Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: xxargs
« skrivet: 12 november 2011, 21:32:12 »

Så fort medeltrycket ökar mycket utöver vad som motsvarar 'dew' vid önskad utloppoppstemperatur på VB och dess temperatur och rådande tryck och sista bubblan försvinner så minskar COP snabbt, så visst kan man ha fullkondensering även vid utifrån sedd mindre temperaturdiff (men istället har man den temperaturdiffen i väggen mellan köldmediet och brinen och mellan dess temperaturskiktningar i vätskelager på respektive sida i värmeväxlaren - 4.5 grader K glide har man alltid någonstans efter längden på köldmediesidan från gas till vätska på kondensorn när man har köldmedie som R407C med glide).

om man istället tänker sig propan som köldmedie utan glide så rusar gasen alltid till den kallaste delen i kondensor vilket innebär att värmeöverföringen per yta är som störst i vid den kallare delen vid ingången av brinen för att temperaturskillnaden är störst där och minskar allt eftersom ju varmare brinen blir och lägre temperaturskillnad - medans köldmedie med glide så är temperaturskillnaden ungefär samma mellan brine och kölmedie efter hela kondensationsträckan - är det rätt gjort i kondensorn med anpassade ytor så blir det ingen större skillnad mellan R407C och R290 (propan) så länge kompressortrycket ligger nära R407C motsvarande 'dew'-tryck vid önskad utloppstemp.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 12 november 2011, 18:56:45 »

Om jag inte missminner mig så förklarade Per J det hela med att R407C har alla chanser att fullkondensera med mindre tempdiff än 4,5 ºC också, trycket i kondensorn blir dock lite högre när underkylningen uteblir.
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 12 november 2011, 17:47:41 »

Vad jag hört så ökar verkningsgraden med tempdiff på kondensorn.
Men verkningsgraden minskar med högre medeltemp på kondensorn.
Så grejen är att hitta en vettig kompromiss, 7-8 ºC tempdiff tror jag på.

På maskiner med R407C som köldmedier så vill man ha minst 4.5 grader K diff för att vara säker på att det fullkondenserar (dvs utan gasblåsor i kondensatet)  och sedan ytterligare någon eller två, tre grader underkylning på kondensatet för att vara säker på att kondensatet när den transporteras vidare mot expansionsventilen inte bubblar sig vid minsta lilla tryckfall i tex. torkfilter, långa ledningar med fall efter torkfiltret etc.

kan man köra med lägre tempdiff utan att man ser bubblor i tittglaset på kondensatet så kan man göra det för kanske något högre COP, men förstås till priset att CP:n drar mer ström och kan äta upp hela vinsten med den lägre tempdiffen och den COP-höjning den medför.

Det beror också på väldigt mycket hur kondensorn hanterar kondenseringen i de olika delarna av kondensorn då gasens blandningsproportioner ändrar sig allt eftersom ju mer av gasen kondenserat och tex. motström eller medströms-värmeväxlare, hur små eller stora gångar det är, samt hur bra den leder värme genom väggarna och längs med väggarna har väldigt stor betydelse här.  - dvs. i slutändan vilket medeltryck det resulterar på gentemot kondensatets temperatur när sista bubblan precis har försvunnit, ju närmare 'dew'-tryck man är på kondensorsidan, ju bättre fungerar kondensorn och mindre kraft tas från kompressorn iom. lägre mottryck under kompressionen.

(edit: - gäller att hålla reda på 'dew' och 'bubble' när det gäller tryck/temperatur...)

efter som stora värmeväxlarytor är den delen som är mest ont om och prutas på så mycket man kan i tillverkningsledet så har det etablerats ett antal tumregler som tex.sagda 5-7 grader diff etc. då det är kompromisser hela tiden.
 
 
Skrivet av: Per Lu
« skrivet: 12 november 2011, 09:45:41 »

Jovisst bopakoster och ni andra, jag kör inte med 3,5 graders VB-diff nu. Denna siffra visar bara hur mycket bättre cirkulationen blev när jag gjorde rent slangarna.

