Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Officiell trÃ¥d:Mitsubishi Electric Ecodan  (läst 98838 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Officiell tråd:Mitsubishi Electric Ecodan
« Svar #15 skrivet: 23 november 2010, 09:40:26 »
Är det någon som har värmekabel inkopplad?
Jag har en men den ligger i avloppsröret mellan plattan och min "infiltration" + några decimeter på plattan så det blir en fin isfri väg för vattnet att ta när det droppar ner.
Men i trÃ¥get har jag ingen. Är det ett trÃ¥g förresten? Har faktiskt inte tittat sÃ¥ noga...  ???

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad tjabba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd:Mitsubishi Electric Ecodan
« Svar #16 skrivet: 23 november 2010, 19:15:15 »
tjabba...är det modellen med vatten mellan inne och utedel?
är inte bekant med modell betekningen.
//Thommy J


Det stämmer vattnet går på utsidan huset,jag ville ha det på det viset.
290 kvm 2 LG luft/luft,1 Mitsubishi PUHZ W85 VHA luft/vatten och ett väääldigt fint reglersystem.

Utloggad tjabba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd:Mitsubishi Electric Ecodan
« Svar #17 skrivet: 23 november 2010, 19:30:42 »


Mitsubishi PUHZ W85 VHA

Nu har jag spanat lite vad min pump har dragit på ett dygn,snitt 2,1kw i timmen tot ca 50 kW på ett dygn, temp mellan 0 till -2 under detta dygnet och uppvärmd yta ca 290 kvm 1 1/2 plans + källare huset byggt 1970.

Har en tank på 500 liter som laddas där det uppvärmda vattnet från värmepumpen går in ca 50 cm från toppen på tanken och tas ut
ca 30 cm från botten, men det jag upplever är att cirk pumpen till vp drar ner det uppvärmda vattnet mot botten på tanken så det ca 50 gradiga vattnet från vp endast blir ca 44-45 grader till framledning rad.

Här får nog byggas om så det uppvärmda vattnet från vp:n trycks in i toppen på tanken alt direkt på framledning radkrets.
för att kunna få så varmt vatten som möjligt då värmekurvan ökar med sjunkande temp.

nån som kanske har nån alternativ ide? Sc:,h
290 kvm 2 LG luft/luft,1 Mitsubishi PUHZ W85 VHA luft/vatten och ett väääldigt fint reglersystem.

Utloggad tjabba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd:Mitsubishi Electric Ecodan
« Svar #18 skrivet: 23 november 2010, 19:35:34 »
tjabba tjena hallå,visst får du vara med. Thumbsup

S3 är väl kommunikationsledningen,tänkte att min räknare skulle anslutas där,men antar att man måste leta upp något relä.
Har du någon idé Raptor?

//Thommy Johansson

Citymulti systemet har så man kan via kretskortet i utedelen få ut driftindikering samt larm via kabel som kan beställas separat
det kanske era pumpar har oxå.
290 kvm 2 LG luft/luft,1 Mitsubishi PUHZ W85 VHA luft/vatten och ett väääldigt fint reglersystem.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Officiell tråd:Mitsubishi Electric Ecodan
« Svar #19 skrivet: 23 november 2010, 19:41:13 »


Mitsubishi PUHZ W85 VHA

Nu har jag spanat lite vad min pump har dragit på ett dygn,snitt 2,1kw i timmen tot ca 50 kW på ett dygn, temp mellan 0 till -2 under detta dygnet och uppvärmd yta ca 290 kvm 1 1/2 plans + källare huset byggt 1970.

Har en tank på 500 liter som laddas där det uppvärmda vattnet från värmepumpen går in ca 50 cm från toppen på tanken och tas ut
ca 30 cm från botten, men det jag upplever är att cirk pumpen till vp drar ner det uppvärmda vattnet mot botten på tanken så det ca 50 gradiga vattnet från vp endast blir ca 44-45 grader till framledning rad.

