Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken modell har jag  (läst 1439 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad perra74

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vilken modell har jag
« skrivet: 05 oktober 2015, 22:36:41 »
Hej,

nybliven husägare som läser så att ögonen blöder för att förstå mitt värmesystem. Dimman klarnar mer och mer men det är en sak som jag vill ha kolla - vilka modeller jag har...
De två senaste ägarna har inte noterat ned det och en grundläggande okulärbesiktning ger inget svar.
Har en CTC EcoAir och Eco El. EcoAir är någon av 105/107/109/111 för så säger bruksanvisningen. Var hittar jag serienummer eller modellbeteckning på dessa pjäser?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Vilken modell har jag
« Svar #1 skrivet: 05 oktober 2015, 22:43:48 »
Ta av luckan till höger på utomhusdelen, där innanför ska det finnas en typskylt.
105/107 har en lägre utomhusdel än 109/111 , så det går att göra en viss uppskattning bara med hjälp av måttuppgifterna i bruksanvisningen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Vilken modell har jag
« Svar #2 skrivet: 06 oktober 2015, 00:00:42 »
Det sitter en liten ratt på undersidan av frontluckan på EcoAir. Om du skruvar loss den och öppnar luckan så står beteckningen på styrenheten där innanför.
När det gäller EcoEl sÃ¥ är det höjden som skiljer mellan modellerna 1800 och 1550. Siffrorna anger höjden i millimeter.  :)
Frontluckan på EcoEl är fäst med två små skruvar ovanpå översidan av fronten. Skruva loss dom en bit så kan du lirka loss fronten upptill. Den står på två klackar som passar i hål i nederkanten.
Du har eventuellt en liten sarg som sitter ovanför fronten, för att dölja en del av ovansidan av EcoEl. Den kan sitta kvar. Frontens övre kant ska smyga in under den.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!