Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Efter 3 Ã¥r verkar den inte vilja frosta av.  (läst 26147 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« skrivet: 03 december 2009, 14:28:14 »
Jahapp, kanske är slutet nära för min Chunlan  :( Idag upptäckte jag att utedelen var tämligen isfylld. Fick inte bort all is bakom fläkten, kanske hälften men jag tänkte att det fixar väl avfrostningen när den sätter igÃ¥ng. Nu har fanskapet gÃ¥tt i snart 2 timmar men isen verkar bara byggas upp igen. Inne blÃ¥ser det värme som vanligt tycker jag.

Vad tror ni? Är slutet nära eller bör jag få den helt isfri innan jag kan dra några slutsatser? Isåfall får jag skruva av locket så jag kommer åt med varmvatten överallt.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #1 skrivet: 03 december 2009, 14:49:02 »
Går det inte att köra den på kyla ett tag så isen försvinner?
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #2 skrivet: 03 december 2009, 15:53:28 »
Snackade men gubbe som jobbat lite med konvertering av Chunlan till luft/vatten. Han tyckte jag skulle göra maskinen strömlös och sen sanera den från isbildning helt, med varmvatten. Finns en möjlighet att den fått nåt spel pga strömavbrotten. När jag sanerade den idag så slog jag bara av den på fjärren.

Jag håller tummarna och riggar bygglampan för lite kvällspyssel.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #3 skrivet: 03 december 2009, 16:07:25 »
Jo det enklaste är ju inte alltid det bästa iofs.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #4 skrivet: 03 december 2009, 16:16:01 »
Näe. SÃ¥ utedelen blir varm när man kör kyla alltsÃ¥? SvÃ¥rt att kyla ett garage som bara hÃ¥ller 13-15 grader  :D

Ska skruva av locket på utedelen så att jag kommer åt att spola varmvatten överallt. 100% isfritt får det bli innan jag provstartar igen.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #5 skrivet: 03 december 2009, 16:21:31 »
Det är ju så som pumpen gör för att frosta av. det kanske är där problemet ligger. Om det är för svalt inne är det svårt att frosta av. Det finns mycket skrivet om det på forumet.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #6 skrivet: 03 december 2009, 16:40:42 »
Jag tycker inte det borde vara problemet då den gått klockrent i 3 år utan detta problem. Alltid haft en stadig temp på 12 grader på väggen mellan garageportarna, 12 meter från innedelen, och så är det även idag.

Får se om kvällens manöver löser problemet eller om jag får skrota den rackaren.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #7 skrivet: 03 december 2009, 17:53:53 »
Problemet borde kvarstå, det du har gjort nu är bara åtgärdat sympomen, inte felet, nåt verkar störa avfrostningen, vet inte 100% hur denna funkar, men synd att skrota pumpen..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #8 skrivet: 03 december 2009, 21:57:01 »
Bröt strömmen i 45 minuter och gjorde en seriös avisning med varmvatten. Helt isfri utedel. Startade sedan upp den. Gick i ca 42 minuter sen stannade utedelen, ett tag senare stannade fläkten inne. Gick igång igen efter ca 20 min. Gick sedan en kvart sen stannade den igen. Precis som den alltid ha gjort. Gick ut och kollade, inte lika isig som tidigare idag.

Hade bara tid att bevaka den rackaren i 2 timmar men nu går den ju inte hela tiden som den gjorde idag.

Men... den har inte avfrostat under dessa 2 timmar. Kan faktiskt inte minnas att den avfrostat en gång i timmen tidigare heller.

Ska ut och kolla innan jag går och lägger mig.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #9 skrivet: 03 december 2009, 22:26:04 »
Finns en möjlighet att den fÃ¥tt nÃ¥t spel pga strömavbrotten.  

Om du har haft strömavbrott eller ens en spik i nätet nollställs den timer som avisar runt vart 42:a minut.
Maskinen går antingen i 42 min non stop eller i sekvenser med en total driftstid på 42 min innan avisningsperiod börjar.

Om nu du har haft störningar typ strömavbrott eller att någon ryckt ur sladden av någon anledning är det stor risk att maskien isar igen, då du kanske kört 30-40 min och haft några min kvar tills avisning, sen har maskinen fått nolltällning och börjat om från början utan att avvisa, du har alltså då kört 2-3 hela perioder helt utan avisning = helt igensatt.