Här får nog byggas om så det uppvärmda vattnet från vp:n trycks in i toppen på tanken alt direkt på framledning radkrets.
för att kunna få så varmt vatten som möjligt då värmekurvan ökar med sjunkande temp.

nån som kanske har nån alternativ ide? Sc:,h

Hej!
Din förbrukning verkar ligga i paritet med vad jag och T.Johansson har. Jag har snittat 39,5 på 2 veckor men sänkte kurvan 1 grad igår och det verkar ha gjort ca 1 kWh. Då har vi ändå snittat -1,5 grader ute och snö idag.

Angående diffen mellan framledning och laddtemp så kan du kolla att givarna har ordentlig kontakt och att dem är ordentligt isolerade. Sedan kan du kolla att dem verkligen visar rätt.
Vid sånna temperaturer skiktar sig vattnet ganska bra och det borde inte innebära stora skillnader på i laddtemp och framledning om de ligger på någorlunda samma höjd.

Varför ville du ha e pump med värmebärare istället för en med PAC (plattväxlare) på insidan och gasmellan ute och innedel?

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad tjabba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd:Mitsubishi Electric Ecodan
« Svar #20 skrivet: 23 november 2010, 20:14:38 »


Mitsubishi PUHZ W85 VHA

Nu har jag spanat lite vad min pump har dragit på ett dygn,snitt 2,1kw i timmen tot ca 50 kW på ett dygn, temp mellan 0 till -2 under detta dygnet och uppvärmd yta ca 290 kvm 1 1/2 plans + källare huset byggt 1970.

Har en tank på 500 liter som laddas där det uppvärmda vattnet från värmepumpen går in ca 50 cm från toppen på tanken och tas ut
ca 30 cm från botten, men det jag upplever är att cirk pumpen till vp drar ner det uppvärmda vattnet mot botten på tanken så det ca 50 gradiga vattnet från vp endast blir ca 44-45 grader till framledning rad.

Här får nog byggas om så det uppvärmda vattnet från vp:n trycks in i toppen på tanken alt direkt på framledning radkrets.
för att kunna få så varmt vatten som möjligt då värmekurvan ökar med sjunkande temp.

nån som kanske har nån alternativ ide? Sc:,h

Hej!
Din förbrukning verkar ligga i paritet med vad jag och T.Johansson har. Jag har snittat 39,5 på 2 veckor men sänkte kurvan 1 grad igår och det verkar ha gjort ca 1 kWh. Då har vi ändå snittat -1,5 grader ute och snö idag.

Angående diffen mellan framledning och laddtemp så kan du kolla att givarna har ordentlig kontakt och att dem är ordentligt isolerade. Sedan kan du kolla att dem verkligen visar rätt.
Vid sånna temperaturer skiktar sig vattnet ganska bra och det borde inte innebära stora skillnader på i laddtemp och framledning om de ligger på någorlunda samma höjd.

Varför ville du ha e pump med värmebärare istället för en med PAC (plattväxlare) på insidan och gasmellan ute och innedel?

/Raptor

Nja det skiljer ca 40cm mellan Radkrets och VP tillopp raden ligger i stort sett i toppen på tanken,därav att jag tänkte flytta VP tillopp dit,valet av pump tycker det är smidigt med allt i ett lösning,sen är den säkert väldigt optimerad från fabrik.
strömavbrott har jag knappt haft här på 10 år så det är jag inte orolig för.
290 kvm 2 LG luft/luft,1 Mitsubishi PUHZ W85 VHA luft/vatten och ett väääldigt fint reglersystem.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Officiell tråd:Mitsubishi Electric Ecodan
« Svar #21 skrivet: 23 november 2010, 20:42:22 »
Om rad-tillopp är i toppen så borde det inte skilja något alls. Prova att stänga av båda pumparna en stund för att få till riktig skiktning och dra sedan igång radpumpen. Då ska den visa samma som laddtempen. Jag hade nämligen exakt samma problem. Tyckte mitt system hade väldigt dåligt deltaT. Det berodde på att givaren inte riktigt låg an och att isoleringen hade hasat ner.

