Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi i sovrummet - kan man sova?  (läst 8815 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi i sovrummet - kan man sova?
« Svar #15 skrivet: 11 juni 2016, 17:03:42 »
Du är miljöskadad av allt byggdamm sÃ¥ därför kan du sova överallt  ;)
« Senast ändrad: 11 juni 2016, 17:21:36 av TS Comfort AB »
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Mellit

  • Gäst
Mellit
SV: Mitsubishi i sovrummet - kan man sova?
« Svar #16 skrivet: 11 juni 2016, 18:29:44 »
Tågråttan: Tack för mätnings- och decibel-infon. Värdefullt för mig att få fler referenser. Jag tror att 10 dB ska uppfattas som en fördubbling och 2-3 dB ska vara minsta hörbara förändring. Inte helt säker dock.

TS: Jag bor i en mindre ort i närheten av Vänern. Lokala leverantörer verkar hederliga och bra men orkar inte riktigt hålla koll på vad de säljer. Vill inte göra någon ledsen så jag kör anonymt här. Jag gillar, som kanske någon redan förstått, att gräva ned mig i detaljerna för då brukar det bli bra till slut. Är därför tacksam för den hjälp jag får här. Golvmodeller går inte i klädkammaren. Det måste bli montering ovanför klädkammardörren. Med öppen klädkammardörr tänkte jag att man kan förvänta sig att luftväxlingen mellan klädkammare och sovrum blir så bra att man kan se dem som ett enda rum på 14+5=19 m2. Tror du inte det? Åtminstone när man kyler?

När det gäller dimensionering av pump som varit upp lite tidigare så har vi totalt 120 m2 i ett 1 1/2 plans hus byggt på 70-talet. Vi bränner el (direkt el och hushålls el för två personer) för 2500:- i månaden under några månader när det är som kallast. Troligen är huset dåligt isolerat (det blir ju så grymt varmt på sommaren) så jag tror jag behöver ta i lite mer än tillverkarna tänkt sig. Tänkte närmast på kyleffekten i sovrummet och luftvärmepumpens rekommenderade nedre gräns för storlek på rum. Den gränsen verkar var 20 m2 för både FH och EF oavsett om man tittar på storlek 25 eller 35.





Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi i sovrummet - kan man sova?
« Svar #17 skrivet: 11 juni 2016, 20:04:51 »
Det bästa är att någon kikar på plats så det blir rätt enligt dina önskemål.

Dimensionering från början var ett sovrum på ca 14kvm och det låter nu som du vill täcka en betydligt större del.
Nu antar jag att sovrummet är på övervåningen och ska du ha den placerad i ditt sovrum eller klädkammare och även försöka värma resten av övervåningen så måste du hålla en ganska hög temperatur och det är i min mening inget önskemål i ett sovrum där man vill ha det svalt, att få ner värmen till plan 1 är svårt.

Uppvärmning,  hushÃ¥llsel och antagligen tappvarmvatten för 2500:- i mÃ¥naden när det är som kallast lÃ¥ter inte sÃ¥ farligt men det beror även pÃ¥ hur varmt ni har och hur mycket tappvarmvatten och hushÃ¥llsel ni förbrukar.

Återigen tror jag det är bäst om ni tar hem ett par säljare/montörer och förklarar vad ni är ute efter så får dom på plats ge olika förslag.
Kanske är tex en FH35VEHZ eller motsvarande på bottenplan och en billig ac i sovrummet det som ni behöver.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi i sovrummet - kan man sova?
« Svar #18 skrivet: 11 juni 2016, 21:51:08 »
Jag bor långa perioder i ett annat klimat. Där kyler vi sovrummet innan vi går till sängs.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Mellit

  • Gäst
Mellit
SV: Mitsubishi i sovrummet - kan man sova?
« Svar #19 skrivet: 12 juni 2016, 12:10:14 »
rocas: Jag tror att det oftast blir så för oss också. Öppen sovrumsdörr och stängd klädkammardörr för det mesta, men när det är varmt och man vill få det svalare så kyler man ner sängkammaren någon timma innan läggdags. När man ska sova hela dagen på grund av skiftarbete blir det anorlunda.

TS: Önskar att jag kunde få in en ritning här, men jag vet inte hur man gör. Men, som jag tänker nu så placeras en värmepump (kan bli FH35) i klädkammaren och den kyler klädkammaren och sovrummet som totalt är 19 m2 och finns på plan 2 (hela plan 2 är på 40 m2). Uppvärmning av hela plan 2 blir mest med befintliga elradiatorer, men värmepumpen kommer i alla fall att vara inställd på värme under vintern.

