Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optimalt utnyttjande av litet slinkydike  (läst 2678 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Optimalt utnyttjande av litet slinkydike
« skrivet: 27 november 2015, 23:08:31 »
Hej

Lite olika diskussioner har lett till att det lutar åt att jag kommer göra ett slinky dike av min överblivna kollektorslang och paralellkoppla via de trevägs(hade skräpandes) kulventiler jag har till borrhålet. Då kan jag enkelt växla mellan att köra mot båda eller bara det ena eller andra. Även använda ena ventilen som justerventil för att få önskat flödesförhållande.

Jag tror jag får plats med ca 10x1,5 meters dike på 1,3 meters djup utan att riskera omgivande saker.

Jorden är mestadels silt, vilket är väldigt dränerande så ett tätskikt för att hålla fukt lät som en utmärkt ide. Jag tänker mig då tex byggplast på botten, 130 cm djup. Uppvikt 80cm runt om hela. 30 cm jord på byggplasten. Slangen. Resten jord.

Alternativ två. Lägga byggplasten på 130 djup och sedan ett lager slang, sedan exempelvis 50cm jord sedan ett lager slang till och sen jord.

Alternativ tre: Som ovan fast tre lager slang på 130, 90, och 50 cm och sedan 5cm frigolit på 20cm djup.

Jag har egen grävmaskin så om det är lite joxigt och tar ett tag att lägga gör inte så mycket, ingen grävmaskinist som tickar pengar. Jag har 400 meter slang men hade tänkte använda en del till bevattning men vet inte. Jag har insett att volym i kb gör stor skillnad för min anläggning, då den mestadels kommer ha gångtider på 50% och mindre. Endast ca 30 dagar per år kommer den gå mer än 50%. Det jag syftar till är att kb-in inte börjar sjunka förrän kb snurrat ett varv i slangen, i mitt fall nu med bara borrhålet. ca 15 minuter med pumpen på steg 2. Med 400 extra meter blir det hela 38 minuter. Möjligt att det inte riktigt blir samma förhållande med slinkyslangen då omgivande mark borde återhämta sig sämre.

Vad tror ni? :)
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Optimalt utnyttjande av litet slinkydike
« Svar #1 skrivet: 28 november 2015, 09:14:33 »
Hej

Lite olika diskussioner har lett till att det lutar åt att jag kommer göra ett slinky dike av min överblivna kollektorslang och paralellkoppla via de trevägs(hade skräpandes) kulventiler jag har till borrhålet. Då kan jag enkelt växla mellan att köra mot båda eller bara det ena eller andra. Även använda ena ventilen som justerventil för att få önskat flödesförhållande.

Jag tror jag får plats med ca 10x1,5 meters dike på 1,3 meters djup utan att riskera omgivande saker.

Jorden är mestadels silt, vilket är väldigt dränerande så ett tätskikt för att hålla fukt lät som en utmärkt ide. Jag tänker mig då tex byggplast på botten, 130 cm djup. Uppvikt 80cm runt om hela. 30 cm jord på byggplasten. Slangen. Resten jord.

Alternativ två. Lägga byggplasten på 130 djup och sedan ett lager slang, sedan exempelvis 50cm jord sedan ett lager slang till och sen jord.

Alternativ tre: Som ovan fast tre lager slang på 130, 90, och 50 cm och sedan 5cm frigolit på 20cm djup.

Jag har egen grävmaskin så om det är lite joxigt och tar ett tag att lägga gör inte så mycket, ingen grävmaskinist som tickar pengar. Jag har 400 meter slang men hade tänkte använda en del till bevattning men vet inte. Jag har insett att volym i kb gör stor skillnad för min anläggning, då den mestadels kommer ha gångtider på 50% och mindre. Endast ca 30 dagar per år kommer den gå mer än 50%. Det jag syftar till är att kb-in inte börjar sjunka förrän kb snurrat ett varv i slangen, i mitt fall nu med bara borrhålet. ca 15 minuter med pumpen på steg 2. Med 400 extra meter blir det hela 38 minuter. Möjligt att det inte riktigt blir samma förhållande med slinkyslangen då omgivande mark borde återhämta sig sämre.

Vad tror ni? :)

Ingen frigolit på toppen, markvärme är ju i praktiken solvärme, så isolerar du bort värmen så kommer du att få permafrost.
Är du rädd för tjällyftning är det bättre du gräver djupare, 2 meter är inga problem.

Byggplasten lär gå sönder när du återfyller, frågan är om den kommer att hålla just nåt vatten...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Optimalt utnyttjande av litet slinkydike
« Svar #2 skrivet: 28 november 2015, 09:43:55 »
1 meter jord isolerar väl minst lika bra eller bättre än 5cm frigolit? Då syftar jag på att på en meters djup har vi oftast frostfritt här. Lägger man 5cm frigolit direkt på marken, har jag svårt att tro att marken inte fryser under. Dvs då om slangen låg på 2 meters djup borde det väl också riskera bli permafrost?

Anledningen till frigoliten var inte tjällyftning utan för att tjälen inte skulle kyla den översta slingan.

