Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VVX eller solslinga?  (läst 16002 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
VVX eller solslinga?
« skrivet: 15 januari 2010, 14:50:21 »
Hej. En enkel fråga med ett inte lika enkelt svar...
Skall man ladda sol-acktanken från toppen via en värmeväxlare eller från botten via solslingan?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Liquido

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: RÃ¥da / Värmland
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • RÃ¥da / Värmland
SV: VVX eller solslinga?
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2010, 16:24:21 »
Ojoj, därom tvistar de lärda och alla andra också förresten.

Det finns de som förordar en laddning från toppen för att snabbt få in användbart tappvarmvatten.
Sen så finns det andra som förordar en laddning i botten PGA av att vattnet är kallare där och därmed så kommer man totalt att kunna få in mer energi i tanken.

Vad som är rätt eller fel för dig kan du nog enbart bestämma själv.
1 plans fasadstensvilla 1960 : Boarea 86m2 : Biarea 48m2.
Fjärrvärme + kamin + Coolix on/off som installerades 20100219
Ã…r 1 : April 08 - April 09 : HH el:3472kWh FJ:15204kWh  Vatten:33m3
Kalenderåret -09 : HH el:3238kWh FJ:14727kWh Vatten:30m3

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: VVX eller solslinga?
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2010, 17:29:55 »
Vad som är rätt eller fel för dig kan du nog enbart bestämma själv.

Jo, men jag behöver en massa bra argument från de olika falangerna för att kunna bestämma mig.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad A-Sol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VVX eller solslinga?
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2010, 17:53:12 »
Solslinga: En enkel konstruktion som fungerar bra, dock inte lika effektiv som en
rätt dimensionerad solladdare. Vill man ha ett enkelt system där man inte jagar dom
allra sista kWh är solslinga alldeles utmärkt, dock anser jag att om man har större tankvolym
än 750L bör man använda sig av solladdare istället.

Solladdare: Effektivare än solslinga. Om man kombinerar solladdare och
tappvattenautomat kan man få en anläggning som är 10-15% effektivare jämfört med en
anläggning som bara har slingor. En annan fördel med solladare är att man laddar in uppifrån.


En annan sak man ska komma ihåg är att solladdare inte behöver vara dyrare än solslinga,
priset beror på hur man konstruerar själva solladdaren, jag vet om tre olika utföranden.


Mvh
 

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: VVX eller solslinga?
« Svar #4 skrivet: 15 januari 2010, 18:28:18 »
Effektiviteten är det mao ingen större skillnad på.
Hur är det med trögheten? Får man nån skiktning när man laddar via slinga i botten? det är ju tråkigt om man måste vänta till eftermiddagen innan man kan ta en dusch utan att elbolaget gnuggar händerna...

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: VVX eller solslinga?
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2010, 12:40:33 »
Om du inte har omrörning i tanken av andra skäl, t.ex. radiatorkrets,
så kommer externa VVX att röra runt i tanken och påverka skiktningen negativt.

Slingor påverkar bara skiktningen i tanken indirekt när temperatur och därmed
densitet på vattnet ändras och det är ju precis det man vill åstadkomma. För att
behålla och bygga skiktning extra bra kan man ha dubbla solslingor i tanken, en i
toppen och en i botten. I toppen styr man in solvärmt vatten med en termisk ventil
om temperaturen överstiger 60 grader och slingan i botten passerar det alltid genom.

Singornas stora fördel är att inga extra pumpar behövs och i de enklaste fallen ingen
extra styrning heller. Kallvattnet kommer ju med eget tryck och en varmvattenautomat med
pump och styrning är en nödlösning bara i de fall man redan har en tank utan slingor.
Samma gäller för solen där finns ju redan pump och styrning. Inga extra pumpar och
styrningar behövas om man kan välja slingor i tanken.

Någon "magisk" gräns vid 750 liter finns inte, däremot finns det anledning att titta på
externa VVX om man skall växla stora effekter....

Dessutom måste man alltid ha extern VVX om man skall värma en pool eftersom poolvattnet
är aggressivt mot många metaller inklusive koppar. Särskilda pool-VVX måste användas.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: VVX eller solslinga?
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2010, 15:13:16 »
hej

som vanligt en massa vet bäst och hur allt funkar...
här är min ide solslingan cirkulerar vattnet mer än en rätt byggd vvx anläggning
ska du ha skicktning i tanken satsa på vvx och en bra styrning för att ladda in värmen

hur många laddomater till vedpannor botten laddar tankarna....alla eller ??nää noll

