Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga världens bästa kamin till badtunna  (läst 15258 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bygga världens bästa kamin till badtunna
« Svar #15 skrivet: 11 januari 2016, 14:12:32 »
Ska du inte ha nån cirkpump eller behövs inte det trots så stor effekt ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Bygga världens bästa kamin till badtunna
« Svar #16 skrivet: 11 januari 2016, 22:28:52 »
 Ska du inte ha cirkulationspump, tror jag inte att du kan värma upp tunnan med 1500l. vatten pÃ¥ 1,5 t. Jag har liknande förutsättning, förutom att jag har en gammal oisolerad vedpanna som jag eldar i, med cirk.pump, och det tar ett antal timmar att fÃ¥ badtemp. Men det ser jag inte som nÃ¥gra problem, man kan steka ägg, korv, vitlöksbröd och diverse andra maträtter under tiden pÃ¥ panntoppen, och dryckjom 8)fÃ¥r man anpassa efter Ã¥rstid och väderlek.
 Novisen

Laszlo Varga

  • Gäst
Laszlo Varga
SV: Bygga världens bästa kamin till badtunna
« Svar #17 skrivet: 02 december 2022, 18:45:52 »
Hej,
Jag har byggt vedpannan enligt din bild. Som jag har förstÃ¥r man mÃ¥ste ha inblÃ¥sning fläkt? Det var nästan ingen drag utan hÃ¥rtorken 😊. I nuvarande utformning kan fÃ¥ luft frÃ¥n framsidan, i höjd med eld järn, eller ca 15cm under eld järnet. Ingen av dem lösning var effektivt drag med 3 m hög skorsten. Hur har du löst med lufttillförsel?

Ska bygga mig en egen badtunna och en kamin.
Jag är duktig på plåtbearbetning men total analfabet när det gäller fysik och uppvärming.
Jag vill få till en så effektiv kamin som bara möjligt och även så stort vedmagasin som möjligt.
Kaminen ska ha självcirkulation, fyllas på från utsidan men vara inbyggt i tunnan.

Cirka 1500L vatten som ska värmast på kortast möjliga tid och med minsta ansträngning är alltså uppgiften.

-Vad är det för riktlinjer vi ska hålla oss till?
-Bäst förbränningstemperatur i vedmagasin = 850°?
-Vad är att föredra, över/underbränning?
-Ju mer varm plåt som är i kontakt med vatten desto bättre kan jag tänka mig.
-Så lång rökväg som möjligt för att ta vara på så mycket värme som möjligt kan jag också tänka mig under förutsättning att röken inte kyls ner för mycket (inte under 125°?)
-För bättre cirkulation bör inte vatten inlopp/utlopp lutas några grader. Utlopp uppåt och inlopp nedåt?

Skiss nedan på hur jag tänker mig, är det helt uppåt väggarna för ändamålet?

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bygga världens bästa kamin till badtunna
« Svar #18 skrivet: 03 december 2022, 09:35:32 »
Ekonomizer.  Du förvärmer det kallaste vattnet med de svalaste rökgaserna som sedan tillÃ¥ts kondensera.
Ett par feta kopparrör diam 50 kanske i en burk med omgivande vatten.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 604
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!