Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lägga klickgolv pÃ¥ befintligt parkett med vattenburen golvvärme?  (läst 6616 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jessiika

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag skulle inte byta ut ett ekparkettgolv mot laminat i första taget. Är parketten verkligen i så dåligt skick att det inte går att slipa?
I en insatslägenhet jag hade tidigare lät jag en firma slipa om golvet (från 1955, troligen omslipat en eller två gånger innan av någon som inte kunde...)
Vilket lyft det blev! Den gul-bruna lacken försvann och golvet blev helt plant, ljust o trevligt igen. Ångrade att jag inte hade gjort det tidigare bara.
Hade haft det så i 10 år eller nå't.
Sedan kan det ju vara så att ni är "allergiska" mot ekparkett men det är ju en helt annan femma. ::)

Förra ägarna har haft många större hundar så det finns vissa ställen där golvet har så djupa skador och har blivit så svart jag är osäker på om det går att slipa, men jag kan ju ha fel! Ställen som varit gömda (under soffor och andra möbler) är ju knappt nötta och enbart gulnade.. Precis som du säger är vi är enorm "allergiska" mot ekfärgat golv så det är väl det problemet tillsammans med att det är så slitet som gör att det känns som att vi vill byta ut det då golvet är en sån stor del av helhetsintrycket!

Utloggad Jessiika

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Näe, jag menar att om det gamla parkettgolvet ska ut så ska det ersättas med likadant men nytt..inte tunn laminat. Jag har visserligen lagt laminat själv på några befintliga golv, men mest av lättja. När jag byggde till ett nytt rum så la jag ett flytande parkettgolv i ett klicksystem (inget lim) på spårade golvvärmeskivor. Vilket jag är mycket nöjd med....att lägga ett golvlager till på det gamla med golvvärme är ingen bra idé, det ger högre värmeförluster nedåt.

Du menar så! Ursäkta att jag missförstod :) Nä, har som uteslutit idén om att lägga nytt golv ovanpå det gamla. Nu återstår bara att fatta ett beslut i hur vi ska göra med det gamla... Det är som någon ovan skrev att vi är "allergiska" mot ekparkett men tanken har aldrig slagit mig att det går att färga in golv... Varför jag inte tänkt det vet jag inte, tror jag tänkt för mycket på laminat :p Golvplankorna är det inget fel på gällande hur de är lagda, bredd osv utan det som får oss att få rysningar är hur enormt slitet och gulnat det är!

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Tack för svar! :) Vi har ännu inte valt vilket golv vi ska lägga då vi fortfarande är lite i spekulationsfas på hur vi ska göra med det gamla golvet, men med de svar jag än fått lutar det definitivt åt att ta bort det gamla och lägga ett nytt! Det som sagt var/är min oro är vad som gömmer sig under parketten i dagsläget och okunskap i vad vi måste lägga mellan innan vi lägger golvet. Det kommer mest troligt bli ett laminatgolv så vi får lov att fråga oss fram hos tillverkaren vad de rekommenderar i vår situation.

Varsågod :-)

Det som ofta är frågan är om man ska lima fast ett golv eller inte. Att lima fast parketten ger t.ex. ofta bättre ljudisolering och kann vara fördelaktigt med hänsyn till värmeöverföringen. Men vill man byta golv blir det mer komplicerat.

I dagens läge vill ju vissa byta golv kanske varannat år. Har man inte limat fast golvet går det ju snabbt att byta golv. Kanske kan man till och med spara det gamla golvet och sen byta tillbaka.

Men i regel slänger man väl det gamla golvet. Kankse är även våra vänner från Osteuropa intresserade av sådant. Men klickparkett och laminat golv kan man ju köpa hur billigt som helt idag.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Kollade som sagt lite efter jag postat mitt inlägg och det verkar som att det är relativt enkelt att få bort det gamla golvet, trots att det ju då kräver mer arbete! Men vi vill ju göra det ordentligt såklart från början :) Så det verkar som att vi ska ta bort det gamla! Vilket golv vi ska lägga har vi inte bestämt oss för, men det blir nog troligtvis någon form av laminat vilket då gör att det blir ett limfritt klicksystem (rätta mig om jag har fel, har aldrig jobbat med ett laminat där det limmas :) )

Limfritt låter bra! Ja, laminat lägger man in limfritt.

Men som sagt, man ska undvika att det uppstÃ¥r "luftspalter" mellan betonggolvet/ underkonstruktionen och laminat glvet. Det skulle försämra värmeöverföringen och sen ser det inte sÃ¥ professionellt ut heller om laminaten "rör sig" när man gÃ¥r över den  ;).

Men som sagt, laminat lägger man limfritt.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
att lägga ett golvlager till på det gamla med golvvärme är ingen bra idé, det ger högre värmeförluster nedåt.

Det kan bli så att man får lite högre värmeförluster nedåt.

Värmeförlusterna nedåt påverkas (som jag tidigare skrev) av isoleringen nedåt och även framledningstemperaturen (och väl också distansen mellan slangorna).

Men visst, högre motstånd uppåt (om man inte tar bort det gamla golvet) skulle väl kräva högre framledningstemperatur (avståndet mellan slangarna kan man ju inte ändra i ett befintligt golvvärmesystem) - annars kan man kanske inte längre föra över den effekt som man behöver för att hålla den önskade rumstemperaturen - och då blir även värmeförlusterna nedåt större (om man inte samtidigt isolerar bättre nedåt vad man ju inte kan utan att riva bort det hela).

Har isoleringen nedåt inte tillräckligt bra värmemotstånd får man också högre värmeförluster.

Generellt kan man säga att golvbeläggningar inte kan ha hur stort värmemotstÃ¥nd som helst. DÃ¥ skulle det inte vara möjligt att föra över värmen till rummet. I ett extremtfall - (mycket bra isolering bÃ¥de nedÃ¥t och uppÃ¥t (isoleringsmatta som golvbeläggning)) - skulle dÃ¥ värmen/ det varma vattnet i golvvärmeslangarna gÃ¥ tillbaka till ack-tanken igen  ;)  8)

« Senast ändrad: 15 oktober 2017, 18:30:44 av Ewald »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 620
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!