenvärmepumpar.

Som sagt, var tillverkningen ligger saknar i princip betydelse, vad jag menar är att jag ännu inte sett en motsvarande luft/vattenvärmepump säljas på den svenska marknaden till märkbart lägre priser än de svenska tillverkarnas priser.

Som så ofta gäller alltså här fortfarande att man får vad man betalar för, visst fungerar säkert Greven1:s värmepump bra som ett komplement till t.ex. vedeldning eller olja, men jag TROR inte att den kan mäta sig med en motsvarande CTC, NIBE Eller IVT.
Vill man komma "billigt" undan kan det dock vara en god affär att köpa "Greven1:s" billigare (och enklare) pump.

Att snart alla tillverkare tillverkar hela eller delar av sina produkter i Kina är alltså inget jag förnekar eller har någon särskild uppfattning om.
Tror dock inte att det tillför bättre kvalitet, lägre pris, ja, men bättre kvalitet, knappast.
I vart fall om man skall generalisera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #29 skrivet: 20 oktober 2007, 10:57:53 »
Eco-Air är den neda jag kan utala mig om den byggs i Ljungby.........copeland scroll har den ..........det tror jag inte kina pumparna har......
och humlan dom svenska märkena är KONSTRUERADE för våran kyla ........det är inga ombyggda ac...... *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!