Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Autoterm Terramax C7- Problem med "Hög temp Värmepump"  (läst 5108 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael Ekroth

  • Gäst
Mikael Ekroth
Autoterm Terramax C7- Problem med "Hög temp Värmepump"
« skrivet: 13 januari 2014, 23:20:34 »
Hej!
Vi har fått problem med våran bergvärme det är en Autoterm Terramax C7 och den slår ifrån och ger larm meddelandet "Hög temp VP" i displayen. Jag har läst och utfört samtliga steg som manualen föreslår.

Det jag inte har gjort är att rengjort partikelfiltret på värme-sidan då jag har svårt att hitta vart det sitter någonstans + att jag vet inte riktigt vad jag ska kolla efter (visa gärna med bild om ni kan). Tidigare ägare av huset visa mig tyvärr inte så grundligt hur det funka utan bara översiktligt och sedan rykte på axlarna och sa "Det är inte så mycket man behöver göra, det tuggar och går". Nu är det -10-(-15) grader ute och bergvärmen strejkar..

Kan också säga att felmeddelande för Elkasett var det första som uppkom, jag återställde den då och då försvann det problemet, efter det så har jag bara fått "Hög temp VP".

Någon som skulle kunna hjälpa än?

Mvh
Micke

Mikael Ekroth

  • Gäst
Mikael Ekroth
SV: Autoterm Terramax C7- Problem med "Hög retur Värmepump"
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2014, 23:56:28 »
En korrigering och det är att det ska vara "Hög return VP"

Hej!
Vi har fått problem med våran bergvärme det är en Autoterm Terramax C7 och den slår ifrån och ger larm meddelandet "Hög temp VP" i displayen. Jag har läst och utfört samtliga steg som manualen föreslår.

Det jag inte har gjort är att rengjort partikelfiltret på värme-sidan då jag har svårt att hitta vart det sitter någonstans + att jag vet inte riktigt vad jag ska kolla efter (visa gärna med bild om ni kan). Tidigare ägare av huset visa mig tyvärr inte så grundligt hur det funka utan bara översiktligt och sedan rykte på axlarna och sa "Det är inte så mycket man behöver göra, det tuggar och går". Nu är det -10-(-15) grader ute och bergvärmen strejkar..

Kan också säga att felmeddelande för Elkasett var det första som uppkom, jag återställde den då och då försvann det problemet, efter det så har jag bara fått "Hög temp VP".

Någon som skulle kunna hjälpa än?

Mvh
Micke

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Autoterm Terramax C7- Problem med "Hög temp Värmepump"
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2014, 08:46:31 »
Det beror förmodligen på att din värmekurva är så hög att returen blir för hög nu när det är kallt. Vad har du för värmeinställningar och vilka temperaturer har du just nu?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Autoterm Terramax C7- Problem med "Hög temp Värmepump"
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2014, 08:50:23 »
Filtret ser ofta ut som en ventil med ett vred. Det kan vara därför du inte ser det. Oftast sitter det nära pumpen på returledningen.

Kan vi få lite temperaturvärden när pumpen har gått ett tag? Det är framför allt returtemperatur, värmebärare ut och in som är intressanta.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

ingvar karlsson

  • Gäst
ingvar karlsson
SV: Autoterm Terramax C7- Problem med "Hög temp Värmepump"
« Svar #5 skrivet: 04 november 2014, 23:22:50 »
Hej!
Vi har fått problem med våran bergvärme det är en Autoterm Terramax C7 och den slår ifrån och ger larm meddelandet "Hög temp VP" i displayen. Jag har läst och utfört samtliga steg som manualen föreslår.

Det jag inte har gjort är att rengjort partikelfiltret på värme-sidan då jag har svårt att hitta vart det sitter någonstans + att jag vet inte riktigt vad jag ska kolla efter (visa gärna med bild om ni kan). Tidigare ägare av huset visa mig tyvärr inte så grundligt hur det funka utan bara översiktligt och sedan rykte på axlarna och sa "Det är inte så mycket man behöver göra, det tuggar och går". Nu är det -10-(-15) grader ute och bergvärmen strejkar..

Kan också säga att felmeddelande för Elkasett var det första som uppkom, jag återställde den då och då försvann det problemet, efter det så har jag bara fått "Hög temp VP".

Någon som skulle kunna hjälpa än?

Mvh
Micke
kan vara igensatt värmeväxlare stor diff värmebärare in ut?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!