Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: F1255-12 strular! BlÃ¥st säkring 95hz  (läst 5924 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pizzi_h

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
F1255-12 strular! Blåst säkring 95hz
« skrivet: 27 oktober 2017, 22:39:31 »
Halloj!

Nu när tempen börjar krypa ner så tar man ju upp "optimeringen" igen.

Installerades i mars 17 så har inte upplevt nån vinter med snurran än.

Dock så ligger frekvensen väldigt högt! Och hela tiden vid värme produktion. Detta är vid ca 35c framledningstemp.

Började lufta element och strypa in flöden på radiatorerna allt verkade frid o fröjd. Har ca 5c delta på alla raddar.

Dock efter jag gjort detta pillat lite på menyer så tror jag att man pillat lite för mycket.

Imorse då man är på jobbet får man larm och diverse vis uplink och paniken infinner sig då man är 6mil hemmifrån.
Tanten får åka hem och konstaterar att ens säkringen till bvp löst ut. Hon får körs igång det och man börjar lusläsa historiken på uplink.
Just innan säkringen går så ligger hz otroligt högt!
90-95hz. Vid ca 0gradigt ute och frsmledningstemp på runt 35c
Är.det nånting ni kan se utav loggen? Om jag nu fått ut.loggen riktigt. Har inte kört USB loggning utan bara sparat ner filen.

Sen snurrar cirkulationspumpsrna fort som fan!

Behöver hjälp för jag kan inte se något. Men man är ju amatör man:p

Men för tillfället
 3.5c utomhus.
20.9 inne (21.5 inställt) inomhusgivare
61hz
Framledning 34c
Retur 30c
KB pump 75%
Värmepump 87%

Säkringen for. 08.00 27/10

Blir fan inte klok :$

Tydligen går det inte att ladda upp det formatet så tog ett gäng bilder istället ska stobba in USB i morgon


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: F1255-12 strular! Blåst säkring 95hz
« Svar #1 skrivet: 28 oktober 2017, 08:11:30 »
Hur stort hus värmer du ? Har du koll på tidigare förbrukning ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: F1255-12 strular! Blåst säkring 95hz
« Svar #2 skrivet: 28 oktober 2017, 08:34:25 »
Vad har du för gradminuterinställningar? Start,  tillskott och steget mellan tillskott eller vad de nu heter.
Få ingång loggning på usb så kan det hjälpa vid djupare analys.
För att knäcka säkringen måste den köra på tillskottet också om det inte är något internt fel, kompressorn drar max cirka 4 kW och det är långt ifrån vad säkringar på 10 eller 16 A klarar. Hur mycket tillskott är det inställt att den får använda?

Jag tror du har helt sjuka inställningar för gradminuterna och det triggar en självsvängning delux och sedan tillåter den för mycket tillskott och knäcker säkringen.

Trevligt nog är utrymmet för förbättring gigantiskt ;)

// Magnus
« Senast ändrad: 28 oktober 2017, 08:47:44 av 944_Driver »
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Pizzi_h

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1255-12 strular! Blåst säkring 95hz
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2017, 11:31:03 »
Hur stort hus värmer du ? Har du koll på tidigare förbrukning ?

Förut fjärrvärme låg runt 23-25mwh eller vilken förkortning det nu ska vara :p

Huset är ca 230m2+ garage 27m2.
Byggår 1960.
Nya 3glas fönster.
Träkåk.

Utloggad Pizzi_h

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1255-12 strular! Blåst säkring 95hz
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2017, 11:51:58 »
Vad har du för gradminuterinställningar? Start,  tillskott och steget mellan tillskott eller vad de nu heter.
Få ingång loggning på usb så kan det hjälpa vid djupare analys.
För att knäcka säkringen måste den köra på tillskottet också om det inte är något internt fel, kompressorn drar max cirka 4 kW och det är långt ifrån vad säkringar på 10 eller 16 A klarar. Hur mycket tillskott är det inställt att den får använda?

Jag tror du har helt sjuka inställningar för gradminuterna och det triggar en självsvängning delux och sedan tillåter den för mycket tillskott och knäcker säkringen.

