Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dyrbar felkonstruktion pÃ¥ Atria???  (läst 14255 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Dyrbar felkonstruktion på Atria???
« skrivet: 02 april 2014, 23:10:32 »
Har inte varit aktiv här på många år men nu har det gått åt pipan rejält verkar det som! Hörde ett smällande vid pumpen, visade sig vara tryckkärlet på brinekretsen som släppte konstant i säkerhetsventilen. Ur överflödesröret rann det ut etylenglykol. Röret är ej kopplat till avlopp pga placeringen och hinken under var mer än full. Ca 5 liter av smörjan på golvet, en stank som gör en vimmelkantig. Jag som alltid propagerat för det smarta med att ha pumpen inne och växla över glykolen till utedelen känner mig just nu lite tveksam...

Får tag på servicetekniker dagen efter och gissningen är att behållaren för glykolen inne i pumpen har gett sig. Går in på forumet och läser att detta verkar vara ett känt problem. Luktar felaktig design lång väg, något som vi kunder får stå gör nu när det gått några år!

Serviceteknikerns frÃ¥ga: "har du försäkring pÃ¥ den, detta kan bli dyrt"  >:(

Besök från dem i morgon, återkommer med hur det utvecklas. Mitt råd just nu är att ifrågasätta kvaliteten på den lösning för avfrostning som Thermia använder sig av och titta på alternativa leverantörer för en Luft/Vatten-pump.
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dyrbar felkonstruktion på Atria???
« Svar #1 skrivet: 03 april 2014, 09:27:14 »
Värsta scenariot är bekräftat, tanken för etylenglykol som sitter som mantel på varmvattentanken behöver bytas. Fick besked av teknikern som besökte att de hade precis gjort ett liknande jobb på en Thermia... Detta borde aldrig inträffa, anser att det är en designmiss om detta sker med viss frekvens.

Avvaktar prisuppskattning, hÃ¥ller mig i  :-X
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Dyrbar felkonstruktion på Atria???
« Svar #2 skrivet: 03 april 2014, 16:34:25 »
Antar att det är beredaren som rostat sönder undrar om den rostat från vv sidan eller brine sidan men glykol ska väl skydda mot rost.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dyrbar felkonstruktion på Atria???
« Svar #3 skrivet: 03 april 2014, 17:35:58 »
Det är ett glykolkärl som ligger som en mantel runt vattenberedaren om jag förstått det rätt. Detta kärl är trasigt (ingen korrosion), exakt hur är oklart men med tanke på att de precis gjort ett liknande ingrepp och de kunde ställa snabb diagnos över telefon så är det nog inget unikt för en Atria, tyvärr... Återkommer när de rivit ner hela pumpen men min gissning är att det brustit någonstans.
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Dyrbar felkonstruktion på Atria???
« Svar #4 skrivet: 03 april 2014, 17:53:00 »
Det bör vara manteln mellan vv beredaren och glykol delen som läcker så att vv trycks över till brine och säkventilen öppnar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dyrbar felkonstruktion på Atria???
« Svar #5 skrivet: 03 april 2014, 19:08:11 »
Hmm, det låter ännu dyrare än vad jag först trodde. Nu blev jag nästan deprimerad.
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Dyrbar felkonstruktion på Atria???
« Svar #6 skrivet: 03 april 2014, 20:36:50 »
Har ingen aning om vad det kostar men antar att hela beredaren byts till en ny om det är hål i vv delen vilket jag tror.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Dyrbar felkonstruktion på Atria???
« Svar #7 skrivet: 03 april 2014, 22:30:17 »
Man funderar på var smärtgränsen går för tillverkare, entreprenör och försäkringsbolag när de inser att den negativa publicitet de får vida överstiger den futtiga besparing de kan göra genom att vägra åtgärda problemet.
Och den positiva publicitet de skulle få om de tog sitt ansvar.
Eller fungerar inte systemet så?

