Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.  (läst 23105 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Det vi ser i filmen är när datorn skriver ut grafen, över en för oss okänd tid. det kan vara flera timmars gång som skrivs.
Men som Tumpi skrev så kan man ställa hur ofta datorn ska spara det aktuella värdet som sedan används till en graf.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Johan Berglund

  • Gäst
Johan Berglund
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #16 skrivet: 20 oktober 2016, 19:53:00 »
Ni har så rätt, loggtiden är 1min så då blir ju peakcykeltiden 12s. Vad är det som mäter temperaturen? Trodde i min naiva värld att det var standard PT100 RTD element som mäter resistansen. Att finna den stora manualen efter 9 år är ju lättare sagt än gjort...

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Om loggtiden är 1 min visar grafen ca 1 1/2 timme om jag inte räknar fel i hastigheten.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Johan Berglund

  • Gäst
Johan Berglund
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #18 skrivet: 20 oktober 2016, 20:06:03 »
Aha, loggar en gÃ¥ng i minuten. Har iakttagit pumpen ikväll och det är mÃ¥nga start och stopp sÃ¥ dÃ¥ stämmer säkert temperaturerna uppmätta. Bra med sÃ¥ mÃ¥nga kunniga pÃ¥ en plats som denna..  tummenupp

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #19 skrivet: 20 oktober 2016, 22:12:45 »
Kolla skräplådan i din e-post om registreringsmejlet har kommit dit.

En loggtid pÃ¥ 16 min motsvarar 24 timmar pÃ¥ hela  "loggsträckan"

sedan skulle du kunna läsa detta http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2682.0

Redogör gärna för temperaturerna när kompressorn går, det är helt onödigt att anteckna temperaturerna när kompressorn står stilla.

sedan är filtrena putsade, fungerar växelventilen, tryck i sytemet,termostater osv osv
« Senast ändrad: 20 oktober 2016, 22:23:53 av Tumpi »
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #20 skrivet: 21 oktober 2016, 06:31:24 »
Ser ut som cirkulationspumpen står still.Löser på hysteresen och vill tvångstarta starta om x-antal minuter.

Om du vill ändra loggtid så får du gå in i servicemenyn genom att hålla vänster och högerknapparna intryckta i 5 sek samtidigt och gå till INSTALLATION och bläddra ner till LOGG och ser ut som du har LOGG 5M.
« Senast ändrad: 21 oktober 2016, 07:21:20 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #21 skrivet: 21 oktober 2016, 07:16:23 »
Som måle10 säger. Måste vara cirkulationen (Pump, smutsfilter, stopp på annat vis eller ingen värmebärare).Du kan aldrig få så hög delta mellan fram och retur annars.
Växelventilsproblem brukar göra att det blir varmt inne.
Finns exempel på anläggningar där det blivit stopp i flexslangar.
/ Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #22 skrivet: 21 oktober 2016, 07:18:09 »
Givarna är NTC, minns inte vilket motstånd.
Tror att de funkar, kontrollmät med annan termometer om du är osäker.
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #23 skrivet: 21 oktober 2016, 07:32:38 »
Växelventilsproblem brukar göra att det blir varmt inne.
/ Fredrik

Inte om man (som de flesta har) har radiatortermostaterna aktiva.
I detta fall verkar det dock vara 99% säkert att det är cirkpumpen som inte startar.
Öppna muttern på cirkpumpsmotorns baksida och hjälp pumpen igång med en vanlig stor spårmejsel.
Har du tur kan den gå i flera år till om den bara kärvat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Johan Berglund

  • Gäst
Johan Berglund
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #24 skrivet: 25 oktober 2016, 21:08:20 »
Ja, efter några dagars snickrande var det dags att ta tjuren vid hornen och kolla värmepumpen. Iakttog en start, cirkulationspumpen går kollade jag innan! Finns ju tre olika lägen att ställa den i, stod på 2, speedade upp till 3.

Kurvan stämmer precis med beteendet, körde en ytters kort period (Max 1min) och det blev jättevarmt kände jag med händerna på rören kring cirk pump, kyldes av cirka så som kurvan visar innan. Flödet är där men frågan är om det är nog. Kände på rören bortöder och det är tydligt det varma vattnet försvann bortöver i systemet.

Var sitter den silen mm som ni pratade på.?

Är i läge Auto och tillsatsen gick in vid den kanske onödigt snabba uppvärmningen..

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #25 skrivet: 25 oktober 2016, 21:25:37 »
Silen är normalt monterad utanför pumpen på returledningen från radiatorsystemet.
Hittar du inte så ta lite bilder och lägg upp!

/Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Johan Berglund

  • Gäst
Johan Berglund
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #26 skrivet: 25 oktober 2016, 22:00:04 »
Att flödet inte är tillräckligt är sannolikt, kollade under en ny uppstart med endast värmepumpdrift, kände på utgående rör ca 0,5m utanför pumpen, tog ca 30-40s innan värmen kom dit. Jfr värme bakom cirkpump.

Johan Berglund

  • Gäst
Johan Berglund
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #27 skrivet: 31 oktober 2016, 18:40:05 »
Ja, dags igen, kollade silen, bra med flöde genom den, bild på ventilarrangemang på ingående returvatten finns i tidigare länk https://goo.gl/photos/TW9r1U4ruMJwdZpt9 tog lös fronten där displayen sitter och monitorerade spakpositionen under en värmekörning. Den utgår från läge B dvs husvärmeproduktion och ställer sig i varmvattenposition, känner på rören och bra flöde därigenom. Efter ca 1min körning växlar aktuatorn position mot husvärmeposition, efter ca 10s avbryter pumpen produktion..

Johan Berglund

  • Gäst
Johan Berglund
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #28 skrivet: 31 oktober 2016, 18:44:03 »
Värmen på rören beter sig så som man kan förvänta sig med varmvattenposition, varför slutar pumpen producera efter 1min? Kan returtempgivaren ha ballad ur? Antar värmeproduktionen är baserad på skillnaden mellan fram och returledningen

Johan Berglund

  • Gäst
Johan Berglund
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #29 skrivet: 31 oktober 2016, 19:06:55 »
Returtempgivaren verkar fungera om man jämför med vad min hand kände vid en startcykel. Provar köra nu en gång med aktuatorn urkopplad strömmässigt..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!