Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förstår inte riktigt varmvattenproduktionen.  (läst 13400 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2961
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Förstår inte riktigt varmvattenproduktionen.
« Svar #30 skrivet: 03 november 2015, 12:33:52 »
Den övre tempgivaren finns under temperatur-varmvatten och det är den temperaturen som syns i thermiq (i mitt fall nu är den 50)

Under serviceinställningar och varmvatten finns
START XX (YY)    (Nu är det för mig    START 47 (39))

Där XX är bottengivartemperatur (för mig är det nu 47 grader)
Där YY är starttemperaturen (Jag har valt 39, men kommer att sänka till 32 då pumpen börjar gå oftare så att hgw funktionen startar och används)

Längre ned i varmvatten menyn finns
INF STARTGIV. ?? % (Jag har nu 25%)
VIKT VV  "ZZ"

Då vikt vv är samma som vald starttemperatur startar vattenproduktion (dvs då ZZ = YY)

För att krångla till det lite nu då blandar vi in INF STARTG.. Den berättar hur det viktade vv värdet skall beräknas.
Om INF STARTG. är 100 % kommer vattenkörningen att enbart bestämmas av den nedre givaren (dvs i mitt fall skulle vikt vv bli 47 grader)
Om INF STARTG. är 0 % kommer vattenkörningen att enbart bestämmas av den övre givaren (dvs i mitt fall skulle vikt vv bli 50 grader)
Om INF STARTG är 50 % borde det bli typ hälften från varje givare

Så man kan säga att ju mera bottengivaren bestämmer när vv skall startas, ju fortare kommer pumpen att börja tillverka vv då temperaturen i bottnen på tanken sjunker ganska hastigt då nytt kallt vatten kommer in i beredaren.
« Senast ändrad: 03 november 2015, 20:10:38 av Zyberdude »
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Förstår inte riktigt varmvattenproduktionen.
« Svar #31 skrivet: 03 november 2015, 13:11:02 »
Lite förenklat.
Om du ökar INF STARTGIV. så kommer varmvattenproduktionen att starta tidigare.
 - Du "mäter" tempen längre ner i tanken.
Om du sänker INF STARTGIV. så kommer varmvattenproduktionen att starta senare.
 - Du "mäter" tempen högre upp i tanken.

Citat runt "mäter" för det är ett beräknat värde

Så du vill sänka värdet för INF STARTGIV.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 på 1.5plan + 40m2 fristående garage/förråd. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Paxman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Förstår inte riktigt varmvattenproduktionen.
« Svar #32 skrivet: 03 november 2015, 19:44:12 »
Aha...jag ska läsa igenom dessa förklaringar när jag känner mig lite bättre, men bara genom att skumma igenom dem så tror jag ändå att jag börjar förstå. Tack så länge!
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Förstår inte riktigt varmvattenproduktionen.
« Svar #33 skrivet: 04 november 2015, 14:58:14 »
Så här har jag uppfattat att det fungerar, men jag har haft fel förr och kan såklart ha det nu också.
(Alla siffror är fiktiva)
På bilden ser du en vattentank (bild lånad från ThermIQ).
Den håller just i det här fallet en topptemp på 55C och det är den siffra som ThermIQ (och Thermia Online?) visar.
I botten finns en Startgivare, i botten har jag just nu en temp på 30C (den här finns inte i ThermIQ/ Thermia Online?).
Som du ser så blir vattnet kallare och kallare ju längre ner i tanken du tittar. INF STARTGIV (inflytande startgivare) bestämmer hur långt ner i tanken du vill titta. Det är den tempen som sedan tillsammans med varmvatten startemp = XX bestämmer när en varmvattenkörning startar.
Om du sätter INF STARTGIV = 25% så kommer du att titta ganska högt i tanken och i det här fallet få en vattentemp på 49C
Om du sätter INF STARTGIV = 50% så tittar du nästan mitt i tanken och där är tempen 42,5C
Och med 75% så blir tempen 36C
(jag vet inte hur den egentligen räknar detta, så jag räknade egna siffror om dom stämmer eller ej, är inte så noga).
ThermIQ visar i hela tiden 55C

Problemet med att försöka lista ut när en körningen ska börja genom att titta i ThermIQ är att du inte har någon koll på vad du har för temp i botten på tanken, så du kan inte räkna ut det viktade värdet. Bara som ett exempel.
Om vi säger att du har:
INF STARTGIV 50%
55C topp givare

Med 20C start givare får du en viktad temp på 37,5C = körning startad
Om du istället har 30C vid start givaren så får du en viktad temp på 42,5C = ingen körning.
(om jag nu räknar rätt). För dig så startar den ibland på 55C och ibland inte.

