Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad för uppvärmning?  (läst 12544 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sussi.D

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Härliga Norrland. Närmare bestämt Sundsvall.
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Vad för uppvärmning?
« skrivet: 25 augusti 2010, 18:14:20 »
Vi var här om dagen väldigt inne på att skaffa oss en luft/vatten pump. Men jag vet inte om det är det rätta.
Ví bor på en jordbruksfastighet.
2 hus på gården. Ett Gårdshus på 81 m2. Enplan byggt 1971 tror jag det var.
Bostadshuset byggt 1938. 2plan + tvättstuga i källare. ca 115m2.
Båda huserna är lite dåligt isolerade.

Just nu har vi en jorvärme. 300 meter och en pump Marcus V6.
Redan här börjar ju problemen.......För dålig pump och för korta slingor.
Installerades säkert för 12-14 år sedan.
Förra ägarens förbrukning 50.000kwh.
Våran 32.000kwh. Då har vi endast underhållsvärme till bostadshuset och eldar sedan i våran Spiskasett, Keddy.
Fungerar inte i längden, dÃ¥ det först och främst inte blir tillräckligt varmt och man orkar inte elda i en spiskasett hela dagarna. Man mÃ¥ste ju jobba ocksÃ¥  :)
Vi ska fixa annan värme källa innan vintern. Men vad rekomenderas? I gÃ¥rdshuset är det mest golvvärme. Förutom i sovrummet och vardagsrummet.  Ingen öppen planlösning i nÃ¥gon av huserna. Vill även kunna värma upp stallet med en aerotemper. Stallet ska dock bara hÃ¥lla 3 plusgrader. Yta ca 100M2. FUnderar pÃ¥ om pumpen kan värma gÃ¥rdshuset och vi har en annan strömkälla till bostadshuset? DÃ¥ kan vi även se hur mycket hyresgästen förbrukar. Behöver feedback!
Tack på förhand!




Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad för uppvärmning?
« Svar #1 skrivet: 25 augusti 2010, 19:16:09 »
Klart du ska fortsätta med jordvärme, men 300 m slinga är på tok för lite för dagens värmepumpar. Jag tror du behöver en 12 kW VP och säkert 2 x 400 m jordvärmeslinga, om du ska ha en till bägge husen. Jag tror du ska satsa på att koppla den mot en "arbetstank" så kan du enkelt styra värmen till båda husen och stallet oberoende av varandra.

Har du kulvertar eller ska du gräva?
Hur långt mellan husen och stallet i så fall?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sussi.D

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Härliga Norrland. Närmare bestämt Sundsvall.
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Vad för uppvärmning?
« Svar #2 skrivet: 25 augusti 2010, 20:19:39 »
Det finns en enkel kulvert från gårdshuset där nuvarande pump står.
Grävning är inge problem då vi har egen grävare i familjen. Från gårdshus till stall är det 40 meter.
Från gårdshus till bostadshus 24 meter.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad för uppvärmning?
« Svar #3 skrivet: 25 augusti 2010, 21:27:28 »
Grävning är inge problem då vi har egen grävare i familjen.

Ytterligare en anledning att satsa pÃ¥ jordvärme.  Thumbsup

Fast 40 m kulvert kostar en bra slant, ska du bara ha några plusgrader i stallet så tror jag du lika gärna kan värma med en el-byggfläkt eller liknande.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad för uppvärmning?
« Svar #4 skrivet: 25 augusti 2010, 21:59:39 »
Eller så satsar du på en liten billig värmepump som bara jobbar mot en rumstermostat, typ http://sfinxsolar.e-butik.se/show_product.asp?artnr=BWR02&ref=%2Fshow%5Fcat%2Easp%3Fcat%5Fid%3D56%26head%5Fid%3D43&cat_id=56
Till den kan du använda den befintliga slingan.
Sen köper du en 6-8 kW (med VVB) värmepump till bostadshuset, och gräver ned ytterligare en slinga på 400 meter till den.

