Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med avtappning av radiatorslingan (Eco Air + Eco El)  (läst 6043 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mmr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
Nu när värmen kommit för att stanna ett tag så skall jag plocka ner alla mina radiatorer för att slipa och måla dem samt att renovera väggarna bakom. Skall även byta några ventilhus samt koppla in en radiator till nya badrummet. Har kollat i bruksanvisningen men blir inte mycket klokare.

Hur tömmer jag ur radiatorslingan (Eco Air 105 + Eco El 1550) på enklaste sätt? Jag vill ju fortfarande ha pump + panna igång för VV. Jag räknar med att radiatorerna kommer vara nere resten av sommaren (och känner man sig själv rätt så kommer de väl inte upp förrän det börjar bli kallt.... :) )

Två saker har jag kunnat utläsa, att Shunten skall öppnas maximalt och det gör man genom att dra ut vredet och vrida det maximalt moturs, korrekt?

Sen står det att avtappning skall ske i den vänstra nedre ventilen på Eco El, men där sitter en cirk-pump, däremot sitter det något som skulle kunna vara en ventil lite längre ner på det röret. Är det den?

Är ovanstående beskrivning bara för att tappa hela systemet, det låter så? Jag vill ju egentligen bara stänga flödet och cirkulationen till radiatorerna och sen tappa dessa från en punkt på pumpen, inte tömma allt.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Hjälp med avtappning av radiatorslingan (Eco Air + Eco El)
« Svar #1 skrivet: 16 juli 2010, 11:55:03 »
Varför tappa hela systemet på vatten för att plocka lös radiator? Annars finns det säkert avtappning i källaren eller lägsta punkten..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad mmr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med avtappning av radiatorslingan (Eco Air + Eco El)
« Svar #2 skrivet: 16 juli 2010, 12:24:38 »
Nä precis, jag vill ju undvika att tappa hela systemet, vilket jag tolkar att beskrivningen i manualen hänvisar till. Men vilken ventil öppnar man normalt för att tappa ur radiatorslingen, och vilka övriga steg måste man ta. (stänga cirk-pump, hur skall man göra med shunten, är det några andra kranar som bör öppnas/stängas för att göra det så enkelt som möjligt).

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Hjälp med avtappning av radiatorslingan (Eco Air + Eco El)
« Svar #3 skrivet: 16 juli 2010, 14:43:18 »
Sitter ev i källaren eller pannrum, lägsta punkten, cirkpump av, men shunten klarar sig utan vatten, reglercentralen måste vara igång.

Håller rad. Ventilerna tätt så inga problem att ta lös rad..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med avtappning av radiatorslingan (Eco Air + Eco El)
« Svar #4 skrivet: 16 juli 2010, 15:44:06 »
Ska du plocka ner samtliga radiatorer, finns väl bara ett alternativ. Töm hela systemet, det finns normalt avtappningsställe vid golvet i pannrummet, annars får du tappa av via pannans avtappning. Stäng ventilerna ut och in mot pumpen innan du börjar tappa ur systemet.
När du tappat ner systemet stänger du av allting med arbetsbrytaren. När du sedan är klar med radiatorerna, fyller du upp systemet igen och ser till att lufta radiatorerna med jämna mellanrum, och när du fått systemet fyllt, öppnar du ventilerna mot värmepumpen igen och startar alltsammans igen.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Hjälp med avtappning av radiatorslingan (Eco Air + Eco El)
« Svar #5 skrivet: 16 juli 2010, 15:53:07 »
Kan inte stänga arb. Brytare, dåligt med VV då...
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med avtappning av radiatorslingan (Eco Air + Eco El)
« Svar #6 skrivet: 16 juli 2010, 19:00:50 »
Kan inte stänga arb. Brytare, dåligt med VV då...

Du kan väl inte få något varmvatten, om du tömt ner systemet, pannan är ju tom på vatten. Om du inte bryter strömmen bränner du ju upp patronerna.
Du tror väl inte att det går att få varmvatten om du tömt pannan?

