Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Luftvärmepump lämplig för verkstadslokal.  (läst 10250 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tomas88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Luftvärmepump lämplig för verkstadslokal.
« skrivet: 19 september 2017, 16:37:12 »
Hej,
Jag är ny medlem här med mitt första inlägg.
"Jag" håller på att bygga en verkstad på 100 kvadratmeter med 4m i takhöjd.
Jag funderar på att sätta in en luftvärmepump för uppvärmningen och skulle vilja ha tips på lämpliga modeller.
Det jag tycker är viktigt är att det går att ställa in låg temperatur. Svårt att säga på förhand vad man kommer att vilja ha för temp men den måste gå att ställa så lågt som 10°C i alla fall. Gärna ännu lägre.
Betongplattan är isolerad.
Väggar 120mm isolering
Tak kommer att isoleras med ca 250mm lösull.

Har fått några offerter som enl säljare skulle vara lämpliga.

Polarpumpen:
Toshiba Polar 35
20 600kr
Fördelen med denna är att den har ett läge för underhållsvärme som går att ställa på mellan 5-13°

Varmt och skönt:
LG Libero 9+
22 553kr

TL-service (lokal Ã…F):
Daikin Caldo X25 / X35
21 800kr / 23 200kr
Fördel: Steglös temp mellan 10-30°

Samsung smart exclusive 12
23000kr
Fördel: Steglös temp mellan 8-30°. Inbyggd wifi
Hade en äldre Samsung 12 någonting (sista lagermaskin) för 20500kr

Mitsubishi Hero 35
25 900kr
Fördel: Steglös temp mellan 10-30°

Alla priser är inklusive moms och UTAN ROT.

Tar gärna emot tankar om leverantörer och de olika pumpmodellerna.
MVH Tomas

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump lämplig för verkstadslokal.
« Svar #1 skrivet: 19 september 2017, 17:10:09 »
Jag skulle välja en modell med steglös temperaturinställning mellan t.ex. 10-30 °C. Brukar bli något kallare nere vid betonggolvet jämfört med uppe där innerdelen sitter. Skönt att kunna reglera till t.ex. +15 °C som arbetstemperatur i lokalen när man pysslar med saker som inte är svettigt. Låter som isoleringen inte blir så kraftig och i kombination med den höga takhöjden behövs det även el-fläktar när det blir kall vinter.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luftvärmepump lämplig för verkstadslokal.
« Svar #2 skrivet: 19 september 2017, 17:56:28 »
Vilken del av landet är detta?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Tomas88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump lämplig för verkstadslokal.
« Svar #3 skrivet: 19 september 2017, 19:24:41 »
Jag bor i Småland.
Inte många dagar per år det är under -10
Klarar man sig inte med bara luftvärmepumpen om man nöjer sig med 10 grader vid en utomhustemp på -10 tror ni?

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump lämplig för verkstadslokal.
« Svar #4 skrivet: 19 september 2017, 20:13:03 »
du behöver 30w per kubikmeter luft om det är normalisolerat dvs 12kW i ditt fall
ingen av dessa pumpar kommer upp till detta definitivt inte vid -10C
pumparna kommer inte att ha en chans i hel---te att värma upp volymen från det gradtal du valt om du vill öka när du kommer dit.
är du där ofta så håll 16C det blir liksom trevligast.

dessutom tycker jag att dina offerter har alldeles för högt pris

försök hitta en Mitsubishi FH50 eller fujitsu lec14
de är äldre men betydligt mer prisvärda och levererar inte bara på pappret utan i verkligheten oxå.
ingen mening att ha en massa flärd i en verkstad.
installationen är ju väldigt lätt att göra i en verkstad synnerhet när den byggs ny så det går säkert att kapa installations kostnaden rejält.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luftvärmepump lämplig för verkstadslokal.
« Svar #5 skrivet: 19 september 2017, 20:39:44 »
FH50VEHZ håller jag med om är en grym maskin, den ger 6kW vid -15 och är prisvärda.
Fujitsun har jag ingen koll på men dom brukar vara prisvärda.