å förstörde dom skicktningen i tanken så skulle dom förmoligen alldrig montera dom så att dom toppladdar
sen har en vedpanna ungeför 2-400% mer flöde än dom bästa solfångarna så att en rätt monterad vvx
skulle zabba skicktning i en acctank är kvalificerat svammel

dom på husqarna tank svets skrattade åt mig då jag frågade om detta va möjligt,du sa han en vedpanna levererar flera 1000x mer effekt under en väldigt kort tid å den zabbar inte skicktningen i tanken trots att vi toppladdar

fördelen med skingan är att den är enkel att koppla in,lätt att styra  dÃ¥ botten temp i tank styr inladdningen
men tyvär så snurrar vattnet mer i tanken än med vvx

jämför gärna med en stor gryta som du ska värma vatten i,Ökar tempen mest i topp då du slår på plattan
så att toppen är 95 grader å botten på grytan 20 eller värms allt vatten stegvis i grytan typ 10-20-30 osv
tills hela grytan kokar.....jag vet dÃ¥ vad jag hÃ¥ller pÃ¥  jobbar i kök Ã¥ kokar dagligen grytor pÃ¥ 200 lit

värmen stiger ju uppåt helt av sig skälv tyvär medför det att det varma i botten smetas ut jämt i hela tanken tills du har den temp du vill ha i tanken= man får ett jätte trögt inladdnings förlopp
kan ta en hel dag att få upp värme i tanken

« Senast ändrad: 16 januari 2010, 15:35:42 av Dr Chun-Lan »

Utloggad A-Sol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VVX eller solslinga?
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2010, 16:37:38 »

varmvattenautomat med pump och styrning är en nödlösning bara i de fall man redan har en tank utan slingor.

Tappvattenautomat är inte en nödlösning, TVA och solladdare är effektivare än slingor.

Här finns två rapporter från Serc som man kan läsa om man vill:
http://dalea.du.se/research/archive/fef6dd8b-0e7c-411d-8bac-254b39ce9570/5ed26da0-3895-4c63-896e-ccb5a1e80f6b.pdf

http://dalea.du.se/research/archive/a8717de4-8d6b-4e00-9419-317053c32ba8/f049bbce-b72b-40c2-ae25-dc42a893dc9b.pdf



Någon "magisk" gräns vid 750 liter finns inte, däremot finns det anledning att titta på
externa VVX om man skall växla stora effekter....

Jag har pratat med folk från Serc, och en av dom talade om att vid större volymer än 750L borde man börja kolla på TVA och Solladdare istället eftersom prisskillnaden är så pass liten då jämfört med en tank som har slingor. Efter att jag fick höra det har jag använt det lite som en "tumregel", särskillt nu när det börjat finnas riktigt bra priser på TVA.

Men visst fungerar även slingor till större tankvolymer och jag hÃ¥ller med om att det är enklare  Thumbsup

Men det är samma sak med detta som med allt annat, det är en smaksak :)


Mvh
« Senast ändrad: 16 januari 2010, 17:25:16 av A-Sol »

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: VVX eller solslinga?
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2010, 17:25:15 »
Dr Chun-Lan: Jämförelsen med hur man laddar en ack.tank från en vedpanna
passar extremt dåligt i denna tråd. Om man alltid har högtemperatur så är det
ju klart att man skall toppladda. Vem har sagt något annat? I det fallet har man
ju dessutom varken slinga eller VVX utan laddar direkt mot tankens volym.

Nu gällde det sol och det fungerar helt annorlunda. Då kan man ena stunden
ha 35 grader och nästa har man 60 grader och se'n har man 35 grader igen inom
loppet av en timma eller mindre. Som sagt ett helt annat problem.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: VVX eller solslinga?
« Svar #9 skrivet: 16 januari 2010, 17:33:16 »
Dr Chun-Lan: Jämförelsen med hur man laddar en ack.tank från en vedpanna
passar extremt dåligt i denna tråd. Om man alltid har högtemperatur så är det
ju klart att man skall toppladda. Vem har sagt något annat? I det fallet har man
ju dessutom varken slinga eller VVX utan laddar direkt mot tankens volym.

Nu gällde det sol och det fungerar helt annorlunda. Då kan man ena stunden
ha 35 grader och nästa har man 60 grader och se'n har man 35 grader igen inom
loppet av en timma eller mindre. Som sagt ett helt annat problem.

Hej
jaa min anläggning laddar alldrig in nått kallare vatten än just 50 grader i tanken vissa dar hela tanken andra dar 3 lit ,,,,allt beror på solens energi som du skriver

skulle va skoj Ã¥ se nÃ¥n räkna pÃ¥ en verklig skillnad pÃ¥ 10 lit 50gradigt vatten Ã¥ tex  35 liter 35gradigt vatten
hur stor skillnaden är i kwh...jag vet att det skiljer men frågan är hur mycket speciellt med rörfångare
som är ganska okänsliga mot tempförluster då man laddar varmt vatten
i verkligheten tror jag ni kommer att bli förvånade

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: VVX eller solslinga?
« Svar #10 skrivet: 16 januari 2010, 17:51:59 »
Om vi för enkelhets skull använder energin i dina två volymer ner till temperaturen
0 grader så får du ut 500 energienheter ur dina varma 10 liter, medan du får ut 1225
energienheter ur dina lite kallare 35 liter. D.v.s. lågtemperaturvolymen innehåller
2.45 gånger så mycket energi.

