Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Greenline C9 pressostat hög +hög retur VP  (läst 8776 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stampep

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Greenline C9 pressostat hög +hög retur VP
« skrivet: 02 december 2010, 20:55:33 »
Hej, har lite trubbel med pumpen.. En IVT Greenline C9 från -01 tror jag, i en 2 plans villa utan källare med 117m2 boyta.. pumpen ska enligt föregående ägare vara överdimensionerad för att klara 80m2 garaget med, vilket inte är inkopplat.

Har bott här sedan hösten -07, haft några pressostat hög och hög retur VP, särskilt förra året då vi hade -34 grader. vilket jag har lyckats justera bort, funkat klockrent sedan februari i år förutom nån hög retur när jag justerat ner värmen på vårkanten.
skrev givetvis inte ner hur allt stod förra vintern huvuddunk

imorse innan jobbet hade det gått en säkring så det var 16 grader inne, bytte säkring och såg att pumpen gick innan jag åkte, kom hem 9 tim senare till ett hus med 15 grader inne och larm på pumpen om pressostat hög.
kvitterade och det fungerade ca 2 timmar, sedan larm om pressostat hög + hög retur VP.

Har nu eldat kamin och elelement så det är ca 18,5 grader inne, pumpen slår ifrån för pressostat hög.

här är mina inställningar och temperaturer:

Värme öka/minska 2,5
Finjust                2,0
Rums temp           21

GT1     Returrad      frÃ¥n 49 nuv 44,5
GT2     ute                     -15,9
GT3      vv           Till 41,5 nuv 43,2
GT5   rumstemp     Stopp 21 nuv 17,5
GT6  kompressor               106,4
GT8    värmebärare ut         58,8
GT9    värmebärare in          47,3
GT10   köldbärare in             2,7
GT11   köldbärare ut            0,1

Någon som ser något uppenbart fel?
Filtret är rengjort, inga termostater på elementen.

Mvh Svante

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Greenline C9 pressostat hög +hög retur VP
« Svar #1 skrivet: 02 december 2010, 21:30:17 »
"Inga termostater på elementen", det är alltså element men värmekurva 2.5 (värme öka/minska) är ett typiskt värde för ett bra golvvärmesystem. Hus med radiatorer brukar kräva värmekurva runt 4. Är 2.5 den vanliga inställningen? Vilken rumstemperatur vill ni ha?

GT9 är på gränsen till att stanna pumpen, vid 48 grader på returen skall den stanna. Var tillsatselen inkopplad när avläsningen gjordes?

Var ligger huset, -34 förra vintern antyder rätt lÃ¥ngt norrut. Vad är det för typ Behöver 

GT6 är för hög för att vara bra men givarna kan visa ordentligt fel. En elektronisk stektermometer fungerar bra för kontrollmätning, isolera lite kring termometergivare och rör.

Det är svårt att bedöma rimligheten av GT1, GT8 och GT9 i och med att det skiljer så mycket mellan önskad och verklig rumstemperatur, det gör att rumsgivarpåverkan gör mycket och inställd faktor där är okänd.

Differensen GT10-11 är liten men givarna visar sÃ¥ ofta fel sÃ¥ differensen är inget att lita pÃ¥. Man mÃ¥ste köra köldbärarpumpen med kompressorn avstängd för att fÃ¥ en korrektionsfaktor. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad stampep

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Greenline C9 pressostat hög +hög retur VP
« Svar #2 skrivet: 03 december 2010, 16:48:59 »
att värmekurvan står lågt nu är en biverkning av hög retur, fick några såna i början på hösten, då hjälpte det att sänka där.
Vill ha ca 19 helst, nu ligger det på 17,5.

Har blivit mildare nu sen igår, då har det funkat sen igår kväll. höjde även trycket på "vattentanken" till ca 0,5 ist för 0,2 som jag haft den förut efter att ha kollat hur brorsans stod.

Tror inte tillsatsen var inkopplad, tänkte inte på att kolla det tyvärr. inte ofta den går så länge tempen håller sig över -20 ute.

Bor i strax utanför kopparberg, ca 8 mil norr om örebro. Huset ligger bredvid en stor sjö, blir lite kallare pga det.

Provar att ställa upp värmen lite i etapper, känns som att dom värsta problemen kommer om det av någon anledning har blivit nerkylt och måste värmas upp rejält.

Kom på nu att jag ställde om knäckning så att det är en "planare" kurva efter-25 då jag hade problem med hög retur när det var som kallast, detta hjälpte.

Min tanke är att en del av problemet är att pumpen är för kraftig iom att den ska klara av att värma mycket mer yta än vad den gör för tillfället. sen att jag inte är så haj på hur man ställer in och vad som påverkar vad.

