Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Det verkar som om Thoren har högst COP 0-50, erfarenheter ngn?  (läst 13708 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Svar till Roland angående COP mm. skrivet av Thermia suport den 12/2 2006:
Thermia himlar inte med något!
Det är alltid inklusive cirkpumpar (och fläkt när det gäller luft/vatten) när vi anger COPv.
och Borrhålen dimensioneras oftas till 0 C i medel temperatur ibland högre om önskas.
och som du kanske har sett så har du på en Optimum 8 ett COPv vid 0/35 på 4,6 och vid 0/50 på 3,4
Därför antar jag att cirkpump ingår, (värmepumpen går ju inte att köra utan den)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Det verkar som om Thoren har högst COP 0-50, erfarenheter ngn?
« Svar #16 skrivet: 15 oktober 2007, 18:19:19 »
Ja, men förklara dÃ¥ varför Thermia Optimum och TWS har exakt samma COP när Thermia gör sÃ¥dan reklam för sina varvtalsstyrda och energisnÃ¥la pumpar i optimum?  PÃ¥ luft/vatten-pumparna sÃ¥ stÃ¥r det noga utmärkt pÃ¥ COP-siffrorna att det inkluderar cirk-pumpar, men pÃ¥ bergvärmepumparna sÃ¥ stÃ¥r det inte nÃ¥gon sÃ¥dan markering... en talande tystnad...?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Står inget om cirk.pumpar med utan bara kompressor
bara kompressor.....
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Det verkar som om Thoren har högst COP 0-50, erfarenheter ngn?
« Svar #18 skrivet: 15 oktober 2007, 18:35:54 »

Jaha, men det som är "orättvist" med Thoren, är att de får räkna med värmen från sin fläkt, medan Nibe och resten inte får räkna med värmen som alstras runt själva VPn och värmer utrymmet som den står i.


Har ett minne av att Thoren har en kondensatunderkylare och att det är värmen från den som räknas med. Det är i så fall inte orättvist tycker jag. Värmeförlusterna drabbar Thoren lika som övriga och är inte med.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad COP-ojken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det är ju riktigt vad gäller Thoren. Så det finns ingen orättvisa! I alla fall inte i VP-världen ;)

När jag kollat runt på COP så har de flesta angett mätnorm EN255, vilken stipulerar att pumpar inte ska var med. Det tycker jag är rimligt eftersom pumparna är ungefär lika stora o framförallt ställer man ju effekten efter installationen, dvs måsta jag ha pumparna på högsta läge för att jag har en sådan installation så gäller det troligtvis för andra fabrikat oxå.

Det vill säga att för att jämföra olika pumpfabrikat så är det bra att pumparna inte är med, så att man kan jämföra dess huvudfunktion: värmepumpandet.

Pumparna ska dock vara med då man jämför olika uppvärmningar tex pellets mot Bergvärme.
280 boyta + 180 biyta i Älvsjö, ca 60 000 kwh inkl hushel.
Eryl hederlig kombipanna fr -76.
2 x 154 m aktiva borror, IVT x-15, Mest raddar 30 st, men lite golvvärme, tappvarmvattenautomat med 300 l acktank.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Det verkar som om Thoren har högst COP 0-50, erfarenheter ngn?
« Svar #20 skrivet: 15 oktober 2007, 22:03:27 »
AngÃ¥ende Thoren hÃ¥ller jag inte med.  Enligt Thoren sÃ¥ tar de tillvara pÃ¥ energi som annars skulle bli "bortkastad" i expansionsventilen.  Om man nu skall tro pÃ¥ ett sÃ¥dant pÃ¥stÃ¥ende, sÃ¥ betyder det ju bara att minskar den förlusten och förflyttar den energin till utblÃ¥set.  PÃ¥ andra pumpar sÃ¥ kommer energin att förloras i expansionsventilen och alltsÃ¥ utmynna i själva pumpen.  AlltsÃ¥ genererar Thoren-pumpen mer värme vid ett utblÃ¥s men mindre värme vid själva pumpen, jämfört med andra pumpar.  Nu tror jag ju inte det är fullt sÃ¥ enkelt som Thoren beskriver det, men ändÃ¥...  Det är ju inte sÃ¥ att de tillverkat energi.

AngÃ¥ende COP och cirk-pumparna hÃ¥ller jag absolut inte med.  Kan man inte ta och räkna COP utan kompressor-förbrukningen ocksÃ¥ dÃ¥?  Blir liksom enklare dÃ¥.  Eftersom alla behöver en köldbärarpump och en VB-pump, sÃ¥ borde det räknas med deras förbrukning vid ett visst nominellt flöde.  Skall det verkligen belönas att tillverkarna sätter in stenÃ¥lderspumpar som drar 150W när de kan sätta in pumpar som drar 50W istället?  TvÃ¥ pumpar, sÃ¥ kan det alltsÃ¥ skilja 200W mellan energi-effektiva och en dÃ¥liga pumpar.  Om vi antar en VP pÃ¥ 6/2kW, sÃ¥ skulle en VP med bra cirk-pumpar ge COP pÃ¥ 3 medan en med dÃ¥liga pumpar skulle ge COP pÃ¥ bara 2.7.