Sen har du haft maskinen i 3 år, ha du varit ute och blåst rent lamellerna något på dessa 3 år (risk för massa skräp som satt igen typ små löv, sot etc.

Men... den har inte avfrostat under dessa 2 timmar. Kan faktiskt inte minnas att den avfrostat en gång i timmen tidigare heller.
Ska ut och kolla innan jag går och lägger mig.

Återigen, maskinen räknar drift i 42 min tot, så om den går i perioder om t.ex 10min drift - 20 min vila , blir det över 2 tim totalt innan den gör sin avisning (10drift-30 vila+10(30)+10(30+10(30) - sen 2 - stopp och avsinning.
« Senast ändrad: 03 december 2009, 22:32:13 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #10 skrivet: 04 december 2009, 08:59:07 »
Nej jag har aldrig behövt rengöra den, minimalt med skräp i utedelen. Var ut och kollade till den innan jag gick och la mig igÃ¥r och dÃ¥ var den helt isfri igen  :D

Det är nog som du säger ang strömavbrottet, jag vill minnas att det var runt nollgradigt ute och mycket regn när det hände. Antar att det är bra förutsättningar för isbildning?

Den gamle kinesen verkar alltsÃ¥ fungera...ett tag till iallafall, hurra! Inte riktigt kul läge att byta pump innan jul när man lever pÃ¥ föräldrapenning  huvuddunk

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #11 skrivet: 04 december 2009, 09:37:34 »
Äh, vetefan om den funkar som den ska ändå. Var och kikade till den nyss och då var den ganska isig igen.... minus 0,7 grader ute.

Jag kanske ska testa att höja inomhustempen och se om den avfrostar bättre. Kanske det fortfarande är hög luftfuktighet ute?

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #12 skrivet: 04 december 2009, 11:09:31 »
Efter att ha konsulterat expertis så handlar det med 99% sannolikhet om gasbrist, ingen stor brist men tillräckligt!

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #13 skrivet: 04 december 2009, 11:25:10 »
Återkom efter en avisningsperiod och tala om om förångaren blev helt ren eller om det är is kvar.
Vid normal gasinnehåll ska hela förångaren isa på långsamt, om du har svarta ränder som är kvar är det gasbrist.
Notera att när isen kommer får du ett litet tag 4 svarta band som ska gå bort ganska snabbt, detta är för att det sitter en fördelare som delar upp förångaren i 4 sektioner, men om banden är kvar länge är det då gasbrist.

Möjlig läcka är antingen anslutningarna vid muttrar eller lödpunkten hetgas i  i innerdelen.
Ta vatten+såpa och pensla på när maskinen är i drift och kolla om du får några bubblor vid anslutningarna.
Men kolla först om du hittar oljekladd någonstans, är som fin sysmaskinsolja.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #14 skrivet: 04 december 2009, 12:18:09 »
När den isade på igår efter jag rengjort den ordentligt så började påisningen igen och då var det tre fält som isade mer.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #15 skrivet: 04 december 2009, 14:30:25 »
Återkom efter en avisningsperiod och tala om om förångaren blev helt ren eller om det är is kvar.
Vid normal gasinnehåll ska hela förångaren isa på långsamt, om du har svarta ränder som är kvar är det gasbrist.
Notera att när isen kommer får du ett litet tag 4 svarta band som ska gå bort ganska snabbt, detta är för att det sitter en fördelare som delar upp förångaren i 4 sektioner, men om banden är kvar länge är det då gasbrist.

Möjlig läcka är antingen anslutningarna vid muttrar eller lödpunkten hetgas i  i innerdelen.
Ta vatten+såpa och pensla på när maskinen är i drift och kolla om du får några bubblor vid anslutningarna.
Men kolla först om du hittar oljekladd någonstans, är som fin sysmaskinsolja.

Ska banne mig testa detta i helgen. Just nu har jag stängt av isklumpen och kopplat in en kupevärmare pÃ¥ 1200w  :( Skulle vara roligt att fÃ¥ se en bild som visar lödpunkten hetgas innerdel om nÃ¥gon har. Kan man pensla sÃ¥pvatten även där?