Trevligt nog är utrymmet för förbättring gigantiskt ;)

// Magnus

Tillsatsen är spärrad. Men tror den va inställd på max 4kw.
Usb har just blivit inkopplad :)


Vet inte hur det exakt fungerar med gm. Men vid inställning 22c inomhus blir det aldrig det! Kanske 21.5.
Framtemp kliver ju inte över värmekurvans temp
SÃ¥ gm ökar kompressor varvar upp för att jobba igen blir som moment 22. Detta är ju bara en tolkning :p ingen aning hur det  ska fungera men jag upplever att det är sÃ¥ här.den beter sig nu. Har ökat värmekurva div blir ingen skillnad förutom att den gÃ¥r mer som en on/off pump dock dÃ¥ pumpen är igÃ¥ng ligger den runt 60hz.

Kan allt ha med pool40 styrningen att göra.?

Vatten 30min
Värme 30min
Pool 30 min start 36c stop 37c

Då den går över på poolladdning så hinner gm sjunka till kanske -250 då värmen tar vid igen så vill.den jobba igen gm väldigt fort och kompressor kör hårt!
Som sagt detta är tolkningar pumpen gör nog som den ska görs :p

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: F1255-12 strular! Blåst säkring 95hz
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2017, 12:41:41 »
Om den växlar mellan att värma huset och poolen så är det inte så konstigt att den går på höga hz för att klara båda det förklarar dock inte varför säkringen gått men ligger det andra kraftiga förbrukningar på samma säkring räcker det inte till.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: F1255-12 strular! Blåst säkring 95hz
« Svar #6 skrivet: 28 oktober 2017, 13:36:20 »
Är det så att det är under poolvärmningen som kompressorn rusar till höga värden?

Dina gradminutervärden verkar inte konstiga så min teori om det kan vi nog glömma.

Den här poolen vill vi nog veta lite mer om, ingick den i de tidigare 23-25 MWh fjärrvärme eller värmdes den på annat vis? Storlek? Ute inne?

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1255-12 strular! Blåst säkring 95hz
« Svar #7 skrivet: 28 oktober 2017, 16:44:50 »
Jag tycker det ser ut som om när poolen värms så går den på 20 hz dvs 1 %? (Meny 4.1.1)
Kanske öka den till 40, 50 eller 60, så värmer den poolen kortare tid, och får mer tid för värme.

Hur ser det ut i meny 5.1.14?
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Pizzi_h

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1255-12 strular! Blåst säkring 95hz
« Svar #8 skrivet: 28 oktober 2017, 17:47:20 »
Om den växlar mellan att värma huset och poolen så är det inte så konstigt att den går på höga hz för att klara båda det förklarar dock inte varför säkringen gått men ligger det andra kraftiga förbrukningar på samma säkring räcker det inte till.

Säkringen till bvp är enskilda.enbart pump som sitter på dom.
16a x 3
Huvudsäkringar 20a

Då den laddar spabadet så ligger den på 20hz
Framledning 36-38 stegvis stegrande beroende på temp i badet.

Då den skiftar över till värme vi säger att gm ligger på -200 så kan det gå i 30min på 60hz
Framledning kanske 38c
Men gm går fortfarande neråt.

Det som är så jävla konstigt är att den då plötsligt kan räkna ner gm till +10 fortfarande ligga på kanske 50hz och sen stänga ner on/off då den fortfarande inte nått måltemo inomhus. Inställd på 22c men stänger av vid kanske 21.3c

Utloggad Pizzi_h

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1255-12 strular! Blåst säkring 95hz
« Svar #9 skrivet: 28 oktober 2017, 17:53:08 »
Är det så att det är under poolvärmningen som kompressorn rusar till höga värden?

Dina gradminutervärden verkar inte konstiga så min teori om det kan vi nog glömma.

Den här poolen vill vi nog veta lite mer om, ingick den i de tidigare 23-25 MWh fjärrvärme eller värmdes den på annat vis? Storlek? Ute inne?

// Magnus

Den ligger på stadiga 20hz

Spabadet va inte medräknat på fjärrvärmen. Installerades här i juli månad under semester rushen :p

Utomhus fullisolerat sbi-vancouver ca 1550-1600liter
Ståendes på 20cm finnfoam nedsänkt i tralldäck. Med ytterligare 10cm markskivor på sidorna.

Separat cirk pump på 32mm pem slang kopplad till 75kw titan pool värmeväxlare.
Slanglängd ca 3m Imellan växlare och spabad.