Jag tror du tjänar på att koppla ur din "enkla" kulvert på lite sikt då de kan dra rätt mycket energi om de är dåligt isolerade.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sussi.D

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Härliga Norrland. Närmare bestämt Sundsvall.
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Vad för uppvärmning?
« Svar #5 skrivet: 29 augusti 2010, 08:08:00 »
Mer feedback!  :) Tack!

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vad för uppvärmning?
« Svar #6 skrivet: 29 augusti 2010, 08:19:34 »
I ditt fall finns massor med olika lösningar att ta till .

för att rÃ¥den ska bli helt rätt tycker jag att rekomendationen borde vara att ta ut en installatör med bra referenser som kan hjälpa dig med lösningarna. hur du ska det till  till stallet. Hur dom eventuellt nya markslingerna ska läggas och vilken typ av kulvert som ligger mellan fastigheterna .
sen beroende på systemtemperaturer välja rätt köldmedel till din investering .

är fastigheten belägen i zon 1 finns det bra allternativ på luft vatten
cocacola *vinkar*
« Senast ändrad: 29 augusti 2010, 09:56:05 av cocacola »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad för uppvärmning?
« Svar #7 skrivet: 29 augusti 2010, 10:23:50 »
I ditt fall finns massor med olika lösningar att ta till .

för att rÃ¥den ska bli helt rätt tycker jag att rekomendationen borde vara att ta ut en installatör med bra referenser som kan hjälpa dig med lösningarna. hur du ska det till  till stallet. Hur dom eventuellt nya markslingerna ska läggas och vilken typ av kulvert som ligger mellan fastigheterna .
sen beroende på systemtemperaturer välja rätt köldmedel till din investering .

är fastigheten belägen i zon 1 finns det bra allternativ på luft vatten
cocacola *vinkar*

Alltid bra med kompetenta installatörer, men om du inte säkert VET att installatören är kompetent, se till att stämma av de förslag du får av denna med oss här i forumet.
Det kan spara dig både pengar och bekymmer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad för uppvärmning?
« Svar #8 skrivet: 29 augusti 2010, 10:33:27 »
Har svårt att se att forumet skulle vara så mkt bättre än t,ex Bravida eller YIT. Vi var ju inte på plats och såg hur det såg ut. Referenserna är det ju bara att fråga efter. *vinkar*

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad för uppvärmning?
« Svar #9 skrivet: 29 augusti 2010, 11:04:41 »
Många blir lurade av skickliga men okunniga försäljare, det kan aldrig vara fel att få en andra uppfattning från t.ex. oss här i forumet.
Dessutom har inte YIT eller Bravida en aning om att Sfinxs säljer berg/jordvärmepumpar för 16 000 kr.

Eller skall vi lägga ned forumet och ersätta sidan med en enkel mening: Kontakta en kunnig installatör om du har frÃ¥gor eller funderingar, osäker, ta in referenser.  Sc:,h
« Senast ändrad: 29 augusti 2010, 11:06:12 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad för uppvärmning?
« Svar #10 skrivet: 29 augusti 2010, 11:23:16 »
Har det varit en tung natt min vän :)  Opponerar mig emot att du försöker fÃ¥ det att lÃ¥ta som installatörerna inte kan nÃ¥got. Jag vet med 100% säkerhet att YIT känner till Sfinx pumparna. Tror nog att Bravida gör det ocksÃ¥.
  
Har du aktier i Sfinx? Vet ju vad som händer om jag rekommenderar något.

Om jag vänder pÃ¥ frÃ¥gan du ställde.  Ska vi ersätta installatörerna med forumet? Ã…ker du ut och monterar dÃ¥?

