Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC Master 103-9L:  (läst 5141 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 67:an Ekis

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
CTC Master 103-9L:
« skrivet: 02 december 2006, 11:00:55 »
Hej!

Vi är i husköpartankar. I ett hus byggt 1988 på 169 kvm sitter det en frånluftsvärmepump av märket CTC Master 103-9L. Huset har mekanisk ventilation (vattenburen el- luftvärme). Enligt husägaren så går det åt ca. 14 000 kWh årligen till att värma upp huset.

Jag läste en siffra från Energimyndigheten där man säger att ett "typhus" på 150 kvm har en energiförbrukning på 16 000 kWh årligen. Skall man tror husägaren i vårt fall så är den gamla värmepumpen från 1988 "still going strong". Har nu lite frågor om denna värmepump:

* var kan man räkna med för livslängd på pumpen?
* CTC tillverkas väl inte längre...eller?....svårt att få tag på reservdelar?
* skulle vilja läsa någon manual eller liknande på denna pump...någon som kan tipsa om någon websida?
* läser i tidningen "Ikea Family Live" om värmepumpar från Panasonic där man gör reklam för två luftvärmepumpar. För hus upp till 150 kvm har dom en pump för 14 900 kr, för hus över 150 kvm finns en pump för 16 900 kr. Priserna gäller för dom som är medlemmar i Ikea Family.Kolla på websidan www.panasonicpumpen.se
....kan denna pump vara något?

Tacksam för svar....önskar alla på detta forum en trevlig helg.

//HÃ¥kan

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: CTC Master 103-9L:
« Svar #1 skrivet: 02 december 2006, 14:36:26 »
Vattenburen el luftvärme, menar du att det sitter ett värmepaket i fläktanläggningen och att värmen kommer från en elpatron som värmer vattnet?

Generellt kan man väl säga att den värmepumpen lever på lånad tid, men visst, den kan fortsätta att tuffa på ytterligare några år.

Är planlösningen öppen kan du nog spara några tusen kWh/år om du sätter in en luftvärmepump, lite beroende på var i lander du bor.
Bor du i södra sverige kanske du kan spara ytterligare ca 5000 kWh, bor du i norra kanske runt 3-4000 kWh.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 67:an Ekis

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC Master 103-9L:
« Svar #2 skrivet: 02 december 2006, 19:12:21 »
Hej Rikard!

Jag är inte riktigt hundra på hur detta system är uppbyggt. Jag vet inte hur mycket/vad pumpen eller patronen försörjer. Skulle vilja läsa mer om den aktuella pumpen. Visst lever pumpen på lånad tid.

Ha de!
//HÃ¥kan

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!