När en körning sen väl startar så kommer den att värma tanken till toppgivaren är cirka 60C, då löser en pressostat ut och körningen är klar. Hur lång tid detta tar borde vara beroende av tankens faktiska medeltemp när körningen började, så ju högre upp du tittar på starttempen ju kallare är tankens hela medeltemp och körningen blir längre.

Hoppas att jag inte har helt fel
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 på 1.5plan + 40m2 fristående garage/förråd. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad DreamT80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förstår inte riktigt varmvattenproduktionen.
« Svar #34 skrivet: 28 augusti 2022, 14:00:37 »
Hej,

Jag öppnar det här gamla ärendet igen då det är relaterat till det jag försöker lösa.

Vi vet ju när varmvattenproduktionen drar igång baserat på den viktade temperaturen (som beräknas baserat på bottengivaren, den satta starttemperaturen, och den procentuella beräkningen). Vi vet också att det enda värde vi kan påverka via Thermiq är starttemperaturen.

Säg då att man vill styra vv-produktionen så att den inte körs när elpriset är som dyrast, via Thermiq (i mitt fall, i kombination med Home Assistant). Skulle man då just under denna period skruva ner startttemperaturen jättelågt?

Exempel:
- Startemperaturen är satt till 39 grader. Den viktade temperaturen är 46,5 grader (baserat på en bottengivare med värde 54 och en INF STARTGIV på 65%)

- Elpriset går upp till ett gränsvärde => Starttemperaturen skruvas ner jättelågt, t.ex. 10 grader.
- Elpriset går ner under gränsvärdet => Starttemperaturen skruvas upp till 39 grader igen.

Det borde innebära att det viktade värdet under perioden blir 32 grader, d.v.s. varmvattnet hinner bli mycket kallare innan det börjar värmas upp igen.

Skulle det funka? Kan det här påverka andra saker i systemet negativt, t.ex. legionellakörningen?

Gissningsvis måste man kanske då också höja "varmvatten tid", eftersom vv kommer vara mycket kallare när det börjar värmas upp, och kommer därför ta längre tid att värma upp.

Utloggad Paxman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Förstår inte riktigt varmvattenproduktionen.
« Svar #35 skrivet: 28 augusti 2022, 14:41:55 »
Intressant fråga DreamT80!

Jag grämer mig att vi valde Thermia och deras Diplomat 8, då den är så "korkad". Den lever sitt egna liv och det är inte mycket man som användare kan styra på ett intelligent sätt. Just VV-produktion och legionellakörningar är något vi saknar att kunna schemalägga. T ex om vi vet att vi ska basta fredag kväll runt 19-tiden, så skulle vi vilja kunna schemalägga en VV-körning strax innan.

Grannen har något annat märke på pump (kanske Nibe?) och han kan välja exakt vilka tider på dygnet pumpen ska köra just VV. Han har en tonårsdotter varannan vecka, och då har han lagt in att varmvattenkörningen är klar precis när alla tre går upp på morgonen så alla har varmvatten till sina respektive duschar.

Du skriver att du kopplat ThermIQ till HA DreamT80. Har du beskrivit hur detta går till någonstans, eller vet du var det går att hitta den informationen?
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2961
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Förstår inte riktigt varmvattenproduktionen.
« Svar #36 skrivet: 28 augusti 2022, 15:30:14 »
Exempel:
- Startemperaturen är satt till 39 grader. Den viktade temperaturen är 46,5 grader (baserat på en bottengivare med värde 54 och en INF STARTGIV på 65%)

- Elpriset går upp till ett gränsvärde => Starttemperaturen skruvas ner jättelågt, t.ex. 10 grader.
- Elpriset går ner under gränsvärdet => Starttemperaturen skruvas upp till 39 grader igen.

Det borde innebära att det viktade värdet under perioden blir 32 grader, d.v.s. varmvattnet hinner bli mycket kallare innan det börjar värmas upp igen.

Skulle det funka? Kan det här påverka andra saker i systemet negativt, t.ex. legionellakörningen?