Varför överhuvudtaget mäta COP om man inte ta hänsyn till så viktiga faktorer som hur energisnål styren och pumparna är?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad COP-ojken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Thoren: utan att veta hur det fungerar så har jag antagit att man helt enkelt först låter hetgasen värma vatten från typ 43 till 50 grader, sedan låter man, samma gas passera ytterligare en vvx, kanske över ytterligare en ventil?, o värmer luft från 20 till 30 grader typ. Dvs vpn kommer att se det som att den jobbar med en lägre genomsnittlig temp på de avkylande medierna o jobbar därför med högre COP.

HÃ¥ller med om att energi som blir bortkastad i expansionventilen lÃ¥ter underligt. Kanske ökar den i vikt enligt E=MC2  ;D

Intressant; Är det sant att stenålderspumpar o moderna pumpar skiljer med en faktor 3 i effektivitet? i så fall borde man ha med pumparna i COP.
Vilka är de effektivaste pumparna?
280 boyta + 180 biyta i Älvsjö, ca 60 000 kwh inkl hushel.
Eryl hederlig kombipanna fr -76.
2 x 154 m aktiva borror, IVT x-15, Mest raddar 30 st, men lite golvvärme, tappvarmvattenautomat med 300 l acktank.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Det verkar som om Thoren har högst COP 0-50, erfarenheter ngn?
« Svar #22 skrivet: 15 oktober 2007, 23:04:17 »
När jag kollat runt på COP så har de flesta angett mätnorm EN255, vilken stipulerar att pumpar inte ska var med. Det tycker jag är rimligt eftersom pumparna är ungefär lika stora o framförallt ställer man ju effekten efter installationen, dvs måsta jag ha pumparna på högsta läge för att jag har en sådan installation så gäller det troligtvis för andra fabrikat oxå.

Hur kom du fram till det?
Så här skriver CTC i sin tekniska information.
"Samtliga värden i ovanstående tabell är erhållna genom tester enl Svenska Värmepumpsföreningens (SVEP) rekommendationer, EN 255,
och är således också gjorda inkl cirkulationspumpar."

Det är inkl. värmebärarpump och brinepump.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Det verkar som om Thoren har högst COP 0-50, erfarenheter ngn?
« Svar #23 skrivet: 15 oktober 2007, 23:10:35 »
Intressant; Är det sant att stenålderspumpar o moderna pumpar skiljer med en faktor 3 i effektivitet? i så fall borde man ha med pumparna i COP.
Vilka är de effektivaste pumparna?
Ja, det skiljer sig mycket mellan "stenÃ¥lderspumparna" och de nyaste pumparna som är tillverkade speciellt för att dra lite energi.  En Grundfos UPS 32-60 drar vid driftpunkt Q=4m3/h=3.26m 171W medan en Grundfos Magna 32-60 vid samma driftpunkt drar 71W.  Det skiljer alltsÃ¥ 100W mellan tvÃ¥ identiska driftsfall.  Sedan kan ju de nyare pumparna regleras dynamiskt i varvtal pÃ¥ ett helt annat sätt och därigenom spara ytterligare energi genom att driftspunkten varieras efter verkligt behov.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Det verkar som om Thoren har högst COP 0-50, erfarenheter ngn?
« Svar #24 skrivet: 15 oktober 2007, 23:15:12 »
När jag kollat runt på COP så har de flesta angett mätnorm EN255, vilken stipulerar att pumpar inte ska var med. Det tycker jag är rimligt eftersom pumparna är ungefär lika stora o framförallt ställer man ju effekten efter installationen, dvs måsta jag ha pumparna på högsta läge för att jag har en sådan installation så gäller det troligtvis för andra fabrikat oxå.

Hur kom du fram till det?
Så här skriver CTC i sin tekniska information.
"Samtliga värden i ovanstående tabell är erhållna genom tester enl Svenska Värmepumpsföreningens (SVEP) rekommendationer, EN 255,
och är således också gjorda inkl cirkulationspumpar."

Det är inkl. värmebärarpump och brinepump.

MVH // Rolle
EN 255 stipulerar att COP mäts utan cirk-pumpar och COPvpa mäts med cirkpumpar, såvitt jag vet.

Men i CTCs fall sÃ¥ ter det sig ju lite lustigt när de säger att de mäter med cirkulationspumpar.  DÃ¥ mäter de väl antagligen bara med de tvÃ¥ cirkulationspumpar som är inbyggda i pumpen, eller?  För inte skickar de väl med nÃ¥gon cirkulationspump för radiatorkretsen?  Och medföljer inte den pumpen, sÃ¥ är det väl meningslöst att testa med en "fiktiv" pump, dÃ¥ kan de ju välja världens bästa energisnÃ¥laste pump och testa med...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Det verkar som om Thoren har högst COP 0-50, erfarenheter ngn?
« Svar #25 skrivet: 15 oktober 2007, 23:20:56 »
EN 255 stipulerar att COP mäts utan cirk-pumpar och COPvpa mäts med cirkpumpar, såvitt jag vet.

