Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sista sucken för min IVT 480?  (läst 7685 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
Sista sucken för min IVT 480?
« skrivet: 16 maj 2017, 20:23:26 »
Då var det dags. Min IVT 480 som varit relativt underhållsfri i 16 år blinkar rött. Tekniker kommer hit i morgon bitti.

Under åren har kompressorn bytts ut (skar efter typ fem år, klassiskt fel pga byte av kylmedia tror jag). Sen har fläkten (bytte själv), tryckutjämningsburken, trevägsventilen med motor (bytte själv) och nödventilen bytts. Allts som allt ganska lite pengar ändå genom åren.

Kompressorn byttes april 2008 ser jag nu. Då höll den knappt sju år. Om det är den igen så har den hållit nio år nu.

En del antyder att "det är så dyrt att byta kompressor att man byter hela anläggningen", men för mig kostade det "bara" 9300 kr inkl moms och allt annat (filter, tryckvakt, kylmedium etc) samt arbete. Kanske kommer det visa sig dyrare i morgon.

Det som hänt nu i alla fall är att f0 visar 80 ("fel på värmepump"), f7 (tryckrörstemp) visar 20 (innetemp typ), f10 högtrycksvakt 00, f11 lågtrycksvakt 00, f25 systemflagga visa A0 ibland och 80 ibland, varmvattenbehov VP medan f26 värmepumpsflagg visar 20 ("larm högtrycksvakt") --- trots att f10 visar 00. Knappen för framledningstemp och effektsteg visar 31 mest hela tiden. Kompressorlampan lyser ej, bara ström på och den blinkande röda.

Trevägsventilen går att röra fritt nu och stänger jag av pannan drar den sig neråt och blir tung att flytta manuellt; den tycks alltså orka röra sig hela vägen. När jag hade problem med den fick jag allt varmvatten ut i elementen och det blev varmt.

Begär jag extra varmvatten tänds elpatronsymbolen och det börjar knäppa i den så där metalliskt, som om något expanderar. Inget behov av varma element nu så får vi bara varmvatten i kranen klarar vi oss på kort sikt.

NÃ¥gon som kan gissa vad domen blir i morgon?
« Senast ändrad: 16 maj 2017, 20:30:31 av Micleg »

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: Sista sucken för min IVT 480?
« Svar #1 skrivet: 16 maj 2017, 20:50:04 »
Be om mer vatten via "konstant mer" ett steg var ingen höjdare. Då gick ju elpatronen igång och snabbt stegade den upp till tredje steget, 9 kW. Sen rusar temperaturen och det börjar låta illavarslande. I bästa fall var det nödventilen som släppte ut vatten för att det kokade... Den stackars cirkulationspumpen ska ju stå ut med dessa temperaturer också (den känns het även vid normala tillståndet).

Slog av strömmen snabbt som ögat när det började låta. Kändes som en härdsmälta var på gång. Inget larm eller något tecken på att den insåg att den var på väg på skogen.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sista sucken för min IVT 480?
« Svar #2 skrivet: 16 maj 2017, 21:25:09 »
Be om mer vatten via "konstant mer" ett steg var ingen höjdare. Då gick ju elpatronen igång och snabbt stegade den upp till tredje steget, 9 kW. Sen rusar temperaturen och det börjar låta illavarslande. I bästa fall var det nödventilen som släppte ut vatten för att det kokade... Den stackars cirkulationspumpen ska ju stå ut med dessa temperaturer också (den känns het även vid normala tillståndet).

Slog av strömmen snabbt som ögat när det började låta. Kändes som en härdsmälta var på gång. Inget larm eller något tecken på att den insåg att den var på väg på skogen.
Är det el-ptronen som rusar så det kokar i burken , då finns det 2 saker
en mekanisk termostat som sitter i VP eller en kontaktor som bränt fast inget ovanligt
Har kollat efter elschema men inte hittat ännu , har du hela manualen för där står komponenternas placering

PS Hittade el-schemat , kan var så att det är termostaten som sagt upp sig , men konstigt
den sitter tillsammans med överhetningsskyddet som ska lösa vid övertemp men inget ovanligt att det felar i bägge samtidigt , kan även vara kontaktorer som bränt
Kan du något om el eller grannen jag har schemat här , behövs vid felsökning
« Senast ändrad: 16 maj 2017, 21:36:27 av 25fOCUS »

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Sista sucken för min IVT 480?
« Svar #3 skrivet: 16 maj 2017, 21:41:43 »
Jag får en känsla av cirkulationsproblem.
Börjar det koka i elpatronen utan att tank tempen är nästan lika varm måste du ha cirkulationsproblem..
gÃ¥r cirkulationspumpen?   Lossa luftskruven o känn efter med mejseln
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sista sucken för min IVT 480?
« Svar #4 skrivet: 16 maj 2017, 21:45:02 »
Jag får en känsla av cirkulationsproblem.
Börjar det koka i elpatronen utan att tank tempen är nästan lika varm måste du ha cirkulationsproblem..
gÃ¥r cirkulationspumpen?   Lossa luftskruven o känn efter med mejseln
Inte helt fel det du påtalar jag är mer EL

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: Sista sucken för min IVT 480?
« Svar #5 skrivet: 16 maj 2017, 21:57:09 »
Jag såg aldrig en övre tanktemp över 51 grader, trots att framledningstemp rusade. Men sitter inte "värmspiralen" i nedre delen av tanken, "efter" mätningen av framledningstemp? Det jag såg efter att ha stängt av och startat igen var att returtemp sakta sjönk från 80 och neråt.

Nu har den gått i ett par timmar utan att blinka men den har å andra sidan inte tänt lampan för kompressorn och f26 säger "Ej kompressorbehov".