Som ett led i att försöka hålla nere VB-diffen bytte jag till en starkare inre cirkulationspump innan jag visste vart problemet låg. Jag bytte från original 65W-pump till en 115W-pump och körde dessutom den starkare på högsta hastigheten. Trots det hade jag mot slutet en VB-diff på 18-19 grader.

Nu efter rengöringen av slangarna kör jag med samma 115W-pump men har ställt ner hastigheten till lägsta (59W) och då ligger VB-diffen på 7-8 grader. Det är jag nöjd med tills vidare. Kanske byter jag tillbaks till original 65W-pump och kör den på läge 2 (46W) som var inställningen när värmepumpen var ny. Dock tycker jag skillnaden är så liten att det i så fall får bli när jag "får lust".

Per L

111114: Rättat till dålig svenska!
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 11 november 2011, 19:52:11 »

Verknings graden på själva vp blir inte sämre med låg tempdiff. Det är cp som drar onödigt mycket ström vilket sänker cop tror jag i alla fall  *vinkar*.

Vad jag hört så ökar verkningsgraden med tempdiff på kondensorn.
Men verkningsgraden minskar med högre medeltemp på kondensorn.
Så grejen är att hitta en vettig kompromiss, 7-8 ºC tempdiff tror jag på.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 11 november 2011, 19:44:02 »

men varför tjatar då alla om att tempdiffen ska vara c:a 8 ºC?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 11 november 2011, 18:58:48 »

Verknings graden på själva vp blir inte sämre med låg tempdiff. Det är cp som drar onödigt mycket ström vilket sänker cop tror jag i alla fall  *vinkar*.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 11 november 2011, 18:04:02 »

Ni som har högt delta på värmebärarkretsen i en gammal IVT kan ju också kolla flexslangarna. Det verkar som om dom sätter igen sig "ofta".
Se denna tråd http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43900.msg427909#msg427909

Som ni kan läsa där var alla tre slangarna på min Greenline C7 från 2002 mer eller mindre igensatta. Före rengöringen av slangarna hade jag ett VB-delta på 18-19 grader vid VV-produktion och efter rengöringen på 3,5 grader vid i övrigt samma inställningar.

Per L
Är inte 3,5 ºC tempdiff för lite? Min Nibe ska i alla fall ha 8-9 ºC diff för att gå med bra verkningsgrad. Om det gäller för dig oxå så du borde kunna sänka CPns hastighet eller strypa elementen nu.
Skrivet av: Per Lu
« skrivet: 11 november 2011, 10:14:03 »

Ni som har högt delta på värmebärarkretsen i en gammal IVT kan ju också kolla flexslangarna. Det verkar som om dom sätter igen sig "ofta".
Se denna tråd http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43900.msg427909#msg427909

Som ni kan läsa där var alla tre slangarna på min Greenline C7 från 2002 mer eller mindre igensatta. Före rengöringen av slangarna hade jag ett VB-delta på 18-19 grader vid VV-produktion och efter rengöringen på 3,5 grader vid i övrigt samma inställningar.

Per L
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 11 november 2011, 08:10:13 »

Kondensorn är det som radiatorsystemet är kopplat till.  Dvs rensa så att det blir så bra flöde som möjligt mellan anslutningarna till radiatorsystemet på VPn (jag föredrog att rensa "baklänges", dvs spola i motsatt riktning mot det normala flödet).
Skrivet av: greven79
« skrivet: 10 november 2011, 21:18:12 »

Klart intressant tråd. Ska mäta på min gamla greenline 4 som installerades 03. Har som nybörjare några frågor. Var sitter kondensatorn på min GL4 ?, antar att man måste tömma köldbärarkretsen, är det svårt att på egen hand blanda och fylla den ?