Markisolering runt slangarna samt rörisolering.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: F1255-12 strular! Blåst säkring 95hz
« Svar #10 skrivet: 28 oktober 2017, 17:55:13 »
Nånting är fel på vp den kan inte dra så mycket så en 16 A säkring brinner av utan el tillskott. Hur som helst kör usb loggning så ser man hur vp går. Har du effektvakten installerad i så fall ser man hur många A den drar på varje fas och det går att logga men det kanske syns i uplink också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Pizzi_h

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1255-12 strular! Blåst säkring 95hz
« Svar #11 skrivet: 28 oktober 2017, 17:59:54 »
Jag tycker det ser ut som om när poolen värms så går den på 20 hz dvs 1 %? (Meny 4.1.1)
Kanske öka den till 40, 50 eller 60, så värmer den poolen kortare tid, och får mer tid för värme.

Hur ser det ut i meny 5.1.14?

Ja den ligger på 1% det kanske borde höja. Vilken % bör man lägga den på? Och ska jag göra det nu under usb loggningen?

Utloggad Pizzi_h

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1255-12 strular! Blåst säkring 95hz
« Svar #12 skrivet: 28 oktober 2017, 18:02:20 »
Nånting är fel på vp den kan inte dra så mycket så en 16 A säkring brinner av utan el tillskott. Hur som helst kör usb loggning så ser man hur vp går. Har du effektvakten installerad i så fall ser man hur många A den drar på varje fas och det går att logga men det kanske syns i uplink också.

Har inte effektcakterna installerad :/

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1255-12 strular! Blåst säkring 95hz
« Svar #13 skrivet: 28 oktober 2017, 19:15:13 »
Du bör öka effekten till badet så att den är klar med det på 15-20 minuter. Annars får du ju inte poolen tillräckligt varm! Efter ändring får det ta ett halvt dygn innan den fixar det på 15-20 minuter, dvs det behöver inte ske med det samma. Börja med t ex 50%. Du kan göra ändringen fast du loggar.

Du skriver att den stänger av sig fast den inte har nått måltemp inne, ungefär som att poovärmningen slutar när det når en viss temperatur. Det fungerar inte så. Om du har ställt in 21,5 och det är bara 21, så kommer vp:n att öka börvärdet lite över kurvan. Om det är 22 kommer vp:n att sänka börvärdet lite under kurvan.
Hur mycket den skall kompensera ställer du in Meny 1.9.4.

Detta har dock inget med att säkringen gick. Det är ett mysterium.

Hur har du med termostater?
Vad har du för raddar? Låg- eller högtemp?
Vilken kurva kör du?
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Pizzi_h

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1255-12 strular! Blåst säkring 95hz
« Svar #14 skrivet: 28 oktober 2017, 19:46:53 »
laddningen till Polen sköter den på klart på ca 60min alltså 2st Omgångar.
Yes ska öka på % på den och se hur det blir! :D >Tack

Hmm. alltså Innetempen är inställd på 22c Men pumpen kan stänga av sig alltså gradminut 0 När det är 21.4C
Alltså att den inte har nått 22c
Det finns ju NÃ¥n inställning där men Innegivare som man kan ändra frÃ¥n 0 till Kanske 10 
Förstår inte riktigt den inställningen där, den är satt till 1.5 atm.
Tror att det är den menyn som du pratar om 1.9.4 står nått om Värden och differans eller något sådant kan inte kolla just nu.

Ja att säkringen gick förstÃ¥r inte jag heller, därför de blev panik här hemma!  Men om den nu ligger pÃ¥ 90hz vid 0gradigt ute dÃ¥ kommer den ju alldrig att orka värma vid kanske 10minus :S 
har jag förstått det rätt gällande Hz?

Har 2rörsystem
Högtemp
Stora radiatorer
Monterade Nya ventiler/ventilhus för ca 2 år sedan då vi hadde fjärrvärmen.
Nu körs alla termostater fullt öppna Förutom i Sovrummet där det är helt stängt. Har dom just nu inte ens fastskruvade då jag hållit på med flödet så det inte blir något kortslutning. Men endå så vill värme cirkpump gå Väldigt fort för att hålla ca 4-5c Delta Vid 0gradigt eller Som nu då det är +3 ute.

