Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärmesystem fÃ¥r samma temp som radiatorsystem - felsökning  (läst 1033 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad msven

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vi är nyinflyttade i ett hus sen några månader. Jag försöker se till att värmesystemet fungerar som det ska och, som väsentlig del i uppgiften, att jag förstår hur det är tänkt att det ska fungera.
Värmepumpen i huset (frånluft) förser både golvvärmen (bottenplan) och radiatorvärmen (ovanvåning) med vatten. Golvvärmedelen har sin egen lilla central med egen pump, termostat och fördelningar, gissningsvis för att man vill kunna reglera temperaturen på golvvärmevattnet någorlunda separat från radiatorvattnet. Det är just den här delen som inte verkar fungera som det ska. Om man ställer in termostaten för golvvärmevattnet på säg 25 grader så stryper den inkommande vid den här temperaturen, men pumpen verkar då inte längre kunna cirkulera vatten. Bilden i bilagan visar uppställningen. Jag hade varit tacksam om någon kan kommentera kring mina frågor:

  • Hur bör termostaten och pumpens styrenhet ställas in map temperaturer? Bör de stÃ¥ pÃ¥ samma värde (e.g. 30 grader) eller ska pumpen stänga av innan eller efter termostaten?
  • Om termostaten ställs pÃ¥ t.ex. 25 grader sÃ¥ verkar den stänga av inkommande vatten vid rätt temperatur. Temperaturen pÃ¥ pumpen gÃ¥r däremot upp fort efter detta och det ser ut (med värmekamera) som om den inte kan suga nÃ¥got nytt vatten. I den här situationen hade jag trott att backventilen mot returen skulle öppna sÃ¥ att pumpen tillÃ¥ts pumpa runt inblandat returvatten. Tänker jag fel eller kan det vara stopp i backventilen?
  • Röret som förbinder framledningsvattnet med returvattnet, vad är funktionen för det? Som bypass? Flödespilen pekar uppÃ¥t (frÃ¥n retur till framledning). Ska styrenheten för pumpen sitta pÃ¥ det här röret eller sitter den fel?

Stort tack på förhand!
« Senast ändrad: 21 oktober 2017, 10:53:09 av msven »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det som sitter mellan in och utlopp på primära sidan är en instrypning, öppna locket och kolla att den är utskruvad?
Den bör inte strypa flödet om du har radiatorer i värmesystemet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad msven

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bra tips, det var nog det som var problemet. Instrypningen var skruvad i botten (inget genomflöde). Jag skruvade ut den 3/4 varv och då hör man hur pumpen börjar kunna jobbar normalt igen.

Tack!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!