Man kan jämföra med GMs problem där de försökt mörklägga att ett simpelt fel i tändningslåsets eldel (för klen returfjäder) lett till minst 13 människors död.
Varför är det så svårt att säga " vi har gjort fel och kommer att ersätta alla de som lidit förlust (ekonomisk, tidsspillan, lidande....).
Om det inte vore lönsamt för inblandade företag att ta sitt ansvar har vi ett systemfel. (Installatören kan förstås gå i konkurs och slippa ta ansvaret, det är ju standard för skojare, men LF och Thermia?)
Själv vet jag av erfarenhet att Folksam raskt förvandlas till en formidabel motståndare när olyckan händer. IF var däremot en medspelare som tog sitt ansvar fullt ut. LF låter som de har en organisation som innebär att de inte kan anlitas.
Andra kan förstås ha andra erfarenheter.


Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Dyrbar felkonstruktion på Atria???
« Svar #8 skrivet: 04 april 2014, 15:08:54 »
Antar att det är beredaren som rostat sönder undrar om den rostat från vv sidan eller brine sidan men glykol ska väl skydda mot rost.

Glykol är inte rostskyddande i sig, men det brukar finnas rostskyddande tillsatser åtminstone i den glykol som säljs som bilkylarvätska.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dyrbar felkonstruktion på Atria???
« Svar #9 skrivet: 05 april 2014, 10:16:01 »
Etylenglykol är i varje fall inte korrosivt. Avvaktar LFs svar. Enligt villkoren gäller 2 år utan avdrag och sedan 10% per påbörjat år. Tro det eller ej men vår pump hade varit i drift 7 år och 364 dagar + 22 timmar när det inträffade = 50% avdrag enligt LF + 1500:- i självrisk. Sedan får vi se om de har ytterligare synpunkter som gör att de försöker komma undan helt och hållet, skulle inte förvåna mig.

Annars går min tanke helt klart åt producenthållet. Svenskproducerad kvalitet...eller inte? Designmiss från början? Klen/felaktig konstruktion? Just manteln med glykol runt VV-tanken är ju det som är "special" på en Atria jämfört med en bergvärmepump.

För de som undrar, jag har varit i kontakt med Thermia direkt (ej Ã…F) och de ger rÃ¥det att diskutera med försäkringsbolaget... Tack för den  tummenupp

Har fortfarande ej fått prisuppgift från servicetekniker men får det upprepade beskedet, "det här blir dyrt..."
« Senast ändrad: 05 april 2014, 10:17:33 av AJ »
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Dyrbar felkonstruktion på Atria???
« Svar #10 skrivet: 06 april 2014, 20:27:40 »
Det är säkerligen beredaren som rostat . Känt fel på tidiga modeller. Ersätts av rostfri beredare som kostar 12000 netto för installatör vill jag minnas. Bytte en i höstas. Det gick på 26000 inkl moms. Men då gjorde vi en del annat oxå. Tippar på ca 20000 för beredarbyte.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Dyrbar felkonstruktion på Atria???
« Svar #11 skrivet: 07 april 2014, 01:02:13 »
Det är säkerligen beredaren som rostat . Känt fel på tidiga modeller. Ersätts av rostfri beredare som kostar 12000 netto för installatör vill jag minnas.
Känt fel + 12000.
Ger inga varma känslor för Thermia.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dyrbar felkonstruktion på Atria???
« Svar #12 skrivet: 09 april 2014, 14:01:42 »
Jodå, "materialfel" står nämnt som orsak på försäkringsdokumentet som serviceteknikern fyllt i. Rent ut sagt förjäkligt! Tank + arbete + material + glykol slutar på 20000 + moms. Den enda fördelen(?) är att firman som gör det verkar rejält kompetent och precis gjort ett liknande arbete. Men det vore ju bäst om de inte behövde göra arbetet alls...