På plan 1 tänkte jag som du sa sätta en FH35 ovanför ytterdörren. Den blåser då rakt fram genom en hall, ett trapphus och tills sist ett kök där huset slutar. Så jag tror att den når det mesta på plan 1 plus att en del varm luft tar sig till plan 2 också, via trapphuset.

Självklart vill jag att det kommer en kunnig leverantör/installatör till mitt hus så att man får diskutera och bestämma på plats. Men av tre tillfrågade kommer bara en. Han kommer någon gång i nästa vecka och verkar vettig. De andra vill att jag ska beställa först och sedan ska man fundera på installationen. De menar att killen som installerar löser det när han kommer med grejorna. Därför är jag så intresserad av era åsikter här på forumet.

Nu tänker jag mest på FH35 (men har ännu inte läst på om EF25 som TS föreslog och som är mycket snyggare) för den har jag hört, den har klarat sig bra i en några år gammal test hos energimyndigheten och ingen tycker att den är dålig. Två sådana i ett hus på 120 m2 känns något överdimensionerat. Finns det någon nackdel med att ha överdimensionerat luftvärmepumparna annat än att det kostar mer pengar att köpa in dem?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi i sovrummet - kan man sova?
« Svar #20 skrivet: 12 juni 2016, 17:25:48 »
Låter mer som du har frågat postorderföretag om dom vill att du ska beställa innan du vet vad du behöver och som verkligen kan installeras beroende på installationsplats.
Vänta in han/hon som kikar på plats.

FH35 monterad i en liten klädkammare för att kyla och värma max 40 kvm låter som en del bortkastade pengar.
Är det FH du bestämt dig för så kan du välja FH25VEHZ istället.

Kör du den i värmedrift vintertid så kommer klädkammare och sovrum vara dom varmaste utrymmena och där vill man normalt ha svalast för att kunna sova.
Lär bli ganska mycket on/off då man kommer nå inställd temperatur väldigt fort i små utrymmen med en högt placerad innerdel.

Skippa dom som inte vill/orkar komma pÃ¥ besök innan beställning och  prata igenom vad du behöver med den lokala Ã¥terförsäljaren.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Mitsubishi i sovrummet - kan man sova?
« Svar #21 skrivet: 14 juni 2016, 00:02:07 »
Jag har kompletterat min FH35 med en FH25 placerad i sovrummet.
Kyla på tvåans fläkt funkar bra, låter väldigt lite. Ibland kör jag bara fläkt om det är bara lite varmt på natten i sovrummet. Mycket behagligt.
Körde även värme i vintras, samma ljud förstås men avfrostningarna låter ganska mycket om du vill köra värme på nätterna. Susar och knäpper rejält då FH avfrostar. Det går ju köra timer om man har svårt att somna till fläkljud.

Mellit

  • Gäst
Mellit
SV: Mitsubishi i sovrummet - kan man sova?
« Svar #22 skrivet: 17 juni 2016, 12:23:55 »
Zelda: Tack för din kommentar. Någon annans erfarenhet slår allt som står i databladen! Vi kommer att göra något liknande. En FH35 som når att värma det mesta och en FH25 som primärt finns till för att kyla sovrummet.

TS: Det blev bara ett företag som kom hem till oss för att diskutera innan vi beställde. Och de verkar vara mycket kompetenta på mer än ett sätt. De lyssnar på mina önskemål och förslag, argumenterar med sina erfarenheter bort en del och får ihop en helhet som troligtvis kommer att fungera bra. Det är roligt att jobba med duktiga människor som vill att det ska bli ett bra slutresultat. Installation ska ske inom en månad.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi i sovrummet - kan man sova?
« Svar #23 skrivet: 17 juni 2016, 16:01:46 »
Bra att det var nÃ¥gon vettig som kikade pÃ¥ plats och att ni hittade en lösning som fungerade  tummenupp

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad VillaAnna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • IVT x11. 85+32kvm. Konverterat till vattenburet.
SV: Mitsubishi i sovrummet - kan man sova?
« Svar #24 skrivet: 01 augusti 2016, 13:06:11 »
Jag köpte en Mitsubishi Duo men en väggdel i vardagsrummet på nedervåningen och en golvdel i sovrummet på övervåningen.
Vi kör kyla på vår golvmodell och att det bara skulle bli kallt på golvet förstår jag inte alls...
Supernöjda med ljudnivÃ¥n dÃ¥ golvmodellen har ett "wisper mode" eller vad det kallas och det är imponerande tyst, till och med svÃ¥rt att höra den  tummenupp
Det går även att ställa luftströmmen så den går uppåt/neråt eller båda samtidigt vilket jag tycker verkar bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!