Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Lemmy^
« skrivet: 07 december 2012, 19:25:11 »

Min installatör lämnade i koden så jag kunde se hur många start och stopp jag hade på 24h. Jag har 12,5 drift timmar 45 starter. Jag vill också ha ner min typ på 15 starter. Vad är fabrikskoden för att ändra startfördröjningen? Vilka mera grejor kan man ändra förutom den dära shuntfördröjnings tiden?
Skrivet av: ockelboy
« skrivet: 05 december 2012, 12:40:29 »

Tack för tipsen tummenupp
Har satt shuntfördröjning på 240 min nu, den var på 180 innan. Har även kollat att tempgivaren i pumpen är ordentligt instucken och det var den.
Den ena cirkpumpen i maskin står på hastighet 2 och den andra brine pump står på 3, verkar det vettigt?
Jag har 490 meter slang.
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 05 december 2012, 00:15:06 »

allt måste ju anpassas till olika förutsättningar.
i mitt fall så har jag startfördröjningen på 35min. då får jag vid ca -17° en under temperatur på VPgivaren på ca 6°. och framledningstemperaturen sjunker ca 1-2° under börvärde. när kompresson går igång så tar det ca 10min innan den är uppe på börvärdet igen. innetemperaturen på verkas inte på den korta tiden så den kommer inte heller att öka börvärdet. och jag har ca 10-15min som den går med bättre COP än om den startat på börvärdet, som den gör om inte startfördröjningen hindrar VP från att starta.
Skrivet av: sad
« skrivet: 04 december 2012, 23:54:04 »

Startar du kompressorn 20 minuter senare så kommer du behöva värma vattnet till en högre temp för att kompensera för den minskade temperaturen inne.... vill du ha så låg framledning som möjligt ska du ha så kort fördröjning som möjligt så tempen hålls så nära önskad framledning som möjligt. Vad jag menar är att om du skall ha framledning 45*C och tempen hinner sjunka till 35*C så måste den kanske brassa på till 55*C i slutet för att inte rumstempen skall sjunka...

Vad gäller antal starter per dygn så är det ju inte alarmerande högt. 8-9 000 starter per år är helt normalt och på sommaren har man ju inte speciellt många starter per dygn så man kan ligga lite högre än 25 under vintern då det ändå slås ut och blir under 25 på hela året...
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 04 december 2012, 23:33:53 »

 startfördröjningen gör så att temperaturen i tanken blir något lägre. lägre temperaturer bättre COP.
elpatron vad är det? ;)
jag har aldrig använt elpatronen så jag vet inte om gångtiden på den ökar men det är möjligt.

den ska ju inte ta värme från övre delen av tanken till värmesystemet i förstahand. shuntfördröjning ska du ställa  så högt som möjligt eller spärra.

så att VP har lite tid på sig innan shunten öppnar till övre delen av tanken.
Skrivet av: ockelboy
« skrivet: 04 december 2012, 22:33:40 »

Hur menar du att cop skulle bli bättre med längre startfördröjning? Om tempen sjunker för mycket pga längre stopp tid, blir det inte mera gångtid på elpatron?

Om man tar upp diff tempen för start kommer den inte att spetsa med mera el då? Tog upp till  6 grader nyss.  Innan ändringen så hade jag idag 22 starter och 17 timmar drift, -20 ute idag.

Har du fler tips :)
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 03 december 2012, 23:22:03 »

visst det är bara att ändra start/stopp. själv kör jag 8°. nackdelen är något sämre COP.
jag kör även startfördröjning på 35min. vilket gör att som det har varit nu med -15 till -19°. så får jag lite under temperatur. så när kompressorn startar så har den ca 15° att värma. vilket gör att jag får 7° som har bättre COP än vad det hade varit om jag tex hade kört startfördröjning på ca 10min.

jag har oxå ca 15h drifttid och 16starter
Skrivet av: ockelboy
« skrivet: 03 december 2012, 22:48:04 »

Hej!
Har kollar en massa på forumet men får inte klarhet i detta. Nu till min fråga.
Har en ctc eco 7,5 som är ca 4 år, har några  nackdelar med att ändra start och stopp som är på 5 grader nu. Har haft 27 starter idag och gångtiden är 15 tim. Vi har haft mellan -16 och -12 grader under dygnet. Har öppna ventiler på elementen och golvvärmen, all vvs i huset är också 4år. Huset är byggt 1943 en och halv plan 146 m2 biyta 68m2 som värms. Har ändrat kurvan förra vintern då förra husägaren bara kört på fabriksinställningarna.

Alla tips mottages, tack på förhand.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!