Jorden är som sagt silt, den innehåller i stort sett ingen sten alls. Det är finare partiklar än finaste sandstranden så det ska nog gå att återfylla utan att plasten pajar :)

Är det någon ide att lägga i två lager eller blir det samma effekt att lägga all slang på samma lager? Om man säger att man skall ha 1 meter mellan slangarna för bästa effekt borde det gälla även mellanrum mellan flera lager?
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Optimalt utnyttjande av litet slinkydike
« Svar #3 skrivet: 28 november 2015, 09:49:56 »
Du kan ju inte lägga 1 meter mellan slangarna dÃ¥ blir det inte mÃ¥nga meter. Det finns nÃ¥n uträkning här pÃ¥ forumet hur mycket mera energi man hämtar upp med 30 cm mellan slangarna har för mig det var hyffsad skillnad men det var nog om dom lÃ¥g bredvid varandra men blir kanske lika ovan pÃ¥ ocksÃ¥ och med lÃ¥gt uttag bör inte marken kylas sÃ¥ mycket. Jag skulle försöka fÃ¥ ner ca 260 meter slang för samma flödes motstÃ¥nd som i borran. Om marken innehÃ¥ller torr slit borde risken för tjällyftning vara minimal eller  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Optimalt utnyttjande av litet slinkydike
« Svar #4 skrivet: 28 november 2015, 13:02:48 »
allt du nånsin vill veta om slinkysystem och lite till :
https://pure.ltu.se/portal/files/2367865/SGI-V516.pdf

ska du lägga två parallella slingor ?
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Optimalt utnyttjande av litet slinkydike
« Svar #5 skrivet: 28 november 2015, 14:16:01 »
1 meter mellan slangarna var bara en referens för att bedömma avståndet mellan olika lagren slang. Enligt anläggning i motala med två slangar över varandra på ca 1m och o,6 meter fungerade det bra. Dock lite grundare tjäle där. Borde kunna fungera hyffsat här. Får väl lägga ut lite frigolit innan snön kommer varje år :)

Ett alternativ är att göra en separat slinga för varje lager och på så sätt kunna mäta effekten var för sig. Om det visar sig att den ytligaste slingan börjar kyla istället för att värma så är det ju bara stänga av den. Tveksamt dock om det är värt extra jobb och kostnad.

Kan få 25% mer kapacitet om diket fuktsäkras enligt denna rapport: http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1322219&fileOId=1322220
Bedömdes även föreligga risk för försämrad återladdning vid läggningsdjup över det normala på 0,5 till 1,5 m. Precis som jag nämt i annan tråd.

Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Optimalt utnyttjande av litet slinkydike
« Svar #6 skrivet: 28 november 2015, 14:19:01 »
allt du nånsin vill veta om slinkysystem och lite till :
https://pure.ltu.se/portal/files/2367865/SGI-V516.pdf

ska du lägga två parallella slingor ?

Hade inte tänkt det. Däremot var tanken att koppla den parallellt med borrhålet.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Optimalt utnyttjande av litet slinkydike
« Svar #7 skrivet: 28 november 2015, 14:25:19 »
jag tänkte bara att det blir tungt för pumpen att driva 400 m till  utöver borrhÃ¥let. du har nog rätt i att djupare läggning kan ge ett kyllager....  har själv tänkt lägga en 100 M3 kub.  med tre nivÃ¥er  med 3 parallella slinky rader i varje men detta dÃ¥ jag ville Ã¥terladda mitt i med solvärme som är lite för effektiv sommartid alternativet vore att värma en liten damm  men bÃ¥da projekten ligger nog lite under horisonten just nu
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Optimalt utnyttjande av litet slinkydike
« Svar #8 skrivet: 28 november 2015, 14:33:03 »
Om slang längden överstiger ca 400 meter bör man lägga flera slingor och framförallt om man tänker sig kunna stänga nån nån slinga.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Optimalt utnyttjande av litet slinkydike
« Svar #9 skrivet: 28 november 2015, 15:58:38 »
Jag har gjort vanliga jordvärmeberäkningar där jag provat förläggningsdjup 1 och 2 meter, och det behövs lite mindre kollektor om man lägger på 2 meters djup.
Så enligt Nibe finns i alla fall ingen risk för permafrost på 2 meters djup om dimensioneringen i övrigt är acceptabel med tanke på energiuttaget.
Det kan bli annorlunda med en slinky då man tar ut energin på en mindre yta och då också sänker temperaturen mer.
Skall du ha isolering ovanför så måste den gå plocka bort på sommarn för att marken skall återladdas.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Optimalt utnyttjande av litet slinkydike
« Svar #10 skrivet: 28 november 2015, 18:01:30 »
Ska man även värma pool på sommaren så bör risken för permafrost vara större men kanske liten i alla fall i vanliga fall vilar ju marken i bra många månader.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Optimalt utnyttjande av litet slinkydike
« Svar #11 skrivet: 28 november 2015, 23:48:48 »
Slingan blir ju max 400 meter, vilket är rekommenderad max längd per slinga för min vp. Sedan samkörs den med ca 250 meter från borrhålet. Kör nu på läge 2 på cirkpumpen. Borde fungera köra båda slingorna på läge 3 utan att få för hög delta. Men nu kommer jag troligtvis köra markslingan via en plattvärmeväxlare så den kommer ju få en egen cirkpump.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Optimalt utnyttjande av litet slinkydike
« Svar #12 skrivet: 29 november 2015, 10:33:45 »
Varför köra via växlare  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Optimalt utnyttjande av litet slinkydike
« Svar #13 skrivet: 29 november 2015, 15:30:02 »
Varför köra via växlare  Sc:,h

För att då kan jag sova gott om natten utan att söka tillstånd. Det var ett jäkla strul att få tillstånd för borrhålet.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Optimalt utnyttjande av litet slinkydike
« Svar #14 skrivet: 29 november 2015, 15:36:14 »
varför skulle en värmeväxlare påverka tillståndet?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!