Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ändläge Danfoss RA-N  (läst 1453 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
Ändläge Danfoss RA-N
« skrivet: 17 oktober 2017, 08:42:27 »
Hej!

Tänkte försöka justera in vår radiatorkrets då alla står fullt öppna idag (N-läget).
Har Danfoss RA-N överallt
http://se.varme.danfoss.com/xxTypex/19939_MNU17496282_SIT60.html

Har provat att vrida på ringen lite men hittar inget ändläge. Finns det inget? Behöver jag bara gå efter markeringen?
Tänkte att jag skulle vrida medurs först för att hitta ändläget (stängd) och sedan öppna och ställa in efter markeringen.

Mvh/Nylund

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Ändläge Danfoss RA-N
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2017, 20:54:33 »
Det finns inget ändläge, ställ in pÃ¥ graderingen bara  tummenupp
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: Ändläge Danfoss RA-N
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2017, 08:33:26 »
Aha, tack för info!  tummenupp

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: Ändläge Danfoss RA-N
« Svar #3 skrivet: 21 oktober 2017, 12:29:32 »
Passar på att fråga i samma tråd...

Alla våra radiatorer står, som sagt, på N-läget (fullt öppna) idag. Huset är enplans med uppvärmd källare.
Jag verkar ha hittat en ganska bra värmekurva som ger ca 20-22gr i alla rum. Dock ligger delta-t på hela kretsen normalt mellan 3-5gr.
CP står på lägsta (3 lägen).

Är det korrekt uppfattat att jag kan få upp delta-t genom att strypa alla radiatorer lite?
Vad är isåfall lagom att börja med? Eftersom det är lite för varmt i källaren nu, när jag tagit bort alla termostater, har jag ställt dessa på läge 4. Och på entreplan har jag ställt dem på läge 6. Är det lagom eller bör jag strypa mer?

Mvh/Nylund

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ändläge Danfoss RA-N
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2017, 10:46:39 »
Delta-t kommer öka när framledningstempen ökar i takt med kallare utetemp. Ökad delta-t gör dessutom att radiarorns medeltemperatur sjunker så framledningen måste ökas något. Att strypa flödet bör ha som resultat att cirkulationspumpen får arbeta hårdare och dra mer ström.
Jag ser ingen nytta med att strypa flödet bara för att öka delta-t.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Ändläge Danfoss RA-N
« Svar #5 skrivet: 23 oktober 2017, 00:02:45 »
Cirkulationspumpen drar mer ström ju högre flöde den behöver pumpa, alltså drar den mindre ström om flödet stryps.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: Ändläge Danfoss RA-N
« Svar #6 skrivet: 23 oktober 2017, 07:50:21 »
Gäller väl bara om man har konstanttryck på CP? Om man har en äldre som bara manglar på på en hastighet utan att veta flödet så är det väl gynnsammare att släppa upp strypningar och sänka farten på CP?
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Ändläge Danfoss RA-N
« Svar #7 skrivet: 23 oktober 2017, 10:18:32 »
Nej, även en sådan pump går lättare med begränsat flöde. Jämför med en dammsugare, de funkar på samma sätt.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Ändläge Danfoss RA-N
« Svar #8 skrivet: 25 oktober 2017, 16:25:48 »
Passar på att fråga i samma tråd...

Alla våra radiatorer står, som sagt, på N-läget (fullt öppna) idag. Huset är enplans med uppvärmd källare.
Jag verkar ha hittat en ganska bra värmekurva som ger ca 20-22gr i alla rum. Dock ligger delta-t på hela kretsen normalt mellan 3-5gr.
CP står på lägsta (3 lägen).

Är det korrekt uppfattat att jag kan få upp delta-t genom att strypa alla radiatorer lite?
Vad är isåfall lagom att börja med? Eftersom det är lite för varmt i källaren nu, när jag tagit bort alla termostater, har jag ställt dessa på läge 4. Och på entreplan har jag ställt dem på läge 6. Är det lagom eller bör jag strypa mer?

Mvh/Nylund
Kolla länken, på sid 2 längst ner har du en mall för grundinställning som brukar fungera väldigt bra.
Utför justeringar i alla rum sedan kan du justera ner cirkpumpen  tills den sämsta radiatorn börjar kallna , dÃ¥ höjer du nÃ¥got sÃ¥ radiatorn fÃ¥r flöde. klart.
Även om det inte blir exakt så kommer du att få en mycket jämnare flödesbild.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: Ändläge Danfoss RA-N
« Svar #9 skrivet: 28 oktober 2017, 08:25:27 »
Kolla länken, på sid 2 längst ner har du en mall för grundinställning som brukar fungera väldigt bra.
Utför justeringar i alla rum sedan kan du justera ner cirkpumpen  tills den sämsta radiatorn börjar kallna , dÃ¥ höjer du nÃ¥got sÃ¥ radiatorn fÃ¥r flöde. klart.
Även om det inte blir exakt så kommer du att få en mycket jämnare flödesbild.

Tack! Ska testa när det blir lite kallare ute.  :)

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: Ändläge Danfoss RA-N
« Svar #10 skrivet: 28 oktober 2017, 08:36:54 »
Hmm hur vet man om man har RA-N10, RA-N15 el. RA-N20?  dontknow

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!