Gissningsvis måste man kanske då också höja "varmvatten tid", eftersom vv kommer vara mycket kallare när det börjar värmas upp, och kommer därför ta längre tid att värma upp.
Ja det fungerar om du kan ändra starttemperaturen via thermiq. Jag styr med temperaturerna. Starttemperatur är minst 30, sedan blir den i läget "av".

Legionella kör som vanligt när det är tid för den. Den kör ju alltid vid en vv start på legionelladagen.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad DreamT80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förstår inte riktigt varmvattenproduktionen.
« Svar #37 skrivet: 31 augusti 2022, 17:48:38 »
Ja det fungerar om du kan ändra starttemperaturen via thermiq. Jag styr med temperaturerna. Starttemperatur är minst 30, sedan blir den i läget "av".

Legionella kör som vanligt när det är tid för den. Den kör ju alltid vid en vv start på legionelladagen.

Tack för svar. Här kommer ett batteri med följdfrågor :).

- Du skriver att legionellakörningen inte påverkas, vilket är bra. Gäller det även om starttemperaturen är satt till lägre än 30 (=Av)?
- I Thermiq finns en parameter som heter "Tillåt legionellakörning" som verkar kunna vara på/av (1 eller 0). Jag tror att motsvarigheten på värmepumpen är en parameter som heter "Toppv. tid". Vet du vad den används till? Jag trodde först att den kunde användas för att stänga av legionellakörningen helt, men den är 0 hos mig...Och jag vet att körningen brukar gå på utsatt tid.
- Du skriver att du styr med temperaturerna, vilka fler temperaturer styr du med? Vill du så får du gärna delge hur din styrning ser ut.



Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2961
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Förstår inte riktigt varmvattenproduktionen.
« Svar #38 skrivet: 31 augusti 2022, 19:39:56 »
Är värdet mindre än 30 så är vv ju avstängt och då är också legionella av.

Toppv tid är hur länge ”tid i timmar” som legionellakravet ska vara uppfyllt för att legionella ska vara anses klart. Borde inte vara en på/av funktion, men möjligen om det är ”på” så måste man ändra hur många timmar. Eller gissar det är minuter då intervallet är ”AV, 1M/10M. Aldrig nåt jag använt.

Vill man stänga av legionella görs det i ”toppv.intervall”, fabriksinställt på 7D och finns i intervallen ”AV, 1D/90D. Antalet dagar säger ju hur ofta.

Jag klippte av bottengivartemperaturmätaren och lade in ett motstånd. Normalt så går pumpen med normal temperatur, men om jag vill så kan jag styra relät (wifirelä) så då relät drar sjunker bottengivartemperaturen och därmed också det viktade värdet så startar kompressorn för en vv körning. Valde ett motstånd som inte skulle trigga en start om pumpen nyligen gjort vv.

Sedan måste man laborera lite med ”infl.startgiv.” Så man får pumpen att göra som man vill, hur det viktade värdet ska beräknas mellan topp och bottengivaren. Samt även startvärdet.

Mitt relä har 4 utgångar där jag har vv på en utgång och utomhustemperaturen på två utgångar, en där jag lurar pumpen det är kallt ute och pumpen startar och den andra att det är varmare ute så pumpen inte går.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad DreamT80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förstår inte riktigt varmvattenproduktionen.
« Svar #39 skrivet: 05 september 2022, 21:02:11 »
Är värdet mindre än 30 så är vv ju avstängt och då är också legionella av.

Toppv tid är hur länge ”tid i timmar” som legionellakravet ska vara uppfyllt för att legionella ska vara anses klart. Borde inte vara en på/av funktion, men möjligen om det är ”på” så måste man ändra hur många timmar. Eller gissar det är minuter då intervallet är ”AV, 1M/10M. Aldrig nåt jag använt.

Vill man stänga av legionella görs det i ”toppv.intervall”, fabriksinställt på 7D och finns i intervallen ”AV, 1D/90D. Antalet dagar säger ju hur ofta.

Jag klippte av bottengivartemperaturmätaren och lade in ett motstånd. Normalt så går pumpen med normal temperatur, men om jag vill så kan jag styra relät (wifirelä) så då relät drar sjunker bottengivartemperaturen och därmed också det viktade värdet så startar kompressorn för en vv körning. Valde ett motstånd som inte skulle trigga en start om pumpen nyligen gjort vv.

Sedan måste man laborera lite med ”infl.startgiv.” Så man får pumpen att göra som man vill, hur det viktade värdet ska beräknas mellan topp och bottengivaren. Samt även startvärdet.

