Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Det verkar som om Thoren har högst COP 0-50, erfarenheter ngn?  (läst 13672 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad COP-ojken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kollat på värmepumpar till kommande installation.Tänkte mig ngn runt 12-13-14 KW.

Den viktigaste egenskapen med en värmepump är COP, tycker jag. Under bivillkoren pris, tillförlitlighet o levererad maxtemp. Buller & storlek skulle ngn kunna ha som bivillkor men det är inget problem i mitt fall (inom rimliga gränser)

Eftersom man gör av med flest KW då det är kallast blir COP vid 0-50 mkt viktigt för mig med radiatorer. Thoren 13 med varmluftstillsats har 3.8. Enligt Råd & Rön testen för ngt år sedan var Thoren bäst i såväl COP som beräknad årsvärmefaktor.

Det talar således för Thoren.

Är det ngn som erfarenhet av Thoren?
Tillförlitliga?
HÃ¥ller dom vad dom lovar?
Service?
Ngt annat?


Finns det COP-konkurrenter?
NIBE ligger bra till tex med 1235-10 som har COP 5,03 , men det är vid 0-35, så har man mkt golvvärme (o mindre effektbehov än jag) så vinner den. COP vid 0-50 är dock 3,67 vilket spöas av alla Thoren, tex 9 som har 3,9 (& som har 5,0 vid 0-35).

Jajja, jag vet att det är små skillnader men det är ju faktiskt COP som gör att man överhuvudtaget har en värmepump.

O om 10 år då kwh-priset ligger på 5 kronor kommer man att vara taxam för varje tiondel :,v(
280 boyta + 180 biyta i Älvsjö, ca 60 000 kwh inkl hushel.
Eryl hederlig kombipanna fr -76.
2 x 154 m aktiva borror, IVT x-15, Mest raddar 30 st, men lite golvvärme, tappvarmvattenautomat med 300 l acktank.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Kära nån, tycker du är lite i diket nu.
På årsbasis tror jag om du kommer över 3,2 i COP så är det bra.
Oavsett märke så ligger nog alla på COP 5 vid o å 35 grader
Tillägg att NIBE inte  jag sa inte har med ngra cirk.pumpar eller datastyrning i sitt COP
Å du som ska ha 7 kommer väl knappt över 4 då
Mest kyla men lite värme också

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Att du inte tar en 4kw då har du COP upp emot 6
Eller en 2kw med COP 9
Elen blir ju dyrare och dyrare
Mest kyla men lite värme också

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
Att du inte tar en 4kw då har du COP upp emot 6
Eller en 2kw med COP 9
Elen blir ju dyrare och dyrare
Vad är detta? det finns väl inget som säger att COP ökar med mindre effekt på vp.
//AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Nä det är ju temp. som bestämmer över COP
Golvvärme = hög COP
Små element = värdelöst
Mest kyla men lite värme också

Utloggad COP-ojken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
COP: nix alla verkar glädjemäta utan pumpar o så, bara alla gör samma fel så spelar det ju ingen roll för jämförelsen.

Det är väl därför COP inte är samma sak som årsverkningsgrad om jag fattat det hela rätt. O det är det senare man vill optimera.

Nej COP map på effekt har ingen koppling, enligt ngn papper jag läste på KTH (tyvärr ingen länk det var några år sedan) Så är den teoretiska maxverkningsgraden för en värmepump 7, har jag för mig. Det har att göra med Curnot verkningsgrader o sådant som säkert ngn annan kan bättre. Det som spelar roll är temperatursvinget precis som luckyman skriver. Men det finns tydligen oxå en gräns.
280 boyta + 180 biyta i Älvsjö, ca 60 000 kwh inkl hushel.
Eryl hederlig kombipanna fr -76.
2 x 154 m aktiva borror, IVT x-15, Mest raddar 30 st, men lite golvvärme, tappvarmvattenautomat med 300 l acktank.

