Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HJÄLP!!! fÃ¥r larm om presostat lÃ¥g vad göra??  (läst 5160 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cadillac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej! har en greenline 4 från 2002 tror jag. och hade tänkt använda den till borrbrunnet och köra från brunnet och ut i avloppet alltså inte återcirkulation. och när jag startar pumpen går den ett tag och sedan stannar den och larmar för Presostat Låg? vad är felet???
går det inte att använda pumpen på detta sätt? alltså utan återcirkulation med köldmedel?
« Senast ändrad: 19 juni 2009, 09:41:30 av cadillac »

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: HJÄLP!!! får larm om resostat låg vad göra??
« Svar #1 skrivet: 19 juni 2009, 08:31:51 »
Menar du att du kör pumpen pÃ¥ rent vatten...utan frys-skydd  :o
är vattentempen låg hamnar du på minus-förångning.....och du får ispropp=lågtrycksvakt/flödeslarm.
du har tur om du inte redan sprängt växlaren  huvuddunk

ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad cadillac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: HJÄLP!!! får larm om resostat låg vad göra??
« Svar #2 skrivet: 19 juni 2009, 09:41:08 »
Menar du att du kör pumpen pÃ¥ rent vatten...utan frys-skydd  :o
är vattentempen låg hamnar du på minus-förångning.....och du får ispropp=lågtrycksvakt/flödeslarm.
du har tur om du inte redan sprängt växlaren  huvuddunk

ACE

ja menar att jag kör rent vatten igenom, vattentempen vet jag inte, men den håller väl några plusgrader i ett brunn med borrhål?
pumpen gÃ¥r bara en halvminut innan den stannar. sÃ¥ du menar att om man kör pÃ¥ rent vatten sÃ¥ fryser det inne i växlaren pÃ¥ en gÃ¥ng?  alltsÃ¥ sÃ¥ mÃ¥ste man ha köldmedel i för att det ska funka? fick tag i denna pump nästan gratis sÃ¥ tänkte testa om det gÃ¥r att köra utan att behöva gräva i marken, för brunnet ger massor av vatten sÃ¥ hade varit smidigt att bara köra det igenom pumpen och ut i ett avlopp.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
DÃ¥ var testet klart skulle jag tro.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad kompis

  • Nöjd värmepumpsägare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: NV SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HJÄLP!!! får larm om presostat låg vad göra??
« Svar #4 skrivet: 19 juni 2009, 15:11:13 »
Hej

Det är inget fel på att köra värmepumpen från en brunn som inte återcirkuleras.

Det har jag gjort i snart 25 år. Först med en Octopus värmepump på 15kW ut och sedan något år med en Carrier (IVT) på ca 17 kW ut.

Du kan mycket väl ta in brunnsvatten som är 0°C i en värmeväxlare, för det finns mycket att hämta innan den frusit igen om du har bra flöde.

Dock måste du nog ha köldmedel mellan värmepumpen och en externa värmeväxlare som du inte har idag.

(Jag tror inte Octopusen hade det utan den hade en lång svart plastslang (kanske 15 m lång) och i denna gick värmepumpens gas i ett dubbelväggigt kopparrör och sög värmen ur brunnsvattnet)

Lycka till och hör gärna av dig hur det går,

//  en Kompis.
22 år som nöjd VP-ägare. Octopus grundvatten. Numer Carrier (IVT) 17 kW. Brunnen på ca 4 m djup ger runt 50 minutliter.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: HJÄLP!!! får larm om presostat låg vad göra??
« Svar #5 skrivet: 19 juni 2009, 15:25:45 »
Hej

Det är inget fel på att köra värmepumpen från en brunn som inte återcirkuleras.

Det har jag gjort i snart 25 år. Först med en Octopus värmepump på 15kW ut och sedan något år med en Carrier (IVT) på ca 17 kW ut.

Du kan mycket väl ta in brunnsvatten som är 0°C i en värmeväxlare, för det finns mycket att hämta innan den frusit igen om du har bra flöde.

Dock måste du nog ha köldmedel mellan värmepumpen och en externa värmeväxlare som du inte har idag.

(Jag tror inte Octopusen hade det utan den hade en lång svart plastslang (kanske 15 m lång) och i denna gick värmepumpens gas i ett dubbelväggigt kopparrör och sög värmen ur brunnsvattnet)

Lycka till och hör gärna av dig hur det går,

//  en Kompis.
Sc:,h   Sc:,h   Sc:,h
Cadillac pratar ju om att köra rent vatten genom evaporatorn.
Du pratar om en mellanväxlare i ena fallet..och DX i andra, vilket inte Cadillac har....en enorm skillnad !!

ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: HJÄLP!!! får larm om presostat låg vad göra??
« Svar #6 skrivet: 19 juni 2009, 16:27:04 »
Plattväxlarna har mycket stor växlingsyta och liten volym. Det gör dem mycket effektiva. Sannolikt fryser din förångare. Har du föresten kollat smutsfiltert. Alternativ till mellanväxlare är att bygga om den till LV-pump.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad kompis

  • Nöjd värmepumpsägare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: NV SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HJÄLP!!! får larm om presostat låg vad göra??
« Svar #7 skrivet: 19 juni 2009, 17:21:06 »
Hej ACE

Det var just det jag skrev "en extern värmeväxlare som du inte har idag".

Men vad står DX för?

Håller fortfarande på grundvatten som innehåller massor med värme när den behövs som mest - På vintern.

//  Kompis
22 år som nöjd VP-ägare. Octopus grundvatten. Numer Carrier (IVT) 17 kW. Brunnen på ca 4 m djup ger runt 50 minutliter.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: HJÄLP!!! får larm om presostat låg vad göra??
« Svar #8 skrivet: 19 juni 2009, 21:57:54 »
 HÃ¥ller med i att grundvattenvärme är bättre men med de rätta grejerna.
Kanske till hjälp om du tänker fortsätta i samma spår.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: HJÄLP!!! får larm om presostat låg vad göra??
« Svar #9 skrivet: 19 juni 2009, 22:00:09 »
Fortsättning.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: HJÄLP!!! får larm om presostat låg vad göra??
« Svar #10 skrivet: 19 juni 2009, 22:01:53 »
Och till sist.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!