Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: dÃ¥ligt tryck pÃ¥ tappvarmvatten  (läst 9450 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ottohans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
dåligt tryck på tappvarmvatten
« skrivet: 21 juni 2010, 22:48:06 »
Vi har den senaste tiden tyckt att det blivit sämre flöde/tryck på vattnet i duschen.
I dag märkte jag också att det var klart sämmre tryck vid kran i tvättstygan också.
Jag tog en 10L hink och ett tidtagarur och började kolla hur många L/minut jag fick på olika ställen.

plats:      Kallvatten  varmvatten
kök         10,5         4,6
dusch      13,3         5,0
tvätttuga 14,0         6,7
ute         24,0   

Har en thermia diplomat G2, kan det vara någon ventil eller något i den stilen som strular och begränsar flödet ?
Vi fick den installerad i november förra året och allt har var bra tills nu
« Senast ändrad: 21 juni 2010, 22:53:53 av ottohans »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: dåligt tryck på tappvarmvatten
« Svar #1 skrivet: 21 juni 2010, 23:37:06 »
Har du en G2 så har du säkert en blandningsventil, kolla vad den är inställd på?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ottohans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
SV: dåligt tryck på tappvarmvatten
« Svar #2 skrivet: 22 juni 2010, 08:09:55 »
Nej jag har ingen blandningsventil, vet inte varför dom inte installerade någon ..
Även om jag hade haft det så borde väll inte den begränsat flödet utan bara blandat in kallvatten ?

Från inkommande kalvatten fram till VP sitter det inga ventiler eller annat i dess väg utan det går direkt till VP.
från VP går varmvatten direkt ut i huset, har ingen blandningsventil.

finns det något filter eller nått annat i VP som man kan kontrollera ?
Vad annars skulle kunna göra att jag tappar tryck på varmvatten om det inte är i VP ?
Jag var inne på att någon engreppstermostatblandare skulle "läcka" mellan varm o kallt, men jag tycker att då ska trycket vara det samma men att det blir lägre temperatur


 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: dåligt tryck på tappvarmvatten
« Svar #3 skrivet: 22 juni 2010, 10:32:38 »
Om en blandningsventil står på 55 ºC och VP:ns VVB håller 60 ºC med hjälp av HGV så blandas ju lite kallvatten in och höjer flödet. På sommaren så kommer inte HGV höja varmvattentemp i VP:n på samma sätt vilket gör att en blandningsventil stryper kallvattenflödet.

Men finns ingen sån så är ju detta inte förklaringen.

Effekten blir densamma med termostatblandare, kallare varmvatten ger lite sämre flöde på grund av lägre inblandning av kallvatten. Men har du vanlig blandare i tvättstugan så är inte detta förklaringen.

Det enda som annars finns på varmvattnet är en avstängning på inkommande KV till VP:ns VVB, kolla att den är fullt öppen.
« Senast ändrad: 22 juni 2010, 10:40:43 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: dåligt tryck på tappvarmvatten
« Svar #4 skrivet: 22 juni 2010, 10:58:53 »
Om en blandningsventil står på 55 ºC och VP:ns VVB håller 60 ºC med hjälp av HGV så blandas ju lite kallvatten in och höjer flödet. På sommaren så kommer inte HGV höja varmvattentemp i VP:n på samma sätt vilket gör att en blandningsventil stryper kallvattenflödet.

Men finns ingen sån så är ju detta inte förklaringen.

Effekten blir densamma med termostatblandare, kallare varmvatten ger lite sämre flöde på grund av lägre inblandning av kallvatten. Men har du vanlig blandare i tvättstugan så är inte detta förklaringen.

Det enda som annars finns på varmvattnet är en avstängning på inkommande KV till VP:ns VVB, kolla att den är fullt öppen.

Tryckskillnaden borde väl bli marginell om kallvattnet 'genar' genom blandningsventilen eller tar omvägen via varmvattenberedaren? Bara för att man blandar in 50% kallvatten efter beredaren så höjs ju inte trycket 50%...
Det låter som att nån tilloppsventil eller nåt filter spökar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ottohans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
SV: dåligt tryck på tappvarmvatten
« Svar #5 skrivet: 22 juni 2010, 12:45:52 »

Det enda som annars finns på varmvattnet är en avstängning på inkommande KV till VP:ns VVB, kolla att den är fullt öppen.

menar du att det sitter en avstängning inne i VP ?
för utanför så sitter det ingen. det sitter en "T" förgrening på kallvatten röret som sedan går direkt till VP utan att det finns några avstängningsventiler.