Absolut inget fel på vattenmodellen. Det var inte så jag menade. Men ME förordar sina PAC så det var därför jag reagerade. Hoppas den fungerar som alla andra ME pumpar, KANON!

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd:Mitsubishi Electric Ecodan
« Svar #22 skrivet: 23 november 2010, 21:12:14 »
Då har ovädret dragit in över oss,kommer faktiskt lite snö här nu annars har det regnat oavbrutet i 14 dagar nu.
Sänkte termostaten i den ena fläktkonvektorn igår från fullt öppen till 6,5 på vredet(mma villa).
Har haft ungefär samma temp ute detta dygn som förra,förbrukningen minskade till 22,8kwh detta dygn.
Kan ju förstås vara andra faktorer som gjord detta,men fläktisarna suger verkligen ur värmen ur vattnet,så omöjligt behöver det ju inte vara.
Jag har monterat min Z16 på ett stativ och fäst fast hängränna under den.
En vinkel ränna samt en skarv och ca 1m hängranna.(Gråsilver färgt).Ska lägga ut bild på bloggen senare.
Hängde rännan med 2st ränn-fästen (för tak)ska senare gå vidare till stuprörsavloppet med värmekabel.
Mitsubishi PUHZ W85 VHA
Här får nog byggas om så det uppvärmda vattnet från vp:n trycks in i toppen på tanken alt direkt på framledning radkrets.
för att kunna få så varmt vatten som möjligt då värmekurvan ökar med sjunkande temp.
nån som kanske har nån alternativ ide? Sc:,h
Tror att du är inne på rätt spår där. Thumbsup
//Thommy Johansson
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad marma

  • Sökande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • ME EcoDan 16kw Zubadan 2 +QHeat 820 FD50VABH
SV: Officiell tråd:Mitsubishi Electric Ecodan
« Svar #23 skrivet: 24 november 2010, 08:23:02 »
Tänkte det var dags att köra någon typ av enhetlig trådhantering.
Detta är oberoende av vilken utedel man har. Regleringen är den samma.
Jag har skrivit i säkert 3-4 olika trådar vilket gör det jäkligt knepigt att hitta.
Vi kan ju försöka hÃ¥lla oss till denna tills vi fÃ¥r en egen underrubrik, vilket inte borde dröja sÃ¥ länge  ;D

/Raptor



--/ Hallo ! Vi skulle hålla oss till vår egenrubrik,vi skulle behöva höra fler erfarenheter
och av kunskap underbyggda råd att förebygga att man eventuellt gör misstag i onödan.Fick fram medlemmar som var tysta på senare tid i min startade tråd och berikade min sökande .För längre än 2 månader sedan skrev ja min första brev/e-mail/ till Mitshu ,ville ha en tabell ang. förbrbrukning samt COP. /Inget svar /för en månad sen skrev jag ytterligare en e-mail frågan var om de kan svara på hur många Z16 har de sålt i Sverige ? Norge? Finnland?DK?
Det är tyst som i graven! Jag har vallt Z16 ,får ta konsekvenserna som Raptor skrev till mig. Jag väntar transport firman som levererar Z16 , håll på med förberedelser inte minst med snöskottnig i flera dagar,utlovat även att snart får jag veta när Installatörer[/color] kommer.Vad behöver man tänka på som är viktig att veta ? Innegivare ? utegivare ? supportavtal ? T ränna
under Z16 som T Johansson skrev ? I allafall har jag skrapat fram 8 medlemmar som har Z16(14kw)(1) Jag behöver de kloka rÃ¥d som Ni kan ge , säkert löser sig allt ,men känns lite kunstig att pÃ¥ detta sättet prövas om man kan tänka pÃ¥ betryggande sätt induviduellt ?Men i grupp vi är starkare ! Marma  fiR:
Bor i V.Götaland i 2,5 vÃ¥n suterän, byggt 1937 stÃ¥ende 3"7 plank ombyggd 1985. Arkitektritat öppen planlösning 260 +90 kvm välisolerat fd missionshus,30 element/högvärme,element/ 25 Ã¥r luft-vatten VP TA3200µ.(Tour Andersson).  Nyligen installerat ME EcoDan/Zubadan 2 16Kw Luft-vattenpump.+ QHeat820 FD50 VABH /Bergvärme var ej möjligt./