Du vill få mig och mina kollegor att framstå som inkompetenta, det gillar jag inte. Du har rätt i att det finns (som i de flesta branscher) mindre nogräknade installatörer. Men som du skriver så tolkar jag det som att du tycker att alla är sådana. Jag kan ha fel i mina tolkningar men så låter det i mina öron.
 *vinkar*
« Senast ändrad: 29 augusti 2010, 11:50:48 av VP ORAKLET »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad för uppvärmning?
« Svar #11 skrivet: 29 augusti 2010, 13:21:26 »
Har det varit en tung natt min vän :)  Opponerar mig emot att du försöker fÃ¥ det att lÃ¥ta som installatörerna inte kan nÃ¥got. Jag vet med 100% säkerhet att YIT känner till Sfinx pumparna. Tror nog att Bravida gör det ocksÃ¥.
Det har varit en strålande natt och morgon.
Du får det att låta som om YIT vore ETT företag, och att alla anställda har samma kompetens och kunskaper, och det behöver man ju inte vara ett geni för att inse att så inte är fallet.
Mer rätt vore väl att säga att du känner en kille på YIT som vet om detta, men det säger inget alls om vad YIT vet och kan, mer än på "ditt" lokalkontor, och din kontakt där.
  
Citera
Har du aktier i Sfinx? Vet ju vad som händer om jag rekommenderar något.
Jag har inga aktier i Sfinxs, men jag tycker att hans enkla billiga jord/bergvärmepumpar kan vara intressanta just i denna typ av anläggningar, där man har fastigheter rätt långt från varann, och där en liten billig separat värmepump kan bli en bättre lösning än en stor dyr värmepump och en lång kulvert. Jag och alla andra kan rekommendera olika fabrikat i olika inlägg, rekommenderar man alltid samma fabrikat, oavsett anläggning, behov eller budget så är man inte seriös, och då kan jag redigera, eller ge pekpinnar, speciellt när det gäller nya medlemmar och folk ibranschen. Vet att detta är ett accepterat och omtyckt sätt att moderera forumet, för att slippa så mycket smygreklam som möjligt.

Citera
Om jag vänder pÃ¥ frÃ¥gan du ställde.  Ska vi ersätta installatörerna med forumet? Ã…ker du ut och monterar dÃ¥?
Seriöst? Har jag antytt det? Det enda jag påstår är att det kan/är bra att avstämma förslag från installatörer med någon annan, eller med oss i forumet, det finns huuur många exempel som helst på olika/felaktiga/dåliga förslag från olika installatörer här i forumet. Det mest uppenbara är väl att olika installatörer ofta föreslår anläggningar med en väldigt stor spridning vad gäller storlek på värmepump och kollektor, trots att de har fått exakt samma underlag att räkna på...

Citera
Du vill få mig och mina kollegor att framstå som inkompetenta, det gillar jag inte. Du har rätt i att det finns (som i de flesta branscher) mindre nogräknade installatörer. Men som du skriver så tolkar jag det som att du tycker att alla är sådana. Jag kan ha fel i mina tolkningar men så låter det i mina öron.
 *vinkar*

Mmm, du tolkar som vanligt helt fel när jag upplyser om det självklara, att inte alla försäljare/installatörer är fullt kompetenta kyltekniker och kalkylatorer, en vanlig hederlig VVS-are har inte många timmars utbildning på vare sig värmepumpar, beräkningsprogram, styr/regler o.s.v. (speciellt inte de med utbildningen långt bakåt i tiden, och de som arbetat mest med vanlig VVS, d.v.s. rördragning.)
Med tiden ökar naturligvis kompetensen, men det finns fortfarande många säljare och installatörer som egentligen inte, på djupet, vet vad de sysslar med - och det ser vi dagligen exempel på här i forumet, när medlemmar bollar de olika förslag de fått med oss här i forumet.
Själva anledningen till att detta forum finns och är så populärt är ju att ämnet som sådant är omfattande och komplext, kunderna får olika förslag från till synes kompetenta och självsäkra installatörer/säljare, och det säger sig ju självt att alla inte kan ha det bästa förslaget när alla förslag pekar åt olika håll, eller hur?
Jag säger det igen, en kompetent installatör/säljare är alltid bra och värdefullt, men det är heller aldrig fel att stämma av med någon annan, eller med oss här i forumet.
Det ökar möjligheterna att man köper en bra anläggning till ett rimligt pris.

