Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W  (läst 141576 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad COlof

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Värmdö
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #150 skrivet: 20 januari 2014, 22:39:53 »
Är det någon som har erfarenhet av att köra denna pump mot acktank med slinga för varmvatten de varmare årstiderna. Cirkulationspumpen går väll konstant när "maskinen" är påslagen!? Detta motverkar skiktning i tanken, och i kombination med att det inte går att ställa någon hysteres i styrningen, borde kompressorn behöva starta ofta!?
Tänker jag rätt?
Nibe F2120-16 SMO40, värmer Villa Varm ca 270 kvm golvyta.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #151 skrivet: 21 januari 2014, 05:08:03 »
CP slår av när pumpen inte går med börvärde över 45 grader.

Utloggad COlof

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Värmdö
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #152 skrivet: 21 januari 2014, 10:49:34 »
Ok, intressant. Men då följer det alltså med en givare för dykrör i acktank?
Annars vet ju inte styrningen temp i systemet om inte cp går?
Kan heller inte finna någon info ang hysteres i manualen.
/Kristian

Nibe F2120-16 SMO40, värmer Villa Varm ca 270 kvm golvyta.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #153 skrivet: 22 januari 2014, 07:20:28 »
Jag har en LVE-06 och där sitter givaren i ett dykrör till kärlet för elpatronen. Men jag har flyttat ut den till tank. Har för lågt flöde genom vvx och i kombination med vintertemperaturer vid nollan funkar det dåligt.
Tre grader är nog det normala mot vatten tror jag. Har för mig jag läst om någon som hade ett kort som gav fem grader här på forumet. Mot luft är det två grader och det fungerar inte att köra med.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #154 skrivet: 22 januari 2014, 09:09:28 »
Ok, intressant. Men då följer det alltså med en givare för dykrör i acktank?
Annars vet ju inte styrningen temp i systemet om inte cp går?
Kan heller inte finna någon info ang hysteres i manualen.
/Kristian

Den kör igång CP kortvarigt då och då när värmepumpen står stilla för att pumpa fram vatten med aktuell temperatur till den enda tempgivare som finns.
Jag har för mig att det står i den här programvarubeskrivningen som somliga kallar för servicemanual, hur den sköter temperaturregleringen.
http://www.abatronic.pl/images/pompy_ciepla/dci_powietrze_woda/ahp-12dcg/AHP12DCG_working_program.pdf
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #155 skrivet: 23 januari 2014, 05:24:39 »
Den där har jag men det stÃ¥r inget om skillnaden i till/frÃ¥nslag vad jag kommer ihÃ¥g.  dontknow
Jag matar min cp separat eftersom det är den enda jag har och jag provade bara en gång vid installationen för två år sedan att den stängde av cp över 45°, det är allt. Har ett annat kort liggande som jag inte provat än, 3 grader funkar för mig så det har inte känts angeläget att prova. Tror det var Teltur här inne som provat ett par andra kort med olika tempintervaller?

Utloggad Sandaa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #156 skrivet: 21 april 2014, 22:39:07 »
Det som skulle vara kul att veta är ju hur många som är nöjd med pumpen.
Dom flesta som skriver på de här forumet är ju missnöjda och vill ha hjälp av den anledningen, inte många som loggar in här bara för att skriva att deras pump funkar så bra oavsett vilket märke dom har...

Så även för att de finns en del negativt skrivet här så tror jag nog att de finns dom som sitter hemma i de tysta och har en pump som funkar som den ska och tjänar in pengar åt dom.
Hittills verkat min funka bra förutom att den blir lite "knäpp" efter att de varit kallare än typ -10 ett tag, då kan den avfrosta lite väl sent.
Det jag haft att göra med Julas support har funkat fint, väldigt trevliga att prata med och verkar kunniga.
Men jag kan ju ha fel, med tanke på att "alla" skriver ner pumpen så har jag säkert fel.
Jeg har Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W + dobbeltmantlet varmtvannsbreder OSO EP 300.
Pumpa fungerer ok, men leverer ikke nok effekt når det er kaldt og mye vind. I januar 2014 var det vind og -10 °C og da matte jeg fyre med ved eller bruke elkolbe.
Varmepumpa leverer ok ned til -7 °C. Har aldri registrert effektforbruk pÃ¥ mer enn 1390 watt. Varmepumpa trekker aldri mer enn 1390 watt. 
Anslut-pumpa leverer tappevann pÃ¥ ca 40 °C som ettervarmes videre til 65 °C. 
Har enebolig på 165 m² fordelt på to etasjer. Renovert for 15 år siden og har gulvvarme i 1. etg på ca 25 m² og ca 10 m² i 2. etg. I tillegg en luftkonvektor som varmer resten av 1.etg og 2.etg.
I September 2013 monterte jeg Efergy e2 trådløs energimåler(Clas Ohlson) og har derfor full kontroll på energiforbruket og på antall start/stop.
Følgende energiforbruk til oppvarming av bolig:
Oktober: 524 kwh
November: 674 kwh
Desember:824 kwh
Januar: 913 kwh
Februar:645 kwh
Mars: 734 kwh
Totalt energiforbruk er redusert fra ca 27.000 kwh til 18.500 kwh
Jeg er ganske fornøyd med pumpa.

Hadde is-problemer i oktober 2013, og det var samme problem som nevnt ovenfor av sir.micke. Hadde e-postkontakt med Jula og fikk tre temperaturfølere som ble skiftet.



 


Martin Andersson

  • Gäst
Martin Andersson
SV: Julas luft/vatten värmepump - Anslut 6200 W
« Svar #157 skrivet: 24 oktober 2015, 19:23:23 »
Mycket nöjd med min.  Ã…rsförbrukningen sjönk frÃ¥n 28000kwh till 13400 kWh.  45grader räcker till elementen. Annars kan man alltid köra med konvektor.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!