Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vattenburen el + luftvärmepump?  (läst 8379 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ben

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mora
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vattenburen el + luftvärmepump?
« skrivet: 12 april 2006, 09:29:00 »
Jag har en fråga, håller på att renoverar mitt hus och har idag vattenburen el som värme. Skulle det löna sig att investera en luft/luft värmepump och köra den tillsammans med mitt befintliga system?

Mitt hus är från början av 1900-talet, stående timmer med panel på utsidan. Tilläggsisolering 200 mm på utsidan och 70 mm på insidan. Torpargrund med muntersavfuktare (Homedry) pga tidigare fuktproblem (svamp och annat elände). 60 kvm + 40 kvm övervåning.
Har ingen aning om tidigare års el förbrukning då vi inte har flyttat in ännu, den föregående ägaren använde inte huset för boende.

Jag har funderat på att införskaffa mig en lvp av märket Sanyo SAP-KRV93, en byggfirma i närheten säljer dessa för 15995 kr inkl. montering.

Tacksam för svar.
Mvh
Ben

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vattenburen el + luftvärmepump?
« Svar #1 skrivet: 12 april 2006, 12:25:39 »
Jag har en fråga, håller på att renoverar mitt hus och har idag vattenburen el som värme. Skulle det löna sig att investera en luft/luft värmepump och köra den tillsammans med mitt befintliga system?

Mitt hus är från början av 1900-talet, stående timmer med panel på utsidan. Tilläggsisolering 200 mm på utsidan och 70 mm på insidan. Torpargrund med muntersavfuktare (Homedry) pga tidigare fuktproblem (svamp och annat elände). 60 kvm + 40 kvm övervåning.
Har ingen aning om tidigare års el förbrukning då vi inte har flyttat in ännu, den föregående ägaren använde inte huset för boende.

Jag har funderat på att införskaffa mig en lvp av märket Sanyo SAP-KRV93, en byggfirma i närheten säljer dessa för 15995 kr inkl. montering.

Tacksam för svar.
Mvh
Ben

Eftersom värmepumparna bara blir bättre och billigare med tiden så ska du inte ha för bråttom att köpa nån. Bo in dig ett år och se vilken värmeförbrukning du får i huset, kliar det i fingrarna så tapetsera, måla och lägg in nya golv så länge.

En luft/vatten VP kan också vara intressant för ditt hus.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ben

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mora
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenburen el + luftvärmepump?
« Svar #2 skrivet: 12 april 2006, 12:48:12 »
Skoja inte att det kliar...  vill köpa nu! Helst igÃ¥r..

Har redan tapetserat, målat, byggt badrum + kök, nytt innertak och lagt nytt golv överallt...
Men det låter klokt det du säger, jag får väl skotta snö eller börja knyppla i brist på sysselsättning.
Tack för ett förmodligen ganska klokt råd.


Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Vattenburen el + luftvärmepump?
« Svar #3 skrivet: 12 april 2006, 12:50:30 »
Är det en Sanyo 93EH eller 93 EHN?

mvh Rickard

Utloggad Ben

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mora
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenburen el + luftvärmepump?
« Svar #4 skrivet: 12 april 2006, 13:22:32 »
Är det en Sanyo 93EH eller 93 EHN?

mvh Rickard

Det är en Sanyo SAP-KRV93EHN, tidigare pris var 19895 Kr, nu säljer dom den för 15995Kr.

Utloggad rsoderberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vattenburen el + luftvärmepump?
« Svar #5 skrivet: 12 april 2006, 14:53:52 »
Köp en 123 istället det kommer du inte att ångra när det blir kallt och du som bäst behöver den.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vattenburen el + luftvärmepump?
« Svar #6 skrivet: 12 april 2006, 16:40:55 »
Det var ett väldigt bra pris dom har på sanyopumpen,det är väl 5 års garanti på dom också.vore jag som du skulle jag nog slå till nu så kan du använda den till lite kyla i sommar.Jag kan garantera att till hösten är priset högre för då behöver ingen ge några rabbatter man säljer allt man hinner ändå.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Vattenburen el + luftvärmepump?
« Svar #7 skrivet: 12 april 2006, 18:51:18 »
Det var ett väldigt bra pris dom har på sanyopumpen,det är väl 5 års garanti på dom också.vore jag som du skulle jag nog slå till nu så kan du använda den till lite kyla i sommar.Jag kan garantera att till hösten är priset högre för då behöver ingen ge några rabbatter man säljer allt man hinner ändå.

5års garanti på en rörlig maskin då är man helt hemma!
ofta finns något man kallar trygghetsgaranti eller trygghetsförsäkring vilket innebär att om olyckan är framme så skall man vända sig till samma företag som sålde den första maskinen som då lägger vantarna på försäkringspengarna från hemförsäkringen och får jobbet att montera ytterligare en pump till!
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad kgust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: JÖNKÖPING
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vattenburen el + luftvärmepump?
« Svar #8 skrivet: 14 april 2006, 09:50:21 »
Det var ett väldigt bra pris dom har på sanyopumpen,det är väl 5 års garanti på dom också.vore jag som du skulle jag nog slå till nu så kan du använda den till lite kyla i sommar.Jag kan garantera att till hösten är priset högre för då behöver ingen ge några rabbatter man säljer allt man hinner ändå.

Kan det lägre priset bero på att Sanyo byter beteckningar p.g.a Rohs? Stod på Ahlsells hemsida att de nu skall vara betecknade med ett "A" i slutet för att uppfylla direktivet.

Som jag tolkar det får man ej sälja maskiner som ej är godkända enligt Rohs efter 1 juli 2006.

Kan de ske en utrensning av maskiner under våren = chans till mer "klipp"? >:D

mvh Kgust

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!