Mitt relä har 4 utgångar där jag har vv på en utgång och utomhustemperaturen på två utgångar, en där jag lurar pumpen det är kallt ute och pumpen startar och den andra att det är varmare ute så pumpen inte går.

Ok.Återigen, tack för info.

Jag vet inte riktigt om jag vågar ge mig på hårdvaran med reläer och motstånd och grejer, åtminstone inte än så länge :). Så vi får se om jag kan lösa det jag är ute efter i mjukvaran till att börja med...

Jag har iaf labbat med starttemperaturen lite. Jag sätter den till 32 grader kl. 6. på morgonen, strax innan folk i huset börjar duscha. Det har tagit bort att vv-produktionen drar igång på morgonen. Vilket är bra. Sen så höjer jag den till 42 grader kl. 4 på morgonen, just för att det ska göras ny varmvatten _inför_ att duscheriet drar igång.

Alltså: 42 grader kl. 4, och 32 grader kl. 6. För att försöka styra så att vv-produktionen går igång däremellan.

Då kommer min första fråga: Du nämnde ju att legionella-körningen ses som "av" om man går ner till 30 grader - Kan jag vara säker på att jag _inte_ avbryter legionella-körningen om jag har ställt in det så?

Sen så är problemet med ovanstående att jag inte vet hur det utvecklar sig under dagen. Eftersom temperaturen sjunker allteftersom så är risken ganska stor att den når gränsvärdet, även om starttempen är 32 grader. Det hände t.ex. idag, då drog den igång vv-produktionen vid 8-tiden, när det var dyrt.

Då hade jag en tanke att det kanske även går att ställa ner stopptemperaturen? Åtminstone när jag ser att temperaturen börjar närma sig gränsvärdet. Några tankar om det? Kanske är det bättre att skruva ner Infl. Startgiv. och därmed tillåta ännu lägre starttemperatur (om inte det i sin tur också ger legionellarisk?).

Ja, du ser vad jag är ute efter. Jag vill styra all vv-produktion till nattetid, utan att riskera legionellaproblem.

Slutligen en fundering: Du skrev lite om "Toppv.Intervall" och "Toppv.tid". Jag blir ändå lite fundersam på om min legionellakörning är avstängd? Se bifogad bild.
EDIT: Jag hittade det nog nu: "TOPPV.TID - Tid i timmar som legionellakravet ska vara uppfyllt för att legionellakörning ska anses klar." Låter rimligt. Men då kan man fundera på vad "Tillåt legionellakörning" i Thermiq innebär...

Tack för hjälpen såhär långt, och ursäkta dumma frågor. Jag försöker lära mig :)








« Senast ändrad: 05 september 2022, 21:19:13 av DreamT80 »

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2961
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Förstår inte riktigt varmvattenproduktionen.
« Svar #40 skrivet: 05 september 2022, 21:19:50 »
Du funderar alltså om legionella intervallet nollställs om vv är ”av”?. Det vet jag faktiskt inte, går ju att testa om man minskar intervallet till några dagar och ser om den kör nåt legionella fastän man haft vv ”av”. För övrigt har du legionella att gå var 31 dag, så det ska inte vara nåt problem.

Vilken stopptemperatur syftar du på? Då pumpen börjar köra vv kör den till max temp.

Låter märkligt att pumpen kör vv så ofta, är det långa duschar? Min går som sagt 1 gång per dag, nästan alltid, men har kanske ganska korta dushar (snittar på 158l vatten per dygn men då vet jag inte skillnad på varmt och kallt).Spartips är att lägga in en strypning på duschslangen, köpte en från biltema, tror den strypte till 7l istället för 15l. Stor skillnad där
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad DreamT80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förstår inte riktigt varmvattenproduktionen.
« Svar #41 skrivet: 06 september 2022, 08:15:09 »
Du funderar alltså om legionella intervallet nollställs om vv är ”av”?. Det vet jag faktiskt inte, går ju att testa om man minskar intervallet till några dagar och ser om den kör nåt legionella fastän man haft vv ”av”. För övrigt har du legionella att gå var 31 dag, så det ska inte vara nåt problem.
Nej, jag funderar bara på, om jag schemalagt alternerar starttemperaturen mellan 32 grader och 42 grader, om det kommer påverka legionellakörningen. Det borde det ju inte göra eftersom "av" inträffar först vid 30 grader, men jag vill vara säker på att det verkligen körs. Men som du säger, det kanske är läge att sänka tiden för legionellakörningen och hålla koll på om den körs.

