Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur konstaterar jag att det är gasen som saknas?  (läst 8624 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Hur konstaterar jag att det är gasen som saknas?
« Svar #15 skrivet: 12 februari 2012, 23:49:50 »
Just nu går allt som det ska, lite mer väsen kanske och en skaplig bubbelström i siktglaset.

Jag gjorde inget annat än att jag hade skruvat bort centrumskruvarna samt locket på elkapslingen på båda pumparna och skulle kolla om de hade spänning osv när de inte gick. Då gick de förstås.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Hur konstaterar jag att det är gasen som saknas?
« Svar #16 skrivet: 13 februari 2012, 10:58:13 »
Det verkar ju som att min värmepump nu funkar som den ska. Växelventilen är på plats, läcker inte och ställer sig i rätt läge när den ska, och den bytta cirkpumpen snurrar snällt.

Jag får inget VP-larm och pressostaten löser inte - men jag har ju fortfarande gott om bubblor i siktglaset.

Så jag tar gärna emot tips på var jag hittar en kyltekniker där jag bor. Jag bor 15 km norr om Södertälje, men tycker att det verkar svårt att hitta så mycket annat än större rörfirmor som erbjuder sig att serva - men de har ju i själva verket inte ens egen kyltekniker utan anlitar en underentreprenör. Känner till en bra, men han bor och har företaget i Eskilstuna, och det känns som en lång resa för att pytsa i lite gas - även om det kanske ska vakuumpumpas och tar ett par timmar total på plats i sämsta fall.

Så var hittar jag en kyltekniker i närheten av Södertälje eller Nykvarn eller nånstans däromkring?
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur konstaterar jag att det är gasen som saknas?
« Svar #17 skrivet: 13 februari 2012, 11:15:23 »
www.kvlabbet.se   dit skulle jag ringt.  Grymma.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Hur konstaterar jag att det är gasen som saknas?
« Svar #18 skrivet: 13 februari 2012, 11:20:22 »
Jag har redan en "grym" kyltekniker i E-tuna, men avståndet är lite onödigt långt - vilket det verkar vara till KV-labbet som håller till norr om stan...?
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur konstaterar jag att det är gasen som saknas?
« Svar #19 skrivet: 13 februari 2012, 11:25:41 »
Känner inte till ngn i S-tälje trakten tyvärr.  Jag ringer KVlabbet oavsett vart i stan det ligger,  har lite andra grejer pÃ¥ G och dÃ¥ fÃ¥r dem Ã¥ka 50 mil enkel resa för att fixa lite Ã¥t mig :D

Vill du ha en som verkligen kan.  DÃ¥ vet du vart du kan ringa nu Thumbsup   Ã„r ju bara att kolla, det kostar ju inget, kanske har dem jobb i södra delarna nu om du har lite tur, dÃ¥ kanske dem kan svänga förbi. Vem vet *vinkar*

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Hur konstaterar jag att det är gasen som saknas?
« Svar #20 skrivet: 13 februari 2012, 22:12:09 »
Har nu haft varmt i huset ett dygn.
Kompressorn går mycket, och tillsats (elpatron) också...

Brinepumparna är båda två mycket varma, och utgående brineledning också väldigt varm. Jag kan inte hålla i brinepumparna mer än ett par sekunder utan att bränna mig.

Expansionsventilen är frostig. Halva kompressorn är frostig. Det är frostigt på väg in i värmeväxlarn mellan köldmediet och köldbäraren. Men utgående köldbärare är alltså varmt.

Ska inte brineledningen vara kall - jag vill ju inte värma upp gräsmattan???
Kan jag ha stopp i markvärmekollektorn? (ispropp)
Är det då pumparna som ger värme i den stillastående köldbäraren? Just nu fattar jag ingenting, men det kanske beror på att jag har migrän samtidigt...
« Senast ändrad: 13 februari 2012, 22:34:58 av Mezzner »
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur konstaterar jag att det är gasen som saknas?
« Svar #21 skrivet: 13 februari 2012, 23:17:41 »
Har du kollad på pumpaxel att dom går runt att dom inte har fastnat, annars måste det vara stillastående
köldbärare som har börjad koka. Hur är nivån i köldbäraren?

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Hur konstaterar jag att det är gasen som saknas?
« Svar #22 skrivet: 14 februari 2012, 06:51:40 »
Jo, axlarna går runt. Kb-nivå är normal.
Jo jag antar att det är stopp på flödet, och det kan väl bara vara ispropp antar jag. Har aldrig kollat fryspunkten, men det borde ju inte kunnat ha dunsta ur sprit i såna mängder att fryspunkten sjunkit så mycket utan att mängden skulle ha minskat tydligt.
Jag vet faktiskt inte ens om det är sprit eller glykol i vattnet, men jag antar att det är sprit. Nu när jag misstänker att det är stopp får jag väl kolla det. Det borde gå, jag har rätt mycket ventiler kring pumpar och exp-kärl.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Hur konstaterar jag att det är gasen som saknas?
« Svar #23 skrivet: 15 februari 2012, 12:56:53 »
Igår, sent, klurade jag vidare. Konstaterade inledningsvis att jag har 600 liter 30% etylenglykol i kollektorn, och att det framstår som osannolikt att jag skulle ha sämre fryspunkt på detta nu än tidigare.