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Officiell tråd:Mitsubishi Electric Ecodan
« Svar #24 skrivet: 24 november 2010, 08:47:45 »
Det lÃ¥ter väldigt drastiskt när du skriver att jag sagt att du fÃ¥r ta konsekvenserna  ;D
Jag menade mer att du, i och med beställningen accepterar de små osäkerheter som finns.
ALLA känner nog en viss oro inför en så stor investering som VP-köp innebär men jag tror att du kommer att bli mycket nöjd med ditt val.
Mitsubishi är kanske inga under av information. Jag har en väldigt bra kontakt med dem och jag upplever att det finns, som inom alla organisationer, spetskompetens likväl som supportpersonal med ett manuskript att följa. Går frågan utanför mauskriptet så är det omöjligt att få svar.

Vad gäller utedelen så är jag övertygad om att den är bland de bättre på marknaden. Visst finns det förbättringspotential. Det finns det i allt som någonsig tillverkats.
Innedelen är vid det här laget beprövad. Ingen "bling bling" panna, men den fyller sin funktion. Man köper ju ändå en värmepump, så pannan är ju egentligen ett nödvändigt ont.
Beträffande rumsgivare så är det en bra sak om man hitter en bra plats för den. Du kan ställa vilken inverkan den ska ha på den förinställda kurvan.
Utegivare sitter i utedelen, inget att bry sig om.
Support får du av installatören, via telefon med ME eller av oss här på forumet.
Avrinning är bra att fixa. Jag har stativ som är 35cm högt och en gjuten platta som det står på med avlopp ingjutet i. Se bara till att vattnet inte rinner in mot ytterväggen.

Har du någon bestämd leveransdag?

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad marma

  • Sökande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • ME EcoDan 16kw Zubadan 2 +QHeat 820 FD50VABH
SV: Officiell tråd:Mitsubishi Electric Ecodan
« Svar #25 skrivet: 24 november 2010, 10:36:50 »
Hej Raptor ! Jag menade ej vara drastisk !   ;D tvärtom,det är sant ,jag valde VP trots att Ã…F fyllde ej "kraven " (slarvig) Ctc killarna försökte skrämma mig mfl kunde jag fortsätta.....
Jag var teckniskt övertygat, även min man ,saknade trygghetskänslan !! men jag fick omdöme
som övertygade mig !! Kalla den drastisk om du vill ,men sant och jag tackar för det ! ;D
Transportören skulle höra av sig idag ,har ordnat platsen för Z16 ,undrar om man är villig att ställa 5 meter närmare huset ? lÃ¥ter stÃ¥ pÃ¥ tomtgränsen ?,(bensintappen)vem vet hur mÃ¥nga dagar? Jag kan ej flytta den även om vi har pallytare . ;D 
Bor i V.Götaland i 2,5 vÃ¥n suterän, byggt 1937 stÃ¥ende 3"7 plank ombyggd 1985. Arkitektritat öppen planlösning 260 +90 kvm välisolerat fd missionshus,30 element/högvärme,element/ 25 Ã¥r luft-vatten VP TA3200µ.(Tour Andersson).  Nyligen installerat ME EcoDan/Zubadan 2 16Kw Luft-vattenpump.+ QHeat820 FD50 VABH /Bergvärme var ej möjligt./