Stämmer det att det är 401a gas i dom? Det sa snubben på Julas service iallafall

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #16 skrivet: 04 december 2009, 18:01:03 »
Det skall finnas bilder på den svaga punkten du eftersöker, kolla igenom tidigare inlägg. Gasen är nog r410a. Men anslutningarna för vaacumpumpen är r407? Skumt. Mina snurrar på än så länge men det finns säkerligen mycket bättre pjäser om man säger så.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #17 skrivet: 04 december 2009, 20:08:17 »
Det skall finnas bilder på den svaga punkten du eftersöker, kolla igenom tidigare inlägg. Gasen är nog r410a. Men anslutningarna för vaacumpumpen är r407? Skumt. Mina snurrar på än så länge men det finns säkerligen mycket bättre pjäser om man säger så.

Ja jag har sett den... men hittar den inte igen. Kollade mina gamla inlägg och kan konstatera att pumpjäveln har faktiskt bara varit i bruk i 2 Ã¥r  :-\

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #18 skrivet: 06 december 2009, 09:49:31 »
Har nu penslat alla kopplingar med såpvatten och även hetgaslödningarna på innedelen. Bubblar ingenstans.... Vad göra nu tro? Köpa ny billig pump eller fylla på köldmedia och hoppas att den går 2 år till?

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #19 skrivet: 08 december 2009, 12:29:01 »
Efter lite goda tips från ArtDeco har jag nu gjort gjort följande.

-Kontrollerat om det finns kladd på rörförgreningar bakom innedelen - Nej, hittar inget kladd.
-Kopplat ur spjällen på innedelen så att de står öppna vid avfrostning.
-Ställt upp innetempen på 17 grader för att underlätta vid avfrostning

Ute är det 2-3 plusgrader vilket normalt sett brukar gå bra.

Efter 30 min hade tempen stigit från 10 till 11 grader i garaget. Frost hade börjat bildas, 2 fält upptill och ett halvt nedtill, längst ned var den frostigt men så ska det vara har jag förstått, ej inkopplat parti.

Efter 1 timme har jag 3 helt frostade fällt, kan inte inte se några tecken på avfrostning. Däremot har innetempen stigit till 12 grader och pumpen brummar på.

Återstår att se om den isar igen totalt nu också. Om så är fallet så täcker min hemförsäkring reparation eller utbyte. Ibland får man vara glad att man är försäkrad även om det är dyrt.

Ã…terkommer med rapport senare idag.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #20 skrivet: 08 december 2009, 15:12:30 »
Jahapp, 4 timmar senare är utedelen en isklump  >:(  Verkar som att det blir en försäkringsgrej iallafall. Vet inte om jag ska hoppas pÃ¥ att den gÃ¥r att laga? Den funkar ju skitbra när den funkar sÃ¥ jag lider inte alls om jag fÃ¥r behÃ¥lla den  ;D

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #21 skrivet: 08 december 2009, 15:21:24 »
Men frågan är vad du gav för den, och vad är självrisken på? Har du "rätt" hemförsäkring? Vet att man måste ha ett tillägg..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #22 skrivet: 08 december 2009, 15:26:01 »
Det verkar som att jag har rätt försäkring.

1500 i självrisk och 10% Ã¥ldersavdrag. De reparerar den eller sÃ¥ byts den ut mot en Fujitsu sa killen pÃ¥ försäkringsbolaget. DÃ¥ frÃ¥gade jag om det blev en sÃ¥n maskin oavsett vad min pump kostat. JAPP sa han. Det fÃ¥r man väl vara glad för antar jag  ::) Har ingen koll pÃ¥ vad Fujitsumaskiner kostar men det är ju ingen fulpump vad jag vet.

Jag betalar ju hellre nÃ¥gra tusenlappar och fÃ¥r den lagad/utbytt än att gÃ¥ och köpa en Coolix el liknande och fÃ¥ vara nervös för att även den pajar  :,v(

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #23 skrivet: 08 december 2009, 17:42:00 »
Vilke Fujitsu-modell handlar det om ?, tänk på att din chunlan knuffar ut 860m3/tim.
Nästa grej att kolla blir om kylrören har samma dimension, annars måste dessa också bytas ut.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #24 skrivet: 08 december 2009, 17:46:50 »
Damit vilken härlig fläkt, låter som ett Atlas reaplan! Men skulle nog vilja betala 1500:- i självrisk för ett byte, rören kostar ca 100:-/m.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #25 skrivet: 08 december 2009, 18:39:17 »
Vet inte alls vilken modell det handlar om men mitt försäkringsbolag är ju det bolag som för den omtalade statistiken över havererade värmepumpar sÃ¥ jag antar att de inte ger sina kunder nÃ¥n kass maskin. Det enda jag vet är att det är en Fujitsu och att den kostar strax under 17000 installerad och klar  ???  Var tydligen en maskin de erbjöd som utbytesmaskin till sina kunder.