Det kan dock vara sÃ¥ att cirkulationen avbrutits av t ex mankemang  med växelventilen (kompressorn/VP löser ut), varvid köldbäraren stÃ¥tt stilla när det varit kallare än -20. 30% glykol ska ge fryspunkt -15...
Nåja, jag kopplade den ena av brinepumparna till separat ström, och körde. Jag öppnade slingan där den kommit in utifrån, samt stängde av fortsättningen, för att pumpar ur volymen i exp-kärlet - om det nu inte var ispropp. Det kom en mycket tunn stråle, men den var lite olika stark åtminstone beroende på om jag körde pumpen. Efter hand växte den till sig, och jag uppfattade så småningom att jag hade full cirkulation.

Vid provkörning av värmepumpen så löste den, ganska snabbt, på lågtrycket. Det stämmer ju bra ihop med att jag har bubblor i siktglaset.
Ska fixa en otät rörkoppling på brineledningen, sen får det komma en kyltekniker och fylla lite R404a.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Hur konstaterar jag att det är gasen som saknas?
« Svar #24 skrivet: 15 februari 2012, 17:14:39 »
är kompressorn frostig så har du inget flöde på köldbärarn, har du kollat so inte filtret är igensatt?
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Hur konstaterar jag att det är gasen som saknas?
« Svar #25 skrivet: 15 februari 2012, 19:04:38 »
Filtret var lite skitigt, men det gjorde ingen skillnad när jag rengjorde. Däremot verkade det ju som om jag hade ispropp - min gissning är att jag hade det där slangarna går ner till marken, och när jag sedan körde kompressordrift fick jag säkert en ännu värre propp i värmeväxlaren - vilken i och för sig tinade någorlunda snabbt när kompressorn inte gick.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Hur konstaterar jag att det är gasen som saknas?
« Svar #26 skrivet: 15 februari 2012, 19:25:08 »
Filtret var lite skitigt, men det gjorde ingen skillnad när jag rengjorde. Däremot verkade det ju som om jag hade ispropp - min gissning är att jag hade det där slangarna går ner till marken, och när jag sedan körde kompressordrift fick jag säkert en ännu värre propp i värmeväxlaren - vilken i och för sig tinade någorlunda snabbt när kompressorn inte gick.
OK, men när du kör kompressorn nu, blir den isig innan den löser ut? isf har du kanske inte gasbrist utan felet ligger troligare på köldbörarsidan.
Det blir nämligen samma symptom som vid gasbrist förutom att kompressorn blir kall vid lågt köldbärarflöde. vid gasbrist blir kompressorn het...
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Hur konstaterar jag att det är gasen som saknas?
« Svar #27 skrivet: 15 februari 2012, 19:53:59 »
Nä, nu löser den ut på nån minut max - på lågtryck. När det var stopp blev cirkpumparna varma, men det verkade i övrigt som allt var OK, så då gick den i ett dygn. Det bubblade i glaset, men den löste inte ut. Jag höll på att få spader när jag kände på pumparna och även kände att slangen ut mot gräsmattan vara alldeles varma. Sen fattade jag att det inte var nån cirkulation. Innan jag kopplade att det var stopp fattade jag ingenting.


Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Hur konstaterar jag att det är gasen som saknas?
« Svar #28 skrivet: 16 februari 2012, 08:07:08 »
Jag ska byta en liten rörbit som är en del av förbindelsen mellan de två brinepumparna. Det är liksom en rörkrök som är högre än båda pumparna, och beroende på ett dåligt rörjobb en gång vid installationen, så är det lite belastningar p g a diverse egenvikt på rören. Det har lett till att en klämringskoppling inte är helt tät.

Detta leder till att jag kan få luft i systemet precis vid pumparna - möjligen skulle även detta kunna vara ett problem som sedan fått diverse följder, och ev även ett stillestånd, som lett till ispropp osv.

Men jag ska som sagt fixa detta och sätta fast rör och slang bättre rent mekaniskt - innan jag fyller på gas osv...
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Hur konstaterar jag att det är gasen som saknas?
« Svar #29 skrivet: 23 februari 2012, 14:29:26 »
Satt dit en bättre rörbit och drog ihop det hela tätt. Satte även en autoavluftare på den del av röret mellan pumparna som är högre än pumparna, och fick känslan av att det blev mycket effektivt avluftat.

Väntar sedan dess bara på att få hem en kyltekniker med lite gas...
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!