« Senast ändrad: 29 augusti 2010, 13:24:07 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad för uppvärmning?
« Svar #12 skrivet: 29 augusti 2010, 13:37:39 »
Nu handlar ju inte detta om YIT, men jag känner folk på många olika YIT avdelningar i Sverige. Bla annat finns det forum guldmedlemmar som jobbar på YIT.

När du säger att installatörerna kommtit fram till olika resultat, så vet vi inget om varför detta är fallet.
Hur stor VP vill kunden ha, vilka siffror fick dem räkna på etc. Det bästa, och det är ju det som forumet borde förmedla, är om kunden säger typ - jag vill att min pump ska klara huset till c.a 10 minus innan spetsen hoppar in.
Annars får dem ju en offert på ngn annans uppfattning om deras hus.

Visst kan man stämma av på forumet. Tycker bara att känns lite som att forumet är facit, tänk om den inst som åker ut har en jättebra idé som vi andra inte förstår.
Ska folk då förkasta den för att folk på nätet inte ser vad han menade. Kunden kanske inte såg hela upplägget och lämnade ute viktig info.
 *vinkar* 



 

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad för uppvärmning?
« Svar #13 skrivet: 29 augusti 2010, 13:49:08 »
Vad gäller äldre rörisar, så har du fel även där.
Jag rÃ¥ker känna en "äldre gängse vvs:are" lite grann  ;)  Och dem kunder som han Ã¥ker hem till kan skatta sig lyckliga. Han har total koll pÃ¥ alla flöden och kvs värden. Detta är ju det som är det som är det viktiga i en VP installation.Om han rekommenderade ngt sÃ¥ skulle de flesta här inte ha en aning om vad han sa, som du vet ;)
80-60 system, och kiruna metoder. Sånt som de flesta yngre kanppt hört talas om.
 
På mitt jobb har jag även 2 äldre kollegor som är jätte duktiga på dessa saker med. Jag som är yngre har väl lite mer koll på styr, och att knappa runt i datorerna. Men vad gäller flöden så är de äldre GRYMMA.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad för uppvärmning?
« Svar #14 skrivet: 29 augusti 2010, 13:54:24 »
Om kunden utelämnat viktig info är det ju desto viktigare att någon annan, t.ex. någon här i forumet, kan ställa de rätta frågorna.

Dessutom är det ju inte alltid (eller väldigt sällan) kunden och säljaren har samma intresse med avseende på kostnaden.
Här i forumet hjälps vi ju som regel åt för att kunden skall köpa en tillräckligt bra anläggning, utan att behöva betala för mycket, nåt som de fakto inte ligger i säljarnas intresse.

Det är ju helt självklart bättre att tiotals personer här i forumet granskar ett eller flera förslag på anläggning, än att kunden blint skall lita på alla säljare som säger sig vara kompetenta.

Jag har väldigt svårt att förstå din inställning i denna fråga, det är ju så uppebart att det är bättre ju fler som granskar en fråga som en presumtiv kund har, just för att så mycket info som möjligt skall komma fram, och så att det kan presenteras nya och kreativa förslag som med all säkerhet inte alla säljare/installtörer har kunskap om, eller förmåga att föreslå.
Inte alla är lika kreativa som vissa medlemmar här i forumet, så är det bara, även om det kanske smärtar ett "kylteknikerhjärta" som ditt Oraklet, när jag skriver det.

De teoretiska beräkningar och förslag som vi kommer med i detta forum blir ju dock aldrig helt perfekta, för det krävs att man får titta på plats, och det framförs ju också i vart och vartannat inlägg i forumet, att man bör låta en kompetent tekniker avstämma på plats innan man slår till, i vart fall de gånger man tänkt köpa anläggningen inkl installation av ett lokalt företag.

De som köper på nätet och installerar själva är ju mer eller mindre beroende av detta och liknande forum för att köpa rätt prylar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!