Då jag Inte fick upp värmen till 22c så har jag ökat kurvan till 8 och -2 på kurvförskjutning. Tänkte att framledningstempen Inte orkade trycka upp huset till 22c och på så sett att gradminuterna steg och kompressorn varvade upp. Normalt körde jag kurvan på 7 och -2 på kurv förskjutning.
+3 grader vid 0gradigt ute. som är satt sedan tidigare.

Utloggad Pizzi_h

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1255-12 strular! Blåst säkring 95hz
« Svar #15 skrivet: 29 oktober 2017, 09:18:34 »
här kommer loggen iaf. hoppas ni kan hitta någpt avvikande så man får ändra :P

vad använder ni för program att kunna läsa av dom? och begripa nått :P




Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: F1255-12 strular! Blåst säkring 95hz
« Svar #16 skrivet: 29 oktober 2017, 10:29:29 »
Du kan kolla loggen i te open office calc. Vp går lite skumt går på för höga hz och tvingas sen stoppa kompressorn och sen hoppar framledningen upp och ner väldigt mycket men det beror nog på pool laddningen och ska inte göra så nån säkring går eller att kompressorn stoppar. Magnus kan säkert komma med tips hur du får vp att gå hela tiden det finns värme behov.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Pizzi_h

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1255-12 strular! Blåst säkring 95hz
« Svar #17 skrivet: 29 oktober 2017, 10:51:53 »
Du kan kolla loggen i te open office calc. Vp går lite skumt går på för höga hz och tvingas sen stoppa kompressorn och sen hoppar framledningen upp och ner väldigt mycket men det beror nog på pool laddningen och ska inte göra så nån säkring går eller att kompressorn stoppar. Magnus kan säkert komma med tips hur du får vp att gå hela tiden det finns värme behov.

Att flt hoppar är poolladdningen eller vv. Ökade %igår på poolladdningen och gick betydligt fortare! Gm han inte sjunka lika mycket.

Jag gjorde pillat på flödesbegränsningen på raddarna är det nått där som kan ha blivit fel?

Men sen varför vill pumpen vid -170gm ligga på 60-70hz vid tillverkning utav 35c värme det är som att han inte orkar dra på värmen upp till 37c som beräknad frsmledningstemp. :/

Jag har ju försökt ställa deltaT på elementen till ca 7c detta är ju vid 0c ute. Kanske är för stort deltaT vid för varmt ute?
 Sen satt cp-värme till auto dÃ¥ vill den ligga pÃ¥ 60-90% för att hÃ¥lla deltaT 4c :@
 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: F1255-12 strular! Blåst säkring 95hz
« Svar #18 skrivet: 29 oktober 2017, 12:46:43 »
Vid pool laddning ligger den pÃ¥ lÃ¥ga hz gÃ¥r det inte öka det sÃ¥ den slipper köra sÃ¥ höga hz vid värme drift  Sc:,h 7 graders delta är för högt vid 0an 7 grader kan du ha vid dut.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Pizzi_h

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1255-12 strular! Blåst säkring 95hz
« Svar #19 skrivet: 29 oktober 2017, 12:59:12 »
Har satt cp-värme på 37% nu och sprungit runt i huset och mätt med ut termometer. Alla element håller ca 3-5deltaT
Sista elementet på övervåningen längst bort på slingan håller 2c lägre framtemp än alla andra element. Detta beror väll på att cp måste ökas lite, eller strypa nått element lite mer.
Men pumpen vill inte upp till beräknad framledning temp!
Gm ökar och kompressor varvar upp. Dock så ligger den på 33hz nu så hz går sakta uppåt och då når den måltemp tillslut. Detta ska ju pumpen göra. Men jag tycker att huset är relativt bra isolerat att det inte ska krävas att pumpen ligger 60hz uppåt för att kunna hålla tempen i huset på 35c frsmledningstemp vid +2grader ute!
Tog upp filtret på värmesystemet och rengjorde det. Va ganska skitigt. Så får se om det blir nån skillnad.

Borrhålen är
1x 127m
1x 115m (liggandes 20m bort)

Om detta kan vara till någon hjälp
Totalt djup 242m
Otroligt mycket vatten i hålen. En jävulsk tillströmning på vatten så han.

Såg du han svara mig så håller på med flödesinställningar igen. Vad är någorlunda rimligt att ligga på vid 0gradigt ute?

