Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT 490 fläktkort ombyggnadssats fråga  (läst 3586 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JanneKoo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT 490 fläktkort ombyggnadssats fråga
« skrivet: 12 oktober 2017, 11:08:35 »
Hej alla,


Jag tror att jag har samma problem som diskuteras här:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=54133.msg564168#msg564168

Pumpen stoppar kompressorn ofta utan anledning. När jag kopplar ur tryckvakt slangarna börjar pumpen fungera normalt.

Jag planerar att spara lite pengar och bara installera den nya tryckvakt själv. Problemet är att jag inte kan hitta någon information om innehållet i ombyggnadssats. Någon här måste ha köpt den nya versionen av fläktkortet (ombyggnadssats):

https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-490-13kw/ombyggnadssats-flaktkort-med-tryckvakt.html

Någon chans att få en bild som visar den nya tryckvakt och hur trådarna är anslutna?

Ser den nya tryckvakt ut så här?

https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-490-13kw/tryckvakt-huba.html
https://www.hubacontrol.com/en/products/mechanical-pressure-switch/mechanical-pressure-switch-605/

Tack!

-Janne



Utloggad Larsmaja

  • Lär mig något nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: IVT 490 fläktkort ombyggnadssats fråga
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2017, 18:11:40 »
Om kompressorn går igång då slangarna till tryckvakten kopplas ur tyder det på att vakten funkar, men det tycks vara ett tryckfall som aktiverar vakten till avfrostning.
Kan det vara smuts i förångaren som skapar tryckfall? Men detta har jag aldrig hört talas om.
Har själv lagt till en funktion i IVT 490 som aktiverar avfrostning för att få stopp på kompressorn under sommar tid då solenergin är tillräcklig. Detta skapar inte heller några larm.
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/år drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/år
Braskamin 0 m2 ved/år.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
År 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/år 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad JanneKoo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 490 fläktkort ombyggnadssats fråga
« Svar #2 skrivet: 13 oktober 2017, 10:00:41 »
Tack för ditt svar. Jag tänkte också på smuts i förångaren men jag vet inte hur man ska verifiera. När pumpen inte fungerade stängde jag av och öppnade servicedörrarna. Det var lite vatten droppande från förångaren. Är det här normalt?

Jag undrar om trcykvakt blir gammal och upptäcker felaktigt liten tryckskillnad som orsakas av vatten för att vara is.

Jag har kontrollerat att larmkretsen fungerar genom att koppla ur en sensor. Jag har ersatt kondensatorn på strömkortet. En vän har meter + kallt medium och kommer att kontrollera gratis.

Jag håller på att bygga ESP8266 + BME280 sensortemp / tryck / fuktighetssensorer för att lägga under och över förångaren.

Jag har också en Arduino + Ethernet-modul som loggar in på pumpens serieport och utgångar till Node-Red av HTTP -> MQTT -> Node-Red -> InfluxDB -> Grafana.

Pumpen var i huset när jag köpte den för två år sedan, så jag har begränsad kunskap om det (eller någon annan pump) men jag är fast besluten att lära mig och fixa det själv och inte betala 500 euro för en tekniker :)

Tyvärr för det dåliga språket, jag använder google translate och vet väldigt lite av svenska :)

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig något nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: IVT 490 fläktkort ombyggnadssats fråga
« Svar #3 skrivet: 13 oktober 2017, 16:59:05 »
Där skall inte finnas något vatten!
Har du kollat utloppet till kondensvatten avloppet?
När IVT490 är i drift (fläkten) kan man känna att det kommer luft från kondensvatten slangen om den inte är igen täppt.
Är man osäker kan man hålla lågan från en tändare så brukar lågan blåsas ut.
« Senast ändrad: 13 oktober 2017, 17:02:43 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/år drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/år
Braskamin 0 m2 ved/år.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
År 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/år 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad JanneKoo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 490 fläktkort ombyggnadssats fråga
« Svar #4 skrivet: 27 oktober 2017, 14:17:21 »
Det (kondenserade) vattnet var under kylaren och jag tycker att det är normalt ..? Se bifogad bild, vatten märkt med rött. Luft kommer ut ur slangen och gör bubblor i vattnet under pumpen så att slangen är ok.