Får införskaffa en digitaltermometer och kolla upp hur mycket givarna diffar.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Greenline C9 pressostat hög +hög retur VP
« Svar #3 skrivet: 03 december 2010, 16:56:14 »
Trycket skall vara lite mer än 0.1 bar per höjdmeter mellan tryckmätaren och värmesystemets högsta punkt. Annars kan det komma in luft i systemet.

Du skriver att du har lyckats justera bort 'hög retur'. Är det genom att justera in radiatorsystemet, eller har du helt enkelt sänkt värmen mha värmekurvan? Om det är med värmekurvan så har du ju inte löst problemet - Bara gjort det kallare inne...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Greenline C9 pressostat hög +hög retur VP
« Svar #4 skrivet: 03 december 2010, 17:21:51 »
att värmekurvan står lågt nu är en biverkning av hög retur, fick några såna i början på hösten, då hjälpte det att sänka där.
Vill ha ca 19 helst, nu ligger det på 17,5.

Jag tror det förvärrar problemet. Det kan betyda att innegivaren ökar börvärdet i stället eftersom temperaturen är inställd på 21. Då kan systemet bli instabilt beroende på vilken rumsgivarfaktor som är inställd. Det faktum att problemen är störst när huset har blivit kallt tyder på det för då skickar rumsgivaren upp börvärdet till mycket hög temperatur. Att pumpen är kraftig bidrar till problemen. Den hinner skicka ut så mycket varmt vatten till radiatorerna att returen en stund senare blir för varm.

Ställ in rumsgivarfaktorn på noll och försök sedan hitta den värmekurva som ger rätt värme inomhus. Tror det skall vara runt 4.0. Rumsgivaren skall bara användas för finjustering kring en riktigt inställd värmekurva.

 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad stampep

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Greenline C9 pressostat hög +hög retur VP
« Svar #5 skrivet: 03 december 2010, 17:54:06 »
purjo_ : då ligger jag nog rätt bra med trycket nu.. kanske ska upp lite till. Justeringen var på värme öka/minska och finjusteringen har jag för mig, måste som sagt börja skriva upp vad jag ändrar huvuddunk
Att det blev kallare inne var bara bra för min del, låg runt 19 innan det började bli minus, precis i början efter sommaren när pumpen började gå låg det strax över 20, vilket jag tycker är för varmt.

Roland:  ska prova ställa up pÃ¥ 4.0, och ändra rumsgivarfaktor? heter det sÃ¥ i menyn?
Vi verkar vara inne på samma spår, måste bara lära mig lite mer hur det här systemet fungerar.

Har nu haft Öka/minska på 3 ett tag, nu slog pumpen precis ifrån med 18,2 inne.. går åt rätt håll iaf.

Tackar för svar!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Greenline C9 pressostat hög +hög retur VP
« Svar #6 skrivet: 03 december 2010, 18:39:07 »
Ja, det skall vara meny 1.11. Ställ in noll.

Vill ni ha 21 inne kan finjusteringen (meny 1.2) stå kvar på +2.

Tänk på att det kan ta något dygn innan en ändring på värmekurvan har fått fullt genomslag på temperaturen inne.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad stampep

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Greenline C9 pressostat hög +hög retur VP
« Svar #7 skrivet: 03 december 2010, 18:44:47 »
Hittade den i servicemenyn, många finesser här, den stod på 3.. ställde den på 0, vrider upp öka/minska till 4 och testar tills imorgon kväll, då gör jag en utvärdering s.a.s.


Utloggad Streben

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Greenline C9 pressostat hög +hög retur VP
« Svar #8 skrivet: 03 december 2010, 18:51:23 »
Det är väl det vanliga problemet med vp. Dvs man mÃ¥ste ha en lÃ¥g temperatur pÃ¥ vattnet som värmer huset. Dvs problemet ligger inte hos din VP. Utan i ditt hus. Ska det vara riktigt bra ska man väl ha lÃ¥gtemp element. SÃ¥g ocksÃ¥ att det nu finns fläktar att köpa till element, det kanske kan vara en ide? Men jag har länge ansett att man bör ha en extra acc tank kopplad i direkt anslutning till utgÃ¥ende vatten. Det skulle räcka med en 2 kubiks för att fÃ¥ en mer stabil kurva och dÃ¥ skulle inte tempen sticka upp sÃ¥ kraftigt. Ska det vara riktigt optimalt sÃ¥ ska man klara av att värma huset med 35-38 C vatten.  SÃ¥ mitt rÃ¥d blir. Köp en ackumulatortank och koppla in till elementen och jag skulle nog ocksÃ¥ öka farten pÃ¥ cirkulationspumpen nÃ¥got ocksÃ¥.
Nibe 1225 12kW, 190 meter, Kb-f +6, TS-tid 0h

Utloggad stampep

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Greenline C9 pressostat hög +hög retur VP
« Svar #9 skrivet: 03 december 2010, 18:56:47 »
acc tank blir det nog inte, dock ska det sättas in fler element, 1 i tvättstugan och troligtvis ett stort as i garaget.. får ju ett större system då?