Jag Ã¥ngrar de gÃ¥nger jag propagerat pÃ¥ detta forum för en Atria. Gamla synder och jag hoppas de är förlÃ¥tna  :-X
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad dvil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Dyrbar felkonstruktion på Atria???
« Svar #13 skrivet: 09 april 2014, 18:31:25 »
Det är säkerligen beredaren som rostat . Känt fel på tidiga modeller.
Shit. Jeg trodde jeg hadde en Rolls Royce (det er kanskje ikke positivt?  ;) ).
Til når er "tidiga modeller"?
Espen Graffer,
Akershus - Norge
1960, 2 etasjer i lettbetong, to leiligheter 70+120 kvm,160 kvm garasje/verksted/kjeller. 50-60k kwh/Ã¥r(inkl. oljeforbruk), radiatoranlegg+gulvvarme. Thermia Atria 12ES, 2 kbm acktank (fd oljetank), koplet via platevarmeveksler.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Dyrbar felkonstruktion på Atria???
« Svar #14 skrivet: 09 april 2014, 20:16:18 »
Först av allt tycker jag det är jätte tråkigt att du har fått så mycket problem pga din Atria. :'(

Faktum är att efter din historia här så blev jag lite nojig så jag har dragit fram avlopp ända fram till säkerhetsventilen på brinen nu, vill ju inte ha glykol i tvättstugan. :o
Men jag tror inte att alla som sitter med Atrior ska sitta och vara livrädda nu, jag känner iaf tre + mig som har Atrior och de har iaf inte haft problem med beredarna...ännu är väl bäst att tillägga.
Atrian är ju i grund och botten en modifierad bergvärmepump, så det är ju välbeprövad teknik. Det som skiljer är väl igentligen bara köldmedie, dubbelmantel för uppvärmning av glykol, och shunt för avfrostning.

Men det är nog ingen dum idé att ha avlopp fram till säkerhetsventilen för brinen om man har en Atria, man vill ju verkligen inte ha glykol i huset vid en olycka :o
Hoppas att den nya beredaren du får i stället är av rätt kvalite, och att den sen går som den ska sin livstid ut.

Mvh

Snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Dyrbar felkonstruktion på Atria???
« Svar #15 skrivet: 09 april 2014, 22:28:30 »
GÃ¥r det inte koppla en extern beredare till Atria fast den kanske är lika dyr  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dyrbar felkonstruktion på Atria???
« Svar #16 skrivet: 09 april 2014, 23:14:57 »
Det finns väl ett allvarligare problem med det än "bara" en reparation på 25000? Vatteninträngningen från VV till glykolslingan innebär även att det finns möjlighet att få omvänt flöde, dvs etylenglykol in i VV. Jag vet att det är övertryck i VV MEN det finns möjlighet till tryckfall och i brineledningen är det visst övertryck. Det är många tiotals liter av giftig etylenglykol som ligger som en mantel runt en VV som har materialfel som tillverkaren väl känner till.

Eftersom Thermia valt att låta kunderna bära kostnaden för deras felkonstruktion/felaktiga val av material funderar jag på att höra med berörd myndighet om inte detta är en tillräcklig hög risk för att Thermia ska tvingas till produktåtertagande eller reparation. Om jag inte misstar mig var det just tillsats av etylenglykol i vin som på 80-talet förstörde hela vinindustrin i Österrike. Det skedde inga dödsfall men bara genom att de gjorde detta tappades förtroendet för ett helt lands vinindustri.
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dyrbar felkonstruktion på Atria???
« Svar #17 skrivet: 09 april 2014, 23:18:22 »
Hela avfrostningssystemet av utedelen är beroende av konstruktionen tillsammans med VV-beredaren så det är nog bara att reparera.
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Dyrbar felkonstruktion på Atria???
« Svar #18 skrivet: 10 april 2014, 13:23:51 »
Håller med dig till fullo, tycker Thermia ska stå sitt kast och hjälpa till med kostnaderna när det drabbar kunderna på detta viset.
Men risken med glykol i vattnet är nog minimal, först ska du ha lägre tryck i färskvattnet än brine vilket är osannolikt sen dricker man ju inte varmvatten.
« Senast ändrad: 10 april 2014, 14:01:01 av snuppesno »
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dyrbar felkonstruktion på Atria???
« Svar #19 skrivet: 10 april 2014, 23:27:33 »
Exempel 1: spolar varmt vatten i vattenkokaren för att göra te, exempel 2: småbarn i duschen, dricker gärna lite vatten medan de duschar... Att det finns en teoretisk chans är oacceptabelt. Man kan som tillverkare inte tillåta en konstruktion som korroderar sönder och öppnar till en glykoltank på tiotals liter. Jag jobbar i en kemibransch med livsmedelsklassade produkter och hanterar ISO-certifiering enligt 22000 och tycker att den risk som Thermia utsätter kunderna för med detta materialfel är långt över de gränser som är acceptabla. Att de sedan frånsäger sig ansvar och kostnad irriterar mig till den grad att jag tänker gå vidare med detta.
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Dyrbar felkonstruktion på Atria???
« Svar #20 skrivet: 11 april 2014, 09:50:45 »
Giftig vätska i samma system som dricksvatten... Det låter inte rätt någonstans.
Är det verkligen etylenglykol de använder?