Men i CTCs fall sÃ¥ ter det sig ju lite lustigt när de säger att de mäter med cirkulationspumpar.  DÃ¥ mäter de väl antagligen bara med de tvÃ¥ cirkulationspumpar som är inbyggda i pumpen, eller?  För inte skickar de väl med nÃ¥gon cirkulationspump för radiatorkretsen?  Och medföljer inte den pumpen, sÃ¥ är det väl meningslöst att testa med en "fiktiv" pump, dÃ¥ kan de ju välja världens bästa energisnÃ¥laste pump och testa med...

Precis som jag skrev sÃ¥ testar dom med värmebärarpump och brinepump.  Thumbsup

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Det verkar som om Thoren har högst COP 0-50, erfarenheter ngn?
« Svar #26 skrivet: 15 oktober 2007, 23:29:47 »
EN 255 stipulerar att COP mäts utan cirk-pumpar och COPvpa mäts med cirkpumpar, såvitt jag vet.

Men i CTCs fall sÃ¥ ter det sig ju lite lustigt när de säger att de mäter med cirkulationspumpar.  DÃ¥ mäter de väl antagligen bara med de tvÃ¥ cirkulationspumpar som är inbyggda i pumpen, eller?  För inte skickar de väl med nÃ¥gon cirkulationspump för radiatorkretsen?  Och medföljer inte den pumpen, sÃ¥ är det väl meningslöst att testa med en "fiktiv" pump, dÃ¥ kan de ju välja världens bästa energisnÃ¥laste pump och testa med...

Precis som jag skrev sÃ¥ testar dom med värmebärarpump och brinepump.  Thumbsup
Jo, men i CTCs fall är det ju meningslöst om man vill ha något jämförelsematerial, eftersom man behöver en pump till för att få någon värme...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad COP-ojken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ja, det skiljer sig mycket mellan "stenÃ¥lderspumparna" och de nyaste pumparna som är tillverkade speciellt för att dra lite energi.  En Grundfos UPS 32-60 drar vid driftpunkt Q=4m3/h=3.26m 171W medan en Grundfos Magna 32-60 vid samma driftpunkt drar 71W.  Det skiljer alltsÃ¥ 100W mellan tvÃ¥ identiska driftsfall.  Sedan kan ju de nyare pumparna regleras dynamiskt i varvtal pÃ¥ ett helt annat sätt och därigenom spara ytterligare energi genom att driftspunkten varieras efter verkligt behov.
Tack, Är det pumpdesignen eller elektroniken som gör skillnaden?
är det så att Grundfos är den pump man ska föredra eller är alla nyare pumpar mkt bättre oavsett märke? Tex Wilo, eller perfecta?
Finns det ngn elektroniskt reglerad (villa)pump som man kan styra utifrån? Optimalt vore med en 0-10V signal?
Eller ngn som man lätt kan hacka?
280 boyta + 180 biyta i Älvsjö, ca 60 000 kwh inkl hushel.
Eryl hederlig kombipanna fr -76.
2 x 154 m aktiva borror, IVT x-15, Mest raddar 30 st, men lite golvvärme, tappvarmvattenautomat med 300 l acktank.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
I detta ämne är jag amatör, men när man idag handlar fläktar så går fler och fler över till energisnåla dc-fläktar, så samma princip borde ju kunna göras på cirk-pumpar.
Har för mig att Grundfos tagit fram en DC-pump för VVC som kör med 25W i drift (?)
Vi har också haft en lång debatt i att kyla kondensatet före expansionsventilen i en annan tråd (gråt inte nu -ACE), så jag tror också att man kan hämta hem energi här som annars kastas bort (också helt avhängigt typ av kylmedie m.m)
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Det verkar som om Thoren har högst COP 0-50, erfarenheter ngn?
« Svar #29 skrivet: 15 oktober 2007, 23:59:06 »
Så här skriver CTC i sin tekniska information.
"Samtliga värden i ovanstående tabell är erhållna genom tester enl Svenska Värmepumpsföreningens (SVEP) rekommendationer, EN 255,
och är således också gjorda inkl cirkulationspumpar."

Det är inkl. värmebärarpump och brinepump.
Men nu har jag tittat en gÃ¥ng till i den tekniska informationen...  Och alltsÃ¥... VAD är det som de har beräknat inkl. cirkulationspumpar?  De skriver ju aldrig ut nÃ¥got COP-värde utan bara avgiven effekt och tillförd effekt (till kompressor).  SÃ¥ jag förstÃ¥r inte riktigt vad det är de har beräknat, inkl. cirk-pumparna?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!