ökar man farten borde väl vattnet gå tillbaka snabbare till pumpen och därmed högre retur? eller tänker jag bakvänt nu?

Utloggad Streben

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Greenline C9 pressostat hög +hög retur VP
« Svar #10 skrivet: 03 december 2010, 19:01:28 »
Jo, men samtidigt blir det mer vatten som strömmar genom elementen. Dvs även i botten på dem. Men problemet är nog för dig att du har problem med växlingen vatten > luft i huset. Så nya element bli inte fel :)
Nibe 1225 12kW, 190 meter, Kb-f +6, TS-tid 0h

Utloggad stampep

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Greenline C9 pressostat hög +hög retur VP
« Svar #11 skrivet: 03 december 2010, 19:04:57 »
Hmm kände precis på elementet, det är ljummet nertill och varmt upptill.. får kolla hur pumpen står och testa ändra sedan när jag provat inställningarna och se hur skillnaden blir, bäst att ändra en sak i taget.

Nu blir det nog att gå ut i garaget och kapa och svetsa, där känner jag mig mer hemma :)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Greenline C9 pressostat hög +hög retur VP
« Svar #12 skrivet: 03 december 2010, 19:24:28 »
acc tank blir det nog inte, dock ska det sättas in fler element, 1 i tvättstugan och troligtvis ett stort as i garaget.. får ju ett större system då?

ökar man farten borde väl vattnet gå tillbaka snabbare till pumpen och därmed högre retur? eller tänker jag bakvänt nu?

Någon 2 m3 tank behövs definitivt inte. Två radiatorer till kommer att få det att fungera bättre men det skall säkert gå att få det att fungera bra med befintliga radiatorer. Det är möjligt att de behöver trimmas in så att vattnet fördelas någorlunda jämnt mellan dem. Finns det några radiatorer som är lika varma upptill som nertill när pumpen har gått minst 10 minuter?

Returentemperaturen blir oförändrad. En IVT-pump från 2001 styrs genom att returtemperaturen och utetemperaturen mäts. Reglerenheten strävar efter att hålla returen på en nivå som bestäms av utomhustemperaturen. Så konsekvensen av högre fart blir lägre temperatur på utgående värmebärare och lite svalare inne.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad stampep

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Greenline C9 pressostat hög +hög retur VP
« Svar #13 skrivet: 04 december 2010, 20:26:50 »
Har nu 18,6 inne, precis lagom! verkar funka bra, elementen på övervåningen blir iaf varma över hela ytan, lite kallare nertill men det är inte mycket. Får kolla nedervåningen sen, nu är pumpen stilla..
Blir intressant att se hur det håller sig när det blir ordentligt kallt ute, nu är det "bara" -10.

Tack för hjälpen grabbar!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Greenline C9 pressostat hög +hög retur VP
« Svar #14 skrivet: 05 december 2010, 09:29:49 »
Blir det ordentligt kallt blir det varmare inne. Blir det varmare bli det svalare inne. Vill man ha en reglerkurva som fungerar för alla utetemperaturer måste den böjas till lite vilket man gör i meny 1.3. Föreslår följande justeringar

Ute  Justering
+15    +0,5
+10    +1
+5      +2
0        +2
-5       +1
-10     0
-15    -1
-20    -2,5
-25    -4
-30     -5 osv

När kurvan är knäckt är det dags att koppla in rumsgivaren igen. Passar värmekurvan bra till huset är det inga problem med att köra med rumsfaktor 5 utan att regleringen blir instabil. Rumstemperaturen (meny 1.10) måste ändras till den temperatur det skall vara i huset. Det fungerar inte bra om önskad temperatur är 18,6 och rumstemperaturen är inställd på 21. Rumsgivaren skall användas för finlir med en riktigt inställd värmekurva i grunden.

Vill ni ha 21 inne så rekommederar jag att ställa rumsgivarfaktorn på noll igen och prova fram en värmekurva som ger rätt innetemperatur. När värmekurvan är rätt går det att koppla in rumsgivaren igen efter det att önskad rumstemperatur (1.10) har ändrats till 21. Värmekurvan behöver inte knäckas om.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!