Om man behöver så mycket som 30W per kubik beror nog på hur mycket ventilation det är.
Det motsvarar väl ca 70-75W per kvadrat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Tomas88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump lämplig för verkstadslokal.
« Svar #6 skrivet: 19 september 2017, 22:11:08 »
30w per kubik.
Vid vilken ute och inne-temp då?

Vilken temp jag ska ha får jag prova mig fram till.
Inser att det kan ta lite tid att höja temperaturen med den stora volymen.
Som sagt så är det sällan vi har under-10 några längre perioder så jag har fått för mig att jag skulle klara mig med en luftvärmepump.
Men jag kanske är fel ute.
Ska jag satsa på en med dubbla innedelar eller sätta in några element också?

Jag tackar för tipsen på pumpar. Ska kolla upp dem.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luftvärmepump lämplig för verkstadslokal.
« Svar #7 skrivet: 19 september 2017, 22:34:18 »
Vi har som exempel monterat ett tiotal FH50 i liknande garage men med lite större yta och lite högre takhöjd i Stockholm ( Nynäshamn)
Dessa går på 10 graders funktion säkert 90% av tiden men dom kör upp temperaturen när dom ska göra någon service på någon lastbil om jag har förstått deras användningssätt rätt.

Fick mail med en smiley då dom tyckte att vi överdimensionerat då det fungerade så pass bra utan någon tillskottsvärme som jag förvarnat för.
Till saken hör dock att det inte varit nÃ¥gon längre period av ordentligt kallt väder, dom har i mitt tycke kanske lite väl lite ventilation sÃ¥ det är inte sÃ¥ mycket ny iskall luft som kommer in och ska värmas upp och dom  är snabba pÃ¥ att stänga portarna efter sig när dom kör in och ut.

SÃ¥ en luftvärmepump fungerar absolut i större lokaler,  gäller bara att välja rätt modell efter alla förutsättningar.

PS
Det satt några Toshiba maskiner på garagen bredvid och dom var klenare men dom hade kört dessa på 10 grader vintern innan och enligt dom så gick det bra, dom verkade bara köra 10 grader.
Vet dock inte vilken modell det var,  vilken ventilation dom hade eller om dom hade nÃ¥gra maskiner pÃ¥ som dÃ¥ blir en värmekälla
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luftvärmepump lämplig för verkstadslokal.
« Svar #8 skrivet: 20 september 2017, 00:05:52 »
Nu har jag inga u-värden på fönster, väggar, tak, fönster, portar eller golv så chansade lite på detta efter det du beskrivit.

Lägger man in det i ett beräkningsprogram så får man vid -15 ute och 10 grader inne ett effektbehov av ca 4,5kW
Lägger man in att du vill hålla 18 grader så blir Effektbehovet nästan 6kW
Det är dÃ¥ inräknat ventilationsförluster pÃ¥ ca 1kW respektive1,3kW,  resterande är transmissionsförluster.
Eventuella förluster vid öppna portar är inte inräknade

Men för mer tillförlitlig beräkning så behöver man betydligt mer uppgifter än jag nu chansar lite på.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Tomas88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump lämplig för verkstadslokal.
« Svar #9 skrivet: 21 september 2017, 22:05:45 »
4,5kw är precis vad en DAIKIN Caldo X35 ger vid -15° enl specen.  :)
Har bara ett litet treglasfönster i verkstaden.

Har varit och pratat med en lokal installatör som rekommenderar just denna.