Som jag förstod det så ombesörjer de installationen av en ny och då är nya rör inte mitt problem.

Men, men, rätt vad det är sÃ¥ fÃ¥r jag min orkanblÃ¥sande kinesburk lagad  Thumbsup

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #26 skrivet: 08 december 2009, 21:44:51 »
Har du kallat på nån kylkille? Vill du ha den utbytt så säg det till kylkillen, så fixar han det nog, lite salt på prisuppgiften till försäkringsbolaget.. ::)
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #27 skrivet: 08 december 2009, 22:03:40 »
Jo jag har kontaktat Bravida, kommer förhoppningsvis under veckan. Men näe, tänker inte salta nÃ¥n kylkille. GÃ¥r den att laga sÃ¥ gÃ¥r den och det är jag nöjd med. LÃ¥ter kanske präktigt men det är just sÃ¥na grejer som leder till ännu dyrare hemförsäkringar  fiR:

Jag gillar ju min Chunlan  Thumbsup

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #28 skrivet: 08 december 2009, 22:21:14 »
Skulle då inte vilja betala 1500:- självrisk för att laga, sen går den 2 veckor och den haveri, kanske.

Jadu, vi betalar nog in många tusen varje månad i försäkringar, bilar och Villa, mm, och för det får vi? De höjer och höjer, försäkringsbolag=vinstdrivande bolag.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #29 skrivet: 13 december 2009, 19:59:35 »
Det var läckage innedel. Kylkillen tyckte inte det var nÃ¥n vits att laga, skulle kosta mer än det smakar. Hade det funnits nya innedelar sÃ¥ hade det ju varit enkelt. Utdömd med andra ord. FÃ¥r se vad försäkringsbolaget tycker  :,v(

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #30 skrivet: 13 december 2009, 20:26:10 »
Det avgör försingringsbolaget, men 1500:- i självrisk för en ny pump är det värt..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #31 skrivet: 13 december 2009, 21:19:28 »
Jo det är ju inte jag som avgör. Får väl se vad de säger. Vore ju fint med en ny!

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #32 skrivet: 13 december 2009, 21:47:47 »
Jo det är ju inte jag som avgör. Får väl se vad de säger. Vore ju fint med en ny!

Vilken Fujitsu-pump blir det ?  Nocria ? Om inte sÃ¥ kanske du begär att fÃ¥ betala till lite och fÃ¥ installerat Fujitsus "monster"-pump och dÃ¥ lär du inte behöva bli besviken .  tomte::
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2496
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #33 skrivet: 13 december 2009, 22:05:59 »
Tyvärr är det ju så att ju fler som köper billiga oftast undermåliga produkter desto fler försäkringsärenden blir det.
Det leder i sin tur till högre försäkringspremier för alla.

Orsak - Verkan

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #34 skrivet: 13 december 2009, 22:10:17 »
Är inte det lite overkill i garaget?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #35 skrivet: 13 december 2009, 22:20:50 »
Jo det är ju inte jag som avgör. Får väl se vad de säger. Vore ju fint med en ny!

Vilken Fujitsu-pump blir det ?  Nocria ? Om inte sÃ¥ kanske du begär att fÃ¥ betala till lite och fÃ¥ installerat Fujitsus "monster"-pump och dÃ¥ lär du inte behöva bli besviken .  tomte::

Bra förslag, glöm inte att din Chunlan har 1/2" och 1/4" kylrör, Nocrian har samma dimension/anslutning, annars är det andra dimensioner typ 3/8 på gasrören hos just Fujitsu-modellerna, så då spar bolaget pengar på rördragningen om du får välja Nocrian (monstret).
« Senast ändrad: 13 december 2009, 22:27:09 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #36 skrivet: 13 december 2009, 23:58:49 »
Hej Pälle!  FÃ¥r du en ny pump uppsatt sÃ¥ skall du givetvis ocksÃ¥ se till att fÃ¥r med nya rör till den ocksÃ¥, detta gäller f.ö alltid vid alla nyinstallationer även om man byter ut en gammal pump. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #37 skrivet: 14 december 2009, 00:38:05 »
Raffen förstod inte förhandlingsgrejen med f-bolaget.