Utloggad z96mats

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Kära nån, tycker du är lite i diket nu.
På årsbasis tror jag om du kommer över 3,2 i COP så är det bra.
Oavsett märke så ligger nog alla på COP 5 vid o å 35 grader
Tillägg att NIBE inte  jag sa inte har med ngra cirk.pumpar eller datastyrning i sitt COP
Å du som ska ha 7 kommer väl knappt över 4 då

Hej!
Är splitter ny på detta forum och har en följdfråga om mätning av COP; är det bara NIBE som inte tar med cirk.pump etc, eller gör Thermia och IVT likadant?

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Det verkar som om Thoren har högst COP 0-50, erfarenheter ngn?
« Svar #7 skrivet: 14 oktober 2007, 22:08:14 »
COP: nix alla verkar glädjemäta utan pumpar o så, bara alla gör samma fel så spelar det ju ingen roll för jämförelsen.
Jaha, men det som är "orättvist" med Thoren, är att de får räkna med värmen från sin fläkt, medan Nibe och resten inte får räkna med värmen som alstras runt själva VPn och värmer utrymmet som den står i.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Det verkar som om Thoren har högst COP 0-50, erfarenheter ngn?
« Svar #8 skrivet: 14 oktober 2007, 22:10:07 »
Är splitter ny på detta forum och har en följdfråga om mätning av COP; är det bara NIBE som inte tar med cirk.pump etc, eller gör Thermia och IVT likadant?
Ingen tar med cirk.pumpar i COP-beräkningarna.  Mycket dumt, dÃ¥ mÃ¥nga cirk-pumpar drar mycket energi i onödan.  Nibe verkar inte heller lägga ner speciellt mycket krut pÃ¥ att hitta energisnÃ¥la pumpar.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad COP-ojken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Orättvist? Tja det är ju värme som man kan nyttiggöra. Jag har ett kallt trapphus som jag i så fall, om det blir en Thoren, tänkte värma med denna varmluft. Jag ser det som att jag får en fläktkonvektor som drar 0 i enrgi (inte riktigt sant fläkt + kallare brine, men i princip) Skall enligt uppgift motsvara nästan en kw.

Annars är det ju riktig om burken värmer upp ngt som man vill ha varmt är det ett pluss annars en förlust. I mitt fall vill jag nog minimera pannrumsuppvärmningen så då är det en förlust, men om de står i tex en tvättstuga då är det ju klockrent vinst.

280 boyta + 180 biyta i Älvsjö, ca 60 000 kwh inkl hushel.
Eryl hederlig kombipanna fr -76.
2 x 154 m aktiva borror, IVT x-15, Mest raddar 30 st, men lite golvvärme, tappvarmvattenautomat med 300 l acktank.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Det verkar som om Thoren har högst COP 0-50, erfarenheter ngn?
« Svar #10 skrivet: 14 oktober 2007, 22:31:53 »
Ja, det orättvisa ligger ju i att Nibe och resten inte fÃ¥r räkna med den värmeförlust som VPn ger, medan Thoren fÃ¥r göra det.  I ditt fall har du kanske glädje av Thorens luft och inte av den bivärme som Niben skulle ge, men i mitt fall sÃ¥ har jag ju glädje av den värme som läcker ut frÃ¥n VPn.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Thermia har i alla fall cirkpumpen med i COP beräkningen
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Det verkar som om Thoren har högst COP 0-50, erfarenheter ngn?
« Svar #12 skrivet: 14 oktober 2007, 23:12:05 »
Thermia har i alla fall cirkpumpen med i COP beräkningen
Är du säker?  Förklara varför Thermia TWS och Thermia Optimum har identiska COP-värden i sÃ¥ fall.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
Såväl Thermia som CTC har med cirk-pump/ar i sin COP-beräkning :,v(
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Det verkar som om Thoren har högst COP 0-50, erfarenheter ngn?
« Svar #14 skrivet: 15 oktober 2007, 17:32:19 »
Bevis tack i sÃ¥ fall...  LÃ¥ter väldigt konstigt speciellt med CTC, dÃ¥ cirk-pumpen pÃ¥ varma sidan ju inte ens är en del av VPn där...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!