Tacksam för svar.
Skrivet av: mikael_norberg
« skrivet: 29 oktober 2011, 22:15:06 »

Såja, nu är kondensorn rensad med samma metod. Kanske inte riktigt lika bra succe som med förångaren men dT VB ökade med 0,8 och hetgas sjönk med 2-3 grader. Så lite bättre blev det i alla fall. Stor mängd partiklar kom ut vid sköljningen.
Skrivet av: Pjotor2009
« skrivet: 28 oktober 2011, 22:47:55 »

Kan bara instämma i tråden. Min VP löste då och då på HP (1 ggr per år). Efter rengöring av filter så funkade allt fint igen. Efter drygt 10 år började den lösa allt oftare på HP, filter rengöring hjälpte inte längre. Jag trodde då att det var dags att köpa en ny VP men eftersom jag kände igen symtomen så tog jag en chansning och kopplade vatenslang till VVX och spolade rent. Det var en riktigt brun ävja som kom ut i början. VP blev som ny efter denna behadling och fungerar fortfarande 5 år senare. Kan tänka mig att det finns en och annan som bytt ut VP i onödan.... :(
MVH
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 28 oktober 2011, 19:59:22 »

Kondensorer har jag spolat med thermorens och fått lysande resultat. En förångare har jag aldrig rengjort, men rejält sketen brine har jag sett.
Ang. smutssilar. Var på en Thermia Villa 105. Hade hög delta på KB. ca 7,5 gr. Lite stor diff mellan brine-in och förångning. Kolla filtret som var ganska smutsigt. Rengjorde och starta igen och vips, delta 4 och förångningstrycket steg 1,2 bar!
Bara på ett rengjort filter Thumbsup
Skrivet av: Damme
« skrivet: 27 oktober 2011, 01:00:04 »

Jag har 1.9grader i dT över KB, skall nog ge mig på ett försök att rensa kondensatornFörångaren. Har en smutssil men den är ren :s
Känner att jag har lite dålig effekt med min VP, den får arbeta väldigt hårt när det är 0gradigt. (pumpade 9 av 10 timmar en natt)

Har hört att 3grader dT är att rekomendera på KB, men vad händer om man har mer ?

//Daniel

Edit: Skrivfel på kvällskvisten - Förångaren såklart! Över kondensatorn har jag ca 10c dT.
Skrivet av: mikael_norberg
« skrivet: 26 oktober 2011, 22:00:13 »

Det brukar ju sitta filter både på kalla och varma sidan har det saknas såna eller blir det skit ändå Sc:,h

Jag har smutsfillter på både kalla och varma sidan. Men det var som sagt inte partiklar som kom ut utan något som citronsyralösningen rensade ut.

/Micke
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 26 oktober 2011, 20:34:39 »

Det var inga smutsfilter på den installationen som jag rensade.
Skrivet av: AndersA
« skrivet: 26 oktober 2011, 20:15:25 »

Det brukar ju sitta filter både på kalla och varma sidan har det saknas såna eller blir det skit ändå Sc:,h

Bra fråga, någon som vet?

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 oktober 2011, 18:00:21 »

Det brukar ju sitta filter både på kalla och varma sidan har det saknas såna eller blir det skit ändå Sc:,h
Skrivet av: AndersA
« skrivet: 26 oktober 2011, 10:54:02 »

Intressant
Detta beskriver ett problem som jag inte kände till, bra att ha med sig om man skall felsöka.
Undrar hur vanligt det är?

Skrivet av: mikael_norberg
« skrivet: 26 oktober 2011, 10:16:45 »

Att kondensorn kan bli igensatt av smuts är lätt att förstå men förångaren är lite underligt.
kan en spritblasndning förorsaka smutspartiklar avlagringar?
Vore intressant med en förklaring.


///AndersA

Ja kan bara hålla med. Det enda jag kan bidra med är att servicefirman ville byta förångaren a 10.000:- med motiveringen citat 'det växer svampar i förångaren'. Dem nämnde också något om att skölja med myrsyra men att det inte var någon ide. Okulär-besiktningen av vätskan (lösningen med citronsyra) vid rensningen visade inte på några fasta partiklar men en svag nyans/skiftning syntes i lösningen efter en stund som indikation på att något kom med ut ur förångaren. Mer kan man väl inte säga utan att göra en kemisk analys av vätskan alt. bryta upp förångaren och visuellt inspektera ytan. Ville bara tipsa alla andra om vad man kan köra och vilket resultat som uppnåddes i mitt fall.