Kände på cirkpumpen och rören nu när ni skrev om den och pumpen är brännhet men rören in och ut kalla!

Förstår inte "Lossa luftskruven o känn efter med mejseln". Något vid pumpen?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sista sucken för min IVT 480?
« Svar #6 skrivet: 16 maj 2017, 22:03:08 »
Jag såg aldrig en övre tanktemp över 51 grader, trots att framledningstemp rusade. Men sitter inte "värmspiralen" i nedre delen av tanken, "efter" mätningen av framledningstemp? Det jag såg efter att ha stängt av och startat igen var att returtemp sakta sjönk från 80 och neråt.

Nu har den gått i ett par timmar utan att blinka men den har å andra sidan inte tänt lampan för kompressorn och f26 säger "Ej kompressorbehov".

Kände på cirkpumpen och rören nu när ni skrev om den och pumpen är brännhet men rören in och ut kalla!

Förstår inte "Lossa luftskruven o känn efter med mejseln". Något vid pumpen?
Fick du mail ?  pÃ¥ pumpens kortsida sitter det en blank skruv med spÃ¥r , om man
tar bort den så blir det hål där går att känna med en tunnare mejsel om den snurrar gör den inte det och är så varm , sitter den fast går att vrida runt med mejsel kan släppa anars är den död

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: Sista sucken för min IVT 480?
« Svar #7 skrivet: 16 maj 2017, 22:18:35 »
Så här ser min cirkulationspump ut och jag hittar ingen sådan skruv. Ett par tycks sitta på täcklocket där elen går in. Den väldigt varm på utsidan och sval på metallkåpan till själv pumphuset. Sitter skruven på den sidan kommer jag inte åt den då det är "inåt" i anläggningen.

Nu har det droppat lite vatten på golvet. Rakt under nödventilen, men den ska ju tömmas i avloppet (hördes).

Det blev en roterad bild inser jag nu men ni får tänka er att den roteras ett kvarts varv medsols :)

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Sista sucken för min IVT 480?
« Svar #8 skrivet: 16 maj 2017, 22:21:38 »
Den svarta ratten/pluggen i centrum är den du kan lossa
Innanför denna kan du se/känna om axeln snurrar.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sista sucken för min IVT 480?
« Svar #9 skrivet: 16 maj 2017, 22:22:45 »
Så här ser min cirkulationspump ut och jag hittar ingen sådan skruv. Ett par tycks sitta på täcklocket där elen går in. Den väldigt varm på utsidan och sval på metallkåpan till själv pumphuset. Sitter skruven på den sidan kommer jag inte åt den då det är "inåt" i anläggningen.

Nu har det droppat lite vatten på golvet. Rakt under nödventilen, men den ska ju tömmas i avloppet (hördes).

Det blev en roterad bild inser jag nu men ni får tänka er att den roteras ett kvarts varv medsols :)
En gammal luring under svarta sexkanten ta bort den droppar lte vatten men inte mycket

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sista sucken för min IVT 480?
« Svar #10 skrivet: 16 maj 2017, 22:30:32 »
Har haft en lika dan CP.
Har för mig att plastlocket inte går att ta bort, men det går att gänga ut och när det är löst så kan man haka i bultskallen när man har ett drag utåt och snurra på axeln. Om jag minns rätt alltså.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: Sista sucken för min IVT 480?
« Svar #11 skrivet: 16 maj 2017, 22:31:57 »
Drog loss plastkåpan (rakt ut). Under den satt en bult. Tog en skiftnyckel och skruvade "loss" den och då hänger den lite löst och jag kan påverka pumpen på insidan, men den snurrar lite lojt max någon sekund. Helt uppenbart att den inte gör sitt jobb. Med lite tur är det allt som är fel. Förutom det där dumma vattnet som dök någonstans ifrån. Man blir ju lite paranoid... Har behållaren börjat läcka pga höga temperaturen???
« Senast ändrad: 16 maj 2017, 22:33:31 av Micleg »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sista sucken för min IVT 480?
« Svar #12 skrivet: 16 maj 2017, 22:34:38 »
Drog loss plastkåpan (rakt ut). Under den satt en bult. Tog en skiftnyckel och skruvade "loss" den och då hänger den lite löst och jag kan påverka pumpen på insidan, men den snurrar lite lojt max någon sekund. Helt uppenbart att den inte gör sitt jobb. Med lite tur är det allt som är fel. Förutom det där dumma vattnet som dök någonstans ifrån. Man blir ju lite paranoid... Har behållaren börjat läcka pga höga temperaturen???
Är den så het att det knappt går att ta på den så är den nog död svar på vattnet
kan vara säkehetsv som släpper ut pga för högt tryck kokar
« Senast ändrad: 16 maj 2017, 22:36:39 av 25fOCUS »

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: Sista sucken för min IVT 480?
« Svar #13 skrivet: 16 maj 2017, 22:38:41 »
Är den så het att det knappt går att ta på den så är den nog död

Mätte med min IR-termometer av tveksam kvalitet och den visar 28 grader på röret ut från pumpen, 33 grader på metallskalet till pumpen och 50-55 grader på yttre (motor-) sidan av pumpen samt att jag genom att vrida på skruven kunde få den att surra lite, vibrera och snurra några varv på egen hand. Skurit ihop eller något. Ska skruven gå att vicka när den lossats? Eller är lagren så dåliga i pumpen nu?
« Senast ändrad: 16 maj 2017, 22:48:11 av Micleg »

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Sista sucken för min IVT 480?
« Svar #14 skrivet: 16 maj 2017, 22:38:57 »
Ny cirkpump, sÃ¥ kan du fÃ¥ leva med 480:in ett tag till!  a:gl
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!