En till fråga som dykt upp är:
Vi bygger också ett intilliggande rum som skall bli gym. Ca 25 kvadrat 165mm isolering i väggar. Takhöjd går från ca 2 till 3 meter. Tre små treglasfönster. Kommer antagligen hålla 16-18 grader där.
Vilket tycker ni är vettigaste uppvärmningssättet här.
1. El element.
2. En till mindre luftvärmepump.
3. Man köper i stället en luftvärmepump med dubbla innerdelar.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luftvärmepump lämplig för verkstadslokal.
« Svar #10 skrivet: 21 september 2017, 22:40:29 »
Det du får fundera på är framtida innertemperaturer så du inte "snålar" nu och får betala för det om ett par år.
Har du en lokal Ã¥terförsäljare för Mitsubishi Electric sÃ¥ kan du ta en offert pÃ¥ FH50VEHZ,  dÃ¥ har du lite extra effekt att plocka ut om det skulle behövas.

Ett gym kanske även behöver kylfunktionen så en liten luftvärmepump kan vara en idé, om nu kylbehov kommer finnas.

En duo maskin som lämnar ca 4,5kW i ena lokalen och ca 1,5kW  i gymmet när det är kallt kan bli dyrare, beroende pÃ¥ vad dina separata val kostar dÃ¥ givetvis.
Flera av dom befintliga duo modellerna är inte riktigt anpassade från fabrik för vårt klimat angående avfrostning eller eventuellt smart värmekabel i bottentråget.
Mitsubishis stora duo tex som är bra anpassad för vårt klimat och ger 6,4kW vid -15 ute tror jag inte kan låta den ena innerdelen ge så stor del av effekten som behövs för din fastighets behov.
Minns jag rätt så är det max 4kW till en innerdel vid den utetemperaturen.
Har ingen koll alls på andra märkens duo modeller men kolla med din tilltänkta återförsäljare.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Luftvärmepump lämplig för verkstadslokal.
« Svar #11 skrivet: 22 september 2017, 08:18:28 »
du behöver 30w per kubikmeter luft om det är normalisolerat dvs 12kW i ditt fall
ingen av dessa pumpar kommer upp till detta definitivt inte vid -10C
pumparna kommer inte att ha en chans i hel---te att värma upp volymen från det gradtal du valt om du vill öka när du kommer dit.
är du där ofta så håll 16C det blir liksom trevligast.

dessutom tycker jag att dina offerter har alldeles för högt pris

försök hitta en Mitsubishi FH50 eller fujitsu lec14
de är äldre men betydligt mer prisvärda och levererar inte bara på pappret utan i verkligheten oxå.
ingen mening att ha en massa flärd i en verkstad.
installationen är ju väldigt lätt att göra i en verkstad synnerhet när den byggs ny så det går säkert att kapa installations kostnaden rejält.

12 kw vid -10 det låter väldigt mycket på 100 kvm, satte in en saldo x35 i ett nybyggt garage med nästan exakt samma storlek och den har klarat sig alldeles utmärkt. En fh 50 på 100 kvm tycker iaf jag verkar vara lite överkurs

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump lämplig för verkstadslokal.
« Svar #12 skrivet: 22 september 2017, 10:33:19 »
Har ni tänkt ha 10 grader för att sen höja tempen när ni vistas i lokalen? isåfall rekomenderar jag att komplettera med en 3-fas byggfläkt minst 5kw för att hjälpa till att höja tempen, sedan när önskvärd temp har uppnåtts stänga av den. Alternativt en dieselkanon som hjälper till.

Är det kallt ute och lokalen är 10 grader tar det ganska lång tid att värma upp, verktyg och andra redskap är iskalla och ej så trevligt att jobba med. Gäller att planera era besök om ni bara har en luftvärmepump. Tror jag betalade 699k för min 5kw byggfläkt så det är ju ingen big deal, men effektivt om man vill höja tempen fort.
En Mitsubishi FH35 kostar väl ca 15-16 med installation, räcker ganska långt, lär räcka för att hålla 10 grader iaf.
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luftvärmepump lämplig för verkstadslokal.
« Svar #13 skrivet: 22 september 2017, 10:39:14 »
Om du gäst999 lägger in förutsättningarna i något av dina energiberäkningsprogram så får man ut dom behov som jag uppgav.
Men för att få säkrare resultat så behöver mer exakta förutsättningar än dom som finns i tråden.

