Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: toshiba ras- 10pkvp -nd fläkten lägger av.  (läst 4992 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredric Axelsson

  • Gäst
Fredric Axelsson
toshiba ras- 10pkvp -nd fläkten lägger av.
« skrivet: 13 januari 2014, 18:32:04 »
Hej alla glada bor i ett radhus där föreningen installerade toshiba ras- 10pkvp -nd i alla radhus.
Allt har fungerat perfekt tills för några dagar sen.
Har kört på samma inställningar hela tiden allt manuellt ställer in grader 22 nu värme och fläkten på nivå 5.
Nu helt så där så dör fläkten med en sån där skön suck. Därefter susar den bara lite och pustar kall luft.
I min vildaste fantasi trodde jag den skulle starta upp själv men nej då efter 6 timmar så startade jag highpower då sparkade den i gång efter 5 min då slog jag av highpower och allt fungerade som det skulle. nu återkommer problemet oftare och oftare. någon som kan ha en bra gissning vad jag kan göra?
Inga förändringar varken inne eller ute inga synliga fel eller lampor eller pip.

Kommer väl få problem om jag åker bort och fläkten dör förmodar att jag kommer hem till ett kallt hus då.

Tacksam för hjälp.
Freddan

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: toshiba ras- 10pkvp -nd fläkten lägger av.
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2014, 18:35:42 »
Jag antar att även kompressorn stannar? Det skulle vara bra att veta vad som stannar först och hur lång tid det är mellan...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Fredric Axelsson

  • Gäst
Fredric Axelsson
SV: toshiba ras- 10pkvp -nd fläkten lägger av.
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2014, 19:29:29 »
Först inner delen sen ute delen ingen synlig frost på ute delen heller. Trodde det var avfrostning men då borde den starta efter 4 timmar eller har jag fel där.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: toshiba ras- 10pkvp -nd fläkten lägger av.
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2014, 19:35:03 »
Avfrostning tar väl inte 4 timmar? Nåt fel är det, men det borde resultera i nån felkod. Jag vet inte hur VP'n funkar, men man kanske måste göra nåt för att få fram eventuell felkod?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Fredric Axelsson

  • Gäst
Fredric Axelsson
SV: toshiba ras- 10pkvp -nd fläkten lägger av.
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2014, 20:12:43 »
Var läser man felkoder då?
Som sagt allt ser ut att fungera alla lampor säger att den går osv fast den inte värmer eller fläkten går

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: toshiba ras- 10pkvp -nd fläkten lägger av.
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2014, 21:21:10 »
Testa att göra hela maskinen strömlös 5-10 min, och plugga sen in den och kör igång den.
Det kan ju spöka med elektronik & minnen........en reset löser ofta mycket skumma problem.

Med vänlig hälsning jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: toshiba ras- 10pkvp -nd fläkten lägger av.
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2014, 22:18:08 »
Den startar inte fläkten för det är varmt uppe vid taket. Öppna luckan på fjärrkontrollen och tryck på +8 knappen (för underhållsvärme). Då startar fläkten och luften cirkulerar. Tryck på +8 igen för att återgå till normalläge.
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Fredric Axelsson

  • Gäst
Fredric Axelsson
SV: toshiba ras- 10pkvp -nd fläkten lägger av.
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2014, 11:46:16 »
Väldigt konstigt är det i alla fall. +8 knappen fungerade också att få igång fläkten.
Nu är det så att jag har 8 meter i takhöjd och inner delen sitter på 4 meter så att det ska bli så varmt där tror jag inte på. Men satt och läste lite tekniska manualer och det verkar som om att fläkten går ner i varv när den fixerade tempen är mer än 3 grader. Jag har kanske en skev bild om att så länge jag kör fläkten manuellt så ska den gå konstant oavsett om den värmer eller inte.
Fast problemet kvarstår att efter att den lagt av så startar den inte upp igen. Eller min familj skriker om att det är för kallt efter 6 timmar och tvingar mig att starta om den. ska prova en hel reset nu idag och se om det fungerar bättre.

Utloggad nikitalord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
SV: toshiba ras- 10pkvp -nd fläkten lägger av.
« Svar #8 skrivet: 04 november 2014, 11:39:20 »
Har samma beteende pÃ¥ min pump, första säsongen gick den bra men sen följande Ã¥r har den spökat och beteendet kommer och gÃ¥r, kalla vinternätter är det mÃ¥nga gÃ¥nger man fÃ¥r gÃ¥ upp och slÃ¥ om den till ac läge efter detta kan den gÃ¥ felfritt nÃ¥gra dagar. VUAB service har bara sagt att det inte finns nÃ¥got fel pÃ¥ den.  Har du även problem sommartid att den ibland inte vill ge riktig kyla utan lägger sig pÃ¥ 12-15 grader i utblÃ¥s temp?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!