Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: liten vv beredare inne, värmepumpen i garaget  (läst 1026 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
liten vv beredare inne, värmepumpen i garaget
« skrivet: 27 oktober 2008, 21:57:31 »
Jag har nyligen installerat min värmepump och valde att sätta den i garaget pga utrymmesskäl.
Pga detta vall har jag nu en 15m kulvert mellan garage och hus. För att jag snabbt ska kunna få vv i kranen så har jag en liten vvberedare från nibe på 30l som värmepumpen (nibe 1235-6) matar med varmvatten.
Nu till frågan: Pumpens default värde är att ha ca 50grader på vv och hur ska jag då tänka angående den lilla vv beredaren inne i huset, jag har nu ställt den på ca 55grader men jag antar att det kanske bara är dumt att ställa den 5 grader över värmepumpens medelvärde?

Angående legionella:
Bör man manuellt värma upp vattnet till 70grader i den lilla beredaren ifall man varit borta en längre tid? Då kanske man till och med stängt av den lilla beredaren.
Som det är nu så värmer den lilla beredaren vattnet 1.2 timmar per dag och det gör värmepumpen också, lilla värmepumpen drar ca 1.1kWh/dag.
Hur är det vanligt att man löser detta problem med värmepumpen i garaget tex?
Förut så hade vi en el-vv beredare på toan och den var nog ganska högt ställd för man kunde bränna sig på varmvattnet, nu så kan man ha max värme i duschen utan att det är obehagligt varmt, frugan skulle dock vilja ha 1 grad varmare tror jag.
Vad tror ni?
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!