Såg att du hann svara före nu. Och har ökat %på laddningen av pool.


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: F1255-12 strular! Blåst säkring 95hz
« Svar #20 skrivet: 29 oktober 2017, 16:21:02 »
Har du grymt varmt i poolen framledningen ligger på 47 grader vid pool värmning har dålig koll men tycker det bör räcka med lägre om man har rätt dimensionerad växlare. Det går ju åt en del tid för pool värmning så då blir det högre hz än normalt vid husvärmning. Tittar man på cp hastigheten ligger den på 100% ibland troligtvis på grund av att dina raddar är hårt strypta vilket dom är om du har 7 graders delta.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1255-12 strular! Blåst säkring 95hz
« Svar #21 skrivet: 29 oktober 2017, 17:50:38 »
Pizza_h, du skall försöka fÃ¥ samma  :dt: pÃ¥ radiatorerna som över VP. NÃ¥gon av raddarna skall inte vara strypt alls, normalt den som är längst bort frÃ¥n VP.

En annan sak (som jag aldrig själv har testat), i meny 4.9.1, istället för 30/30/30, ställ t ex 10/10/10.
Borde jämna ut saker o ting.

Du borde kunna ändra gm tillskott (meny 4.9.3)  till kanske 700. Borde medföra att den drar pÃ¥ mindre vid värmedrift, och inte hoppa upp till gm=0 och stanna.

Vad har du för typ av raddar? Lågtemp, högtemp eller mittemellan?
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Pizzi_h

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1255-12 strular! Blåst säkring 95hz
« Svar #22 skrivet: 29 oktober 2017, 18:09:46 »
Har du grymt varmt i poolen framledningen ligger på 47 grader vid pool värmning har dålig koll men tycker det bör räcka med lägre om man har rätt dimensionerad växlare. Det går ju åt en del tid för pool värmning så då blir det högre hz än normalt vid husvärmning. Tittar man på cp hastigheten ligger den på 100% ibland troligtvis på grund av att dina raddar är hårt strypta vilket dom är om du har 7 graders delta.

Framledningstempen gick upp efter jag ökade på %
Förut så låg den bara nån grad över pooltempen och ökade jämse polens gradtal till nådd Temp.

Då jag nu drog på % på poolen så ökades ju framledningstempen för att värma badet snabbare, för att gradminuter inte skulle dra iväg så jävligt.

Spabadet ligger på
start 36
stop 37.5

Utloggad Pizzi_h

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1255-12 strular! Blåst säkring 95hz
« Svar #23 skrivet: 29 oktober 2017, 18:26:58 »
Pizza_h, du skall försöka fÃ¥ samma  :dt: pÃ¥ radiatorerna som över VP. NÃ¥gon av raddarna skall inte vara strypt alls, normalt den som är längst bort frÃ¥n VP.

En annan sak (som jag aldrig själv har testat), i meny 4.9.1, istället för 30/30/30, ställ t ex 10/10/10.
Borde jämna ut saker o ting.

Du borde kunna ändra gm tillskott (meny 4.9.3)  till kanske 700. Borde medföra att den drar pÃ¥ mindre vid värmedrift, och inte hoppa upp till gm=0 och stanna.

Vad har du för typ av raddar? Lågtemp, högtemp eller mittemellan?

Menar du art jag ska ändra på
startdifferens tillskott (510) till 700
Digg mellan tillsatssteg (150) till 700

Startsida tillskott ät väll för elpatron? Har spärrat elpatronen så kör enbart på kompressor.

Har gammla raddar. Ingen aning vad dom heter stora är dom iaf.

Returen på dom flesta elementen på nedervåningen är samma förutom i kök och hall där kan man inte öppna mer uppe på ventilen. Är väll strypta på returen. Men sprutar så satans med vatten då jag öppnar där så kan inte göra mer. Men delta ligger på 8c på dom 2 elementen.

1 element sovrummet ett mindre är avstängt vid ventilen vill att det ska va kallt där inne.

