Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F730 problem med värme nere  (läst 2588 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

farside22

  • Gäst
farside22
Nibe F730 problem med värme nere
« skrivet: 19 september 2017, 18:38:12 »
Total nybörjare och lite tummen mitt i handen syndrom, så ursäkta mina eventuella dåliga/otydliga frågor.

Det är så att jag har flyttat in i ett nytt hus (eller ja, från 1988) i april som hade en Nibe F360p som havererade i juni, jag bytte då ut denna emot en F730.
Jag har förtvivlat svårt att få någon vettig temperatur i våran soutterängvåning.
På övervåningen (där pannan står) så har vi överkomlig temperatur på ca 20 grader men på nedervåningen är det allt som oftast ca 17 grader...
Jag har luftat alla element och även pannan men inget verkar hjälpa..
Elementen på nedervåningen är kalla, medans de uppe är ljumna.
Golvvärmen på övervåningen är även den ljummen, i fredags när jag gick upp på morgonen så var det ca 5 grader ute, då var golven varma!
Min fråga är, vart ska jag börja felsöka?
Trycket i pannan är 0,7 bar, det är nog lite lite, men jag hittar fan inte vart jag fyller pÃ¥ vatten, jag rörde ett reglage men det var nog säkerhetsventilen för trycket bara sjönk  a:gl

Snälla hjälp mig att få ordning på min anläggning, jag blir så frustrerad när jag inte förstår, speciellt allt med framledningstemperaturer etc...

Utloggad farside

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 problem med värme nere
« Svar #1 skrivet: 19 september 2017, 18:55:51 »
Tilläggsinformation:
Alla radiatorer, uppe som nere står på max

inställningar på pannan:
Värmekurva: 8 +/-0
Min framledning: 21
Temperatur: -1
ventilation: normal (70%)
Driftläge : Auto
Tillsats: Blockerad

Huset är som sagt ett soutteränghus byggt 1988, 159kvm.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9623
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 problem med värme nere
« Svar #2 skrivet: 20 september 2017, 08:44:38 »
Påfyllningsventilen till värmekretsen kallas QM11 och syns tydligt på nedre vänstra bilden sid 10 i Installationsmanualen: http://www.nibe.se/nibedocuments/19509/431358-1.pdf Låter annars som de värmeslingor som går till nedre våningen är alltför strypta och de som går till övre våningen och golvvärmen är för öppna. Då kan man behöva leta runt i huset för att hitta var ventilerna till värmen sitter.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F730 problem med värme nere
« Svar #3 skrivet: 20 september 2017, 13:23:46 »
NÃ¥gra saker att kolla:
1. Termostaterna på de kalla radiatorerna, lossa och kolla om piggen under termostaten fjädrar ut?
Knacka annars på ventilen, var försiktig om du drar i piggen, den kan lossna.
2. Få du liv i radiatorerna nere om du stänger alla på övervåningen?
3. Har du ett eller tvårörsystem? kan vara lite svårt att se i vissa fall, men om du stänger av en varm radiator och kopplet fortfarande är varmt när radiatorn kallnar så har du ett rörsystem.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!