Ventilationen kan spela en avgörande roll

Även priset på maskinen kan vara en faktor
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Tomas88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump lämplig för verkstadslokal.
« Svar #14 skrivet: 22 september 2017, 23:59:49 »
Låter ju lovande Gäst 999 var i landet bor du?

TS Comfort: FH50VEHZ har som jag förstått det inte steglös temperatur utan ett fast läge på 10° och sen nästa steg 16 och uppåt. Jag tror det kan vara bra att kunna ställa något däremellan. Annars har samma återförsäljare som gav offerten på Daikin även Mitsubishi.

M3smeden: Absolut ska jag skaffa en byggfläkt som du föreslår. Bra att ha som backup om det skulle bli nåt strul med pumpen om inte annat.
Sen kanske det blir så att man vill ha mer än 10 grader också. Är kanske inte så stor vits med att ha för stor tempskillnad att värma upp.

Utloggad Tomas88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump lämplig för verkstadslokal.
« Svar #15 skrivet: 23 september 2017, 00:12:52 »
Har fått en offert till på mailen:

"Hej Tomas
Tack för din förfrågan angående installation av 1 st luft/luft MSZ-LN I er fastighet.
Vi kan varmt rekommendera Mitsubishi senaste värmepump som finns i flera olika färgval. Det är en hypermodern värmepump med den senast tekniken, dessutom med det nya köldmediet R32.
Pris om möjligt med rotavdrag 24400 kr inkl moms

Ett annat prisvärt alternativ är Mitsubishi MSZ-FH25 som kostar 21270 kr efter rotavdrag."

Tycker spontant det låter dyrt och som för klen pump. Sen framgår det väl inte vilken modell det första förslaget avser? Finns ju tre olika.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luftvärmepump lämplig för verkstadslokal.
« Svar #16 skrivet: 23 september 2017, 00:36:44 »
Stämmer att underhållsvärmen är på fasta 10 grader och nästa steg är ett skutt upp på FH50.
Nya LN50 har steglöst men den är betydligt dyrare,  även den kan leverera 6kW vid -15

FH50 brukar gå att få tag på till riktigt vettiga priser och det finns lite extra att knuffa på med vid behov.

Dina priser du uppger var inga lockpriser direkt
LN modellen kan både vara 25 eller 35
FH25VEHZ skulle inte jag välja.

Vad har du fått för priser på X35 och FH50 om det nu inte är hemligt?
Borde ingå samma saker om det är från samma återförsäljare
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Tomas88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump lämplig för verkstadslokal.
« Svar #17 skrivet: 23 september 2017, 08:53:07 »
Caldo X35 har jag fått pris på 23000 kr inkl moms utan något ROT.
Sen har jag ett paketpris på en X35 och en Toshiba rav 10 på 35000 kr om jag tar båda samtidigt.

Detta är väl det som verkar mest prisvärt hittills.
Mitsubishi FH50 har jag inte frågat pris på.

Denna åf lutar det åt för tillfället. Men har två lokala till som jag väntar svar från.

Vad tycker ni om dessa priser?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump lämplig för verkstadslokal.
« Svar #18 skrivet: 23 september 2017, 10:16:58 »
Låter ju bra med ett paketpris på två st men RAV 10 har jag inte hört talas om, bara RAS 10. Vet inte hur gammal den modellen är?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luftvärmepump lämplig för verkstadslokal.
« Svar #19 skrivet: 23 september 2017, 10:40:01 »
Svårt att säga något om priser då man inte vet hur installationen är.
LÃ¥nga rör, flera genomföringar, lÃ¥ng eldragning,  bygga om elcentral, nerver ställning mm mm
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Tomas88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump lämplig för verkstadslokal.
« Svar #20 skrivet: 24 september 2017, 08:06:15 »
Josth: Den heter RAS 10 skrev fel. Kallas också Suzumi +.