Utloggad marma

  • Sökande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • ME EcoDan 16kw Zubadan 2 +QHeat 820 FD50VABH
SV: Officiell tråd:Mitsubishi Electric Ecodan
« Svar #26 skrivet: 24 november 2010, 11:07:26 »
 hej ! Har glömt i mitt svar här. Rums och ute -givarna hade jag sedan 83 ,vad jag undrade idag ,om det finns med i std.lev packetet eller skall seja till innan installatören reser iväg ?
Eftersom vi har kommit överens om en Total kostnad ,vad kan man förvänta sig för extra kostnad ? Marma ;D
Bor i V.Götaland i 2,5 vÃ¥n suterän, byggt 1937 stÃ¥ende 3"7 plank ombyggd 1985. Arkitektritat öppen planlösning 260 +90 kvm välisolerat fd missionshus,30 element/högvärme,element/ 25 Ã¥r luft-vatten VP TA3200µ.(Tour Andersson).  Nyligen installerat ME EcoDan/Zubadan 2 16Kw Luft-vattenpump.+ QHeat820 FD50 VABH /Bergvärme var ej möjligt./

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Officiell tråd:Mitsubishi Electric Ecodan
« Svar #27 skrivet: 24 november 2010, 11:40:09 »
hej ! Har glömt i mitt svar här. Rums och ute -givarna hade jag sedan 83 ,vad jag undrade idag ,om det finns med i std.lev packetet eller skall seja till innan installatören reser iväg ?
Eftersom vi har kommit överens om en Total kostnad ,vad kan man förvänta sig för extra kostnad ? Marma ;D

Det är lite tvetydigt om innegivaren är med i leveransen eller inte. Jag tror inte att den är det så men det ser du ganska snabbt. Den är inget måste utan ett "extra tillbehör" egentligen så fövänta dej att behöva betala några kronor för den. Utegivaren är som sagt en del av utedelen. Inget som behöver monteras. Jag tror att den sitter på baksidan, fäst i gallret vid förångaren högst upp till vänster sett bakifrån.
Utedelen väger ca 135 kg. Inget man bara tar så där hur som helst. Jag och en kompis fick ta i en del för att få upp den på stativet.
Jag tycket att, om du köpt en färdig installation av en installatör så ingår det i dennes åtagande att se till att få den på plats. Därför ingår det i deras åtagande att ta emot godset när det kommer. Det är oacceptabelt att låta en maskin värd 50 000:- stå i vägkanten tills installatören behagar komma. Om ni gjort upp något annat än ovanstående så måste du se till att ha strakt folk hemma när den kommer.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd:Mitsubishi Electric Ecodan
« Svar #28 skrivet: 24 november 2010, 19:55:54 »
Fyller på med lite förbrukningsdata.

Till min anläggning fick jag med 2 st givare, en för inne temp mätning och en för ute temp mätning, det var alltså 2 exakt likadana givare.
Mina inställningar har ändrats lite fram och tillbaka men kör nu med en V=20, H=47 värmekurva och vv har jag inställt på start = 44, stop = 49.
Innegivaren nu inställd pÃ¥ 21 efter att jag fick l/l pumpen, styrvärde pÃ¥ innegivare=5. 
Bra kommentar av Raptor angÃ¥ende avrinningen, den är viktig att fixa. Det är egentligen det enda jag borde fixa till pÃ¥ min anläggning, använde en för lÃ¥g ställning sÃ¥ fick hacka en hel del is förra vintern och det finns absolut roligare saker att göra. 
 
Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd:Mitsubishi Electric Ecodan
« Svar #29 skrivet: 24 november 2010, 22:29:47 »

Jag fick åxå med 2st lika givare en ute och en innegivare.

"Utegivare sitter i utedelen"skriver du Raptor,vad menar du?

Finns det en fast monterad utegivare i utedelen?Jag tror inte jag har någon i allafall.
Jag kör utan innegivare,har för många rum,blev inget bra resultat.
Satte innegivaren i källaren bara för att veta tempen i den ouppvärmda delen.
Tog hem en extra vv-tempgivare och satte den på tilloppsröret,vill gärna ha koll på framledn.tempen.
Behöver man inte sin innegivare så kan man tejpa fast den på tilloppsröret,den mäter helt okej,testade ett tag.
//Thommy Johansson
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 477
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!