Jag har nu byt ut den ursprungliga tryckvakt med HUBA tryckvakt. Inget behov av att byta fläktkort. Löd bara två ledningar på kortet. Pumpen fungerar nu bra så jag tror att jag har löst problemet.

För information till de andra: ombyggnadssats fläktkort är samma som original utom för anslutning av tryckvakt. Du kan lödda ledningar och installera ny tryckvakt utan att ändra fläktkortet.

Se bilder.

Bonusbild av ännu inte färdiga projekt:

- ESP-01 med tre BME280-sensorer installerade på pumpen. Drivs av den billiga aktiva PoE 5V adater som visas på bilden.

- Arduino med Ethernet-modul ansluten till pumpen. Drivs från 5V från pumpen. Planen är att använda optokopplare mellan Arduino och pumpen och driva allt med PoE.


Utloggad Larsmaja

  • Lär mig något nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: IVT 490 fläktkort ombyggnadssats fråga
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2017, 10:33:37 »
Finna bilder!
Stopp i kondensvattenavloppet kan inte orsaka tryckfall som aktiverar avfrostningen som jag var inne på.
Kondensvattnet kommer att rinna ut igenom fläkten och eventuellt stoppa den.
Bra bild, om man skulle tänka sig tvätta av förångaren.
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/år drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/år
Braskamin 0 m2 ved/år.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
År 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/år 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad Dr.Feelgood

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 fläktkort ombyggnadssats fråga
« Svar #6 skrivet: 02 augusti 2021, 13:32:59 »
Jag har nu byt ut den ursprungliga tryckvakt med HUBA tryckvakt. Inget behov av att byta fläktkort. Löd bara två ledningar på kortet. Pumpen fungerar nu bra så jag tror att jag har löst problemet.

För information till de andra: ombyggnadssats fläktkort är samma som original utom för anslutning av tryckvakt. Du kan lödda ledningar och installera ny tryckvakt utan att ändra fläktkortet.

Se bilder.


Hej,
är det någon +- ordning på kablarna från pressostanten? Har också konstaterat att jag har samma problem, det är inte fel på fläkt eller kondensator så jag antar att den är den gamla pressostaten som behöver bytas.

Skall jag bara ta bort gamla pressostanten och löda på de nya kablarna från HUBA? Ser att det är tre kontkater på den nya, finns det någon kopplingschema?
https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-490-13kw/tryckvakt-huba.html

EDIT: Tror jag har missuppfattad problemet och blandat tryckvakt med pressostat. Mitt problem är låg pressostat, men allt verkar funka som det skall, kanske skall den givaren bytas istället. Får läsa vidare
« Senast ändrad: 02 augusti 2021, 13:48:41 av Dr.Feelgood »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: IVT 490 fläktkort ombyggnadssats fråga
« Svar #7 skrivet: 02 augusti 2021, 15:05:13 »
EDIT: Tror jag har missuppfattad problemet och blandat tryckvakt med pressostat. Mitt problem är låg pressostat, men allt verkar funka som det skall, kanske skall den givaren bytas istället. Får läsa vidare
Tycker du ska misstänka gasläcka om du har luftflöde.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Dr.Feelgood

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 fläktkort ombyggnadssats fråga
« Svar #8 skrivet: 02 augusti 2021, 17:01:55 »
Tycker du ska misstänka gasläcka om du har luftflöde.
Tack,
jag fortsätter min fråga här så jag inte startar ett nytt tråd,
detta har jag felsökt så här långt.