Som jag fattat det kopplar man väl in dessa med en stickkontakt?
I och med att det är ett nybygge så skall det inte behöva byggas om något i elcentralen utan det skall vara förberett för luftvärmepumparna.
Som jag ser det skall man kunna ha inne/utedel ganska så mitt för varandra. Borde alltså inte vara någon lång dragning.

/Tomas

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump lämplig för verkstadslokal.
« Svar #21 skrivet: 24 september 2017, 09:27:44 »
RAS 10 har åtminstone 7-8 år på nacken så det måste ju vara ett reparerat begagnat exemplar. Priset har jag svårt att säga något om. Viss garanti måste de lämna i alla fall. Vad jag minns ansluts elen på denna till utedelen normalt fast via en arbetsbrytare, men installatören kan kanske ordna det med annan anslutningskabel/gummikabel och stickpropp om man vill. På nya modeller verkar det valbart om el-anslutningen ska ske med stickpropp från utedelen eller innerdelen. Installationen hos dig låter annars som en helt vanlig standardinstallation.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump lämplig för verkstadslokal.
« Svar #22 skrivet: 24 september 2017, 09:48:49 »
RAS 10 har åtminstone 7-8 år på nacken så det måste ju vara ett reparerat begagnat exemplar. Priset har jag svårt att säga något om. Viss garanti måste de lämna i alla fall. Vad jag minns ansluts elen på denna till utedelen normalt fast via en arbetsbrytare, men installatören kan kanske ordna det med annan anslutningskabel/gummikabel och stickpropp om man vill. På nya modeller verkar det valbart om el-anslutningen ska ske med stickpropp från utedelen eller innerdelen. Installationen hos dig låter annars som en helt vanlig standardinstallation.
Suzumi+ som Tomas 88 hänvisar till är en ny enklare maskin.

/D

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump lämplig för verkstadslokal.
« Svar #23 skrivet: 24 september 2017, 09:52:58 »
Ok, tack för upplysningen! Visste inte att RAS 10 levde vidare.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Luftvärmepump lämplig för verkstadslokal.
« Svar #24 skrivet: 24 september 2017, 10:32:16 »
Dom faktorer jag tror påverkar mest är: Ventilation och hur mycket massa man kan tänkas flytta in i lokalen vid kyla ex: ställ in en 2 tons bil som håller -10 grader vilket tar en massa energi att värma upp

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luftvärmepump lämplig för verkstadslokal.
« Svar #25 skrivet: 24 september 2017, 10:39:39 »
Låter inte som något bra pris på X35 om det är kort rördragning och elmatning finns klar bredvid och återförsäljaren finns på orten.
Men det kanske är förutsättningar som jag inte vet om som krånglar till installationen.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Tomas88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump lämplig för verkstadslokal.
« Svar #26 skrivet: 24 september 2017, 23:09:28 »
Okej. Är det långt ifrån?
Vi har bestämt oss för två pumpar nu i alla fall.
Jämfört med övriga offerter tycker jag ändå denna är den bästa hittills. Men ska kolla upp fler.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luftvärmepump lämplig för verkstadslokal.
« Svar #27 skrivet: 25 september 2017, 13:22:46 »
Hur långt ifrån beror på din förhandlingsförmåga ;)
Sen är det så att ett bra pris egentligen handlar om vad man själv anser vara prisvärt och att man själv är nöjd med vad man får för pengarna.
Kostar ofta lite extra att välja en lokal återförsäljare men förhoppningsvis så finns hjälpen då även lite snabbare om något strular.

"prisvärdast" i dagsläget är nog FH35VEHZ som ger 4,3kW vid -15 om nu din återförsäljare har bra inköpspriset på Mitsubishi.
Kanske tillsammans med Toshiban som du fått pris på 12000:- inkl installation inkl moms utan ROT avdrag för så billigt går det nog inte hitta en märkes maskin.