Resterande 4 element ligger returen damma som på vp visar. Diff på 0.1-0.3

Övervåningen 4st element
3av dom visar samma som vp
Det sista som sitter längst bort (ostrypt) har 2 grader lägre frsmledningstemp. Men ett delta t på 5c

Ska prova ändra till 10.10.10 på prioriteringen.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1255-12 strular! Blåst säkring 95hz
« Svar #24 skrivet: 30 oktober 2017, 18:30:39 »
Du skall ändra startdifferens tillskott till 700, lämna tillsatsstegen oförändrat.
Orsaken till det är att värdet även inverkar på kompressordriften, en feature som är helt odokumenterad i manualen.

Skall försöka förklara det nån gång, men hinner inte nu.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1255-12 strular! Blåst säkring 95hz
« Svar #25 skrivet: 30 oktober 2017, 20:16:03 »
Har du ingen BT25? Det är alltså extern framledningsgivare till radiatorerna.
Den räknar inte gm varken vid vv-laddning eller pool-körning.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1255-12 strular! Blåst säkring 95hz
« Svar #26 skrivet: 30 oktober 2017, 20:23:03 »
Angående säkringen. Är du riktigt, riktigt säker på att det inte var en jordfelsbrytare?
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Pizzi_h

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1255-12 strular! Blåst säkring 95hz
« Svar #27 skrivet: 30 oktober 2017, 21:24:59 »
Har du ingen BT25? Det är alltså extern framledningsgivare till radiatorerna.
Den räknar inte gm varken vid vv-laddning eller pool-körning.

Hmm det tror jag inte :@
Har läst om bt25 och en till cp på värmesidan vid pool laddning men nå sån här jag inte heller. Detta måste jag kolla in mer i.
Angående säkringen. Är du riktigt, riktigt säker på att det inte var en jordfelsbrytare?

Det kan jag inte svara på:/ det va tanten som fick åka hem och hon sa bara att det va 1st säkringen som pekade neråt :p :/ (automat)
Så de kan de mycket väl ha varit!

Efter ändring till 10.10.10 så håller sig gradminuter lugnare.

MEN vid värmedrift så tickar gm neråt ett bra tag!
Det är som att pumpen inte orkar upp till beräknad frsmledningstemp. Tills gm tickar sÃ¥ lÃ¥ngt ner att effekten  (hz) höjs och tillslut nÃ¥r den mÃ¥ltemp +- 1c och gm börjar ticka ner. Detta kan ta väldigt lÃ¥ng tid innan den börjar räkna nerÃ¥t.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: F1255-12 strular! Blåst säkring 95hz
« Svar #28 skrivet: 30 oktober 2017, 22:17:01 »
Har du ingen BT25? Det är alltså extern framledningsgivare till radiatorerna.
Den räknar inte gm varken vid vv-laddning eller pool-körning.
Vid ökande gm underskott räknar den gm med samma hastighet under vv laddningen som den gjorde före vid minskande gm sker ingen gm beräkning under vv laddning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1255-12 strular! Blåst säkring 95hz
« Svar #29 skrivet: 31 oktober 2017, 17:16:34 »
MEN vid värmedrift så tickar gm neråt ett bra tag!
Det är som att pumpen inte orkar upp till beräknad frsmledningstemp. Tills gm tickar sÃ¥ lÃ¥ngt ner att effekten  (hz) höjs och tillslut nÃ¥r den mÃ¥ltemp +- 1c och gm börjar ticka ner. Detta kan ta väldigt lÃ¥ng tid innan den börjar räkna nerÃ¥t.


Och det är precis så det skall vara! Du har ju en inverter, den drar inte på mer än absolut nödvändigt. Borde lägga sig ca 2 grader över börvärde, så om den gick ner till gm=-300, så tar det (300-120)/2= 90 minuter att komma upp till -120, där den försöker ligga så länge värmebehovet överstiger min-effekten, dvs 4 kw.

Men jag är nog lite fundersam hur bra det kommer att fungera utan extern pump och bt25. Under vv-laddning och pool-laddning kommer den inte att räkna gm korrekt, utom ibland enligt smurfen. Om du badar i poolen använder du sannolikt vv också, så då räknas bara gm 1/3 av tiden.
Vi olyckliga utan pool räknar heller inte gm under vv-laddning, men det är så pass kort tid per dygn att det inte märks (mycket). Frågan är hur stor del av dygnet/timme du behöver värma poolen. Kommer du att ha poolen i gång hela vintern?
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Pizzi_h

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1255-12 strular! Blåst säkring 95hz
« Svar #30 skrivet: 01 november 2017, 22:46:05 »
Ursäkta för frånvaro hektisk på jobbet! :/

Det var ingen säkring utan jordfelsbrytaren!
Så där har vi det största problemet löst! :p
Att jag inte tänkte på det tidigare här man gått och tok oroat sig! Kollat uplink några ggr/timma :p

Poolen är aktiv året om är tanken i alla fall!

