Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VP är det vettigt i detta fall och i sÃ¥ fall hur stor ?  (läst 1692 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad intrestin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Behöver er hjälp att räkna ut vad som kan vara bästa lösningen för vårt hus o garage i Luleå. Vi är 2 familjer i samma hus, 4 vuxna,4 barn. Finns inga radiatorer i huset men är ett önskemål då den värmen är skön. Nu värms nedre vån med el och köksspis, övre vån klar till höst/vinter.
Garaget har i nuläge elpanna till 96 kvm.Bifogar ritning på ett förslag vi har. Kan kalla den nr 1.

Sen finns ju en möjlighet med luftvp men det behövs ju flera isåfall, kanske tre till huset och en till garaget/verkstaden. Ena lägenheten sträcker sig långt på övre våningen. Den lösningen känns inte optimal då framtida solfångare inte kan ledas till acctankar som i nr 1, där taket är toppen för solfångare, samt ingen hjälp till varmvatten . Nr 2.

Nr 3 skulle kunna vara luft-vattenpumpar men efter idogt läsande av många olika trådar här på forumetså tror ni kunniga att i våra breddgrader är dessa inte så lämpliga....

Vad gör vi ? Nr 1 blir ju dyrast men vi blir ju två som delar på ev kulvert, borra (hur mycket?) samt vp, tankar mm. Ni som kan räkna med eller utan program hitta en bra lösning. Hoppas på respons o mycket diskussion sk brainstormning !

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Du bor inte så du kan dra in fjärrvärme?
Jag har hört att det är rätt billigt i Lule.

Räknar jag rätt har du över 320 m2 boyta + 156 m2 garage att värma, i så fall det känns som att bergvärme i så fall kommer vara lönsammast i längden. Utan att veta nått om ålder och isolering på kåken så tror jag på ca 15-18 kW VP och 300-350 m borra. Det kostar en slant men du tjänar in den på uppvärmningskostnaden rätt så snabbt.
« Senast ändrad: 08 maj 2010, 21:26:11 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad intrestin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Vi bor för långt från fjärrvärmen, i en by 3 mil fr centrum.

Huset är nu i höst tilläggsisolerat på utsidan samt 7 cm insida sen tidigare, 2-glasfönster i halva huset sen 3-glas , en gammal timring utan källare, halva huset ny trossbotten 20 cm.


Vi använde 2009 - 36000kw  - pÃ¥ tvÃ¥ hushÃ¥ll inkl vv och 15-16 gr i garage samt motorvärmare till tvÃ¥ bilar inte att förglömma...

OBS att det var bara pÃ¥ ett plan dÃ¥ övre  plan jobbar vi för fullt med nu.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Vi använde 2009 - 36000kw  - pÃ¥ tvÃ¥ hushÃ¥ll inkl vv och 15-16 gr i garage samt motorvärmare till tvÃ¥ bilar inte att förglömma...

Då måste ni eldat en hel del också i köksspisen?

Räknar jag snålt får jag max effektbehov till 19 kW.

(Mitt kalkylprogram är från Nibe men det går givetvis att använda siffrorna på de andra märkerna)
« Senast ändrad: 09 maj 2010, 13:28:04 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad intrestin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Carl N, tack för din beräkning !

Vad finns det då för vp;ar som ligger i närheten av denna beräkning ca 19 kwh?

IVT Premium X 15 går till 17 kwh.

NIBE F 1245 verkar inte räcka till.

Ska man ligga pÃ¥ 80-90 % av behovet eller vad föreslÃ¥r du ? Läst om  mÃ¥nga starter med  för stor vp och Ã¥ andra sidan för klen vp ger mer tillskottsel...

Ett annat alternativ ang uppvärmning kanske skulle vara att inte ta in garage/verkstad 156 kvm till vpanläggningen utan köpa dit en lvp typ Nocria 14 ev och lÃ¥ta elpannan/golvvärmen ligga lite lägre som stödvärme.  Vad behöver vi dÃ¥ i storlek pÃ¥ vp ?

Sen undrar jag hur stor volymtank behövs i systemet eller kanske ingen alls, det verkar finnas flera Ã¥sikter vilket som gagnar systemet  bäst...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag tror på att ha en VP som ligger kring 70% av maxeffekt, det innebär ca 99% av energin kommer från VP:n, resten görs med elpatron. De värmepumpar som jag känner till som har en uteffekt på ca 15-16 kW är utan inbyggd VVB, typ IVT E, Thermia Duo och Nibe 1125/1145. En sån dockas mot en VVB anpassad för att värma varmvatten med VP.

Med en on/off VP så bör man ha ca 25 liter vatten per kW VP, om golvvärmen håller ca 100 liter(?) så behövs ca 300 liters acktank.

Värmer du garaget på annat sätt så kanske du klarar dig med en 12 kW VP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!