Men fundera på om det kanske blir några förändringar framöver med att ni kommer hålla en betydligt högre temperatur än dom 10 grader ni tänkt er nu inomhus och om det ändamålet kräver mer ventilation så ni inte väljer för klen värmepump.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Tomas88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump lämplig för verkstadslokal.
« Svar #28 skrivet: 26 september 2017, 12:50:29 »
Jo lite extra kan jag vara beredd att lägga för att få en ÅF hyfsat nära.
FH35 ger lite lägre effekt än X35an väl?

Har ett nytt förslag från samma som överst på denna sidan.
"
Här kommer 3 olika förslag:

Vi har räknat med att du behöver ca 7,5 kW för uppvärmning och det finns lite olika alternativ.

Mitsubishi Hero MSZ-LN 50 pris 31800 kr inkl moms (nominell effekt på 6kW och toppeffekt på 8,7 kW)

Mitsubishi Kirigamine FH50 29750 kr inkl moms (likvärdig prestanda som ovan)

 

Även Daikin har fina maskiner och deras nya serie SoloR innhåller även det nya köldmediet R32.

Daikin Solo R60 (nominell effekt på 7 kW och toppeffekt på 8kW) pris 26900 kr inkl moms.
"

Daikin Solo S60 kanske jag skulle fundera på också.

För övrigt verkar det vara väldigt skilda bedömningar på vad jag behöver för att klara mig.
Har fått ett nytt förslag från Varmt och skönt.
Panasonic CZ9 24319 kr inl markstativ (-500kr utan).
Är inte detta en pump med betydligt mindre effekt än tex X35 och FH50 som föreslagits innan?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luftvärmepump lämplig för verkstadslokal.
« Svar #29 skrivet: 26 september 2017, 14:30:53 »
Daikin modeller uppgavs ge 4,5kW vid -15 inkl avfrostningar och FH35VEHZ ger 4,3kW vid -15 SÃ¥ ger Daikin mycket riktigt lite mer  ;)
Vilken som är fördelaktigast sett över hela året vilket är det som är intressant vid någorlunda lika pris är mer intressant, enligt var det knappt kallare än -10 vintertid.

Det kan nog vara lite spridda skurar om vilken effekt det behövs beroende på till vilken utomhustemperatur den ska tex dimensioneras mot, ventilation och önskad inomhustemperatur.

Priset på FH50 borde det gå att göra en del på med tanke på förutsättningarna ni uppgett.

Varmt och skönt är ute och svamlar om du inte gett dom andra förutsättningar
24000:- för den "gamla" CZ9SKE lÃ¥ter snarare som ett pris frÃ¥n allvärmeteknik  ::)
Har du sökt efter omdömen på varmt och skönt?




Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Tomas88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump lämplig för verkstadslokal.
« Svar #30 skrivet: 30 september 2017, 16:48:01 »
Har nu ett till företag jag fått offert från
Mitsubishi SF25 12000kr
Mitsubishi FH 50 23000kr
Arbetskostnad 10000kr
Rabatt 3000 kr
Tot inkl moms 42000kr


"Varmt och skönt är ute och svamlar om du inte gett dom andra förutsättningar
24000:- för den "gamla" CZ9SKE lÃ¥ter snarare som ett pris frÃ¥n allvärmeteknik  ::)
Har du sökt efter omdömen på varmt och skönt?"
Verkar var lite varierande omdömmen. Allvärmeteknik har jag inte hört talas om innan. Är de dyra?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luftvärmepump lämplig för verkstadslokal.
« Svar #31 skrivet: 30 september 2017, 17:44:25 »
Låter väl som ganska skäligt pris, försök få en SF35VEH i det priset så du har lite högre kyleffekt om det behövs i gymmet.

AVT modellerna är inte direkt billigast på marknaden om man säger så!!
Finns trådar om deras så kallade "ombyggda" modeller du kan Kika på
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!