Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kallare och ljud av grannes VP?  (läst 1311 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TMP

  • Miljönär och klimatolog
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Söker optimala klimatvänliga energi-lösningar
Kallare och ljud av grannes VP?
« skrivet: 13 september 2017, 01:34:41 »
En gammal granne såg att vår granne ska borra för VP nu och sa att han själv fått kallare källare och missljud från en illegalt borrad värme intill så han haft svårt att sova. 2 grannar hade borrat, den ena hade tillstånd men hans närmaste borrade utan så det kanske kom för nära. Men kan man höra från VP eller vad?
2-planshus byggt 58 med delvis krypgrund att åla i, tillbyggt med platta på mark, golvvärme i garage, runt 300 kvm med terrass som är bostadsyta, vattenburen cv från en gammal trippelpanna för olja koks och ved, nu med 2 elpatroner 2x6 Kwh, öppen spis som aldrig används.
Väntar på optimal klimatlösning då vi mest kör el och spetsar med olja, för pannan byttes inte när huset blev dubbelt så stort.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kallare och ljud av grannes VP?
« Svar #1 skrivet: 13 september 2017, 07:49:28 »
Din granne har nog mentala problem, för hans källare har inte blivit kallare och man kan inte höra grannens bergvärme.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad TMP

  • Miljönär och klimatolog
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Söker optimala klimatvänliga energi-lösningar
SV: Kallare och ljud av grannes VP?
« Svar #2 skrivet: 13 september 2017, 08:14:47 »
uppåt 90 med hörapparat/er
2-planshus byggt 58 med delvis krypgrund att åla i, tillbyggt med platta på mark, golvvärme i garage, runt 300 kvm med terrass som är bostadsyta, vattenburen cv från en gammal trippelpanna för olja koks och ved, nu med 2 elpatroner 2x6 Kwh, öppen spis som aldrig används.
Väntar på optimal klimatlösning då vi mest kör el och spetsar med olja, för pannan byttes inte när huset blev dubbelt så stort.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kallare och ljud av grannes VP?
« Svar #3 skrivet: 13 september 2017, 08:28:09 »
Demens och tinnitus kanske?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kallare och ljud av grannes VP?
« Svar #4 skrivet: 13 september 2017, 08:30:42 »
Klassisk "old grumpy guy".  :)
Eller gnällgubbe som vi säger på svenska.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TMP

  • Miljönär och klimatolog
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Söker optimala klimatvänliga energi-lösningar
SV: Kallare och ljud av grannes VP?
« Svar #5 skrivet: 24 september 2017, 18:55:58 »
Jag tog fram fakta. På den tiden behövdes inget medgivande och det fanns inga gradtal, bara ett x var de ska borra.
Så man borrade nära honom och kanske ner under eller nära hans hus.

Men kan det låta verkligen in i hans hus?
2-planshus byggt 58 med delvis krypgrund att åla i, tillbyggt med platta på mark, golvvärme i garage, runt 300 kvm med terrass som är bostadsyta, vattenburen cv från en gammal trippelpanna för olja koks och ved, nu med 2 elpatroner 2x6 Kwh, öppen spis som aldrig används.
Väntar på optimal klimatlösning då vi mest kör el och spetsar med olja, för pannan byttes inte när huset blev dubbelt så stort.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Kallare och ljud av grannes VP?
« Svar #6 skrivet: 24 september 2017, 19:33:17 »
Hur långt isär står husen? Jag hör min bergvärmepump som är i källaren i ett hörn. På tomten utanför hörnet hör jag den svagt men 10m bort absolut hörs ingenting.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad TMP

  • Miljönär och klimatolog
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Söker optimala klimatvänliga energi-lösningar
SV: Kallare och ljud av grannes VP?
« Svar #7 skrivet: 24 september 2017, 19:56:07 »
Hur långt isär står husen? Jag hör min bergvärmepump som är i källaren i ett hörn. På tomten utanför hörnet hör jag den svagt men 10m bort absolut hörs ingenting.
8 m
2-planshus byggt 58 med delvis krypgrund att åla i, tillbyggt med platta på mark, golvvärme i garage, runt 300 kvm med terrass som är bostadsyta, vattenburen cv från en gammal trippelpanna för olja koks och ved, nu med 2 elpatroner 2x6 Kwh, öppen spis som aldrig används.
Väntar på optimal klimatlösning då vi mest kör el och spetsar med olja, för pannan byttes inte när huset blev dubbelt så stort.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Kallare och ljud av grannes VP?
« Svar #8 skrivet: 24 september 2017, 19:59:28 »
Ljud kommer definitivt inte från borrhålet eller slangar dit.
Förutsätter att VPn står i källaren och han själv är inomhus. Han borde vara glad att grannen inte har luftvärmepump.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!