Tanken var att Pälle ev kunde förhandla till sig en Nocria genom att spara in kostnaden på kylrören med dito montage.
Får han en ordinär Fujitsu måste rören dras om då de är 3/8 -1/4". Naturligtvis ska en cert-kylkille kona om om de gamla rören ev används. Sen har ju Pälle även byggt in rören vilket kan bli lite struligt.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #38 skrivet: 14 december 2009, 12:10:36 »
Inbyggnationen av rör är inte så krånglig, bort med 8 skruvar så kommer man åt rören. Frågan är bara vilken garanti som lämnas om mina gamla rör ska användas, å sen kan man fundera på hur stor kostnad man kapar genom detta. Täcker det merkostnaden för en Nocria?

Mina rör är idag för långa och går ett varv runt pumpen på väggen. Skulle nog gå att ta bort 2 meter där.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #39 skrivet: 14 december 2009, 13:41:38 »
Verkar som att det är den här maskinen som erbjuds;

http://www.energygross.nu/index.php?option=com_content&view=article&id=9&Itemid=10

Nån som vet något?

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #40 skrivet: 14 december 2009, 15:07:57 »
Såg att jag kunde beställa 9an också, som är på 4,6 kW och då reduceras den del jag får betala själv (självrisk + åldersavdrag). Frågan är ju vad jag behöver. Den gamla rackaren var på 5,5 kW (om det är sant vet jag ej). Rent teoretiskt klarar jag mig med 4,6an men är jag dumsnål som inte tar den större som är på 5,6 kW?

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #41 skrivet: 14 december 2009, 17:41:50 »
Såg att jag kunde beställa 9an också, som är på 4,6 kW och då reduceras den del jag får betala själv (självrisk + åldersavdrag). Frågan är ju vad jag behöver. Den gamla rackaren var på 5,5 kW (om det är sant vet jag ej). Rent teoretiskt klarar jag mig med 4,6an men är jag dumsnål som inte tar den större som är på 5,6 kW?

Du får kanske ut 5,5kw från din -chunlan vid +7, sen faller effekten med utomhustemp, så samma får du på din pump, försök luska reda på vad den nya kan prestera vid -10 ºC samt -20 ºC, ser att din nya pump är specad till -15 ºC, frågan är om den stänger av sig vid kallare väder ?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #42 skrivet: 14 december 2009, 18:57:58 »
Vet ej, men tror inte den stänger av sig, Atlasen var spec till -15, men stängde inte av sig, skulle ta 4.6.

Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #43 skrivet: 14 december 2009, 19:36:23 »
Finns väl inga Fujitsu-pumpar som stänger av sig vid kallare väderlek mig veterligt, och det finns väl nästan inga pumpar alls som stänger ned vid kallare väderlek mer än Sanyo och Argo och numera tydligen också även vissa av Panasonics modeller underligt nog. Sc:,h

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #44 skrivet: 14 december 2009, 21:38:02 »

 Betala till vad det kostar för att fÃ¥ Nocrian istället. Det är mitt rÃ¥d ! De "vanliga" fujitsuna verkar ju att ha en del strul med just avfrostningen enligt vad jag läst här .
  Och du vill väl inte ha det problemet en gÃ¥ng till Pälle ?  Och Apan : Nocrian är stor men kan ändÃ¥ gÃ¥ lÃ¥gt ner i effekt. Det kanske Raffen kan intyga och understryka ännutill ?!
   Och tänk :  att kunna gÃ¥ jobba i Garaget pÃ¥ vintern fastän det blÃ¥ser och är kallt ute och ändÃ¥ ha bara T-shirt pÃ¥  ;D
 
