Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥ter som grus i rör  (läst 6080 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad c2h5oh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Låter som grus i rör
« skrivet: 14 juni 2012, 15:33:35 »
Hej
Det hörs ett lite knäppande i värmeröret ovanför pumpen, det ökar med ökad hastighet på VB-CP. Ljudet låter precis som ett eller två gruskorn som studsar runt i röret även om jag tror det är luft? Finns några sätt att avlufta en nibe 1245?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Låter som grus i rör
« Svar #1 skrivet: 14 juni 2012, 17:38:32 »
Om du har en kulventil som avstängare någonstans i radiatorkretsen så kan du snabbt stänga/öppna/stänga/öppna denna för att få till en "rusch" på flödet - det brukar dra med sig luften.
Se till att ha alla termostater öppna när du gör det så du har maximalt flöde i systemet, kör cirkpumpen på högsta effektläge.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad c2h5oh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låter som grus i rör
« Svar #2 skrivet: 14 juni 2012, 18:20:11 »
Ja, jag har en ventil på det andra röret, vet inte vilket som är in/ut såhär på rak arm. Jag ska tvångsköra CP och se vad som händer men du tror det är luft och inte något skräp?

Utloggad c2h5oh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låter som grus i rör
« Svar #3 skrivet: 14 juni 2012, 18:26:31 »
Provade stänga/öppna/stänga metoden men den funkade inte. Det blir helt tyst med ventilen stängd och mer ljud när man släpper på men felet kvarstår. Ljudet kommer från röret som går in längst till höger på pumpen framifrån sett och om det är returen så kommer jag aldrig att få ut eftersom det vinklar 90 grader och går ner till pumpen?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Låter som grus i rör
« Svar #4 skrivet: 14 juni 2012, 18:41:28 »
Det skulle ju kunna vara skräp, men inte om det är ett nedåtgående rör, du borde väl utifrån manualen se vilket rör som är in/ut?
Jag gissar på luft, och om det är det borde det försvinna förr eller senare - hur länge har du kört pumpen och haft detta ljud?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad c2h5oh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låter som grus i rör
« Svar #5 skrivet: 14 juni 2012, 18:53:35 »
Okej. Jag har haft pumpen sen januari och missljudet ca senaste månaden. Tror det började när jag tömde systemet på vatten då jag flyttade en toalettstol.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Låter som grus i rör
« Svar #6 skrivet: 14 juni 2012, 18:57:52 »
Konstigt att du skulle få in luft i radiatorkretsen för att du tappar ur vatten ur tappvattenledningen?
Eller menar du att du dränerade både radiatorkrets och tappvattenkretsen?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad c2h5oh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låter som grus i rör
« Svar #7 skrivet: 14 juni 2012, 19:26:41 »
Nu minns jag. Byföreningen stängde av vattnet och förmodligen luftade jag elementen efter toalettstolsbytet och fick in luften som brukar blir i vattenledningen till huset efter avbrott (Jag bor högst i byn).

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Låter som grus i rör
« Svar #8 skrivet: 14 juni 2012, 20:20:19 »
Behöver man lufta elementen när man har bytt toalettstol? Har du vattenburen värme i sittringen  ::)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Låter som grus i rör
« Svar #9 skrivet: 14 juni 2012, 20:21:27 »
Kan du höja systemtrycket temporärt? Då blir luftbubblorna mindre och det borde bli lättare att få dem att följa med.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Låter som grus i rör
« Svar #10 skrivet: 14 juni 2012, 22:07:56 »
Min rörmakare har sagt att man ska stänga av CP:n när man luftar systemet och jag tycket
att han har rätt jag har fått bättre resultat efter tipset och ditt fall har jo luften möjlighet att
gå bakåt till radiatorer om nu radiatorer ligger högre än VP:n. Och man ska ha tryck i systemet
hela tiden när man håller på att avlufta systemet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Låter som grus i rör
« Svar #11 skrivet: 15 juni 2012, 05:08:49 »
Nu minns jag. Byföreningen stängde av vattnet och förmodligen luftade jag elementen efter toalettstolsbytet och fick in luften som brukar blir i vattenledningen till huset efter avbrott (Jag bor högst i byn).

Tappvattensystem och radiatorkrets är två helt skilda system, det skall inte bli undertryck i radiatorkretsen för att du inte har något tryck på inkommande vatten - i så fall är det gruvligt felkopplat och hela ditt radiatorsystem kommer att rosta upp inom en relativt kort tid.

Avluftning skall gärna ske med avstängd cirkpump, trycket höjt så att man inte riskerar att "avlufta" IN luft på högpunkterna i systemet.
 
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad knepig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Låter som grus i rör
« Svar #12 skrivet: 10 juli 2012, 21:51:54 »
har du fyllt på systemet efter att någon har gjort ingrepp på kallvattenledningen sp kan det komma in både luft och smuts i systemet. Men hade det vart typ grus eller liknande så borde väl inte detta stanna uppe i returröret på vp, det borde sitta i smutsfiltret, eller om smutsfilter ej är monterat, i vb-pumpen eller i värsta fall i växlaren..
Do iT!

Utloggad c2h5oh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låter som grus i rör
« Svar #13 skrivet: 02 september 2012, 11:14:14 »
Jag har fortfarande samma ljud, har inte provat att höja trycket, känns inte så kul.
Som en effekt av luft i systemet verkar det som det rinner vatten ur skvallerröret, det brukade alltid vara snustorrt men nu droppar det friskt vid VV produktion. Tror ni det finns ett samband?
Hur högt törs jag trycksätta systemet? Ska prova att lufta med avstängd CP och förhöjt tryck.

Utloggad c2h5oh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låter som grus i rör
« Svar #14 skrivet: 29 oktober 2012, 12:52:38 »
Vill bara rapportera att ljudet försvann nyss utan åtgärd.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!