Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Markvärme eller luft/vattenpump  (läst 1335 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elitpetter

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Markvärme eller luft/vattenpump
« skrivet: 06 januari 2010, 12:35:40 »
Jag tänkte planera för framtiden och funderar på vilken uppvärmning som passar mitt hus bäst.

Har idag solpanel med 750l acktank som är kopplad till några golvvärmeslingor i huset. Jag skall bygga ut slingorna till resterande ytor och kommer då ha totalt att ha ca 85m2 golvvärme + nån radiator i källaren. Jag funderar på vilken lösning som är bäst för min situation.


Bergvärme. Måste då köpa hela installationen.

Markvärme. Jag kan gräva ner slang själv. Det är mycket sand i marken! Bra eller dåligt?

Luft/vattenpump. Måste köpa hela installationen.


Jag håller på och totalrenoverar huset så alla förslag och idéer är av intresse.

//Petter

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Markvärme eller luft/vattenpump
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2010, 12:52:47 »
En enkel lösning är ju att docka en bra luft/vatten -pump till din acktank, och eftersom du kör golvvärme kan du ju hålla låg temp i tanken med pumpen , vilket ger bra COP.
Fast kondensering i tanken på 35-40gr, solen hjälper till när den kan.
Bra reglersystem som pytsar ut precis vad som behövs.

Förvärmning av varmvatten i tanken som sedan spetsas i en elberedare.

1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Markvärme eller luft/vattenpump
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2010, 13:34:50 »
HÃ¥ller nog inte riktigt med nic2 där  ::). Markvärmen blir billigare i längden, vet inte ur kalkylen ser ut eftersom det ju inte sÃ¥ mÃ¥nga kvadrat det handlar om, men visst gÃ¥r det bra att lägga markvärme i sand. Dock kan man behöva lägga lite längre än i annan jordmÃ¥n.  Du kommer ju rätt billigt undan när du kan lägga slangen själv.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad Elitpetter

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Markvärme eller luft/vattenpump
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2010, 14:27:18 »
Det känns som att luft/vattenpump är det enklaste och smidigaste alternativet att slänga in snabbt o lätt till vÃ¥ren..    Skall man gräva slang och samtidigt renovera hela huset sÃ¥ lär det ju ta tid och sÃ¥ stÃ¥r man där till hösten med en massa halvfärdiga projekt..   :)    Kanske inte är den mest ekonomiska varianten men egen tid kostar oxo pengar när man har lite tidspress..    O sen lägga 130tusen pÃ¥ effektiv värme känns inte helt 100 pÃ¥ ett sÃ¥ litet hus..  DÃ¥ kan jag hellre elda lite extra i kaminen..

Jag kan säkert göra en hel del av installationen själv + eventuellt köpa värmepumpen..   Gäller bara att fÃ¥ tag i en rörkrökare som inte är sÃ¥ noga med att fÃ¥ sälja pumpen dyrt till mej....

//Petter

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!