Utloggad ottohans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
SV: dåligt tryck på tappvarmvatten
« Svar #6 skrivet: 22 juni 2010, 12:48:33 »

Det låter som att nån tilloppsventil eller nåt filter spökar.

jag tycker det oxå, man jag kan inte hitta några filter eller ventiler att kontrollera :(

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: dåligt tryck på tappvarmvatten
« Svar #7 skrivet: 22 juni 2010, 13:11:17 »
Backventil?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: dåligt tryck på tappvarmvatten
« Svar #8 skrivet: 22 juni 2010, 14:54:17 »

Det enda som annars finns på varmvattnet är en avstängning på inkommande KV till VP:ns VVB, kolla att den är fullt öppen.

menar du att det sitter en avstängning inne i VP ?
för utanför så sitter det ingen. det sitter en "T" förgrening på kallvatten röret som sedan går direkt till VP utan att det finns några avstängningsventiler.

Det ska sitta en backventil på ingående vatten till VVB:n + en säkerhetsventil om du har kommunvatten. Det brukar vara en kombination avstängning/back/säkerhetsventil. Och den sitter inte inne i VP:n utan ska monteras på ingående vatten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ottohans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
SV: dåligt tryck på tappvarmvatten
« Svar #9 skrivet: 22 juni 2010, 15:47:25 »
Det sitter en säkerhetsventil direkt ovanpå VP på anslutningen för kallvatten, det vet jag.
när jag kommer hem ska jag kolla om det är en avstängning/back/säkerhetsventil kombination ...
 jag Ã¥terkommer :)

Utloggad ottohans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
SV: dåligt tryck på tappvarmvatten
« Svar #10 skrivet: 22 juni 2010, 21:34:53 »
Det var en kombinerad avstängning/back/säkerhetsventil
att jag inte sett den är inte konstigt då det blå vredet för avstängning var bakåt och den större svarta vredet för säkerhetsventilen var frammåt och skymmde .

hur som .. den var bara öppen nÃ¥gra varv och när jag skruva upp den helt sÃ¥ fick jag samma tryck pÃ¥ varmvatten som pÃ¥ kallvattnet  :)  studs 

förmodligen har flödet räckt till tidigare när varmvattnet hade en högre temperatur pga HGW funktionen och iomed det behövdes inte samma vängd varmvatten för att få en bra dusch temp, för när jag tänker efter så har det nog vart så här sen det blev varmt ute och vi inte längre har någon värme på.

Tack alla som kom med tips o ideer  Thumbsup


Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: dåligt tryck på tappvarmvatten
« Svar #11 skrivet: 22 juni 2010, 21:48:00 »
Du borde ha en blandningsventil.  Annars fÃ¥r du nog begränsa hgw till 60 grader.  Totalt livsfarligt om du fÃ¥r 90+ i beredaren

Utloggad ottohans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
SV: dåligt tryck på tappvarmvatten
« Svar #12 skrivet: 23 juni 2010, 08:29:27 »
Du borde ha en blandningsventil.  Annars fÃ¥r du nog begränsa hgw till 60 grader.  Totalt livsfarligt om du fÃ¥r 90+ i beredaren

Ja, du har nog rätt (som vanligt) ;)
Jag ska kontakta firman som gjorde installationen och diskutera saken med dom .
Det sitter termostatblandare på alla ställen i huset utom tvätt stugan, så jag har tyckt att det fyller samma funktion.
men skulle det bli fel på en blandare och någon bränner sig pga hett vatten så skulle man inte förlåta sig själv på länge ...

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: dåligt tryck på tappvarmvatten
« Svar #13 skrivet: 23 juni 2010, 23:24:09 »
Regeln om blandningsventil kom pÃ¥ tidigt 70 tal . hur kan man glömma att montera den  :o
c-c
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!