 
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #45 skrivet: 14 december 2009, 22:01:55 »
Tjenare Rollster!  Ja absolut, Nocrian är ju en riktig monsterpump när det gäller kapacitet, men trots detta sÃ¥ har den ändÃ¥ den goda egenskapen att kunna gÃ¥ ned till som lägst ca 900 watts värmeavgivning vilket gör runt ca 200 watt i lägsta elförbrukning, och det är ju riktigt bra för en sÃ¥ pass kraftfull pump alltsÃ¥. Thumbsup :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #46 skrivet: 14 december 2009, 22:12:17 »
Tjenare Rollster!  Ja absolut, Nocrian är ju en riktig monsterpump när det gäller kapacitet, men trots detta sÃ¥ har den ändÃ¥ den goda egenskapen att kunna gÃ¥ ned till som lägst ca 900 watts värmeavgivning vilket gör runt ca 200 watt i lägsta elförbrukning, och det är ju riktigt bra för en sÃ¥ pass kraftfull pump alltsÃ¥. Thumbsup :)

Mvh Raffen.

Raffen hur lågt ner i effekt kan en ras 13 eller ras 16 gå? Tänkte bara som jämförelse...... Min Nocria 18 avger 9.7kw och kan krypa ner till en elförbrukning på 202w. Skulle vara intressant att veta skillnaden i procent mellan Nocrian och Rasen alltså utifrån maxeffekt och lägsta elförbrukningen. Hoppas du förstod hur jag menar.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #47 skrivet: 14 december 2009, 23:13:16 »
Tjenare Krister!  Toshiba RAS 10 & RAS 13 av de numera lite äldre modellerna kan dÃ¥ enligt specen gÃ¥ ned till ca 120 watt i lägsta elförbrukning och ger dÃ¥ ca 600 watt i värmeavgivning. Är dÃ¥ betydligt mer osäker när det gäller RAS 16, men vad jag kan tyda sÃ¥ gÃ¥r den pumpen ned till som lägst ca 160-170 watt i elförbrukning och ger
då ca 800 watt i lägsta värmeavgivning. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 14 december 2009, 23:14:59 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #48 skrivet: 15 december 2009, 03:01:02 »
Vad har du själv mätt Raffen? Har du kört din senaste Toshiba RAS så lågt att den gått i off-läge någon gång och att du har sett vad den drog i ström då?
Detta är inte menat som något negativt inlägg nu eller så, jag är bara nyfiken på dina praktiska erfarenheter.
« Senast ändrad: 15 december 2009, 03:03:11 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #49 skrivet: 15 december 2009, 14:48:37 »
SÃ¥därja, nu är det klart med försäkringsbolaget. Det blir en ny pump  Thumbsup och det kommer att kosta mig drygt 3000 spänn, självrisk och Ã¥ldersavdrag. Jag klagar inte alls, alternativet för mig hade varit att köpa nÃ¥n QC-pump för 6000-7500:- och installera själv. Att fÃ¥ en ny och förmodligen snÃ¥lare inverterpump med 5 Ã¥rs garanti för 3000 spänn är jag såååååå nöjd med. SÃ¥g att Fujitsun har 10 graders underhÃ¥llsvärme ocksÃ¥  :) Kan vara intressant att testa om man inte tänkt vara i garaget under en period.

Att sätta in en Nocria i garaget måste väl vara overkill så det heter duga?

Har min gamle kines klarat att avfrosta borde väl en modern Fujitsupump klara det ocksÃ¥? Om inte sÃ¥ har jag garanti sÃ¥ det är ju bara att lyfta luren och börja klaga  --/

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #50 skrivet: 15 december 2009, 15:11:21 »
Vad har du själv mätt Raffen? Har du kört din senaste Toshiba RAS så lågt att den gått i off-läge någon gång och att du har sett vad den drog i ström då?
Detta är inte menat som något negativt inlägg nu eller så, jag är bara nyfiken på dina praktiska erfarenheter.

