Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fick min offert i fredags  (läst 4481 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad inkognito

  • certifierad kylmek, verkstadsmek
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump is the shit
Fick min offert i fredags
« skrivet: 04 juli 2010, 12:52:52 »
Hej

129500 skulle den totala kostnaden bli för oss inkluderat rotavdrag och konv avdrag.
160m borrhål+ 9m jorddrivning
VP Nibe 1245-6
konvertering 10st element

Vad tror ni, är detta bra pris?

Har sett andra jobb som denna hantverkare gjort, och det har varit snyggt och ordentligt gjort, har begärt in offert av ytterligare en, men han har inte ens hört av sig.
Tot förbrukningen av el ligger nu på ca 30000kwh, glömde ju att jag hade en luftvärmepump. den monterar jag i garaget nu istället, det är ju 60kvm, så dit räcker den, kör låg värme vintertid, endast varmt, då jag gör nåt där.
« Senast ändrad: 04 juli 2010, 12:54:31 av inkognito »
Bor i 125 kvm villa som haft direktel, konverterad till vattenburet system, med en Nibe 1245-6 och ett 160m hål i september 2010.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fick min offert i fredags
« Svar #1 skrivet: 04 juli 2010, 13:14:18 »
Helt klart OK pris.  Thumbsup
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Fick min offert i fredags
« Svar #2 skrivet: 04 juli 2010, 21:59:14 »
Som sagt het OK pris, men om du glömde inte berätta för offerenten att du har en luftvärmepump om han dimensionerat din BV efter elförbrukningen? DÃ¥ blir pumpen för klen ju  :(
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad inkognito

  • certifierad kylmek, verkstadsmek
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump is the shit
SV: Fick min offert i fredags
« Svar #3 skrivet: 06 juli 2010, 08:05:01 »
Jag glömde först bort luftvärmeåumpen, men sen pratade vi, och så sa jag att vi har ju en luftvärmepump, så då la han på ca 5000kWh, så han räknade med 30000 kWh totalt.
Bor i 125 kvm villa som haft direktel, konverterad till vattenburet system, med en Nibe 1245-6 och ett 160m hål i september 2010.

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Fick min offert i fredags
« Svar #4 skrivet: 06 juli 2010, 16:15:30 »
Då är det väl bara att slå till. Men försök få in någon mer offert även om nu detta verkar bra.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad inkognito

  • certifierad kylmek, verkstadsmek
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump is the shit
SV: Fick min offert i fredags
« Svar #5 skrivet: 09 juli 2010, 13:52:53 »
Pratade med en annan installatör i torsdags, och han hade thermias värmepumpar, och på honom lät det som att Nibe är skit, för att den har en kolvkompressor, och deras har en scrollkompressor. Visst är scrollen bra, och effektiv, men skall niben vara så mycket sämre än thermia ändå, han mena på att thermian håller 30-40 år, jag säger bullshit. Det som tillverkas idag, håller inte 30-40 år
Bor i 125 kvm villa som haft direktel, konverterad till vattenburet system, med en Nibe 1245-6 och ett 160m hål i september 2010.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Fick min offert i fredags
« Svar #6 skrivet: 10 juli 2010, 12:08:46 »
70000 timmar ska du fÃ¥ ur en scroll Thumbsup  Vi säger att din vp gÃ¥r 3000h per Ã¥r=23 Ã¥r
Se bara till att inte fÃ¥ kallare köldbärartemp än 0 vid dut, eftersom kolven tappar rejält i effekt dÃ¥ förÃ¥ngningstempen sjunker.  Jag gillar oxÃ¥ Thermia men om jag skulle köpa nÃ¥tt annat sÃ¥ fick det nog bli Viessman eller eller Ecozon elller kanske IVT

Personligen skulle jag inte köpa ngt med en kolvkompressor i om det inte vore en enorm Bitzer. ;D

Utloggad NiklasH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SKÃ¥neland
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • NIBE FIGTHER!
SV: Fick min offert i fredags
« Svar #7 skrivet: 10 juli 2010, 17:42:55 »
Pratade med en annan installatör i torsdags, och han hade thermias värmepumpar, och på honom lät det som att Nibe är skit, för att den har en kolvkompressor, och deras har en scrollkompressor. Visst är scrollen bra, och effektiv, men skall niben vara så mycket sämre än thermia ändå, han mena på att thermian håller 30-40 år, jag säger bullshit. Det som tillverkas idag, håller inte 30-40 år

Verkar vara rätt vanligt att Thermias säljare gillar att prata skit om NIBE,  antingen är det avundsjuka över att NIBE säljer fler värmepumpar och syns mer eller sÃ¥ e de nÃ¥tt annat.
NIBE FIGHTER 1245-8

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Fick min offert i fredags
« Svar #8 skrivet: 10 juli 2010, 17:59:40 »
Fast det är ju inte THERMIAS säljare. Det är säljare på en firma som råkar sälja Thermia. :)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fick min offert i fredags
« Svar #9 skrivet: 10 juli 2010, 19:38:21 »
Fast det är ju inte THERMIAS säljare. Det är säljare på en firma som råkar sälja Thermia. :)

Säljaren har väl gått Thermias säljutbildning.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad inkognito

  • certifierad kylmek, verkstadsmek
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump is the shit
SV: Fick min offert i fredags
« Svar #10 skrivet: 10 juli 2010, 21:06:48 »
jag vet ju själv om att scrollen har mindre rörliga delar, så det finns ju mindre som kan slitas, men det lät så kul när han sa att, så fort man slagit igång en kolvkompressor, så är den sliten, hur länge har inte kolvkompressorer funnits? Scrollen uppfanns för längesedan, men har varit för dyr att tillverka, för att den har så små toleranser, och dom går också sönder, och när en scroll går sönder, kan jag tänka mig att den är mycket dyrare än kolven.

Sen sa han att Nibes värmepumpar står för de flesta felen, när man kollar med folksam över vilka som fått reparera. Kanske finns fler Nibe ute än vad det finns thermia, då är det inte konstigt om det krånglar fler också.
Vilken skall vara den bästa då? och vilken skall man absolut avstå?
« Senast ändrad: 10 juli 2010, 21:11:52 av inkognito »
Bor i 125 kvm villa som haft direktel, konverterad till vattenburet system, med en Nibe 1245-6 och ett 160m hål i september 2010.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fick min offert i fredags
« Svar #11 skrivet: 10 juli 2010, 22:07:48 »
Sen sa han att Nibes värmepumpar står för de flesta felen, när man kollar med folksam över vilka som fått reparera. Kanske finns fler Nibe ute än vad det finns thermia, då är det inte konstigt om det krånglar fler också.
Vilken skall vara den bästa då? och vilken skall man absolut avstå?


Flest fel har IVT= scroll, fast statistiken tar inte hänsyn till antalet sålda pumpar av olika märken så egentligen säger den ingenting. Om jag summerar de vanligaste felen som folk tar upp på forumet (undantaget handhavandefel och felaktiga installationer) så är växelventilen den vanligaste felorsaken (den har alla utom CTC) och därefter är det trasiga cirkpumpar. Kompressorerna är faktisk rätt så robusta, oavsett modell tycker jag, och brukar hålla rätt många år.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad inkognito

  • certifierad kylmek, verkstadsmek
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump is the shit
SV: Fick min offert i fredags
« Svar #12 skrivet: 25 augusti 2010, 20:15:56 »
På måndag den 30/8 installeras pumpen, och konverteringen av huset sätter fart.
Hålet på 160m är borrat och slangen är nertryckt och fylld, samt nergrävd fram till husväggen.
Måste ju säga att installationen sker i rätt tid, för det är nu det börjar kosta, när man måste börja ha värme på igen.
Bor i 125 kvm villa som haft direktel, konverterad till vattenburet system, med en Nibe 1245-6 och ett 160m hål i september 2010.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!