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad mmr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med avtappning av radiatorslingan (Eco Air + Eco El)
« Svar #7 skrivet: 16 juli 2010, 19:05:32 »
Är kontentan av det hela att man inte kan köra EcoEl + EcoAir bara för varmvatten då?

Jag vill ju som sagt inte stänga pumpen, bara stänga pannan mot radiatorerna. I min värld hade jag hoppats på att man bara kunde strypa cirkpumpen och blocka in/ut till radiatorerna på pannan och sen kunna jobba med radiatorslingan ifred medan pannan levererar VV som vanligt. Men det går kanske inte?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med avtappning av radiatorslingan (Eco Air + Eco El)
« Svar #8 skrivet: 16 juli 2010, 19:16:07 »
Visst kan man ta bort radiatorerna och sätta lock på alla anslutningarna så att systemet blir tätt och ha vatten i pannan för varmvattnets skull. Men det måste väl vara bra mycket enklare att bara tömma hela rasket, fixa till radiatorerna, sätta dom på plats igen och fylla upp systemet och vara utan varmvatten några dagar.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
Hej
Varför inte ringa rörfirman?
inget illa menat men det känns som att du vet hur man plockar in disk i maskinen,men inte hur du får ingång den.
tänk på ev.vattenskador om du misslyckas med någon anslutning :)
lycka till
//Thommy J
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad mmr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med avtappning av radiatorslingan (Eco Air + Eco El)
« Svar #10 skrivet: 16 juli 2010, 19:49:22 »
Nja helt tappad är jag inte, har både kopplat loss radiatorer, bytt ventilhus som var trasiga mm. Mer hann jag inte med i intervallet när den gamla oljepannan var nerplockad och den nya pumpen kom igång. Jag har dragit nytt kall och varmvatten till både kök och toalett, dragit om allt avlopp etc. Både i detta huset och det förra Däremot ville jag veta tips på just den pannan och pumpen som jag har och som jag inte satt mig riktigt in i hur den funkar. Ja jag kan ringa rörfirman på måndag och hoppas på att de inte har semester och så kanske jag får samma svar som jag får från expertisen här. Jag hade hoppats på att kunna plocka ner grejjorna och ta mig min tid i att gå igenom allt.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
Okey okey
nästan vem som kan ju dra ett rör,inte det jag menade.
jag tolkade frågan som om du var helt utan kunskap på området.
Öppna säkerhetsventilen på pannan(vänster sida röd huv tror jag) och när vattnet slutat rinna så öppnar du luftningarna på radiatorerna du vill ta bort.(Plocka bort dom och plugga)
På detta vis har du allt vatten kvar i pannan och kan iallafall köra elpatron till vv,om du inte vill fylla upp igen eftr.pluggningen
då kan du ju köra igång v-p igen.
//Thommy J
« Senast ändrad: 16 juli 2010, 20:19:47 av T.Johansson »
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Hjälp med avtappning av radiatorslingan (Eco Air + Eco El)
« Svar #12 skrivet: 16 juli 2010, 20:52:33 »
Vet inte alls hur det ser ut, eller köpa nya radiatorer..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad mmr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med avtappning av radiatorslingan (Eco Air + Eco El)
« Svar #13 skrivet: 18 juli 2010, 23:05:09 »
Tack för svaret, det var lite detta jag var på jakt efter. Misstänkte att man bara kunde öppna säkerhetsventilen eller liknande. Får väl planera några dagar åt detta, plocka ner elementen och plugga det jag inte kan sätta upp direkt igen. Struntar i att fylla systemet och kör med elpatronen i övre pannan (för då slipper jag ju tömma igen). Måste ju isåfall ha pumpen av men huvudbrytaren på, bör jag då koppla bort pumpen i menysystemet?

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
Måste ju isåfall ha pumpen av men huvudbrytaren på, bör jag då koppla bort pumpen i menysystemet?

Hallå
Ja det tycker jag att du ska göra eller sätta pumpen (cirk-pumpen till hus)på ett mellan läge så stannar den åxå.
d.v.s imellan läge 1-2 och 2-3,men det brukar man bara göra vid kortare avbrott.
lycka till och ha det bra
//Thommy J.
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 211
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!