Hej Ubbe!  Jajamen det har jag gjort, och som jag nämnde till dig i en annan trÃ¥d som du verkade undra lite över när jag nämne off-läge och samtidigt pratade utetemperatur sÃ¥ verkar det pÃ¥ de senare Toshibapumparna vara lite utetempberoende. Detta eftersom vid en utetemp pÃ¥ ca +4-5 ºC och varmare sÃ¥ gÃ¥r ND-pumpen ned riktigt lÃ¥gt alltsÃ¥, enligt specen till ca 120 watt, men jag har sett min ligga ned mot 108-109 watt en god stund innan den gick i off-läge vid den utetemperaturen. Däremot om det är frÃ¥n ca +3-4 ºC och nedÃ¥t (dvs kallare utetemp) sÃ¥ gÃ¥r den inte ned sÃ¥ lÃ¥gt utan dÃ¥ gÃ¥r den inte ned längre än till ca 180-190 watt innan off-läge, men Ã¥ andra sidan sÃ¥ varvar heller inte kompressorn upp som brukligt är till ivf minst ca 700-800 watt eller mer vid on-läge igen, utan den smyger igÃ¥ng pÃ¥ ca 80-100 watt och tickar sakta sakta upp tillbaka emot ca samma wattförbrukning som pumpen var när den gick i off-läge dvs ca 185-190 watt och fortsätter bara driften därifrÃ¥n som om inget hade hänt, mkt märkligt men sÃ¥ är det iaf. Detta fenomen inträffar alltsÃ¥ bara när och om pumpen gÃ¥r i off-läge, däremot om man stänger av pumpen med off-knappen (om man skulle fÃ¥ för sig det) och startar den igen alt efter pumpens resp avfostningar sÃ¥ varvar pumpen (kompressorn) upp precis som vanligt med en wattförbrukning frÃ¥n ca 600-700 watt och uppÃ¥t beroende pÃ¥ väderlek mm. Däremot min GKVP-E-pump gÃ¥r i princip aldrig i off-läge, den har nog inte varit i off-läge sedan i september mÃ¥nad tror jag, den pumpen gÃ¥r ned till som lägst ca 120-125 watt innan off-läge och pÃ¥ den pumpen sker alltid uppstart efter off-läge precis som pÃ¥ andra pumpar med en uppvarvning av kompressorn till minst ca 700-800 watt ivf. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 15 december 2009, 15:13:12 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #51 skrivet: 15 december 2009, 18:21:26 »
SÃ¥g att Fujitsun har 10 graders underhÃ¥llsvärme ocksÃ¥  :) Kan vara intressant att testa om man inte tänkt vara i garaget under en period.

Jo det sparar en del om man inte är där så ofta. Jag kör min ME FD25 på 11-12ºC och den har dragit ca. 9 kwh de senaste två dagarna, och då har det varit några minus på natten och runt nollan på dagen. Det hade nog varit några fler kwh/dag om jag hade varit tvungen att köra på 16-17ºC som den egentligen är specad för. Och även om det inte blir några jättepenkar av det (några hundralappar ca.) så kan man ju använda dem till något annat.

Att sätta in en Nocria i garaget måste väl vara overkill så det heter duga?

Jo kanske det. Men bättre med overkill än underkill tycker jag.  ^-^
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #52 skrivet: 15 december 2009, 18:24:30 »
Raffen, OK då vet jag hur dina pumpar funkar. Tack.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #53 skrivet: 04 februari 2010, 10:04:02 »
Sådärja, nu har jag kört min Fujitsu i några veckor och är väl i överlag nöjd. Vid minus 25 ute så levererade den 30 gradig varmluft inne dock inte med nån enorm fläkthastighet. Inte fläktar den på som min gamla Chunlan inte.... men förmodligen går den billigare.

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #54 skrivet: 04 februari 2010, 10:06:58 »
Sådärja, nu har jag kört min Fujitsu i några veckor och är väl i överlag nöjd. Vid minus 25 ute så levererade den 30 gradig varmluft inne dock inte med nån enorm fläkthastighet. Inte fläktar den på som min gamla Chunlan inte.... men förmodligen går den billigare.

Julagrisen blåser på rätt bra. Är ju ett klart minus om den inte blåser på bra. Går det att tvinga den att blåsa mer tro? Är spekulant på en sådan eller en Mitsubishi VABH 35.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #55 skrivet: 04 februari 2010, 11:02:01 »
Näe, den verkar vara som många moderna inverterpumpar är idag. De anpassar själv fläkthastigheten efter innetemp och den möjlighet den har att leverera värme. Kan den för stunden inte leverera så mycket värme så går fläkten ned i hastighet för att man inte ska uppleva kalldrag.

Det är så jag förstått att det funkar. I praktiken vet jag inte om det spelar nån roll. I ett hus skulle jag föredra den principen. Bättre med jämn värmetillförsel i olika hastighet än hög fläkt med varierande temperatur. Känns inte så komfortabelt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!