Vilken stopptemperatur syftar du på? Då pumpen börjar köra vv kör den till max temp.
I Thermiq finns en parameter som heter "Varmvatten stopptemp.". Den har ett värde på 60 grader, men är inte samma sak som "Topp. Stopp", alltså legionellatemperaturen. Jag kan inte välja den i värmepumpen, så frågan är om den ens funkar på min pump.

Min tanke var att, om vv-produktionen skulle triggas under dagen, att man då kunde ställa ner denna så att det knappt skapas någon varmvatten. Ett sätt att "avbryta" körningen dagtid så att säga.

Låter märkligt att pumpen kör vv så ofta, är det långa duschar? Min går som sagt 1 gång per dag, nästan alltid, men har kanske ganska korta dushar (snittar på 158l vatten per dygn men då vet jag inte skillnad på varmt och kallt).Spartips är att lägga in en strypning på duschslangen, köpte en från biltema, tror den strypte till 7l istället för 15l. Stor skillnad där
Man kan säga att den kör 2 gånger per dygn. En gång på natten/morgonen, och en gång under eftermiddagen/kvällen. Det är inga långa duschar, men vi är några stycken som duschar. Tittar man på gårdagen (se bifogad kurva) så duschades det runt 7-tiden. Detta har i sig inte triggat någon vv-produktion, men det har förstås gjort så temperaturen sjunker snabbare.

Temperaturen går ju ner successivt under dagen, och till kvällen har den gått ner såpass så den triggar igång vv-produktionen, även om jag sänkt starttempen till 32 grader. Det är detta som sker runt 20-tiden. (det är ju då den viktade temperaturen som triggar det, den var då på 42 grader.)

Tack för spartipset, ska ta en kik.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2961
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Förstår inte riktigt varmvattenproduktionen.
« Svar #42 skrivet: 06 september 2022, 12:14:52 »
Legionella körs nog normalt. Starttemperaturen har inget med det att göra, MEN då den gör legionella så drar den ju på med 6kW elpatron direkt. Man kan göra en liten inbesparing om man först låter pumpen värma vattnet enbart med kompressor. Väntar någon timme eller tar en dusch, och väljer legionella körning som 1D. Drar upp starttemperaturen så den kör en legionella just nu så ”sparar” man in tiden (6kW patronen) det tar att värma från ex 35-55 grader. Den börjar ju då från 55 grader med kompressor och 6kW.

Varmvatten stop temp har jag för mig är om man värmer vv enbart med elpatron, värmer man med kompressor är det alltid (inte med thermia hgw) tills pressostaten löser.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad ThermIQ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Driver ThermIQ
    • ThermIQ
SV: Förstår inte riktigt varmvattenproduktionen.
« Svar #43 skrivet: 13 september 2022, 23:26:42 »
Hej,
Det verkar som att det behövs en liten översyn av de registernamn jag har i ThermIQ.

Hur är det med bla  ”infl.startgiv.” Ändras något av registren som rapporteras av ThermIQ eller är dessa helt utanför registerkartan?


Med den nya ThermIQ-ROOM2 finns två till sätt att styra drift, dels genom emulerad inne-termostat och dels genom "EVU", blockering av körning.

Svarar gärna på frågor runt ThermIQ.net, Loggning och styrning av din Thermia-värmepump över internet

Utloggad MattaP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förstår inte riktigt varmvattenproduktionen.
« Svar #44 skrivet: 12 oktober 2022, 20:33:50 »

Legionella kör som vanligt när det är tid för den. Den kör ju alltid vid en vv start på legionelladagen.

Så om man mha motstånd och ett WiFi relä manipulerat givarna att VV är varmare än det egentligen är på dagen och låter Wifi relät styra bort motståndet på natten så kommer legionellakörningen göras då i samband med den första VV körningen?? (givet att legionellakörnignen är inställd att köra den dagen)

Men det skulle kunna bli problem om man manipulerat givarna lite grann (tex att det är 10 grader varmare) och tempen i VVB faller så pass mkt under dagen att produktionen kör igång ändå. Då kommer Legionellakörningen avstanna 10 grader för tidigt. Right?   

Om detta stämmer så verkar trixet alltså vara att hitta lämpliga inställningar och lämpligt motstånd som verkligen förhindrar att produktionen av VV kör igång dagtid? Då kan man på ett säkert sätt styra produktionen till natten och bibehålla Legionellakörningen?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 770
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!