Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: IVT 490 fläktkort ombyggnadssats fråga  (läst 116 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JanneKoo

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT 490 fläktkort ombyggnadssats fråga
« skrivet: 12 oktober 2017, 11:08:35 »
Hej alla,

Jag tror att jag har samma problem som diskuteras här:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=54133.msg564168#msg564168

Pumpen stoppar kompressorn ofta utan anledning. När jag kopplar ur tryckvakt slangarna börjar pumpen fungera normalt.

Jag planerar att spara lite pengar och bara installera den nya tryckvakt själv. Problemet är att jag inte kan hitta någon information om innehållet i ombyggnadssats. Någon här måste ha köpt den nya versionen av fläktkortet (ombyggnadssats):

https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-490-13kw/ombyggnadssats-flaktkort-med-tryckvakt.html

Någon chans att få en bild som visar den nya tryckvakt och hur trådarna är anslutna?

Ser den nya tryckvakt ut så här?

https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-490-13kw/tryckvakt-huba.html
https://www.hubacontrol.com/en/products/mechanical-pressure-switch/mechanical-pressure-switch-605/

Tack!

-Janne

Utloggad Larsmaja

• Södra Sandby
  • Kan värmepumpar
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 129
  • IVT490
SV: IVT 490 fläktkort ombyggnadssats fråga
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2017, 18:11:40 »
Om kompressorn går igång då slangarna till tryckvakten kopplas ur tyder det på att vakten funkar, men det tycks vara ett tryckfall som aktiverar vakten till avfrostning.
Kan det vara smuts i förångaren som skapar tryckfall? Men detta har jag aldrig hört talas om.
Har själv lagt till en funktion i IVT 490 som aktiverar avfrostning för att få stopp på kompressorn under sommar tid då solenergin är tillräcklig. Detta skapar inte heller några larm.
IVT490 år 2003 132 m2 3200kWh/år drivenergi.
Braskamin 2 m2 ved/år.
6 m2 Vakuumrör solfångare 7,825kWp solceller.
750l ackumulatortank
Import netto c a. 2500kWh/år 2 personer, ort Lund .

Utloggad JanneKoo

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Värmepump eller värmepumpar?
« Svar #2 skrivet: 13 oktober 2017, 10:00:41 »
Tack för ditt svar. Jag tänkte också på smuts i förångaren men jag vet inte hur man ska verifiera. När pumpen inte fungerade stängde jag av och öppnade servicedörrarna. Det var lite vatten droppande från förångaren. Är det här normalt?

Jag undrar om trcykvakt blir gammal och upptäcker felaktigt liten tryckskillnad som orsakas av vatten för att vara is.

Jag har kontrollerat att larmkretsen fungerar genom att koppla ur en sensor. Jag har ersatt kondensatorn på strömkortet. En vän har meter + kallt medium och kommer att kontrollera gratis.

Jag håller på att bygga ESP8266 + BME280 sensortemp / tryck / fuktighetssensorer för att lägga under och över förångaren.

Jag har också en Arduino + Ethernet-modul som loggar in på pumpens serieport och utgångar till Node-Red av HTTP -> MQTT -> Node-Red -> InfluxDB -> Grafana.

Pumpen var i huset när jag köpte den för två år sedan, så jag har begränsad kunskap om det (eller någon annan pump) men jag är fast besluten att lära mig och fixa det själv och inte betala 500 euro för en tekniker :)

Tyvärr för det dåliga språket, jag använder google translate och vet väldigt lite av svenska :)

Utloggad Larsmaja

• Södra Sandby
  • Kan värmepumpar
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 129
  • IVT490
« Svar #3 skrivet: 13 oktober 2017, 16:59:05 »
Där skall inte finnas något vatten!
Har du kollat utloppet till kondensvatten avloppet?
När IVT490 är i drift (fläkten) kan man känna att det kommer luft från kondensvatten slangen om den inte är igen täppt.
Är man osäker kan man hålla lågan från en tändare så brukar lågan blåsas ut.
« Senast ändrad: 13 oktober 2017, 17:02:43 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2 3200kWh/år drivenergi.
Braskamin 2 m2 ved/år.
6 m2 Vakuumrör solfångare 7,825kWp solceller.
750l ackumulatortank
Import netto c a. 2500kWh/år 2 personer, ort Lund .

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal