Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fläktavfrostning  (läst 4279 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
Fläktavfrostning
« skrivet: 14 september 2006, 17:51:44 »
Hej,

Nu när hösten närmar sig är det väl hög tid att diskutera fläktavfrostning studs. Vad är den allmänna åsikten om hur ofta man behöver fläktavfrosta och hur lång tid behöver fläktavfrostningen pågå? Min pump är inställd på 1ggr och 1 min.

Mikael

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fläktavfrostning
« Svar #1 skrivet: 14 september 2006, 18:02:30 »
Hej,

Nu när hösten närmar sig är det väl hög tid att diskutera fläktavfrostning studs. Vad är den allmänna åsikten om hur ofta man behöver fläktavfrosta och hur lång tid behöver fläktavfrostningen pågå? Min pump är inställd på 1ggr och 1 min.

Mikael

Rent generellt ska du ha så lite is som möjligt.

Upp till en (1) mm frostis kompenserar den ökade ytan hos isen, för att värmeledningsförmågan är ca 500 ggr sämre hos frostis än hos aluminiumet i din förångare. Därutöver blir det förlust mycket fort. Detta har jag från Electrolux kyl&frysavfrostningsexpert i Mariestad, som säger sig ha gjort ingående praktiska prov i ämnet.

Om det är optimum du är ute efter, så kan du alltså inte tidsstyra enbart, fler variabler behövs för att hitta rätt.

I praktiken föreslår jag att du kollar. Antagligen ska du avfrosta oftare än du tror, åtminstone vid hög relativ luftfuktighet, fast bara helt kort tid.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Fläktavfrostning
« Svar #2 skrivet: 14 september 2006, 18:38:18 »
Det låter rimligt. Det gäller att förhindra att isen får fäste genom att fläktavfrosta ofta och istället försöka minska avfrostnings tiden.

Mikael

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Fläktavfrostning
« Svar #3 skrivet: 14 september 2006, 19:16:59 »
Hej!
Jag har ökat fläktavsfrostningsintervallet till tre, i vintras inga problem. Jag tror i och för sig att man helt kan skippa fläktavfrostningen. Problemen med Optiman var ju inte isbildning på själva fläkten, utan på "kransen" runt fläkten. Det har man löst genom att byta från stål till plast. Förra sommaren åkte man runt och byggde om alla pumpar som levererats innan, därefter försvann problemen.

Sammanfattningsvis, genom att byta material försvann behovet av att avfrosta fläkten. Den ev is som bildas, avfrostas genom den "normala" avfrostningen, dvs av förångaren.

Sture
« Senast ändrad: 14 september 2006, 20:04:09 av Sture »
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Fläktavfrostning
« Svar #4 skrivet: 14 september 2006, 19:21:19 »
Rent generellt ska du ha så lite is som möjligt.

Upp till en (1) mm frostis kompenserar den ökade ytan hos isen, för att värmeledningsförmågan är ca 500 ggr sämre hos frostis än hos aluminiumet i din förångare. Därutöver blir det förlust mycket fort. Detta har jag från Electrolux kyl&frysavfrostningsexpert i Mariestad, som säger sig ha gjort ingående praktiska prov i ämnet.

Om det är optimum du är ute efter, så kan du alltså inte tidsstyra enbart, fler variabler behövs för att hitta rätt.

I praktiken föreslår jag att du kollar. Antagligen ska du avfrosta oftare än du tror, åtminstone vid hög relativ luftfuktighet, fast bara helt kort tid.

FrÃ¥gan gällde  avfrostning av fläkten, där skall det inte bli nÃ¥gon isbildning. Svaret ovan avser väl förÃ¥ngaren.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fläktavfrostning
« Svar #5 skrivet: 15 september 2006, 10:00:22 »
Rent generellt ska du ha så lite is som möjligt.

Upp till en (1) mm frostis kompenserar den ökade ytan hos isen, för att värmeledningsförmågan är ca 500 ggr sämre hos frostis än hos aluminiumet i din förångare. Därutöver blir det förlust mycket fort. Detta har jag från Electrolux kyl&frysavfrostningsexpert i Mariestad, som säger sig ha gjort ingående praktiska prov i ämnet.

Om det är optimum du är ute efter, så kan du alltså inte tidsstyra enbart, fler variabler behövs för att hitta rätt.

I praktiken föreslår jag att du kollar. Antagligen ska du avfrosta oftare än du tror, åtminstone vid hög relativ luftfuktighet, fast bara helt kort tid.

Visst gjorde jag den halsbrytande att förutsätta att mikael avsåg förångarens avfrostning i utedelen när han talar om "fläkten" de flesta ser/hör nog mest en fläkt när de tänker förångarpaket och frågor som rör detta.

Jag kan ha fel, men det svarar väl Mikael bäst på?

FrÃ¥gan gällde  avfrostning av fläkten, där skall det inte bli nÃ¥gon isbildning. Svaret ovan avser väl förÃ¥ngaren.

Sture

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Fläktavfrostning
« Svar #6 skrivet: 15 september 2006, 10:52:44 »
Rent generellt ska du ha så lite is som möjligt.

Upp till en (1) mm frostis kompenserar den ökade ytan hos isen, för att värmeledningsförmågan är ca 500 ggr sämre hos frostis än hos aluminiumet i din förångare. Därutöver blir det förlust mycket fort. Detta har jag från Electrolux kyl&frysavfrostningsexpert i Mariestad, som säger sig ha gjort ingående praktiska prov i ämnet.

Om det är optimum du är ute efter, så kan du alltså inte tidsstyra enbart, fler variabler behövs för att hitta rätt.

I praktiken föreslår jag att du kollar. Antagligen ska du avfrosta oftare än du tror, åtminstone vid hög relativ luftfuktighet, fast bara helt kort tid.

Visst gjorde jag den halsbrytande att förutsätta att mikael avsåg förångarens avfrostning i utedelen när han talar om "fläkten" de flesta ser/hör nog mest en fläkt när de tänker förångarpaket och frågor som rör detta.

Jag kan ha fel, men det svarar väl Mikael bäst på?

FrÃ¥gan gällde  avfrostning av fläkten, där skall det inte bli nÃ¥gon isbildning. Svaret ovan avser väl förÃ¥ngaren.

Sture

Det är riktigt jag avsåg fläkten inte förångaren! Jag tänker prova inställningen 5 ggr nu under hösten så får vi se hur det går :)!

mvh
Mikael

Utloggad Wisroos

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Fläktavfrostning
« Svar #7 skrivet: 23 december 2007, 09:36:44 »
Hej alla kunniga!

jag har "ärvt" en Optima 700 via ett husköp. Den är installerad någon gång 2002. Så det är väl en äldre modell om jag förstår det hela rätt. Jag har ej heller de inställningsmöjligheterna beskrivna i min manual som nämns i detta inlägg (såsom fläktavfrostning) då jag har en helt annan reglercentral (kan det vara något som heter CL300?)

Oavsett, tyvärr har jag problem med att det skapas is inne i kransen eller skovelhjulet, och fläkten går emot detta med oljud som följd. Något våra grannar då och då påpekar...

Igår sänkte jag avfrostningstimern till 30 min via några switchar på ett kretskort för att se ifall det blev någon skillnad. Detta är beskrivet i manualen. Dock nu på morgonen är situationen detsamma ( och vi har bara haft -2 grader inatt, bor i Skåne). Problemet har förföljt oss nu några vintrar så man blir lite trött på det.

Det jag blir nyfiken på när jag läser denna tråd, är dels det Sture nämner att man bytte ut kransar från stål till plast. Vet du isåfall detta också gäller äldre pumpar, även årsmodell 2002?
Hos oss har ingen varit gjort nÃ¥got sÃ¥dant arbete (uppfattar det som det skulle gjorts under 2005).  Vem kontaktar man isÃ¥fall, IVT direkt?

Läste också under någon annan tråd att man pratar om värmekabel. Hur någon en idé hur man skulle kunna lägga en sådan vid kransen på nämnda pump?

tack på förhand för tips, och God Jul
mvh, Peter

Utloggad maceuvebrant

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Förslöv
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar varmt, men inte för varmt...
SV: Fläktavfrostning
« Svar #8 skrivet: 20 december 2012, 09:19:48 »
Jag har samma problem som Wisroos.

Skåne
Metall-kåpa
Dunka-dunka-dunka...

Jag ska iofs kunna ändra mina inställningar för avfr. enl. manualen.

Får klättra upp på garagetaket imorgon igen och titta hur den är inställd. Håller på med lite "datainsamling" under ett par dagar nu då jag får utmärkt hjälp i en annan tråd rörande pumpens envishet att producera vv...

Tjo!
IVT Optima 700 + CombiCompact
Rego 300. Installerad 2003 av föregående ägaren.
Äkta Mexitegelhus... :-) Byggår 1970. 1-plans med bebodd källare. 120+90. Tilläggsisolerad vind 2009. 80% orginalfönster, Brrr! 20% nya :-) Årsförbrukning totalt för hushållet ca 14500 kWh
Bjärehalvön, Skåne.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!