Om jag nu förstått det så vid 0gradigt iaf ner till 4 minus så behöver poolen laddas 2-3ggr dygn men 1.5c ökning


Om det är så pumpen ska bete sig så är ju allt frid och fröjd!

Har läst på lite om bt25 och extra cp.
Men allt är som grekiska!

Vid vv sÃ¥ ändrar ju växlare sÃ¥ den interna cp börjar ladda  vv-tank och värmesystem blir "stillastÃ¥ende" om man inte har självcirkulation?

Så då kommer ju temp sjunka väldigt snabbt på radiatorer. om då bt25 sitter på framledningsröret så kommer den ju att registrera ett tokfall på tempen, och gm kommer väll då skjuta i höjden och direkt avbryta vv-laddning? Om man nu inte har en extra cp?

I installations boken så står det inte nått om att man måste sätta in en extern pump för att bvp ska gå så fint/jämt som möjligt.

Vid pool 40 installation står det däremot att extern pump bör installeras. Enligt min installatör som jag trodde kunde detta sa att det inte skulle behövas.

Hur kommer det fungera dÃ¥ det börjar krypa ner mot 15-25 Minus?!  ???

Jag kommer väll då få jätte temp svängningarna inomhus?

Förlåt nu men nu blev det grötigt! Men jag hoppas ni förstår hur jag menar/tänker

Har så mycket frågor igentligen om brine temp delta div. Men då kommer "tråd ämmnen" skena iväg ännu mer än den redan gjort.

Tackar än en gång för alla svar! Och ni som verkligen begriper er på sånt här!
:D
« Senast ändrad: 01 november 2017, 22:49:56 av Pizzi_h »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: F1255-12 strular! Blåst säkring 95hz
« Svar #31 skrivet: 04 november 2017, 08:41:51 »
Klart tempen kommer sjunka fort men det gör den även om man har extern cp eftersom ingen energi tillförs till rad systemet vare sig vid pool laddning eller vv laddning. Det kommer bli konstig reglering eftersom en ganska stor del av tiden som vp inte värmer huset vet den inte om vilken värme som går ut på systemet men ett hus är ganska värme trögt och sitter innegivaren bra placerad kan det fungera hyffsat ändå. Utan extern cp brukar jag avråda från att använda BT25 men i ditt fall kanske det bör provas placeringen bör sitta på ett rör som håller samma temp som radiatorerna för att efterlikna att det cirkulerar. BT25 kostar inte många kronor och är enkel att koppla in men du får troligtvis skarva kabeln för dom brukar vara för kort.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Pizzi_h

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1255-12 strular! Blåst säkring 95hz
« Svar #32 skrivet: 04 november 2017, 14:33:10 »
Klart tempen kommer sjunka fort men det gör den även om man har extern cp eftersom ingen energi tillförs till rad systemet vare sig vid pool laddning eller vv laddning. Det kommer bli konstig reglering eftersom en ganska stor del av tiden som vp inte värmer huset vet den inte om vilken värme som går ut på systemet men ett hus är ganska värme trögt och sitter innegivaren bra placerad kan det fungera hyffsat ändå. Utan extern cp brukar jag avråda från att använda BT25 men i ditt fall kanske det bör provas placeringen bör sitta på ett rör som håller samma temp som radiatorerna för att efterlikna att det cirkulerar. BT25 kostar inte många kronor och är enkel att koppla in men du får troligtvis skarva kabeln för dom brukar vara för kort.

Har en bt25 som ligger fick med det vid pool40. Har inne-temps givare men är av-aktivertar nu då jag försöker ställa in Värmekurva och sånt.
Men vart exact isåfall ska jag placera Givaren? För rören som kommer från VP blir väldigt snabbt kall men elementen håller sig Ljumma en längre stund.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: F1255-12 strular! Blåst säkring 95hz
« Svar #33 skrivet: 04 november 2017, 17:08:00 »
I så fall ska du nog inte montera den så länge du inte har extern cp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!