Avriningsslang - rengört , dock ingen tecken på kondensläckage till fläkten eller kompressorrummet
Fläkten startar snabbt och kommer upp till full hastighet direkt och snurrar fritt utan några missljud även när den är avstängt. Inga fel på fläkt eller kondensator
Ändrat hastighet på fläkten, både högre och lägre men problemet kvarstår.
Testat luftkanalerna och det finns ingen obstruktion i de, luften flödar fritt både från och till pumpen.

När jag startar VP så går kompressorn igång en kort stund men sen stänger den av och det står att avfrostning LP pågår. Dock borde den inte har fryst eftersom den var igång bara några minuter efter start, sedan går den 1 minut och stänger för avfrostning LP igen. Efter några avfrostningsförsök så kommer LP pressostat låg larmet och kompressorn stänger ner.

När jag kör kompressorn manuellt från service menyn så ser jag att GT6 kommer upp i temperatur, tyder detta att det finns gas i kompressorn?

Vad skall jag testa mer?

Om köldmediet/gasen har läckt ut, är det bara att fylla på?

Vill helst felsöka allt själv innan jag beställer tekniker som skall göra rätt åtgärd.
« Senast ändrad: 02 augusti 2021, 17:31:21 av Dr.Feelgood »

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig något nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: IVT 490 fläktkort ombyggnadssats fråga
« Svar #9 skrivet: 02 augusti 2021, 19:17:31 »
Ett tipps kan vara att bygla LP vakten under en testkörning så kan den inte signaler om ”Lågt tryck”, men då måste du ha koll på GT6 temperaturen den skall stiga över GT3 temperaturerna om den inte gör detta så är det troligtvis gas brist och då måste kompressorn stoppas direkt.
Stiger GT6 som normalt kan det vara vakten som bråkar. (men kanske lite långsökt).
LP vakten bryter vid för lågt tryck och går på elektronikens 5V.
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/år drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/år
Braskamin 0 m2 ved/år.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
År 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/år 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad Dr.Feelgood

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 fläktkort ombyggnadssats fråga
« Svar #10 skrivet: 02 augusti 2021, 21:43:50 »
Ett tipps kan vara att bygla LP vakten under en testkörning så kan den inte signaler om ”Lågt tryck”, men då måste du ha koll på GT6 temperaturen den skall stiga över GT3 temperaturerna om den inte gör detta så är det troligtvis gas brist och då måste kompressorn stoppas direkt.
Stiger GT6 som normalt kan det vara vakten som bråkar. (men kanske lite långsökt).
LP vakten bryter vid för lågt tryck och går på elektronikens 5V.
Tack för tipset,
Jag kan manuellt köra igång kompressorn från service menyn, jag ser att efter några minuter så stiger GT6 till över 60 grader. Betyder det att det finns gas i systemet?
Även när kompressorn startar efter att jag stängt av pumpen så stiger GT6 snabbt till ca. 50 grader innan pressostaten larmar och kompressorn går i avfrostningsläge, efter några avfrostningsförsök så kommer låg pressostat larmet och då stannar kompressorn tillsvidare.

Hur länge vågar jag köra kompressorn i manuellt läge? Jag kan inte se temperaturen när jag startar den manuellt, så fort jag går ur service menyn så stannar kompressorn.
GT6 verkar stiga väldigt fort när kompressorn är igång den korta tiden.

Hur bygglar jag LP vakten? är det bara att koppla bort kablarna och sätta ihop de, eller tvärtom?

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig något nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: IVT 490 fläktkort ombyggnadssats fråga
« Svar #11 skrivet: 03 augusti 2021, 11:32:09 »
Hur bygglar jag LP vakten? är det bara att koppla bort kablarna och sätta ihop de, eller tvärtom?
Det är flatstift den är ansluten med lyft av flatstiften från vakten och tryck de in i varandra kant i kant det brukar funka.
« Senast ändrad: 03 augusti 2021, 12:17:26 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/år drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/år
Braskamin 0 m2 ved/år.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
År 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/år 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!