Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fjärrstyrning av EcoEl  (läst 12097 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Fjärrstyrning av EcoEl
« Svar #15 skrivet: 04 april 2010, 10:36:55 »
Spännande frågor Nick.

VPin 48 vid 53 grader i undre pannan tyder på att laddpumpen går för fort. Jag ligger på våren med delta 8-10 grader och kör på lägsta hastighet.

Pumpen borde ju starta om både <50C och >10min är uppfyllda men det verkar finnas yttreligare fördröjningsparametrar.

Jag skulle tro att utjämningstiden mellan övre o undre pannan beror på börvärdet på framledningen. Pockar den på värme så prioriteras värmen före varmvatten (värme till övre pannan). Jag tror det är därför jag får så stora skillnader när jag kör dubbla/trippla 55 körningar. Idag vill huset ha 34 grader men härom veckan när det gick så snabbt ville huset ha 24 grader.

Erp kommer säkert snart med nÃ¥gra förlösande sanningar  :)

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Fjärrstyrning av EcoEl
« Svar #16 skrivet: 04 april 2010, 10:42:45 »
Spännande frågor Nick.

VPin 48 vid 53 grader i undre pannan tyder på att laddpumpen går för fort. Jag ligger på våren med delta 8-10 grader och kör på lägsta hastighet.


Jag kör ocksÃ¥ laddpumpen pÃ¥ lägsta hastighet.... ställde ned den frÃ¥n läge 2 härom dagen. Jag som tyckte att 5 ºC-diff mellan VPin och VPut var bra  ???
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Fjärrstyrning av EcoEl
« Svar #17 skrivet: 04 april 2010, 11:24:08 »
Spännande frågor Nick.

VPin 48 vid 53 grader i undre pannan tyder på att laddpumpen går för fort. Jag ligger på våren med delta 8-10 grader och kör på lägsta hastighet.


Jag kör ocksÃ¥ laddpumpen pÃ¥ lägsta hastighet.... ställde ned den frÃ¥n läge 2 härom dagen. Jag som tyckte att 5 ºC-diff mellan VPin och VPut var bra  ???

Är inte denna skillnad normal mellan en 105a och en 107a??

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fjärrstyrning av EcoEl
« Svar #18 skrivet: 04 april 2010, 12:38:59 »
Det du kallar dubbla 55º-körningar är inget annat än normal sommardrift, när pumpen kör för extra varmvatten ställs den om till sommardrift och kör till 55º hela tiden varmvattenkörningen pågår.

Sedan är jag inte helt 100 på om det är rätt, men om den funkar lika som vid för hög hetgastemp, så är det så att om pumpen stoppas vid exempelvis 53º under en 55º-körning pga att VPin blir 48º, så låter den temperaturen sjunka 5º enligt diff start/stopp innan den startar för en ny 55-körning, den startar alltså inte förrän vid 48º i så fall. Så gör i varje fall min pump vid hetgasproblem, närmar den sig 130º, så börjar den sänka börvärdet den är på väg mot en grad i sänder och när den stoppas, låter den alltid temperaturen sjunka enligt diff start/stopp innan den startar igen, sedan börjar den en ny körning mot det riktiga börvärdet. Det verkar alltså som om diff start/stopp gäller både uppåt och nedåt, pumpen värmer alltså enligt diffen, och den låter även tempen sjunka enligt diffen om den stoppas innan den kört färdigt.

//Ronnie
« Senast ändrad: 04 april 2010, 12:58:08 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!