0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
medelutetemperatur BT1 6.4°Cutetemperatur BT1 7.4°Cgradminuter -317GMberäknad framledning S1 36.0°Cframledningstemp. BT2 36.5°Cretur.temp. EB100-EP14-BT3 32.3°Cvärmebärarpumpshastighet EP14 48%rumstemperatur BT50 20.9°C
Nu är det ju ett ett-rörs system, så delta över varje radiator funkar inte som för ett tvårörssystem. Huvudsaken är att kolla att alla radiatorer är varma över hela ytan.
Någon annan hann före, men jag postar ändå...Vilket rumsbörvärde har du?Vad är kompressorfrekvensen?Kanske låter den gradminutunderskottet växa lite om utetempen är i stigande.vbf ligger ju trots allt lite över börvärde på framledningen, så den borde beta av underskottet (som kan ha blivit till vid tappvarmvattenvärmning t.ex.)DeltaT kan du väl ställa i reglerdatorn, vad cirkpumpen för varma sidan skall arbeta mot för deltaT?Att framledningen är så pass hög vid +7 grader kan vara lite oroande, men det beror på var du bor.vbf borde hamna på ca 55 grader vid -20 ute med den inställning du har nu.Det finns dock ett par grundläggande saker du bör göra för att optimera anläggningen:1. Öppna alla termostater.2. Kolla så att alla radiatorer blir varma, om inte, motionera piggarna som påverkas av termostaten tills de fungerar - om det inte går, byt ut ventilen eller insatsen.3. Låt värmepumpen gå några dagar/veckor utan radiatortermostater och med rumsgivaren deaktiverad så dessa inte stör regleringen.4. Justera kurvan (vid minusgrader ute) eller kurvförskjutningen (vid plusgrader ute) så att temperaturen i huset blir som ni vill ha det. (Vänta en dag mellan justeringarna)5. Om det är för varmt i vissa rum, stryp på grundflödesventilen som sitter "under" radiatortermostaten, om det är för kallt i vissa rum, öppna på grundflödesventilen.Målet, om allt är rätt dimensionerat när det gäller radiatorerna är att du skall ha samma deltaT över varje enskild radiator som du har över värmepumpens tempgivare vbf/vbr, eller ca 5-7 grader.När du vet att alla radiatorer fungerar och grundflödet är rätt (du har lagom varmt i alla rum) kan då om du vill ställa in några radiatortermostater i rum som oftast blir för varma, jag brukar inte rekommendera att man aktiverar mer än max 30% av radiatortermostaterna om man inte har en arbetstank i systemet, det stör värmepumpens reglering i onödan.Du kan nu även aktivera den centralt placerade rumsgivaren med ca 3 graders påverkan.
När skall man justera in 5-7 grader DT ☺
Tack för kloka inlägg. Jag börjar med att säga att jag glömde skriva det, men givetvis är alla termostater öppna. Att "motionera piggarna" har jag inte gjort, men det är förmodlige enklare än vad det låter. Måste bara klura ut hur det görs. Samt om man behöver montera ner termostaten. (Finns det risk att det börjar läcka ner jag skruvar ner termostaten förresten?)> Vilket rumsbörvärde har du?Osäker på om du menar vad jag har för målvärde på tempen inomhus, men det är 22.5 grader vi siktar på. Dock är rumstermostaten deaktiverad så jag har väl inget "rumsbörvärde" som sådant för tillfället.> Vad är kompressorfrekvensen?Kompressorn går på minimum hela tiden, 26 Hz.> Kolla sedan att radiatorvattnet inte kortsluter någonstans (alltså nästan allt föde genom några få av elementen).Var detta aktuellt för ettrörssystem? Hur ser jag om det "kortsluter" isf? Rören delar på sig på några ställen ju, exempelvis en T-koppling där en slinga tar källaren och en går till de ovanliggande våningarna.> Målet, om allt är rätt dimensionerat när det gäller radiatorerna är att du skall ha samma deltaT över varje enskild radiator som du har över värmepumpens tempgivare vbf/vbr, eller ca 5-7 grader.Återigen, ettrörssystem. Men jag blir ändå nyfiken: hur mäter jag deltaT över en radiator? Temperatur på inkommande minus temperatur på utgående rör, eller? Kan ni rekommendera mätutrustning, har ingen lämlig termometer.> Huvudsaken är att kolla att alla radiatorer är varma över hela ytan.Det är de inte. Har en konstig företeelse där de är varma(re) upptil och svala nedtill. Så luft är det ju inte, men varför är det kallt i från ungefär halva radiatorn och ner?> Vidare kanske att tänka på avgiven effekt på varje element med känd framledning(rumsbehov) och möjlighet att styra flöde över enskilda slingorna.Den meningen förstår jag dessvärre inte..
Håller på att trimma in en nyinsatt bergvärmepump (ersatte en tidigare BVP, men huset hade olja från början) och jag är orolig för mina fram-/returledningstemperaturer. Lite statistik först:Kodstycke: [Välj]medelutetemperatur BT1 6.4°Cutetemperatur BT1 7.4°Cgradminuter -317GMberäknad framledning S1 36.0°Cframledningstemp. BT2 36.5°Cretur.temp. EB100-EP14-BT3 32.3°Cvärmebärarpumpshastighet EP14 48%rumstemperatur BT50 20.9°CHuset är från 70-talet, och har från början värmts med olja+ettrörssystem till radiatorerna (förmodar att det var gjort för hög framledningstemperatur). Våningsplan och radiatorantal: Källare, 100 kvm, 8 radiatorer av äldre typPlan 1, 100 kvm, 6 radiatorer av både äldre och nyare typPlan 1,5, 50 kvm, 5 radiatorer av nyare typFönstren är nya, 3-glas.Problemet kortfattat: jag har relativt hög framledning redan, men den kyls inte av tillräckligt (litet delta mellan fram- och returledning). Ändå får jag inte till den värmen jag vill ha i huset (vill gärna upp nån grad till) trots att pumpen vet att den behöver jobba mer (gradminuter tyder på det). Alla termostater är öppna, radiatorerna luftade. Vad är det som händer? Varför blir det inte varmare trots så hög framledning? Och varför blir inte returen lägre? Vad kan jag göra?
gradminuter -549GMberäknad framledning S1 37.9°Cframledningstemp. BT2 35.3°Cretur.temp. EB100-EP14-BT3 31.2°Cvärmebärarpumpshastighet EP14 45%aktuell kompressorfrekvens 25Hzköldbärare in EB100-EP14-BT10 -0.9°Cköldbärare ut EB100-EP14-BT11 -3.5°Cköldbärarpumphastighet EP14-GP2 13.0%rumstemperatur BT50 21.4°C