Rätta mig gärna om jag har fel  ;)
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: VVX eller solslinga?
« Svar #11 skrivet: 16 januari 2010, 18:04:36 »
A-sol: Jag hade redan läst artiklarna, men glömt detaljerna i innehållet, så jag
började läsa igen. Snabbt hittade jag dessa intressanta detaljer:
- man pratar om VV-temperaturer runt 45 grader (I say no more....)
- i tanken med TVA har man elpatronen inställd på 70 grader, medan man
  i slingtanken har inställningen 80 grader. Snacka om metodfel i undersökningen.

Se'n råkar jag ha undervisat i simuleringsteknik på Chalmers i 10 års tid och jag vet
därför att verkligheten kan ställa till obehagliga spratt för den som "bara" har simulerat.
Man kan lätt hamna hela storleksordningar fel p.g.a. modellen inte stämmer med verkligheten.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad A-Sol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VVX eller solslinga?
« Svar #12 skrivet: 16 januari 2010, 18:47:37 »

skulle va skoj Ã¥ se nÃ¥n räkna pÃ¥ en verklig skillnad pÃ¥ 10 lit 50gradigt vatten Ã¥ tex  35 liter 35gradigt vatten
hur stor skillnaden är i kwh...jag vet att det skiljer men frågan är hur mycket speciellt med rörfångare
som är ganska okänsliga mot tempförluster då man laddar varmt vatten
i verkligheten tror jag ni kommer att bli förvånade

En enkel formel man kan komma ihåg för att räkna ut kWh är:

Q (kWh) = 1,166 x V (m3 tankvolym) x dT (temperaturskillnaden celsius)

Alltså med 10L 50C vatten får man ut 0,583 kWh

Och med 35L 35C vatten får man ut 1,43 kWh

Detta gäller om solfångarna håller dessa temperaturer och att vattnet i botten på tanken är 0C



Mvh


Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: VVX eller solslinga?
« Svar #13 skrivet: 16 januari 2010, 19:05:38 »
hej
joo men allt e inte riktigt så enkelt då vattnet i tanken inte är noll

enklast vore att sätta en mätare på anläggningen så man vet att det som hoppat in är ett rättvisande värde
har prövat att ha fritt flöde in i tanken,dvs laddat in det som finns tillgängligt från solen utan att tvinga fram nån viss inladdnings temp
tank tempen styr inladdnings tempen  (laddar ner ca frÃ¥n 30)
visst det ger lite mer värme per dag,men felet är om det är en dålig dag
tanken blir inte varm utan pissljumen och fixar inte att skälv göra varm vatten så jag måste ändå puffa upp vattnet till en använbar temp (60) med min elberedare

"tvingar" jag solfångaren att göra 50 gradigt vatten och solen bara räcker till att göra 50%
av tanken varm så får jag ändå ut det varmvatten jag behöver utan just nått elstöd
så enligt mig så "funkar" det bättre med 50 i tanken fast det är i riktiga livet å inte på nått papper
jag får ut användbar energi även om jag förlorar lite i effekt....




« Senast ändrad: 16 januari 2010, 21:37:38 av Dr Chun-Lan »

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: VVX eller solslinga?
« Svar #14 skrivet: 16 januari 2010, 23:22:45 »
Dr Chun-Lan: Det var ju ditt eget räkneexempel och man måste ha en referenstemperatur
för att överhuvudtaget kunna prata om energiinnehåll. Jag satte den till 0 grader för att alla
lätt skulle se var siffrorna kom ifrån. Du förutsade ju också att man skulle bli förvånad om
bara nÃ¥gon kunde räkna ut resultatet och som jag förstÃ¥r det sÃ¥ blev du lite förvÃ¥nad  Thumbsup

Om du föredrar svaret i kWh istället för mina "energienheter" så kan du ju titta på A-Sol:s uträkning
istället. Lägg märke till att förhållandet mellan energiinnehållen fortfarande blir detsamma med
A-Sol:s uträkning.

Precis som du själv skriver så slösar du energi för att få hög temperatur och det har man bara
råd med om det är överskott på energi. Det inträffar under kortare perioder under sommaren.
I övrigt vill man alltid prioritera energi över temperatur.

Tilläggas kan även att Heat Pipe-rör inte startar överhuvudtaget på temperaturer under ca. 25 grader.
Plana solfångare går villigt igång oavsett temperatur, bara diffen mot mottagaren är tillräckligt
många grader för att övertrumfa förlusterna för att pumpa.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!