Ytterligare ett scenario är om man helt enkelt bara öppnar sin engreppsblandare och tar ett glas vatten eller börjar fylla en kastrull. Man får då i många fall en blandning. Eller så var senaste tappningen varm så att det står kvar i pipen.

Och risken för haveri torde ju för övrigt vara störst just vid ett tryckbortfall på varmvattnet? Ypperligt tillfälle för en svag punkt i beredaren att ge vika...
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dyrbar felkonstruktion på Atria???
« Svar #21 skrivet: 12 april 2014, 10:14:32 »
100% säkert att det är just etylenglykol, blandat till en fryspunkt på -32. Som sagt, att veta att man har en svag punkt i systemet och inte pro-aktivt åtgärda/ta ansvar är inte OK.
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dyrbar felkonstruktion på Atria???
« Svar #22 skrivet: 13 april 2014, 21:55:43 »
Jaha, i väntan pÃ¥ reparation gick VV-beredaren troligen helt paj. Vatten började rinna rakt ut ur överflödesröret pÃ¥ nivÃ¥kärlet, säkerhetsventilen lät som en skitig KSP 58 och samtidigt öppnades ventilen för max pÃ¥fyllning av VV-beredaren. Fick stänga av vattentillflödet till pumpen. Grattis, nu är väl bara frÃ¥gan om man fÃ¥r detta fixat före PÃ¥sk eller inte (gissar pÃ¥ "inte")  :'(
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dyrbar felkonstruktion på Atria???
« Svar #23 skrivet: 13 april 2014, 22:15:49 »
Vår Atria 8 är från 2006, betyder det VV-tank klädd med koppar? Är det någon som vet om vi kommer att få rostfritt i utbytestanken? Har precis läst om andra som haft problem med korrosion trots byte till rostfritt... Det hela ger en rejäl olustkänsla.
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dyrbar felkonstruktion på Atria???
« Svar #24 skrivet: 22 april 2014, 11:15:30 »
Ny VVB installerad i föregÃ¥ende vecka och pumpen knallar nu Ã¥terigen. Trevägsventilen behövde ocksÃ¥ bytas (suck...) och ett tryckkärl hade gett sig. Nu väntar man bara pÃ¥ fakturan...  :'(

Funderar på att initiera en diskussion med SP (numera Sveriges Tekniska Forskningsinstitut) som certifierat pumpen om konstruktionen med tiotals liter giftig glykol kring en vattentank som det finns ett känt materialfel på.
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Tompaaa

  • Gäst
Tompaaa
SV: Dyrbar felkonstruktion på Atria???
« Svar #25 skrivet: 07 maj 2015, 21:07:29 »
Har haft exakt samma problem som dig. Efter att de bytt diverse ventiler, givare och värmeväxlaren står nu vv beredaren på tur. De räknar på en slutnota på ca 45000:-. Lägg därtill att de hållit på i 5 månader nu (Okt-April). Överväger nu att byta hela j*kla pumpen, ÅF har gått med på att riva gamla fakturan om jag beställer ny... Blir orolig när jag läser att det är ett känt fel.

Rekommendationen måste väl ändå att ha en stor balja istället för att tippa ner det i avloppet. Verkar ju inte direkt vara en hälsodryck som går i Brine delen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!