/Micke
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 26 oktober 2011, 08:25:11 »

Att kondensorn kan bli igensatt av smuts är lätt att förstå men förångaren är lite underligt.
kan en spritblasndning förorsaka smutspartiklar avlagringar?
Vore intressant med en förklaring.


///AndersA

KB-pumpen har väl ett pumphus av gjutjärn om inte annat?

Brinen blandas väl oftast till på plats, med etanol och vatten av varierande kvalitet?
Skrivet av: AndersA
« skrivet: 25 oktober 2011, 21:27:48 »

Att kondensorn kan bli igensatt av smuts är lätt att förstå men förångaren är lite underligt.
kan en spritblasndning förorsaka smutspartiklar avlagringar?
Vore intressant med en förklaring.


///AndersA
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 25 oktober 2011, 07:46:13 »

Jag körde helt enkelt trädgårdsslangen in på returen tlill vpn och spolade i en halvtimme. Vattnetsom kom ut var rostfärgat men hittade inga större partiklar. Men efter den behndlingen har pumpen gått utan problem i ett par veckor nu. Så nu vet man ju i alla fall att behandlingen hjälper och kan lägga ner lite mer möda nästa gång det blir problem.
Skrivet av: mikael_norberg
« skrivet: 24 oktober 2011, 22:59:18 »

Blev inspirerad av lyckad rensning av kondensor. Mina tidigare problem enligt
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=41450.msg395107#msg395107
har gjort att jag tänkte köpa en ny VP i höst men efter att läst om lyckad rensning i denna tråd så tog jag saken i egna händer och drog igång ett försök med att göra samma rensning på min förångare. Anslöt dränkpump och blandade till med citronsyra, lät vätskan cirkulera en dag (5-6h). Sköljde ordentligt och kopplade ihop allt och luftade köldbäraren. Snacka om succé! Efter att tidigare bara haft ett delta KB på 1 grad och ständiga LP larm samt knappt orkat höja VB ut till 30 grader, så ger VP nu ett delta KB på 2,5-3 grader, inga larm och VB ut snabbt upp till 38 grader vid kvällens utetemp (2-3 gr). Hetgastempen har också sjunkit från 100 grader till runt 80 grader.   *roflmao* Ska ta mig tid om någon vecka att göra samma procedur på kondensorn. Ska bli intressant! Så då har man lyckats spara in 45.000 :- för en ny Bosch VP. Thumbsup
Skrivet av: måle10
« skrivet: 05 oktober 2011, 08:37:20 »

Hej! Du kan låta kompressorn och pumparna gå en stund och mäta på anslutningarna vad du får för tempskillnad.Ligger dom mellan ca 3-13 grader så är den nog ok men skiljer det under 3 eller mer än 13 så är den säkert igensatt.Har du centrumskruvar på pumparna kan du kolla så det inte är luft och att axeln går.Annars är det bara spola rent hjälper inte det så byt ut.
PS:Jag hoppas att du har kollat så tryckröret blir varmt.
Skrivet av: lulegurra
« skrivet: 04 oktober 2011, 12:10:04 »

Jag har köp en begagnad värmepump som larmade på hp. Tvättade ur kondensorn med citronsyra som jag köpte på Ö&B i stor pack (tror det var 1200g) Värme vatten och blandade super starkt lät det ligga i några timmar och sköljde ur / fyllde i och väntade. Höll på så till det inte kom något mer smuts. Lät det ligga i över natten och när jag var på jobbet oxå. Tog länge men tillslut kom det bara rent vatten ur. Har hört att fosforsyra och citronsyra ska vara det bästa men jag fick inte tag på fosforsyra... Sist kopplade jag växlaren till en vattenslang och spolade länge, är inte bra att få surt ut i systemet tror jag.. Den har aldrig löst på hp en ända gång :)

Kan säga att det var otroligt mycket smuts i växlaren...
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 03 oktober 2011, 17:37:20 »

Min bror har en gammal bergvärmevp som hp larmar hela tiden. Han har låtit byta cirkulationspumpen (laddpumpen mot pannans tank) men det blev ingen skillnad. Kan inte hitta något smutsfilter.

Hur rengör man kondensorn bäst?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!