Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med funderingar kring värmesystem!  (läst 1747 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raukman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hjälp med funderingar kring värmesystem!
« skrivet: 21 januari 2006, 08:32:09 »
Hej, jag håller på och funderar på värmen till min mors hus, som skall bytas ut, för tillfället så är det en tämligen ny pelletsbrännare(ca 2år(hade tidigare flis, och innan dess olja)) där men hon tycker det är lite mycket jobb att fylla på och aska ur tycker hon, så nu skall det byggas om!
Pannan är en väldigt gammal ctc (40-50tal), och huset är ett gammalt 1800-tals trähus, misstänker väl att pannan kan ge upp när som helst, när den är så gammal!
Mina funderingar är;
Kan man koppla en luft/vatten-pump i serie med en befintlig panna? eller hur funkar det?
Isåfall ha värmepumpen som huvudvärme( och förmodligen byta ut gamla pannan mot en nyare) och behålla pelletsbrännaren som komplement när det blir för kallt, bor på Gotland så det blir ju sällan så kallt här nere så brännaren skall nog inte behöva gå så mycket!
Oljeåtgången var ca 4-5kubik olja, vet ej exakt för det eldades inte med olja så länge när mor och far flyttade dit, så jag räknar väl med en maxeffektåtgång på ca 10-12Kw, kan det stämma?

Vad tror ni?

Mvh Peder

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Hjälp med funderingar kring värmesystem!
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2006, 16:22:10 »
Hej ..
montera in en luftvatten pump +elpatron  strunta i ved eller pellets
dom få dagarna du kommer att behöva tillskotts värmen e försummbara

en patron som går in å stöttar upp luftvärme pumpen kostar inte många kr typ 1200 för en komplett 6kw med termostat

Utloggad Raukman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp med funderingar kring värmesystem!
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2006, 08:48:34 »
Jo det har du säker rätt i, grejen är att vi har 2 st nästan nya thermia pelletsbrännare liggandes(en inkopplad, en oanvänd). Och vill nog gärna ha kvar möjligheten till att kunna elda pellets/ved!

//Peder

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!